Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Antatt kjørelengde

Startet av sveinrj, søndag 10. august 2014, klokken 08:06

« forrige - neste »

sveinrj

Hei har hatt Leaf nå i snart 2 måneder og er kjempefornøyd, bortsett fra at jeg stusser på en ting. Når batteriet er fulladet er det høyeste jeg har fått som forventet kjørelengde 154km. Er dette normalt? Hva ligger dere andre på?

Ja jeg vet at jeg aldri vil kunne oppnå å kjøre de 199km som Nissan opererer med (annet en i fritt fall), men hadde da forventet at måleren hadde vært noe nærmere. Er jo tross alt snakk om ca. 40 km.

E_S

De 199 km må være 20 mil med nedoverbakke. Har aldri vært i nærheten av det - det lengste jeg noengang har sett tror jeg var ca. 175. Det forutsetter at man kjører som en gammel prest - litt motorvei, oppoverbakke eller fartsvariasjoner, så synker rekkevidden kraftig. Var heldigvis vel vitende om dette før jeg kjøpte bilen og har inntrykk av at alle el-biler er slik. Den målemetoden som har gitt Leaf 199 km rekkevidde er helt urealistisk.

:)

emil

"Problemet" er at bilen ikke starter gjett-o-meteret (GOM) på null etter fullading, men baserer gjenværende rekkevidde på hvordan du kjørte siste X-minutter/X-km før du parkerte og ladet. Hvis du f.eks har en lengre oppoverbakke (eller alt annet enn flat mark/nedoverbakke) før du parkerer hjemme for å lade vil du aldri få full pott på GOM. I tillegg vil teoretisk full rekkevidde kun komme opp med ECO (og kanskje B på girvelger) valgt og klima avskrudd.

Selv har jeg motsatt problem. Parkerer på lading etter lang nedoverbakke og har ved et par anledninger hatt over 200km på GOM, og det med min 1. generasjons bil som har et 10% tap i kapasitet. Med euroleaf og full batterikapasitet ville GOM kanskje vist opp mot 230-240km. Men når jeg har kjørt 2-3km oppover igjen til E18 har jeg fort mistet 30-50km på rekkevidden.

Etterhvert som du lærer bilen å kjenne kan prosentvising av batteristatusen være mer til hjelp hvis du har behov for å presse rekkevidden til maks. Selv er jeg stor fan av LeafSpy på android telefon (flere tråder om det her) og der får jeg opp gjenværende kWh på batteriet og nå er det egentlig kun de tallene jeg ser på.

Thomas Parsli

Som de andre skriver er GOM bare et estimat basert på de siste km kjøring, så den gir i praksis liten mening.
På får 2012-modell står det rundt 120km når jeg lader til 80%, men jeg tviler på at jeg klarer å kjøre i nærheten av 199km i praksis.

Skal sikkert klare å komme opp mot 199km hvis målet er å kjøre lengst mulig, men det er ikke så mange steder i Asker-området jeg kan kjøre i 50km/t uten bakker, lyskryss eller medtraffikanter...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kjell Leaf

I Karmøy-Haugesund distriktet er det forholdsvis flatt terreng bortsett fra undersjøisk tunnel, og jeg må si at med min kjøring stemmer GOM ganske bra, selvsagt vil den variere litt, men jeg vet jo hvor jeg nettopp har kjørt, dermed vet jeg når jeg skal se på den. Jeg syns den er nyttig å bruker den samtidig som jeg av og til tar en kontroll av gjenværende prosent, da vet jeg nøyaktig hvor langt jeg kommer. Jeg vet jo at forutsetningen for GOM er at jeg fortsetter å kjøre slik jeg har gjort den siste tiden.
Rekkeviddeangst er for meg blitt et fremmedord  ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Knotten

Jeg skal ikke gjenta til kjedsommelighet hvordan gjettometeret virker, men vil bare nevne at når jeg starter bilen om morgenen i ECO, etter lading til 100% viser gjettometeret som regel ett eller annet rundt 160km. Jeg har japan Leaf 2013, som er oppgitt til 175km.
Det meste gjettometeret har vist foreløpig er 186km. ;D

Hvis min datter har lånt bilen dagen før viser gjettometeret noe rundt 135-145km.. :P

Det sier jo noe om kjørestilen. Jeg er sikker på at når du har hatt bilen noen mnd til vil antall km på gjettometeret øke, om det ikke er slik at du bor på toppen av en laaaaaang bakke.
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Jan-Børre Olsen

Hadde gom bare variert ut fra egen ferdighet hadde det vært greit men når man følger trafikken og den da varierer mye blir det litt bortkastet. Siste 30km nå før lading reagerte den ikke og bare holdt seg på 30km :-P Kjempe nyttig.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

E_S

Kjørte 9 mil i dag hvor 3,5 var motorvei hvor jeg holdt 105, resten landevei med 70/80 og brukte 54% batteri på dette. Synes det var ganske bra! :)
:)

Kjell Leaf

Sitat fra: smaug01 på søndag 10. august 2014, klokken 18:57
Hadde gom bare variert ut fra egen ferdighet hadde det vært greit men når man følger trafikken og den da varierer mye blir det litt bortkastet. Siste 30km nå før lading reagerte den ikke og bare holdt seg på 30km :-P Kjempe nyttig.
Jeg syns den gir en ok gjennomsnittlig pekepinn, men den kunne samlet data litt lenger bakover slik at variasjonene ble noe mindre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jan-Børre Olsen

Den skulle enkelt og greit vært mulig å nullstille av brukeren. Da kunne man selv nullstilt når man føler at forholdene endrer seg merkbart, feks at det begynner å tegne, at farten endres fordi man tar av motorveien osv. Enklere når man vet hvilken forhold den bruker som grunnlag.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: smaug01 på søndag 10. august 2014, klokken 23:35
Den skulle enkelt og greit vært mulig å nullstille av brukeren. Da kunne man selv nullstilt når man føler at forholdene endrer seg merkbart, feks at det begynner å tegne, at farten endres fordi man tar av motorveien osv. Enklere når man vet hvilken forhold den bruker som grunnlag.

Eller brukt GPS data til å logge forbruk på strekninger og bruke et snitt av det til å esitmere gjenværende kapasitet.

tomrh

Sitat fra: sveinrj på søndag 10. august 2014, klokken 08:06
Hei har hatt Leaf nå i snart 2 måneder og er kjempefornøyd, bortsett fra at jeg stusser på en ting. Når batteriet er fulladet er det høyeste jeg har fått som forventet kjørelengde 154km. Er dette normalt? Hva ligger dere andre på?

Ja jeg vet at jeg aldri vil kunne oppnå å kjøre de 199km som Nissan opererer med (annet en i fritt fall), men hadde da forventet at måleren hadde vært noe nærmere. Er jo tross alt snakk om ca. 40 km.
Når vi startet fra Kristiansund i går viste faktisk GOM'en hele 171 km, i Eco og med klima av. Er jo bra når gammel-Leafen skal klare "bare" 175 km og ikke 199. ;)

Som Knotten er inne på skyldtes dette nok at vi kjørte litt rundt i bygatene i Kristiansund på lørdag. Den EPA-testen er jo hovedsaklig basert på bykjøring i 50 km/t, så ved å holde den hastigheten skulle vel 199 km være innen rekkevidde? :P

Men jeg tror at å bytte dekk vil kunne øke rekkevidden litt. For oss som har 16"-felger er det jo et A/A-merket dekk fra Bridgestone som ruller noe bedre enn standard-dekkene Leafen ble levert med. Noen som har byttet til disse?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jan-Børre Olsen

Må være noe med Sørlandet fordi jeg kjørte også derifra i går og gom viser aldri så mye km som etter en helg med kjøring på Sørlandet. :-D
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

HHF

#13
Min erfaring etter noen lengre turer nå, er at min Leaf som nå har gått ca 47.000 km har nå en "praktisk rekkevidde" på litt i overkant av 100 km. Har prøvd ulike strekninger og sist nå tur/retur Lierskogen-Tusenfryd via e18. Da kjører jeg med eco på og slår av klima-anlegget, men holder fartsgrensen og kjører mye på cruise control som jo ikke nødvendigvis er maksimalt energi-effektivt. Allikevel må jeg si det er litt skuffende at kapasiteten er så lav i optimale forhold. Til vinteren blir det ikke rare kjørelengden da vil jeg tro.

Hva er kapasitetserfaringen hos dere andre som har hatt Leaf en stund der ute?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Jan-Børre Olsen

Prøvd å kjøre den tom og så hurtiglade den til 100%?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA