Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilister og andre bilister

Startet av Aberg88, torsdag 21. august 2014, klokken 12:05

« forrige - neste »

Aberg88

Etter jeg mottok min BMW i3 har jeg opplevd at det er mange som ligger bak meg blinker og tuter på meg. Dette er noe jeg aldri opplevde når jeg kjørte fossil bil. Er det virkelig slik at vi elbilister er så hatet av enkelte andre bilister at de må drive med pøbel, er det andre her som har opplevd lignende?
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

Sigurd

Jeg har aldri opplevd noe slikt, men min søster lånte bilen mens jeg var på ferie, og da opplevde hun å bli regelrett presset av en trailer som kjørte forbi. Han var langt inne i hennes kjørefelt lenge før han hadde passert. Dette var på E6 i Oslo, dvs. 3 kjørefelter i samme retning og ingen grunn til å skulle bytte kjørefelt så raskt etter forbikjøring...
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

cra

Min opplevelse har stort sett vært motsatt. Når jeg kjører med Thinken holder bilen bak som regel god avstand. Aner ikke hva de er så redde for; at jeg skal lade ut hele batteriet på en gang og zappe dem? Med Leafen har jeg litt samme opplevelse, og Teslaen burde hatt en advarsel på speilet: "Objects in mirror will soon disappear" ;)  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Sitat fra: Aberg88 på torsdag 21. august 2014, klokken 12:05
Etter jeg mottok min BMW i3 har jeg opplevd at det er mange som ligger bak meg blinker og tuter på meg. Dette er noe jeg aldri opplevde når jeg kjørte fossil bil. Er det virkelig slik at vi elbilister er så hatet av enkelte andre bilister at de må drive med pøbel, er det andre her som har opplevd lignende?
Har opplevd at noen har blitt nærgående her i Nord-trøndelag også, men ikke tutet og blinket med lysene nei. Jeg for min del antok at det var fordi det ikke finnes andre i3er her (som jeg vet av), enda.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Har opplevd begge deler. Kanskje folk har en forventning om at elbiler kjører så sakte for å spare strøm? Uansett er det ikke greit å ligge 50cm fra bakfangeren og kjøre forbi i svinger for å så legge seg 100 meter foran i akkurat samme hastighet som meg. Hva er poenget med å kjøre så tett og kjøre forbi da?
Fremtiden er elektrisk.

Asarin

Sitat fra: Aberg88 på torsdag 21. august 2014, klokken 12:05
Etter jeg mottok min BMW i3 har jeg opplevd at det er mange som ligger bak meg blinker og tuter på meg. Dette er noe jeg aldri opplevde når jeg kjørte fossil bil. Er det virkelig slik at vi elbilister er så hatet av enkelte andre bilister at de må drive med pøbel, er det andre her som har opplevd lignende?

Så lenge du holdt fartsgrensen er det rart flere tuter/blinker på deg.. Kan det være at du har på tåkelyset  bak? Da pleier jeg å signalisere en gang eller to.

Evt kan det være at baklyset bare er litt sterkere enn noen er vant med?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Aberg88

Sitat fra: Asarin på torsdag 21. august 2014, klokken 15:50
Sitat fra: Aberg88 på torsdag 21. august 2014, klokken 12:05
Etter jeg mottok min BMW i3 har jeg opplevd at det er mange som ligger bak meg blinker og tuter på meg. Dette er noe jeg aldri opplevde når jeg kjørte fossil bil. Er det virkelig slik at vi elbilister er så hatet av enkelte andre bilister at de må drive med pøbel, er det andre her som har opplevd lignende?

Så lenge du holdt fartsgrensen er det rart flere tuter/blinker på deg.. Kan det være at du har på tåkelyset  bak? Da pleier jeg å signalisere en gang eller to.

Evt kan det være at baklyset bare er litt sterkere enn noen er vant med?
Veldig sjeldent jeg ligger under fartsgrensen. Har tenkt samme tanken og sjekket lys, lufttrykk i dekk osv. Men ingen feil på bil ihvertfall. Opplever dette både på dag tid og kveldstid. Det er jo ikke hver dag dette skjer men synes bare dette er rart siden jeg ikke har opplevd slikt før  :P
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Det er sikkert fordi moderne biler kjører uten kjørelys bak. Dette legger folk mer merke til på Elbiler og kan irritere seg mer på det enn hos vanlige biler. Mange som ikke har fått med regregelendringen om at kjørelys bak ikke er påbudt i dagslys.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

OddB

Hvis det gjelder baklys så har jeg observert at særlig trillingene kjører uten baklys lenge etter at det har mørknet. Er det fordi automatikken ikke slår på lysene før det er helt mørkt eller er det fordi folk slår av lysene helt.
På min bil tennes hovedlysene automatisk bare det er "heftig overskyet"...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Ebe

Syntes selv at lysene i Leafen tennes litt vel sent, spesielt når det regner på dagen. Det vil si det er relativt lyst, men sikten er så dårlig at bilen kan forsvinne i vannsprut eller regn.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

cra

Forklaringen med "uten lys" høres meget plausibel ut. Har blinket når jeg kjører bak slike tidligere, men har sluttet med det siden jeg vet at jeg nå gjør det samme sjøl, og jeg kjenner årsaken til det. Skulle ønske det gikk an å få på lysa bak samtidig med foran. Det er langt å foretrekke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

@cra:
På Model S kommer vel baklysene på om man setter kjørelysene på manuelt?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Lekebil

opplevd det en gang me en trailer i tunnel, lå så nærme at æ ikke tørte å bremse :(
ellers ingen tuting eller blinking med fjernlys.
Rød 2013 mod. Japan LEAF
WHAT I say here, STAYS here

Sigurd

Sitat fra: Lekebil på fredag 22. august 2014, klokken 23:56
opplevd det en gang me en trailer i tunnel, lå så nærme at æ ikke tørte å bremse :(
ellers ingen tuting eller blinking med fjernlys.
Dette opplevde jeg i Thinken en gang med en buss full av passasjerer som lå helt på støtfangeren min. Det jeg gjorde var å bremse sakte ned (tror jeg endte rundt 50 i 80-sonen) for å ha en forsvarlig fart i forhold til avstanden han hadde til meg. Jeg tror ikke han likte det... Men han kunne enkelt ha kjørt forbi istedenfor å legge seg så nært, da det var flere felter i samme retning og ikke veldig mye trafikk.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA