Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - Bergen i Kia Soul

Startet av Snorunt, mandag 25. juni 2018, klokken 15:55

« forrige - neste »

Snorunt

Hei!
Er ny både her og i elbil-verden generelt.
Ny Kia Soul 30 kw blir hentet denne uken, og i den forbindelse lurer jeg på om noen har kjørt Oslo-Bergen og har noen smarte tips?

Et Google søk ga meg litt gamle tråder, så tenkte kanskje noen hadde gjort det i litt nyere tid.

Usikker

Har ikke kjørt turen ennå, skal over dit i sommerferien på RV7 og tanken er mulige ladinger på:
1 Nesbyen/Gol
2 Geilo
3 Eidfjord
4 Voss

Om nr. 1 trengs kommer helt an på farta, mulig Geilo på første strekk
Samme med nr. 3, mulig det lages mye strøm ned til Eidfjord så det holder til Voss

https://kart.gulesider.no/?c=60.584944,6.733246&z=9&mode=route&r=car;F00;-1;59.912681;10.732183;Oslo;60.392;5.328021;Bergen&dar=hc:chargestation
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Snorunt

Takk for svar!
Legg gjerne inn en oppdatering når turen er gjennomført  :)

Jeg har foreløpig ikke satt dato for reisen, men blir i sommer eller i slutten av august tror jeg.

komplisert

Hoi! Jeg hadde meg en harrytur fra Bergen - Svinesund - Bergen for ca 14 dager siden.  ;D
Kjørte RV7 til Oslo, og E16 hjem igjen.
Begge veier er helt utmerket dekket med ladestasjoner, så det er helt uproblematisk.

Bare husk at bilen spiser litt mer strøm i de bratteste partiene, men det er heldigvis ladestasjoner i begge ender av fjellovergangene ;)

Lad heller en gang for mye enn for lite.

Jeg betalte ca 470,- totalt for hurtiglading på turen. Totalt 9 stopp.


Snorunt


chriso89

Lad ikke til 94%. Stopp på 74/80% da hastighet på lading går så tregt over dette at det t er bedre å lade ekstra gang m.  Veien over Eidfjord har kun en lader så husk på det i rush. Kjørte selv over fjellet via Hemsedal

Snorunt

Hun jeg skal besøke foretrekker å kjøre over Hemsedal. Men de kjører fossil.

Får få med meg mannen på planlegging, og så går vi se hvilken vei vi velger.
Blir skikkelig gira  8)

hanche

Sitat fra: chriso89 på tirsdag 26. juni 2018, klokken 17:26
Lad ikke til 94%. Stopp på 74/80% da hastighet på lading går så tregt over dette at det t er bedre å lade ekstra gang m.
Bare pass på å ha litt sikkerhetsmargin, så. Jeg ladet nylig min egen Soul (30 kWh) på en lader som hele tiden viser ladestrøm (BKKs lader på Hjerkinn). Det viste seg at den ladet på bortimot full effekt helt til 80%, men deretter falt ladestrømmen raskt.

Og husk at når du skal opp i høyden, går det ekstra mye strøm. En del får du igjen når du kommer ned på andre siden, men om du tenker å lade et sted oppe i fjellet, bør du sette av kanskje så mye som 40 km (!) ekstra på kjørelengden dit.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

maruch

Kommer med et spørsmål her. Jeg ser alt det går fint å kjøre Geilo-Eidfjord, siden man lader på Geilo nesten helt oppe, og så er det bare å kjøre over Hardangervidda. Men hvordan går det i den andre motsetningen? Eidfjord ligger jo på 0 m o.h., og det er ca. 90 km å kjøre til Geilo, med 1000 m høydeforskjell. Da bilen må bruke minst dobbelt så mye strøm. Har noen kjørt det?
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

hanche

#9
Neida, ikke dobbelt så mye strøm. Men du må fort regne med at 1000 m høydeforskjell tilsvarer 20–30 kilometer kjøring på flat vei. Så du må trekke såpass fra rekkevidden.

Tillegg, litt senere: Her er en kvikk utregning. La oss si at bil med last og passasjerer er 1800 kg, som altså veier 18000 N (newton). Ganger vi med 1000 meter, får vi 18 MJ (megajoule), som er energien som kreves for å løfte bil og passasjerer tusen meter til værs. Nå er 1 kWh = 3,6 MJ, så det vil kreves 18/3,6 = 5 kWh for å klare høydeforskjellen (forutsatt ingen ekstra tap mellom batteri og hjul).

Enkel huske/tommelfingerregel: En halv kilowattime per hundre høydemeter.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

maruch

Wow, denne beregningen er imponerende. Tusen takk for det!

Og dette faktisk kan stemme. Har kjørt fra Rjukan opp til den nedre stasjonen til Gaustabanen, og husker at jeg hadde 40 km på gom igjen (april, +20 deg.), så ca. 25% av batteri, så ca. 6,5 kW. Etter 11 km langs (la oss si 1,5 kW) plus 900 m opp (4,5 kW) fikk jeg 5 km igjen og mye skremt
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

Usikker

Basert på min kjørestil;

Geilo -> Eidfjord ca. 25% av batteriet
Eidfjord -> Hagafoss ca. 40% av batteriet

Fikk ikke lada på Geilo på hjemturen, de har bare en hurtiglader, med KØ !! samme problemet er det i Eidfjord, kun en hurtiglader med KØ !!

Sikkert ikke et vanlig problem men i ferietider holder det ikke med en hurtiglader... måtte vente 3 biler før lading i Eidfjord,... på Geilo gadd jeg ikke svinge innom, kjørte direkte til Hagafoss.. der har de to hurtigladere

Edit
Kan legge til av vi var to i bilen + en bag/koffert baki
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

maruch

Siden videre fra Geilo er det bare å kjøre ned, så man kommer til Gol/Herad også, med ro.
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA