Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

leafeierskien

#30
Sitat fra: Louise på fredag 29. august 2014, klokken 13:30
Da blir det vel et etisk spørsmål. Fordi om det er lov, er det ikke rett.

Det er vel etablert at det er lovlig, ja. Men hvordan kan du si at det ikke er rett når det er etisk spørsmål? Slike spørsmål krever ofte litt forsiktighet i mangelen på fasitsvar :-)

Og mitt innlegg til debatten er at jeg forstår folk som ikke gidder å betale opp til 100 kr dagen for å parkere fordi det kanskje kommer noen som trenger strøm senere.

Og da snakker jeg om vanlige kommunale ladeplasser, ikke kjøpesenter eller hurtigladere (alle med litt vett i hodet parkerer jo ikke på disse plassene uten å lade da det som regel da finnes gratis parkeringer i nærheten).

Som sagt er ikke dette et dilemma for meg personlig, men jeg synes ikke det er like svart / hvitt som at man kan kategorisere alle som parkerer uten å lade på ladeplasser for egoister...

Ebe

Ser poenget ditt med 1- og 2-timers ekspressparkeringene i byen. Men her er det noe som skurrer ifbm parkeringsreglene i byen spør du meg. Evt utvalget av parkering. Ønsker ikke kommunen langstidsparkering i sentrum (som f.eks Bergen), så får de legge gode ladeplasser til dit de vil ha langtidsparkering.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

leafeierskien

Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 14:00
Ser poenget ditt med 1- og 2-timers ekspressparkeringene i byen. Men her er det noe som skurrer ifbm parkeringsreglene i byen spør du meg. Evt utvalget av parkering. Ønsker ikke kommunen langstidsparkering i sentrum (som f.eks Bergen), så får de legge gode ladeplasser til dit de vil ha langtidsparkering.

Kloke ord... jeg er helt enig.

leafeierskien

Er det forresten lov og / eller legitimt av kommuner å bygge store bygarasjer og deretter kreve betaling fra også elbil-eiere?

Da tenker jeg rent konkret på Skien. Men dette går kanskje på "parkering på plan"?

Sikkert en digresjon, men siden vi er inne på emnet: "parkering i sentrum av byer og elbil".

Ebe

I Bergen er det vel fire kommunaleide parkeringshus, drives av det private. Mener tre av disse fire er gratis for el-bil. Alle tilbyr gratis lading.

Hva som er lov/legitimt eller ikke aner jeg ikke :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

leafeierskien

Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 14:33
I Bergen er det vel fire kommunaleide parkeringshus, drives av det private. Mener tre av disse fire er gratis for el-bil. Alle tilbyr gratis lading.

Hva som er lov/legitimt eller ikke aner jeg ikke :)

Googlet det i mellomtiden. Ser det står enkelte steder at kommunal parkering for elbiler skal være gratis på gateplan

Synes dog en kommune godt kunne fulgt målsettingene i norsk "elbil-politikk" og gitt gratisparkering også der :)

Mippen

Det har ikke jeg vært borti. Hvis en parkerings-sone er regulert med maks tid pleier det vanligvis å være slik alle må flytte seg etter den tiden som står der, om det er elbil eller vanlige biler. Men jeg vet at det er noen private parkeringsplasser hvor man kan stå gratis i 2-3 timer og lade gratis, men alle må betale etter 2-3 timer eller flytte seg. Ikke vært borti det på kommunale plasser.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel


Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 14:33
I Bergen er det vel fire kommunaleide parkeringshus, drives av det private. Mener tre av disse fire er gratis for el-bil. Alle tilbyr gratis lading.

Hva som er lov/legitimt eller ikke aner jeg ikke :)

Jeg jobber rundtom i hele Bergen og kjører Elbil på jobben.

Der det er parkometer, parkeringautomat eller annen plass merket men en stor hvit "P" i ett firkantet blått skilt kan man stå gratis med elbil, men kun så lenge makstidsgrensen tillater (typisk 1-2 timer).
I soneparkering er det ulovlig å parkere med mindre man har boligsonekort som krever boligadresse i sonen, eller man betaler engangsavgift i boligsone 2-8 som er 100kr dagen.
Per i dag er det gratis i Solheim p-hus og Bygarasjen for elbil (har ikke hørt om flere?). Dette er ett tiltak for å få renere byluft, noe som er ett stort problem i Bergen. Det gjør det mer attraktivt å bruke elbil til byn i stedet for Diesel. Derfor er gratis bom for elbil i Bergen også ett viktig tiltak å oprettholde.
Jeg vet kun om èn parkering på gateplan reservert for elbil, der det er 4 ladeplasser med makstid 3 timer.

Eks. vestkanten kjøpesenter, utenfor sentrum, har 3 nye ladeplasser i kjellerparkeringen. Der er det timer på ladeplassene, som gjør at ladingen stopper etter 2 timer. Makstid er to timer, og det er avgift for alle biler utover to timer.

Klostergarasjen har mode-3 ladere, men her er avgift for alle biler.

Olatho

I gata uttafor hos oss er det en del vanlige parkeringsplasser som er skiltet med maks 2 timer, og mange steder med feks parkering forbudt fra 8-16. Og så er det fire elbilplasser - med lading - skiltet "maks 16 timer". Ikke egentlig så veldig rart at mange elbilister velger å parkere (uten å lade) på disse, da alternativet enten er å flytte bilen før kl 8, eller hver 2. time.

Marius Engel


Sitat fra: Olatho på fredag 29. august 2014, klokken 18:18
I gata uttafor hos oss er det en del vanlige parkeringsplasser som er skiltet med maks 2 timer, og mange steder med feks parkering forbudt fra 8-16. Og så er det fire elbilplasser - med lading - skiltet "maks 16 timer". Ikke egentlig så veldig rart at mange elbilister velger å parkere (uten å lade) på disse, da alternativet enten er å flytte bilen før kl 8, eller hver 2. time.

Jøss.

Kan jeg spørre hvilken by du bor i?

Thomas Parsli

I Oslo sentrum (innenfor Ring 1) er tidsbegrensning ganske vanlig, mens det stort sett skiltes "maks 16 timer" på ladeplassene. Det er også mange steder det er parkering forbudt 08:00-17:00

Det var skiltet "maks 8 timer" på en del plasser før, men for de som har heltidsjobb betyr det at man må ut å flytte bilen i arbeidstiden. I en periode ladet jeg ved Sofienbergparken og måtte bruke lunsjpause på å flytte bilen.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ebe


Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:06


I soneparkering er det ulovlig å parkere med mindre man har boligsonekort som krever boligadresse i sonen, eller man betaler engangsavgift i boligsone 2-8 som er 100kr dagen.

Et lite tips; det er lov for elbiler å parkere gratis i sone 8, Sandviken. Ref kommunens hjemmesider.


Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:06
Per i dag er det gratis i Solheim p-hus og Bygarasjen for elbil (har ikke hørt om flere?)

Det er gratis i det ute ved akvariet også, er det Nordnes eller noe slikt det heter?

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Marius Engel


Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 19:32

Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:06


I soneparkering er det ulovlig å parkere med mindre man har boligsonekort som krever boligadresse i sonen, eller man betaler engangsavgift i boligsone 2-8 som er 100kr dagen.

Et lite tips; det er lov for elbiler å parkere gratis i sone 8, Sandviken. Ref kommunens hjemmesider.


Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:06
Per i dag er det gratis i Solheim p-hus og Bygarasjen for elbil (har ikke hørt om flere?)

Det er gratis i det ute ved akvariet også, er det Nordnes eller noe slikt det heter?

Å? Er sone 8 gratis for elbil? Der var ikke det jeg fikk beskjed om da jeg hentet parkeringskort til de gule "parkomatene" for 15.000kr hos parkeringsselskapet sist. >:( Har du en link til der det står? Hadde vert litt å spare der ja, for vi er mye i sone 8. Der finnes ikke offentlige ladestasjoner i sone 8, så vidt jeg vet. Gjør det? (men det har ikke noe med akkurat denne saken å gjøre).

Nordnes p-hus har jeg helt glemt at eksisterer. Det ligger så "avsides" til, så er det så mye kjøring og kryss ifht. bygarasjen. Tipper det ofte er ledig, selv om det er lite. Det finnes faktisk en godt gjemt offentlig ladeplass på nordnes, mellom noen trehus. Muligens for besøkende til ett eller annet offentlig, men greit hvis du har en ledig time og skal spise lunch i bilen om vinteren :)

Sirka

Sitat fra: Mippen på torsdag 28. august 2014, klokken 10:00Når man bor midt i sentrum så bor man også sentralt til i forhold til alt og man har all kollektivtransport i umiddelbar nærhet. Hva er poenget med å bo midt i byen og på samme tid være avhengig av bil? Det blir litt å ville ha i pose og sekk.

Hvis sentrumbeboerens arbeidsgiver plutselig bestemmer seg for å flytte virksomheten til et sted som har ubrukelige kollektivforbindelser, for eksempel?

*datapunkt*

(Har syklet, gått eller tatt buss til jobben i over 30 år - men det ble brått umulig, gitt ...) :-\
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Mippen

Sitat fra: Sirka på fredag 29. august 2014, klokken 22:22
Sitat fra: Mippen på torsdag 28. august 2014, klokken 10:00Når man bor midt i sentrum så bor man også sentralt til i forhold til alt og man har all kollektivtransport i umiddelbar nærhet. Hva er poenget med å bo midt i byen og på samme tid være avhengig av bil? Det blir litt å ville ha i pose og sekk.

Hvis sentrumbeboerens arbeidsgiver plutselig bestemmer seg for å flytte virksomheten til et sted som har ubrukelige kollektivforbindelser, for eksempel?

*datapunkt*

(Har syklet, gått eller tatt buss til jobben i over 30 år - men det ble brått umulig, gitt ...) :-\


Verden er ikke sort/hvit, så noen nyanser er det alltid. Sier bare at mange som bor i sentrum fint hadde klart deg uten bil siden de bor mer sentralt enn de fleste andre. Man har også naturligvis andre valg dersom situasjonen forandrer seg. For eksempel flytte, bytte arbeidsplass, eller eventuelt reise sammen med noen på jobben hvis de skal samme vei og har bil.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA