Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilister og andre bilister

Startet av Aberg88, torsdag 21. august 2014, klokken 12:05

« forrige - neste »

Sandpusher

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 05. september 2014, klokken 10:28
Etter ti år med daglig kjører på E18 mellom Asker og Oslo (veien med flest elbiler i hele verden) kan jeg med hånden på hjertet si at de eneste som utpeker seg er Tesla;

Jeg har aldri opplevd en Roadster eller Model S som har kjørt stygt!

Men jeg har opplevd sosiopater i alle andre merker.

I det siste har det vært en tendens til at andre med elbil prøver å kjøre forbi på høyresiden i påkjøringsfeltene.
Det er både ulovlig og meningsløst -de vinner en billengde eller to og kommer fem sekunder raskere frem...

Thomas

Helt enig, mitt inntrykk er at Teslasjåfører kjører veldig hensynsfullt (Stavangerområdet). Mulig de har blitt "mobbet"  så mye i media at de tar ekstra hensyn, men har landet på hypotesen om at en som kjøper Tesla er over snittet mer interessert i bilkjøring enn "folk flest" som anser bilkjøring som et nødvendig onde og ikke tenker over at trafikkavvikling er et samarbeidsprosjekt der alle deltagerne må spille på lag.
(At de parkerer som noen r**hål av og til skyldes nok mer størrelsen enn evne og vilje) :D
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Rio

Sitat fra: Sandpusher på fredag 05. september 2014, klokken 11:15
(At de parkerer som noen r**hål av og til skyldes nok mer størrelsen enn evne og vilje) :D

Det har stått en Tesla på offentlig ladeplass i én uke (!) nå, i nærheten av der jeg bor! ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 11:04
Jeg har sett en del Tesla kjøre i totalt uforsvarlige hastigheter i byen.

Men det er ikke generelt.

Har sett Teslaer som har testet ut litt, men da har det vært kontrollert og tilsynelatende ikke til fare for noen.
I trafikkavvikling har de omtrent alltid oppført seg eksemplarisk. Det samme kan jeg ikke si om Leaf'er, selv om det sikkert bare gjelder et mindretall.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Knotten

For et par dager siden kjørte jeg nordover gjennom Danmarksplasskrysset i Byen (Bergen, selvsagt..), over Nygårdsbroen på vei til Laksevåg. Lå i nest høyre felt og skulle over i høyre.
Så en passelig lomme og var i ferd med å skifte felt, da bilen bak 'ga jernet' og fløytet infernalsk og hindret meg i å skifte.
Inne i bilen satt en hissig kjerring som viste meg hvilken fin finger hun hadde.
Makan..  :o
Hun var nok forkvinne i Foreningen For Elbilens Bekjempelse.. :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

OleT

Sitat fra: Knotten på fredag 05. september 2014, klokken 12:26
... Så en passelig lomme og var i ferd med å skifte felt, da bilen bak 'ga jernet' og fløytet infernalsk og hindret meg i å skifte. ...
Det er det "teleportfunksjonen" er til for. Gi flatt jern i 1/10 sekund, og "hopp" inn i luken før andre rekker å reagere.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Griffel

#35
Elbilister har nok blit vant til sine privilegier. Da jeg gikk av bussen igår og skulle over veien kom en kø hvor de første 5 bilene i køen pussig nok var elbiler. (Noen trillinger, en tesla og et par Leaf). Jeg kom over veien når den 6. bilen en BMW fossil stoppet og slapp meg over.

(Overgang av den moderne typen, veivesenet har funnet ut at vanlige fotgjengeroverganger er for farlig)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zetson

Min første dag som elbilist i en e-up! ble jeg forbikjørt av en hybridtaxi i 80-100 km/t i 50-sonen som deretter la seg foran meg og lå rett under 50 km/t (indikert, så det var nok nærmere 40-45). Det var ufattelig provoserende, og den dagen svor jeg på å vise alle mine medtrafikanter hva en elbil faktisk er i stand til. Jeg er en aggressiv sjåfør når jeg kjører fossilt, men må innrømme at jeg er hakket mer aggresiv i e-up!en. Såpass sprek i forhold til størrelsen at jeg smetter inn der jeg sier jeg skal smette inn :)
e-up!, aug 2014
Avensis, 2007

zetson

Sitat fra: zetson på fredag 05. september 2014, klokken 22:27
Jeg er en aggressiv sjåfør når jeg kjører fossilt, men må innrømme at jeg er hakket mer aggresiv i e-up!en.

Er vi elbilsjåfører litt som små gneldrebikkjer som bjeffer litt mer for å kompensere?
e-up!, aug 2014
Avensis, 2007

stefse

En ting mange trafikanter kunne tjent på er å planlegge hele strekningen de skal kjøre, ikke bare frem til neste sving.
Havner du i en kø med 4-5 biler foran deg hvor ingen vil forbi, må du faktisk kjøre forbi ALLE bilene hvis du skal vinne noe tidsmessig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ebe


Sitat fra: Knotten på fredag 05. september 2014, klokken 12:26
For et par dager siden kjørte jeg nordover gjennom Danmarksplasskrysset i Byen (Bergen, selvsagt..), over Nygårdsbroen på vei til Laksevåg. Lå i nest høyre felt og skulle over i høyre.
Så en passelig lomme og var i ferd med å skifte felt, da bilen bak 'ga jernet' og fløytet infernalsk og hindret meg i å skifte.
Inne i bilen satt en hissig kjerring som viste meg hvilken fin finger hun hadde.
Makan..  :o
Hun var nok forkvinne i Foreningen For Elbilens Bekjempelse.. :P

Mange som ikke har fått med at når man skal til Sotra/Åsane så er det faktisk skiltet at man skal ligge i midtre felt frem nedkjøringen til byen er ferdig.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Olemann


Mange el-bilister som glemmer at ALLE våre fordeler har vi fått av dem som sitter i køen vi freser forbi. 
Via våre politikere. 
Vi bør derfor utvise både takknemlighet og ro i møte med dem.  Det er de i køen vi kan takke, for at de har stemt fram de politikere som gjør at vi nyter våre fordeler.

Heldigvis er de fleste elbilister klar over dette, men de få "meg først" personene ødelegger.  OG; husk at kjører man Tesla er man mye mer synlig, dermed blir effektene så mye verre.  Dermed hviler et større ansvar på Tesla-førere enn f.eks. på Reva/Buddy førere.  (Selvsagt ikke juridisk, men her er poenget å unngå å miste elbil-fordeler)

Ole

Birger

Sitat fra: Olemann på mandag 08. september 2014, klokken 13:50

Mange el-bilister som glemmer at ALLE våre fordeler har vi fått av dem som sitter i køen vi freser forbi. 
Via våre politikere. 
Vi bør derfor utvise både takknemlighet og ro i møte med dem.  Det er de i køen vi kan takke, for at de har stemt fram de politikere som gjør at vi nyter våre fordeler.

Heldigvis er de fleste elbilister klar over dette, men de få "meg først" personene ødelegger.  OG; husk at kjører man Tesla er man mye mer synlig, dermed blir effektene så mye verre.  Dermed hviler et større ansvar på Tesla-førere enn f.eks. på Reva/Buddy førere.  (Selvsagt ikke juridisk, men her er poenget å unngå å miste elbil-fordeler)

Ole

+1 til den. Tesla blir dratt frem i nesten hver sammenheng. Positivt og negativt. Ikke så rart med tanke på hvor bilen ligger i forhold til de andre, både pris og "status". Teknisk er Tesla bare overlegne på et par saker, akselerasjon og rekkevidde.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

jkirkebo

Sitat fra: Birger på onsdag 10. september 2014, klokken 18:35
+1 til den. Tesla blir dratt frem i nesten hver sammenheng. Positivt og negativt. Ikke så rart med tanke på hvor bilen ligger i forhold til de andre, både pris og "status". Teknisk er Tesla bare overlegne på et par saker, akselerasjon og rekkevidde.
¨
Og innvendig plass, om vi skal holde oss til "normale" biler. Noe som er svært viktig for meg ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. september 2014, klokken 20:33
Sitat fra: Birger på onsdag 10. september 2014, klokken 18:35
+1 til den. Tesla blir dratt frem i nesten hver sammenheng. Positivt og negativt. Ikke så rart med tanke på hvor bilen ligger i forhold til de andre, både pris og "status". Teknisk er Tesla bare overlegne på et par saker, akselerasjon og rekkevidde.
¨
Og innvendig plass, om vi skal holde oss til "normale" biler. Noe som er svært viktig for meg ihvertfall.
Samt ladenettverk, ladehastighet og div andre områder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

#44
Sitat fra: zetson på fredag 05. september 2014, klokken 22:27
Min første dag som elbilist i en e-up! ble jeg forbikjørt av en hybridtaxi i 80-100 km/t i 50-sonen som deretter la seg foran meg og lå rett under 50 km/t (indikert, så det var nok nærmere 40-45). Det var ufattelig provoserende, og den dagen svor jeg på å vise alle mine medtrafikanter hva en elbil faktisk er i stand til. Jeg er en aggressiv sjåfør når jeg kjører fossilt, men må innrømme at jeg er hakket mer aggresiv i e-up!en. Såpass sprek i forhold til størrelsen at jeg smetter inn der jeg sier jeg skal smette inn :)
Litt samme holdning har jeg. Bruker akselerasjonen for det den er verdt for å komme frem. Uten å ta sjanser selvsagt. Smetter inn og ut som jeg vil, størrelsen på bilen er grei sånn. Men føler at medtrafikanter har mer respekt for elbiler i Trøndelag anno 2014 enn da vi kjøpte i 2012. Var mye mer "diskusjon" på veiene da, fossiler som skulle sette meg på plass etc.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA