Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser service Soul.

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:32

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Her kan du poste priser på service for Soul. Tilsvarende tråder er laget for de andre merkene. Prisen vil variere fra verksted til verksted, så fint om du kan være med på dugnaden med å legge inn priser fra ditt verksted.

Lars
Forum admin
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Selchiev

Jeg mener dette også går på Kina sentralt i utgangspris, du kan regne ca 1600+kr på service.

dextercf

Selgeren forespeilet oss snittpris på 1400,- per år.
Annet hvert å var det dyrer.

Jeg forstår enda ikke helt hva de egentlig skal på service for, noen som kunne forklart meg?
Gjerne i PM så denne tråden ikke sporer av!

Evlenol

Sitat fra: dextercf på torsdag 02. oktober 2014, klokken 20:41
Selgeren forespeilet oss snittpris på 1400,- per år.
Annet hvert å var det dyrer.

Jeg forstår enda ikke helt hva de egentlig skal på service for, noen som kunne forklart meg?
Gjerne i PM så denne tråden ikke sporer av!

Jeg tar sjansen på å svare her jeg:
Salgssjef på Kia i Trondheim fortalte meg at et av de sentrale punktene på service er oppdatering av software.
Kia Soul EV Exclusive, blå metallic med hvitt tak.

K S

Snittpris jeg har fått oppgitt er 2349,-
I tillegg kommer bremsesrvice (frivillig) til 2400 per år....altså snitt på nærmere 5000 per år. Da er en forhåpentligvis sikret mot store utgifter til rep av bremser? .....

hELgenen

Sitat fra: K S på lørdag 04. oktober 2014, klokken 20:27
Snittpris jeg har fått oppgitt er 2349,-
I tillegg kommer bremsesrvice (frivillig) til 2400 per år....altså snitt på nærmere 5000 per år. Da er en forhåpentligvis sikret mot store utgifter til rep av bremser? .....

ca 5000 pr 15.000 km?? Kjører 30.000 km pr. år selv og ut fra det som skrives her så høres det nesten ut som jeg må ta 2x2349 + 2400 (bremseservice en gang pr. år) ,- altså nær 7500,- pr år....... E-golf hadde 1800 kroner pr 30.000 km. Når jeg snakket med KIA forhandleren fikk jeg beskjed om ca 4500 pr år med mitt kjøremønster.....

K S

Sitat fra: hELgenen på søndag 05. oktober 2014, klokken 08:58
Sitat fra: K S på lørdag 04. oktober 2014, klokken 20:27
Snittpris jeg har fått oppgitt er 2349,-
I tillegg kommer bremsesrvice (frivillig) til 2400 per år....altså snitt på nærmere 5000 per år. Da er en forhåpentligvis sikret mot store utgifter til rep av bremser? .....

ca 5000 pr 15.000 km?? Kjører 30.000 km pr. år selv og ut fra det som skrives her så høres det nesten ut som jeg må ta 2x2349 + 2400 (bremseservice en gang pr. år) ,- altså nær 7500,- pr år....... E-golf hadde 1800 kroner pr 30.000 km. Når jeg snakket med KIA forhandleren fikk jeg beskjed om ca 4500 pr år med mitt kjøremønster.....

Jeg har fått oppgitt: 1.år 1525 2.år 3174 3.år 1525 osv osv pluss 2400 for årlig bremseservice (frivillig)

Dyrt, men jeg gjør akkurat det jeg må for å beholde 7 års garanti, som er kjempebra, spesielt på elbil. VW er billigere på service men dyrere bilpris, og bare 5 års garanti på bil, 8 år på batteri. I tillegg er jo Soul beste bilen da, ihvertfall i testen i siste Bil....

Tony E

Når det gjelder service så er det en snitt kostnad på 2700,- pr år. Første året litt billigere og andre året litt dyrere. Andre året grunnet smøring av bremser.

K S

Sitat fra: Tony E på torsdag 09. oktober 2014, klokken 23:16
Når det gjelder service så er det en snitt kostnad på 2700,- pr år. Første året litt billigere og andre året litt dyrere. Andre året grunnet smøring av bremser.

Hvor har du de prisene fra??? Ser du innlegget mitt over, så gir det en årlig snittpris (hvis en tar årlig bremseservice, som jeg er overbevist kan lønne seg):
(1525+3174)/2=2350 i tillegg kommer bremseservice på 2400, årlig snittpris blir da ca 4750 kroner.

Serviceprisene er fra Oslo og bremseservice er fra Sandnes. Jeg er vant med serviceprisene for VW, og synes det er merkelig at serviceprisene for en elbil (som bla Naf sier det skal være billigere vedlikeholdskostnader for) er like eller høyere enn for dieselbil. Ser da bort fra bremseservice, som nok kunne vært bra å tatt med på enkelte fossilbiler også. Når en vet hva dagens oljer koster, samt oljefilter, så er servicekostnaden høy. Spesielt de som kjører mer enn 15000 km i året.....

Men Kia gir 7 års garanti, og noen må nødvendigvis betale for garantien....hvis bilen er feilfri i 7 år, eventuelt at feil blir utbedret uten noe plunder, ja da er muligens servicekostnaden ok?

Tony E


Igloo

Ev er ikke nytt for Kia. De har hatt det en stund i Korea. Ray Ev. Det som er nytt er at de selger det ut av landet.
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

wall-e

Jeg har fått sånn cirka pris på 2300,- pr år hos Teknisk Bureau i Tromsø. Prisen er et gjennomsnitt, da annenhver service er betydelig mindre enn hovedservice. Om man faktisk må ut med 2300 første år, og 2300 andre år er usikkert.

Hvis dere sjekker ut brukerhåndboken (US-modell) som er lagt ut her i en annen tråd, så ser dere blant annet hva som skal gjøres på service.
Det korte intervallet (som i denne boken er satt til 12000km, ikke 15000km) er nok på bakgrunn av at KIA ikke har noe særlig erfaring med EV og soul enda. Ser man på fossilutgaven er serviceintervallet det samme på den.

Hvis en tenker på en billig liten bensin/diesel så er dette grunnen til at det ikke er mere enn 15000km. Den krever mye vedlikehold, og hyppige olje/filterskift. KIA har bare satt det samme til EV som kanskje er litt urettferdig/korttenkt/unødvendig.

Første service er iht US-boka etter 6mnd eller 12000km (Etter hva som forfaller først). Den første er en "storservice" der alt blir gjennomsjekket. Det er typisk for helt nye biler, og en sikkerhet for deg som kunde at bilen var skikkelig sammenskrudd ved fabrikk.

Neste er ved 12mnd eller 24000km og er identisk med den over. Altså to større service iløpet av første året eller 24000km. Man må forvente at evt softwareoppdateringer, kartoppdateringer, bremsesjekk (pga at elbiler ikke bruker bremsene på samme måte og like hyppig som fossilbiler) også blir gjort iløpet av dette året.

Etter dette blir det litt mer interessant. Etter de neste seks mnd, totalt 18mnd eller 36000km er det bare rotering av hjul som står på lista. Dette for å minimere ugjevn slitasje. Dette kan og bør være mulig for eier og utføre selv. Jeg kan ikke tenke meg at det kommer sw oppdatering iløpet av dette halvåret, at bremsene må sjekkes igjen...etc. Noe annet er det hvis forhandler kontakter deg for å utbedre noen bugs som dekkes av garanti. Da blir dere enige om timebestilling sammen, slik at bilen får utbedret dette.

Etter et nytt halvår er vi kommet til 24mnd eller 48000km. Service her er identisk med 12mnd service. Her kommer nok softwareoppdatering, navigasjonoppdatering, bremsesjekk i tillegg og er det som forhandleren kaller "storservice".

Slik fortsetter det.... så strengt talt er serviceintervall 12mnd eller 24000km. Norsk forhandler ser ut til å operere med 6mnd/ 15000 intervall, altså blir det da 12mnd eller 30000km. Ikke verst??

Siden vi bor der vi bor, kjører på saltede veier, kaldt klima, dårlige veier, bykjøring/småkjøring osv, må enkelte punkter sjekkes/skiftes oftere. Reduksjonkassa inneholder gearolje som må skiftes etter 120.000km blant annet. Men det er ikke ofte, etter min mening ;) Kjølevesken skal byttes etter 7-8 år eller nærmere 200.000km så dette er heller ikke en utgift å frykte. Dette vil for de fleste være etter at garantien er utgått og kan da fint gjøres selv om man vil. Etter så mange år vil mange servicepunkter være forklart enkelt rundt om på nettet og i bøker, slik at folk med enkelt verktøy kan utføre selv.

KIA har garanti på lakk og rust (fem år på lakk, 12 mot gjennomrust fra innsiden) og dette vil være en kontroll som også utføres på service (usikker på om det er hver 12mnd eller 6mnd). Påse at bilen din er ren ved levering, evt sjekk at bilen er ren når du henter den, ellers kan umulig forhandler ha sjekket iht korrosjonskontrollskjema.


Summert opp ser jeg for meg 12mnd/30.000km intervall (to store service iløpet av første år/30.000km)
Denne service skal inneholde alle sjekkpunkter iht serviceskjema utgitt av KIA, bremsesjekk/evt smøring av mekanisme pga lite bruk (frivillig men anbefalt pga norsk klima, koster ekstra), hjul-rotering, korrosjonssjekk av karroserideler/lakk, software og kartoppdatering. Denne service inkluderer filterskiftet til klimanlegget.

En mann med timessats på 1000-1500kr inkl moms klarer kanskje denne sjekken på 1-2 timer. Han skal sette bilen på bukk, ta av hjul og rotere disse til ny plassering, sjekke understell som foringer, bærebruer, fjæring, dempere, bolter og skruer. Bremserør og slanger, kaliper, bremseklosser og skiver. Styrestag, kjølesystem, stikkaksler med mansjetter. Ac kompressor med rør og radiator. Vindusviskerfunksjon, lys...etc.. alt etter serviceinstillingen til det aktuelle verksted. Bilen jekkes ned av bukk. Dekktrykk sjekkes.
-Så må bilen sjekkes for lakkskader påført av eier selv som ikke dekkes av og kan forringe lakkgaranti. Panser, skjermer, tak, dører, bakluke osv. Er bilen skitten må den vaskes for å få denne utført.
-Så skal han skifte klimafilter. Dette delenr må han finne på sitt datasystem, sjekke lokasjon på lager, hente dette og montere nytt, kaste det gamle.
-Så må software og navigasjon oppdateres. Det tar sikkert litt tid. Bilen klargjøres for kunde og faktura skal skrives, servicehefte signeres. 

Dette tar nok iallefall to timer. Så kan man bare tenke selv om hva dette skal koste. Slitedeler må kunde betale selv, men husk at ting som har unormal slitasje ved normalt bruk skal dekkes av garanti.

Få en oversikt av forhandler om hva som er gjort, det verste eksemplet jeg har vært borti er at verkstedet skrev: "Tatt en service på bilen" på kviteringen. Ikke godta dette. Sjekk hva som er gjort og evt utbedret. Det er eiers plikt å oppbevare slike dokumenter for ettertiden slik at garantien er ivaretatt.


Les boka, står mye nyttig i den ;)









moonbuggy

Det virker litt kollossalt. Man kjøper el bil også for enklere bilhold, og så skal man ha så hyppig service som Kia legger opp til ?
Alt for overdrevet spør du meg. Minst 30-40000 km mellom service er det man minst kunne forlange.

wall-e

Vel, som jeg skrev... hver femten tusen kilometer, eller 6mnd er det kun hjul-rotering (tire rotation) som skal utføres. Ellers blir det service hver tredve tusen kilometer.

Dette bør ryddes opp i av forhandler. Få klare svar!

Ona IX

Dette har jeg fått vite fra skodtvedt rud (bærum) for noen mnd siden:

Serviceintervaller er 1 år/ 15 000 km. (Det som inntreffer først.)

Det er kun sjekkpunkter på 1/3/5 års osv. service. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser) Service pris ca 1525,- + ca kr 1200,- for å smøring og rengjøring av bremser.

På 2/4/6 års osv. service skal det i tillegg til sjekkpunktene skiftes pollenfilter og bremsevæske. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser). Koster ca 1374,- + evt. Smøring og rengjøring av bremser ca kr 1200,-.

Hvis man vil bytte pollenfilter sparer man ca 750,- har jeg fått oppgitt.

Og ved 2/4/6 service vil det koste 1525 (service) + 1200 (bremser) + 1374 (pollenfilter og bremsevæske) altså hele 4099,- hvis man skal ha full pakke! Jeg planlegger å ta pollenfilter selv, vet om mange med leaf som kjøper filter fra ebay, koster jo nesten ingenting!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA