Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Sitat fra: Sirka på fredag 29. august 2014, klokken 22:22
Sitat fra: Mippen på torsdag 28. august 2014, klokken 10:00Når man bor midt i sentrum så bor man også sentralt til i forhold til alt og man har all kollektivtransport i umiddelbar nærhet. Hva er poenget med å bo midt i byen og på samme tid være avhengig av bil? Det blir litt å ville ha i pose og sekk.

Hvis sentrumbeboerens arbeidsgiver plutselig bestemmer seg for å flytte virksomheten til et sted som har ubrukelige kollektivforbindelser, for eksempel?

*datapunkt*

(Har syklet, gått eller tatt buss til jobben i over 30 år - men det ble brått umulig, gitt ...) :-\

Det der er noe flere arbeidstakere opplever nå. Flere store bedrifter har flyttet eller flytter opp i områdene rundt Gardermoen. Passasjerterminalen på flyplassen har et meget godt kollektivtilbud, men i skogene rundt hvor disse bedriftene etablerer seg, er kollektivtilbudet elendig for ikke å si fraværende. Med 4-5 mil hver vei fra Oslo, hva gjør man da?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Ebe


Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 19:42

Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 19:32

Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:06


I soneparkering er det ulovlig å parkere med mindre man har boligsonekort som krever boligadresse i sonen, eller man betaler engangsavgift i boligsone 2-8 som er 100kr dagen.

Et lite tips; det er lov for elbiler å parkere gratis i sone 8, Sandviken. Ref kommunens hjemmesider.


Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:06
Per i dag er det gratis i Solheim p-hus og Bygarasjen for elbil (har ikke hørt om flere?)

Det er gratis i det ute ved akvariet også, er det Nordnes eller noe slikt det heter?

Å? Er sone 8 gratis for elbil? Der var ikke det jeg fikk beskjed om da jeg hentet parkeringskort til de gule "parkomatene" for 15.000kr hos parkeringsselskapet sist. >:( Har du en link til der det står? Hadde vert litt å spare der ja, for vi er mye i sone 8. Der finnes ikke offentlige ladestasjoner i sone 8, så vidt jeg vet. Gjør det? (men det har ikke noe med akkurat denne saken å gjøre).

https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/trafikk-reiser-og-samferdsel/veg-og-vegtrafikk/parkering/parkering-og-lading-av-el-biler

Står midt på siden. Men ta forbehold om at nettsidene til kommunen ikke alltid er like oppdatert :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.


Car-El

Det å si at noen bor sentralt og fint kunne klart seg uten bil...   Da kan det slenges på at mange kunne klart seg uten vaskemaskin og komfyr. Flesteparten uten oppvaskmaskin og så og si alle uten data,pc,nettbrett,smart eller dom mobiltelefon.

Til alle konservative: VELKOMMEN TIL 2014! Ikke 1814 lengere.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

E_S

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 30. august 2014, klokken 08:14

Det der er noe flere arbeidstakere opplever nå. Flere store bedrifter har flyttet eller flytter opp i områdene rundt Gardermoen. Passasjerterminalen på flyplassen har et meget godt kollektivtilbud, men i skogene rundt hvor disse bedriftene etablerer seg, er kollektivtilbudet elendig for ikke å si fraværende. Med 4-5 mil hver vei fra Oslo, hva gjør man da?

Jeg har det akkurat slik! 5,5 mil fra Oslo hvor jeg bor til jobb, ca. 12 km fra passasjerterminalen på Gardermoen. For min del er det ikke noe annet reelt alternativ enn å kjøre bil, da månedskort med flybussen og sykkel resten av veien er praktisk gjennomførbart i sommerhalvåret, men månedskortet er dyrt og dekker ikke samtidig Ruter i Oslo (feil flybuss som går fra der jeg bor..) slik at det er lite aktuelt. På vinteren er det ikke noen måte å komme seg mellom jobben og Gardermoen på annet enn å få en kollega til å kjøre, altså en dårlig løsning. Da er jeg stuck med bil, og det var hovedgrunnen til at jeg kjøpte meg el-bil. :)
:)

Mippen

Skjønte at det ble en liten brannfakkel når jeg sa at de som bor i sentrum fint kunne klart seg uten bil. Står fortsatt inne for det, men som jeg også sa så er ikke alt sort/hvitt. Noen trenger bil uansett hvor man bor, men ingen skal fortelle meg at alle som har bil og som bor i sentrum egentlig trenger det. Det er mange som har bilen bare stående mer eller mindre hele tiden slik at de kan bruke den noen få helger i året og kanskje på ferie. Andre kjører gjerne bare fra en del av sentrum til en annen i stedet for å hoppe på bussen eller gå. Har sett flere eksempel på det. Bruker like lang tid eller mer på å kjøre og parkere enn de andre alternativene.

Uansett er det et valg man må ta hvor man vil bo og hvor man vil jobbe. Hvis man bor langt unna jobb og det er stress å komme seg til og fra, det samme med parkeringsplasser, ville jeg ha vurdert enten å bytte jobb eller bytte bolig. Det er meg da...

Ellers er jeg enig i at kollektivtilbudet er for dårlig. Hadde dette vært bedre kunne folk som bor utenfor byen brukt mer dette til jobb, og de som bor i sentrum og jobber utenfor på små plasser - kunne ha brukt dette til jobb... Det ville tatt bort mye av køen.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel

Så hvis du jobber på haukeland sykehus ville du ha flyttet fra ett fredelig sted med enebolig, garasje, hage, naust, båt og kort avstand til naturområder, til Sentrum??.. Spesielt om du har familie?

Den tror jeg sitter laaangt inne hos mange. Å bo i sentrum har ikke så mye for seg dersom du ikke går på puben flere ganger i uken, eller er helt avhengig av å jobbe i sentrum og samtidig ha kort avstand til jobb.

Jeg kunne aldri drømt om å flytte familien min fra huset med garasje osv. med sjøutsikt i ett barnevennlig område til Sentrum. Selv om vi begge jobber i sentrum.

En annen ting er at om du bor i sentrum uten bil er du rimelig fastlåst til nettopp sentrum. Liker du uteaktiviteter kan du gå i byfjellene i Bergen, men ellers er det stort sett inneaktiviteter i sentum/byer. Da er det kjekt med bil slik at man kan komme seg ut av byen. Jeg kunne ikke ha drømt om å bo i nærheten av sentrum uten bil. Men det holder lenge med elbil...

Mippen

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 10:36
Så hvis du jobber på haukeland sykehus ville du ha flyttet fra ett fredelig sted med enebolig, garasje, hage, naust, båt og kort avstand til naturområder, til Sentrum??.. Spesielt om du har familie?

Den tror jeg sitter laaangt inne hos mange. Å bo i sentrum har ikke så mye for seg dersom du ikke går på puben flere ganger i uken, eller er helt avhengig av å jobbe i sentrum og samtidig ha kort avstand til jobb.

Jeg kunne aldri drømt om å flytte familien min fra huset med garasje osv. med sjøutsikt i ett barnevennlig område til Sentrum. Selv om vi begge jobber i sentrum.

En annen ting er at om du bor i sentrum uten bil er du rimelig fastlåst til nettopp sentrum. Liker du uteaktiviteter kan du gå i byfjellene i Bergen, men ellers er det stort sett inneaktiviteter i sentum/byer. Da er det kjekt med bil slik at man kan komme seg ut av byen. Jeg kunne ikke ha drømt om å bo i nærheten av sentrum uten bil. Men det holder lenge med elbil..

Nei, samboeren min jobber på Haukeland sykehus og vi bodde rett utenfor sentrum før (Landås) og flyttet til landet på Askøy. Hun tar buss og båt til og fra jobb hver dag. Når vi bodde på Landås klarte vi oss stort sett med kollektivtransport men flyttet pga plass og pga mer behov for bil. Noe som var et problem der vi bodde å ha i forhold til parkering.

Sier bare det er lurt å tenke jobb i forhold til hvor man vil bo og bo i forhold til der man vil jobbe. Hva som er overkommelig er subjektivt spørsmål.
Fremtiden er elektrisk.

Sirka

Mange sentrumsbeboere velger jo å bo der nettopp fordi de da kan leve mer miljøvennlig - jmf. hva jeg skrev om meg selv: Jeg har i hele mitt voksne liv valgt å bo i sentrum og derfor levd fint uten egen bil. Men når det av ulike grunner er nødvendig eller ønskelig å anskaffe bil, må det vel uansett være en fordel at de som bor i sentrum også velger elektrisk, vel?
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Mippen

Sitat fra: Sirka på lørdag 30. august 2014, klokken 14:10
Mange sentrumsbeboere velger jo å bo der nettopp fordi de da kan leve mer miljøvennlig - jmf. hva jeg skrev om meg selv: Jeg har i hele mitt voksne liv valgt å bo i sentrum og derfor levd fint uten egen bil. Men når det av ulike grunner er nødvendig eller ønskelig å anskaffe bil, må det vel uansett være en fordel at de som bor i sentrum også velger elektrisk, vel?

Naturligvis  :)

Som sagt så er det noen som trenger bil uansett hvor man bor. Poenget er bare hvis alle de som bor i sentrum og ikke egentlig trenger bil (slik som du gjorde før du fikk behov) ikke hadde hatt bil ville de ha vært mindre press på parkeringsplasser og ladeplasser. Sier også at hvis man bor for langt unna arbeidsplassen er det lurt å vurdere om det kan løses på andre måter. Ikke alle har mulighet til å flytte av ulike grunner eller bytte jobb, så det er nyanser av alt.

Vil også legge til at det er ikke bare i byer det bor folk som egentlig ikke trenger bil. Det er i byer osv man merker det mer da det er gjerne dit folk reiser og det er mest tettpakket med folk. Hadde de som ikke trenger å ta bilen et par km til jobb gått, syklet eller tatt buss i stedet. Hadde man i stedet for å kjøre 1 person til jobb satt på med en nabo som bor ved siden av deg hvis de skal samme veien. Alt er med å bidra til trafikk.

Vi mennesker er uansett egosentriske og mye handler oss selv. Derfor bryr ikke folk seg om de parkerer på en ladeplass uten å lade. De parkerer skjevt slik at det ikke er plass til flere biler. Enten fordi de ikke vil ha noen ved siden av seg eller fordi de bare ikke bryr seg. Mange vil ha men ikke gi. Da blir det ekstra utfordringer for alle dessverre.

Hvis man reflekterer litt over seg selv. Hva er det første man ofte skriver når noe man ikke liker blir nevnt? Jo, det inneholder ofte noe med jeg.... ;)
Fremtiden er elektrisk.

Jarletu

Ja det at mange parkerer på elbilplasser uten å lade er irriterende, håper og tror at det snart blir krav om at man må lade på alle disse plassene.
Første besøk på Aker brygge/Tjuvholmen, Elbil parkeringen på Filipstadkaia som har 36 ladepunkter.
Det ble 20 min venting på at det skal bli ledig plass til meg var jeg rimelig lei, også var det faktisk kø for å komme inn på plassen.
Telte over alle bilene og 20 stk ladet IKKE! (Dette var i dag kl 16)
2018 Tesla X 75D
2010 BMW X5 3,0D solgt høst 2018
20.08.2014 BMW I3 (Arravani Grey, Fully loaded)

jkirkebo

Sitat fra: Jarletu på fredag 05. september 2014, klokken 22:43
Ja det at mange parkerer på elbilplasser uten å lade er irriterende, håper og tror at det snart blir krav om at man må lade på alle disse plassene.
Første besøk på Aker brygge/Tjuvholmen, Elbil parkeringen på Filipstadkaia som har 36 ladepunkter.
Det ble 20 min venting på at det skal bli ledig plass til meg var jeg rimelig lei, også var det faktisk kø for å komme inn på plassen.
Telte over alle bilene og 20 stk ladet IKKE! (Dette var i dag kl 16)

Det var såpass kø ennå kl. 16 ja? Jeg ankom litt over 15:00. Var ikke noe kø, men jeg måtte vente ca. 10 minutter. Lader selvsagt ;)

Mens jeg sto og ventet kom Bymiljøetaten og begynte å bøtelegge endel elbiler som sto parkert utenfor de oppmerkede plassene der... (langs høyre kant lengst inne)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel


Sitat fra: Jarletu på fredag 05. september 2014, klokken 22:43
Ja det at mange parkerer på elbilplasser uten å lade er irriterende, håper og tror at det snart blir krav om at man må lade på alle disse plassene.
Første besøk på Aker brygge/Tjuvholmen, Elbil parkeringen på Filipstadkaia som har 36 ladepunkter.
Det ble 20 min venting på at det skal bli ledig plass til meg var jeg rimelig lei, også var det faktisk kø for å komme inn på plassen.
Telte over alle bilene og 20 stk ladet IKKE! (Dette var i dag kl 16)

WHAT!!! 20 som ikke ladet?!?!??

Jarletu

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 06. september 2014, klokken 08:28

Sitat fra: Jarletu på fredag 05. september 2014, klokken 22:43
Ja det at mange parkerer på elbilplasser uten å lade er irriterende, håper og tror at det snart blir krav om at man må lade på alle disse plassene.
Første besøk på Aker brygge/Tjuvholmen, Elbil parkeringen på Filipstadkaia som har 36 ladepunkter.
Det ble 20 min venting på at det skal bli ledig plass til meg var jeg rimelig lei, også var det faktisk kø for å komme inn på plassen.
Telte over alle bilene og 20 stk ladet IKKE! (Dette var i dag kl 16)

WHAT!!! 20 som ikke ladet?!?!??

Ja 20..., måtte tilbake til bilen og hente noe så jeg gikk en runde på plassen og telte.
Er helt sikker på antallet.
2018 Tesla X 75D
2010 BMW X5 3,0D solgt høst 2018
20.08.2014 BMW I3 (Arravani Grey, Fully loaded)

Marius Engel

Jeg blir forbanna når jeg hører om sånt. Ikke det at det hadde vert bedre om de plugget i bilen når de ikke trenger lading, men fy flate for noen egoister nordmenn kan være...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA