Ekstrautstyrstråden

Startet av Gordon Retriever, mandag 11. august 2014, klokken 17:37

« forrige - neste »

Ove

Sitat fra: Sonus på fredag 16. januar 2015, klokken 10:42
De ekstra 1300 kronene fra å gå fra kun parkeringsensorer til parkeringsassistenten er verdt hver eneste krone.
I flg. min selger, så kommer ekstraprisen på parkeringsassistenten på 5600,- I forhold til parkeringssensorene forran og bak (4200,-).
Dette fordi parkeringsassistenten hadde flere sensorer. Prøvde å argumentere med at jeg hadde lest dette på forumet her, men han dobbeltsjekket med en annen selger som bekreftet at ekstraprisen var hele beløpet på 5600,-. Man ikke kunne trekke fra de 4200,- på parkeringssensorene forran og bak. Da valgte jeg det vekk.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

A8

Sitat fra: Ove på fredag 16. januar 2015, klokken 12:32
De ekstra 1300 kronene fra å gå fra kun parkeringsensorer til parkeringsassistenten er verdt hver eneste krone.
I flg. min selger, så kommer ekstraprisen på parkeringsassistenten på 5600,- I forhold til parkeringssensorene forran og bak (4200,-).
Dette fordi parkeringsassistenten hadde flere sensorer. Prøvde å argumentere med at jeg hadde lest dette på forumet her, men han dobbeltsjekket med en annen selger som bekreftet at ekstraprisen var hele beløpet på 5600,-. Man ikke kunne trekke fra de 4200,- på parkeringssensorene forran og bak. Da valgte jeg det vekk.

Her har selgeren feil informasjon. Pris for parkeringsassistent inkluderer sensorer. En betaler ikke dobbelt.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Råde

Nei, og på kontrakten skal bare assistenten stå...
e-Golf | X75D

sjeverni

Jeg kan også bekrefte at men trenger ikke ekstra sensorer om du bestiler parkeringassistent.
e-Golf bestilt 03.10.'14. Levering tid ca. Mars 2015
Night Blue m. Shetland beige interiør, VP+++

Gordon Retriever

Fortell. :)

Forpvrig er det blitt 1400 kroner nå. ;)

Som nevnt har prising av parkeringssensorer vs. parkeringsassistent vært oppe før - se blant annet innlegg fra Sonus og meg selv på side 1 i denne tråden.
Jeg burde forresten slutte å la meg overraske over "selgeren sa..."-historier...  :o

Hvis man forsøker å velge både sensorer og assistent i konfiguratoren, får man opp følgende info-boks:

Ove

Det er skikkelig irriterende at selgerne har så dårlig opplæring på sitt produkt at informasjonen til kundene blir feil. Nå er det for sent for min del å endre :(
Motstridende info vedr. Tectylering også. En selger sier at garantien forsvinner mens den andre anbefaler det. Jeg har bestilt med.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

jan-c

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:53
Limt inn fra en tråd i et annet delforum:

Sitat fra: MrBacardi på torsdag 15. januar 2015, klokken 10:34Jeg bruker lane assist sammen med adaptiv cruise daglig på min diesel golf stv og kan ikke tenke meg å kjøre uten. Utrolig komfortabelt å cruise av gårde mens bilen holder seg i feltet på egen hånd samt at den jo holder avstanden. Styrebevegelsene man behøver å gjøre er svært lette og bilen gjør jobben selv.

Når man så prøver en bil etterpå uten lane assist og acc så føler man at man er nærmest er tilbake i steinalderen. Føles da rart at bilen ikke holder seg i feltet selv.

Til info kan man slippe rattet i 12 sekunder og i den perioden styrer bilen 100% helt selv. Men så slår automatikken av systemet med et pip, pga sikkerhet regner jeg med, for å sjekke om sjåføren har sovnet  ;)

Så jeg vil veldig sterkt anbefale alle som er interesserte i lane assist å faktisk prøve en bil med det og ta en tur på landeveien / motorvei. Vanskelig å forklare komfort-følelsen. Men husk å slå på acc også.

Til info leveres nå samme system på nye Passat og det fungerer akkurat like bra i den. Jeg var og prøvde en slik og sannsynligheten er stor for at jeg bytter inn golfen med enten en Passat GTE eller Golf GTE (forutsatt at den kommer i stv-utførelse), når leasingen går ut i starten av 2017.

Interessant. Jeg har lest flere kommentere at sideassistenten føles uvant og det virker som bilen sporer. Dette er faktisk første gang noen beskriver egne erfaringer med  funksjonaliteten på en slik måte at jeg får lyst på dette utstyret selv.

Jeg kan bare bekrefte det MrBacardi forteller om. På brede veier med gode striper, og spesielt på flerfelts motorvei er laneassistent kombinert med ACC en drøm. På smalere veier med gode striper, kan den ha en tendens til å dirre litt i rattet. Dette tror jeg kommer av at det er for smalt mellom stripene, og at mange av oss har en tendens til å velge litt annen trasé enn stripingen. På vinterføre fungerer den sjeldent på mine trakter.
Det skal til 3 tastetrykk for å aktivere eller deaktivere assistenten - går lett å fikse selv i fart.
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

jkirkebo

Sitat fra: jan-c på fredag 16. januar 2015, klokken 17:33
Det skal til 3 tastetrykk for å aktivere eller deaktivere assistenten - går lett å fikse selv i fart.

Deaktiverer du den da permanent, eller må det gjøres hver gang bilen starter?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jan-c

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. januar 2015, klokken 18:25
Sitat fra: jan-c på fredag 16. januar 2015, klokken 17:33

Deaktiverer du den da permanent, eller må det gjøres hver gang bilen starter?

Den står som deaktivert til du aktiverer den igjen. Ett trykk ytterst på venstre spak, OK på høyre side på rattet og så ett trykk på venstre igjen.

jan-c

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 03. januar 2015, klokken 22:55
Sitat fra: Råde på mandag 01. desember 2014, klokken 22:48
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 30. november 2014, klokken 23:52
Et spørsmål til dere som har fjernlysassistent: Er dere fornøyde?

Prisen for assistenten er ikke akkurat avskrekkende, men det er likevel greit å styre utenom utstyr man ikke liker. Tidligere erfaringer med av/på-assistenter som den i e-Golf har etterlatt et inntrykk av at de ofte er litt overivrige etter å blende ned.
Tror det bare er tull. Mye enklere å ordne det selv og bare irriterende å vente på elektronikken.

Jeg hadde den ubetingede gleden å kjøre fra syddanmark her en natt med dynamisk lysassistent på xenon. Det er Guds gave til bilistene. Jeg slo på fjernlyset ved avgang og rørte ikke hendelen etterpå. Bilen ordnet lyskeglen hele tiden. Alltid godt lys og ingen blinkende bilister. Fabelaktig. Bare så synd at den (assistenten) ikke er lagt til Norge med så mye gatelys, 40-soner og svinger.

Da virker det som at det er enstemmighet for Rådes syn på at fjernlysassistenten i e-Golf er noe man fint klarer seg uten. :)

Bortsett fra LED og Xenon. Hva er egentlig forskjellen i disse fjernlysassistentene?

Kent

Sitat fra: jan-c på fredag 16. januar 2015, klokken 18:35
Bortsett fra LED og Xenon. Hva er egentlig forskjellen i disse fjernlysassistentene?

E-Golfen har kun automatisk Av og På.
Dynamiske svinger, slår av deler av lyset ved møtende trafikk og sørger generelt for at du og dine medtrafikanter  alltid har optimale lysforhold.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Gordon Retriever

Infomercial for dynamisk lysassistent (som altså ikke leveres i e-Golf) her:

http://youtu.be/o72Yjz-4AT0

jan-c

Sitat fra: Kent på fredag 16. januar 2015, klokken 18:47
Sitat fra: jan-c på fredag 16. januar 2015, klokken 18:35

E-Golfen har kun automatisk Av og På.
Dynamiske svinger, slår av deler av lyset ved møtende trafikk og sørger generelt for at du og dine medtrafikanter  alltid har optimale lysforhold.

Aha - alle godbitene er ikke med på E-Golfen  :-[
Jeg har den dynamiske lysassistenten på fossilGolfen, og har innbilt meg tilsvarende funksjonalitet på e-Golfen.

hottentott33

Hvordan ser dere sammenhengen med ekstrautstyr og strømforbruk?

Personlig så vurderte jeg først å bestille med alt utstyr utenom Dynaudio og Ambientebelysning da jeg innbilte meg at det brukte endel strøm. Men så fikk jeg prøvd en demobil med Dynaudio, og da var jeg solgt. Og da ble det liksom litt sært og ikke ha hele utstyrslisten siden det bare skilte 1800,- og ifølge selgeren var ambientebelysningen bare LED som dertil trakk lite strøm.

Jeg valgte også keylesspakke med alarm fremfor vanlig keyless. Kanskje det var lite gjennomtenkt da bilen står 8 timer på jobb uten lading og jeg har drøye 45 km hjem fra jobb og en trenger det en kan få av strøm på vinteren? Vil en alarm trekke så mye strøm at det er nevneverdig merkbart på rekkevidden?

Jeg har i og for seg forholdsvis god tid til å forandre oppsettet på bilen, så derfor er det artig og interessant å høre andre synspunkt her  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

vidolsen

Sitat fra: hottentott33 på søndag 18. januar 2015, klokken 00:17

Jeg valgte også keylesspakke med alarm fremfor vanlig keyless. Kanskje det var lite gjennomtenkt da bilen står 8 timer på jobb uten lading og jeg har drøye 45 km hjem fra jobb og en trenger det en kan få av strøm på vinteren? Vil en alarm trekke så mye strøm at det er nevneverdig merkbart på rekkevidden?

Ifølge DEFA sin brosjyre er strømforbruket fra 10 - 13 mA, avhengig av modell. Her ligger brosjyren: http://aus.defa.com/no/documents/B2C_Brosjyre_DEFA.pdf

Vil tro at de fleste type bilalarmer vil bruke omtrent samme mengde strøm. Kan ikke så mye om strøm, men 10-13 mA høres ut som et lavt strømforbruk.

Selv er jeg veldig usikker på om jeg skal velge alarm i min kommende e-Golf. Har lenge tenkt at det har lite for seg. Men etter et kjipt innbrudd i bilen min i høst, vurderer jeg det likevel. Skulle derimot ønske at CarNet støttet pushmeldinger fra alarmen, men i følge Møller-forhandleren min gjør den ikke det. Det var heller ikke foreløpige planer om det heller.

e-Golf levert 18.05.15.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA