Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Antatt kjørelengde

Startet av sveinrj, søndag 10. august 2014, klokken 08:06

« forrige - neste »

HHF

Nei, jeg har vel aldri kjørt den helt tom. Har prøvd "skilpadda" en gang for lang tid siden. Har vel også kun hurtigladet en gang for veldig lenge siden.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

emil

Sitat fra: HHF på mandag 11. august 2014, klokken 11:05
Min erfaring etter noen lengre turer nå, er at min Leaf som nå har gått ca 47.000 km har nå en "praktisk rekkevidde" på litt i overkant av 100 km. Har prøvd ulike strekninger og sist nå tur/retur Lierskogen-Tusenfryd via e18. Da kjører jeg med eco på og slår av klima-anlegget, men holder fartsgrensen og kjører mye på cruise control som jo ikke nødvendigvis er maksimalt energi-effektivt. Allikevel må jeg si det er litt skuffende at kapasiteten er så lav i optimale forhold. Til vinteren blir det ikke rare kjørelengden da vil jeg tro.

Hva er kapasitetserfaringen hos dere andre som har hatt Leaf en stund der ute?

Akkurat kjørt Arendal-Dyreparken-Arendal. 11mil med fart på 80-90km/t tidvis med en del regn og våt vegbane. Fikk lavt batterivarsel noen km unna hurtiglader på hjemturen. Har da av erfaring ca 2 problemfrie mil igjen på tanken, så med litt ekstra pen kjøring tror jeg at jeg skulle kunne tynt ut i hvertfall 14 mil. Nå begynner nok 10% tapet mitt i batterikapasitet å nærme seg 15% tror jeg.

E_S

Jeg kjørte Gardermoen-Elverum tur/retur i går/dag. Det er 9 mil fordelt på ca. 3,5 mil 100-sone (cruise på 105), 3 mil veiarbeidsområde (60-70 km/h) og resten landevei med 80/90 hvor jeg bare fulgte trafikken eller lå 10 over. På tur oppover var det tørt og jeg brukte 59% batteri (86% til 27%). På tur nedover var det regnvær, våt veibane og jeg brukte 75% batteri (fra 80% til 5%).

Min erfaring er at fart har veldig mye å si, våt veibane har også mer å si enn man skulle tro. Konklusjonen er at for å kunne kjøre 10 mil med noe motorvei uten at det går helt på stumpene bør man lade til 100%. Til vanlig lader jeg bare til 80% siden det holder mellom hjemme og jobb.

Med mindre man legger opp kjørefart etc. for å spare mest mulig strøm vil jeg si at man ikke bør se for seg mer enn 12 mil rekkevidde i blandet bruk. Kjører man i 120 går det ca. 10% pr. mil, så da blir det kortere rekkevidde.

:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA