Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: KjellG på lørdag 12. september 2015, klokken 20:22
Hvor store solpaneler trenger du om natten i regnvær for å tanke opp en tom Tesla på 3 minutter?
Omtrent 1/3 av så mange som du trenger for å lage nok hydrogen til å fylle tilsvarende rekkevidde på FC- bilen?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: KjellG på lørdag 12. september 2015, klokken 20:22
Hvor store solpaneler trenger du om natten i regnvær for å tanke opp en tom Tesla på 3 minutter?
Hvor mange hundre tusen kroner trenger man for å fylle hydrogen over levetiden til bilen?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

Sitat fra: KjellG på lørdag 12. september 2015, klokken 20:22
Hvor store solpaneler trenger du om natten i regnvær for å tanke opp en tom Tesla på 3 minutter?

Hvorfor skulle man ha behov for å "lade opp", (regner med du tenker 100% her, noe man sjelden trenger) på 3 minutter om natten? Det er en problemstilling det som ikke har rot i virkeligheten. Det som er relevant er hvor ofte man man må stoppe for å lade eller fylle, utenom der man skal stoppe uansett. Elbiler kan lade opp om natten og være klar til tur om morgenen, alltid. Bensin og dieselbiler må man kanskje fylle. Hydrogenbiler må man kjøre lange avstander for å fylle, i praksis er det umulig å kjøre de fleste distanser.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

eivhelle

Sitat fra: KjellG på lørdag 12. september 2015, klokken 20:22
Hvor store solpaneler trenger du om natten i regnvær for å tanke opp en tom Tesla på 3 minutter?
Da trenger du noen mål med solcellepaneler og den lampa fra Karius og Baktus filmen, som var 10 ganger så stor som sola. :D
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

KjellG

Poenget mitt er at skissen er ensidig. På hydrogensiden vises bl.a. muligheten for energilagring, på elbilsiden ikke. Alt er overforenklet på venstre side og overkomplisert på høyre.

En fordel med hydrogen er at en kan lagre solenergi til en senere, dårlig dag. En kan "hurtiglade" på 3 min under nattlig transitt til Trondheim osv.

kos

Sitat fra: eivhelle på søndag 13. september 2015, klokken 21:36
Sitat fra: KjellG på lørdag 12. september 2015, klokken 20:22
Hvor store solpaneler trenger du om natten i regnvær for å tanke opp en tom Tesla på 3 minutter?
Da trenger du noen mål med solcellepaneler og den lampa fra Karius og Baktus filmen, som var 10 ganger så stor som sola. :D

ladde om natta med sol - tror helt ærlig at da blir det månelyst.  - og selv da sliter du fordi at månen er dekket i regnvær.

Minner meg om navigatøren til Hårek som var ekspert på å navigere etter stjernene , men jobbet av prinsipp bare om dagen.

kos

Sitat fra: KjellG på mandag 14. september 2015, klokken 00:21
Poenget mitt er at skissen er ensidig. På hydrogensiden vises bl.a. muligheten for energilagring, på elbilsiden ikke. Alt er overforenklet på venstre side og overkomplisert på høyre.

En fordel med hydrogen er at en kan lagre solenergi til en senere, dårlig dag. En kan "hurtiglade" på 3 min under nattlig transitt til Trondheim osv.

Men kjell da - skal du bruke opp alt sollyset om dagen til hydrogen - hva skal man lade batteriene på elbilen med da?

Jejl

Funfact:
Skal du lade med solceller i måneskinn, tilsvarer energien fra et sekund sollys ca 800 år med måneskinn.

kos

Sitat fra: Jejl på mandag 14. september 2015, klokken 00:50
Funfact:
Skal du lade med solceller i måneskinn, tilsvarer energien fra et sekund sollys ca 800 år med måneskinn.

Tar en tid å saktelade der ja - men har du god tid så. - men en tesla blir det litt lenge å vente - skal vi kjøpe hydrogenbil i stedet ?

Espen Hugaas Andersen

#640
Sitat fra: KjellG på mandag 14. september 2015, klokken 00:21
Poenget mitt er at skissen er ensidig. På hydrogensiden vises bl.a. muligheten for energilagring, på elbilsiden ikke. Alt er overforenklet på venstre side og overkomplisert på høyre.

En fordel med hydrogen er at en kan lagre solenergi til en senere, dårlig dag. En kan "hurtiglade" på 3 min under nattlig transitt til Trondheim osv.
En fordel med elbiler er også at man kan lagre unna solenergi. En bil er i gjennomsnitt parkert 97,5% av tiden. Om man da har 2,5 millioner elbiler der alle de bilene som er parkerte kan lagre unna 20 kWh ved 3,3 kW, så er det 8,05 GW og 48,75 GWh. Vannkraften i Norge er på 28 GW, så dette er ganske betydelig effekt.

Hurtiglading på langtur er også tidsmessig helt akseptabelt. Man bør ta regelmessige pauser. (Noe professjonelle sjåfører er lovpålagt.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KjellG

Enig i det du skriver, men som nevnt, noe slikt fremgår ikke av den skissen det vises til. Å koble opp 2,5 mill biler med toveis AC/DC-systemer og avregning er også en formidabel oppgave.
Det fremgår ikke av den skissen uten ladeuttak, uten kobling til nettet, uten energilagringsmulighet, kort sagt, den grønne bølge hvor en på bærekraftig vis fyller solen direkte på tanken (på nattur til Tronhjem) mens hydrogen er så dyrt og komplisert at det trenger tanker. Logikken burde være at en fyller direkte på tanken fra elektrolysen og uten noen tankbil i mellom. Lenka sammenligner druer og gulerøtter.

Electrix

Man trenger ikke toveissystem for å ta unna topper slik EHA beskriver, kun et lite insentiv for å tilpasse ladingen, f.eks at prisen på strøm er lavere i perioder med bedre tilgang på strøm, så vil folk tilpasse seg. Man trenger f.eks bare noen få overskrifter i avisene om høyere strømpriser så hamstrer folk ved for å spare på strømmen. Men det blir bare en besparelse over tid, den tar ikke opp svingningene i løpet av dagen fordi folk flest betaler snittpris gjennom hele måneden. Hvis man derimot innfører variabel prising med timesintervall (eller kortere) så vil mye endres, og det er jo nettopp det som kommer nå uansett om vi vil eller ei med AMS målere.

I dag er det normalt lave kraftpriser på natta og høye priser på dagen fordi forbruket er så lavt om natta (prisene følger tilbud/etterspørsel). Det skal veldig mye solceller til før denne prisingen snus, spesielt med tanke på at man parallellt også bygger ut andre fornybare energikilder som ikke er avhengige av dagslys, slik som vindkraft, vannkraft og varmekraft av f.eks. flis eller søppel. Siden forbrenningsanslegg er den beste måten å kvitte seg med søppel er det fornuftig å bygge disse med strømproduksjon av varmen og la spillvarmen fra dette gå i nær- eller fjernvarmeanlegg. Dette gir fin grunnproduksjon, og kan stenges ned ved behov.

Når argumentene for hydrogen nå har fallt ned på et nivå der siste skanse er de få personene som må hurtiglade midt på natta så fungerer det mer mot hydrogenbiler enn for.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Espen Hugaas Andersen

Jeg forutsetter heller ikke at man har et toveissystem. Kun at man har en 3,3 kW lader som er tilkoblet nettet til enhver tid man står i ro og en batteripakke på f.eks 60 kWh, der man stiller inn at man f.eks alltid skal ha 30 kWh på batteriet, men når det er billig kan man lade opp til 54 kWh, eventuelt at man setter i gang lading fra telefonen. Så vil man måtte kjøre 110 km før man er klar til å ta imot nye 24 kWh. Akkurat timingen her kan man trenge et system, om ikke timeprising av strøm er tilstrekkelig responsivt. (I Norge blir nok dette aldri en utfordring, da vi har masse vannkraft.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: KjellG på mandag 14. september 2015, klokken 00:21
Poenget mitt er at skissen er ensidig. På hydrogensiden vises bl.a. muligheten for energilagring, på elbilsiden ikke. Alt er overforenklet på venstre side og overkomplisert på høyre.

En fordel med hydrogen er at en kan lagre solenergi til en senere, dårlig dag. En kan "hurtiglade" på 3 min under nattlig transitt til Trondheim osv.

Du har helt rett i at skissen ikke tok med problemstillingen "lagring av overproduksjon av fornybar kraft". Joda, her kan hydrogen (eller andre energilagringsmetoder) med fordel brukes, men det blir egentlig irrelevant for bileieren, og bør på ingen måte påvirke en bilkjøper i valget mellom elbil eller hydrogenbil (korreksjon: hydrogenhybrid elbil). Hydrogenet kan i den sammenheng godt både produseres og forbrukes på selve kraftstasjonen, eller på en hurtigladestasjon for elbiler (som alternativ til batterilading som Tesla planlegger å ha på sine superchargere), eller en eller flere andre strategiske plasseringer i nettet.

På den annen side så batterielbiler med på å løse problemstillingen "overproduksjon av energi fra tradisjonelle varmekraftverk (baseload) når etterspørselen er liten (stort sett på natta)" (ja, ser her bort fra Norge, da det her er stort sett vannkraft). Siden dette stort sett er ett problem på natta, når den jevne elbilen blir ladet, så gir det en mulighet for å utnytte en del kraft her som i dag bare går til spille.

Problemstillingen om å "fylle på 3 minutter" har andre her alt klargjort at ikke normalt er noen problemstilling.

Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA