Bruktbilpris på Tesla

Startet av B_Tesla, fredag 29. august 2014, klokken 14:54

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. februar 2015, klokken 11:20
At enkelte mener besparelsen ikke er reell er helt greit, men det er kanskje greit å se gjennom tåka og sjekke at man ikke sammenligner epler og appelsiner.

Slapp av, minner om den fablen dette bildet er i fra ;)

Han har tydeligvis ikke råd til en Model S, og derfor er (brukt)prisene for høye, bilene for mangefulle/fulle av feil, verkstedventetiden for lang, og besparelsene en myte, og de som kjøper bilen faller i luksusfellen ved å låne for mye til en for høy rente eller for lang nedbetalingstid :p

Jeg kan heller ikke ta med råd til en Model S i dag, men istedet for å overbevise meg selv om at det er like greit (av grunnene nevnt over), eller trekke misunnelseskortet, så sparer jeg heller opp til å kunne kjøpe en Model 3 kontant uten lån. Anbefaler ham å gjøre det samme...

Beklager for OT men det har blitt litt vel mye usaklig negativitet fra noen få enkeltpersoner her i det siste...
Model S 85D

timingbeltkiller

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. februar 2015, klokken 10:08
Kjører over 50.000km årlig. Med et drivstofforbruk på over 0,7l/mil på forrige bil og tilnærmet ingen lading hjemme bør det være enkelt å regne ut selv for en som nylig har lært hva tofase er ;)
Med 50K går jeg ut fra du kjørte diesel.
Du må også ha hatt vesentlig bykjøring.
For på langkjøring må du veldig opp i bilstørrelse for å klare 0,71.

Personlig brukte jeg godt under 0,5 både med Passat stv og Avensis stv.
Og da ikke på en enkelttur, men på totalt dieselforbruk delt på totalt antall km.
Hhvis 170K og 210K.

Du sparer drivstoff med en elbil. Ingen tvil om det.
Men dersom du bytter ut en elbil til 700K med en diesel til 300K,
sparer du mer i kapitalutgifter enn merutgiften til drivstoff.
I tillegg har du øvrige besparelser med liten bil framfor stor bil.
Eksempelvis dekk og forsikring.

De fleste glemmer at kapitalkostnadene (avskriving + rentetap på bunden kapital)
er den overlegent største utgiftsposten med bilholdet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:55
Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. februar 2015, klokken 10:08
Kjører over 50.000km årlig. Med et drivstofforbruk på over 0,7l/mil på forrige bil og tilnærmet ingen lading hjemme bør det være enkelt å regne ut selv for en som nylig har lært hva tofase er ;)

Og da ikke på en enkelttur, men på totalt dieselforbruk delt på totalt antall km.
Hhvis 170K og 210K.

De fleste glemmer at kapitalkostnadene (avskriving + rentetap på bunden kapital)

Det er galskap å blande økonomi og bil - det er dyrt - det som en forbruker bør se etter er hva som er billigst å bruke og hva bilen og forbruket har kostet der per kilometer og kostet i den perioden du eide bilen. Da kommer ikke en elbil så verst ut. Selv ikke en tesla kontra en fossil, vel og merke biler som er i samme størrelse og segment.

cirys1

Sitat fra: Amoss på lørdag 28. februar 2015, klokken 11:47
Han har tydeligvis ikke råd til en Model S, og derfor er (brukt)prisene for høye, bilene for mangefulle/fulle av feil, verkstedventetiden for lang, og besparelsene en myte, og de som kjøper bilen faller i luksusfellen ved å låne for mye til en for høy rente eller for lang nedbetalingstid :p
Jeg kan heller ikke ta med råd til en Model S i dag, men istedet for å overbevise meg selv om at det er like greit (av grunnene nevnt over), eller trekke misunnelseskortet, så sparer jeg heller opp til å kunne kjøpe en Model 3 kontant uten lån. Anbefaler ham å gjøre det samme...

Dette hadde du "snøring" på...?

Jeg har ikke hatt billån på 15 år og skal ikke ha det når jeg kjøper Tesla heller, har en bil til 400k++ til salgs og mer enn nok egenkapital til og slippe og låne. (men jeg må selge først for og slippe lån)
Du kan være den første som får skiltnummer for og sjekke heftelser når jeg kjøper..  ;)

Uansett så har "alle" råd til en Tesla visst man finansierer den med over 3x innkjøpsverdi med lån slik jeg har sett eksempler på her, et slikt lån har jeg ikke på huset engang..

Muffinman

Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. februar 2015, klokken 13:17
finansierer den med over 3x innkjøpsverdi med lån slik jeg har sett eksempler på her
Hadde tenkt å ignorere denne brukeren, men legger dette i en quote i tilfelle han skulle finne på å redigere det vekk. Priceless. For øvrig regner jeg med at privatøkonomien til den enkelte er av begrenset interesse for de fleste.

cirys1

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. februar 2015, klokken 14:43
Hadde tenkt å ignorere denne brukeren, men legger dette i en quote i tilfelle han skulle finne på å redigere det vekk. Priceless. For øvrig regner jeg med at privatøkonomien til den enkelte er av begrenset interesse for de fleste.
Hvorfor skulle jeg redigere det vekk?

Det var en annen her som som kom med påstander som ikke stemte at jeg tok det frem, og finansiere en bil med under 1/3 av kjøpesummen med lån når bilen koster 700k er galskap i mine øyne..
Når det er det som må til for og finansiere så er bompenger og drivstoff en stor vits i forhold..

Det blir litt som regnestykket ditt du "sparer" 50k i året på drivstoff, men verdifallet av km er ikke eksisterende for deg, legg merke til de bilene med 40-50k km på finn, de har ligget der lenge og enda lenger kommer de til og ligge visst de ikke dumper enda mer..
Hvem er interessert i og kjøpe en bil til en halv mill med ganske mange kjente feil og mangler uten garanti bare 2 år gammel...?

cirys1

Sitat fra: Sven-E på lørdag 28. februar 2015, klokken 15:00
Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. februar 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. februar 2015, klokken 09:01
Jepp. Jeg sparer over 50.000 i året bare i drivstoff. Det hjelper mye.

Vis meg regnestykket, du må kjøre helt absurd mye...?
Jeg var ikke langt unna det jeg heller.
Km-avlesing i forbindelse med forsikring viste at jeg i løpet av 2013 hadde kjørt 29 442km.
(Dette inkluderer en 3-ukers tur til Finland, og div. turer til hytte i Sverige.)

29442km x 1,2liter pr. mil = 3533,28 liter
3533,28 liter x gj.snitt kr 13,85 pr. liter = kr 48 935,93

I løpet av 2014 kjørte jeg 33 662km, og bensinen har blitt dyrere, så da hadde jeg kanskje spart enda mer.
(Kanskje, fordi jeg tror jeg har kjørt litt unødvendig mye med el-bilen i forhold til det jeg ville gjort med bensinbilen.)
Og alternativet til en Tesla er en bil som bruker 1,2 liter per mil på langkjøring??

Muffinman

@ Timingbeltkiller: Teslaen tar over mesteparten av småkjøringen med en bensinbil som fint drar opp mot literen om sommeren, og over literen om vinteren. I tillegg erstatter all småkjøring og all langkjøring fra en dieselbil med webasto som brukte rundt 0,8 om vinteren på matpakkekjøring, og omkring 0,65 på lankjøring om vinteren. Sommerstid var tallene ca. 0,7 og 0,6. Ville vel fortsatt slitt med den bilen om det ikke var på tide å ta steget over til den elektriske verdenen.

Ellers kan man jo bemerke at fossilbiler drar også på seg verdifall med økende kilometer. Garantien på fossilbiler brukes også fortere opp med høy kjørelengde. Akkurat som med elbiler, herunder Tesla. Drivstoffutgiftene er forskjellige. Rette vedkommende må gjerne opprette en tråd under "humor og kanari" om det er behov for å diskutere dette videre.

Dennis

Skal man ha en annen bil med ca samme ytelser og størrelse som en P85D feks så er det rundt 1.2 liter man fort ligger på ved fin kjøring på langtur.

cirys1

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. februar 2015, klokken 15:09
Fossilbiler drar også på seg verdifall med økende kilometer. Garantien på fossilbiler brukes også fortere opp med høy kjørelengde. Akkurat som med elbiler, herunder Tesla. Drivstoffutgiftene er forskjellige. Opprett gjerne en tråd under "humor og kanari" om du ønsker å diskutere dette videre.
Det er få fossilbiler med så mange kjente feil og mangler med 5 måneders ventetid på verksted, den største bekymringen min er ventetid på verksted, ellers så er ikke du rett person til og fortelle meg hva jeg skal gjøre...

Du får opprette din egen tråd om hvor du er i særstilling når det kommer til besparelse på lånefinasert kjøp som gir besparelse på drivstoff.. ::)

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 28. februar 2015, klokken 15:10
Skal man ha en annen bil med ca samme ytelser og størrelse som en P85D feks så er det rundt 1.2 liter man fort ligger på ved fin kjøring på langtur.

Sorry, alternativet MÅ ikke være en annen bil til 700.000 kr, man hadde kommet mye bedre ut og kjøpt en bil til 500 k uten lån..
Hadde man hatt den samme kjøreopplevelsen og kreftene, NEI men man kanskje ikke hatt lån eller et lite ett, som ikke hadde spist av "besparelsen"...  :)

cirys1

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:55

Hhvis 170K og 210K.

+1
Det er dette regnestykket de fleste "glemmer" i "rusen" av og kjøre en rå bil...  ::)

Amoss

Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. februar 2015, klokken 13:17
Dette hadde du "snøring" på...?

Tydeligvis, jeg traff jo blink. Som du selv sier, "alle" (en sannhet med en god del modifikasjoner rett nok) kan ta seg råd, dersom man ser bort i fra en del økonomiske følger av sine valg. Joda, jeg kunne tatt opp lån på huset og fått meg bilen, men det har jeg valgt å la være, så både du og har tydelig funnet det fornuftig å ikke "ta seg råd" til å lånefinansiere bil. Fornuftig etter min mening (men uten at jeg "kaster meg over" de som velger andeledes). En del av kapitalen du trenger for å kjøpe bilen har du bundet opp i nåværende bil - og du har altså ikke råd før denne er solgt.

Men altså, din privatøkonomi interesserer meg midt bak for å si det mildt, og håper igrunnen det er gjensidig :p Poenget mitt var ikke å "rote" i din privatøkonomi eller bry meg med hva du har eller ikke har råd til, men å vise deg hvilket inntrykk summen innleggene dine her på forumet legger igjen, i håp om at du kanskje ville prøve å tenke deg litt mer om før du f.eks. henger deg opp i om andre finansierer bilen sin på en måte som ikke passer deg, eller praktisk talt nekter på at andres oppgitte bil-regnskap stemmer.

Sånn, med dette ut av verden håper jeg resten av tråden kan bli ontopic igjen :)
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. februar 2015, klokken 15:19
Sorry, alternativet MÅ ikke være en annen bil til 700.000 kr, man hadde kommet mye bedre ut og kjøpt en bil til 500 k uten lån..
Hadde man hatt den samme kjøreopplevelsen og kreftene, NEI men man kanskje ikke hatt lån eller et lite ett, som ikke hadde spist av "besparelsen"...  :)

At man låner 75% til bilen (som meg) betyr ikke at man har noen som helst finansielle problemer. For min del utgjør avdrag og renter på lånet under 10% av netto inntekt, noe jeg ser på som helt uproblematisk. Sitter alikevel igjen med godt over halvparten av inntekten etter at alle lån og regninger er betalt, med konas inntekt på toppen der igjen. Så du kan ikke lese mye ut fra låneopptak.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cirys1

Sitat fra: Amoss på lørdag 28. februar 2015, klokken 16:36
Tydeligvis, jeg traff jo blink.

Visst du selv mener det så er du ganske langt på jordet og ikke i nærheten av noen blink ihvertfall, synes det er utrolig artig med disse stikkene for så og be om og komme tilbake på topic...

Jeg velger og selge først for da kan jeg cashe den ut, hva du velger skal jeg ikke legg med oppi..  :P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA