Forbruk A/C

Startet av tomrh, ons 30. jul 2014, kl. 00:11

« forrige - neste »

tomrh

I disse hete sommertider bruker vi stadig vekk A/C for å få behagelig kupétemperatur. Men hvor mye slår det egentlig ut på forbruket at man bruker A/C? Alternativet er å åpne vinduene, men dette drar vel også noe ekstra strøm fordi luftmotstanden øker? Hva er best, bruke A/C eller åpne vinduer?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jan-Børre Olsen

Står på skjermen. Synes jeg har sett at klimaanlegget har trekt 1500W på det meste men den går bare ved behov dvs det er ikke 1500W hele tiden, kanskje bare 20% av tiden når bilen først er nedkjølt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

tomrh

En grunn til undringen er at vi sist lørdag kjørte begge elbilene nøyaktig samme distanse, hjemmefra via hurtiglader på Orkanger til vår hytte på Rindal. Det er 80 km til Orkanger og begge startet fulladet. Leafen hadde 34% igjen på Orkanger (iflg. hurtigladeren), mens mjauen hadde 30%. Kona kjørte mjauen og hun kjørte faktisk litt fortere enn meg og stod allerede og hurtigladet da jeg kom fram. Bilene var omtrent likt lastet, tre personer i mjauen, og to personer + noe material i Leafen. Begge kjørte med aircondition på hele veien siden det var steikvarmt ute. Normalt skal jo Leaf ha endel bedre rekkevidde enn i-MiEV, hadde forventet høyere restkapasitet på Leafen. Jeg stusser litt på dette og lurer på om A/C i Leafen kan være en større strømtyv enn jeg trodde? Må forske litt på dette.
Stjørdal

emil

Min erfaring er også at AC trekker ca 1000W hvis man har den på ca 20 grader nå i sommervarmen.

Rio

Bortsett fra i begynnelsen har jeg aldri sett AC ta mer enn 500 W, med temperatur satt til 18 grader.
Leaf fra januar 2012.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på ons 30. jul 2014, kl. 09:08
Min erfaring er også at AC trekker ca 1000W hvis man har den på ca 20 grader nå i sommervarmen.
Da trekker din mye mer enn min, minst dobbelt...og min kjøler godt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på ons 30. jul 2014, kl. 11:30

Hadde et forbruk på ca 4kWh mens bilen sto parkert 4t på "tomgang" med bikkja baki. Går vel noe strøm til andre ting, men vil tro det aller meste gikk til AC. Skal ta og sjekke med LeafSpy i ettermiddag hva den sier om forbruket kun på AC.

Det kan jo være forskjeller mellom US/Europaversjoner  (bl.a går min ikke lengre ned enn til 18 grader) og også mellom gammel/ny leaf. Ville jo ikke vært unaturlig at en oppgradert Leaf (som din Tekna) vil ha et lavere forbruk en min førstegrenerasjons bil.

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på ons 30. jul 2014, kl. 11:45
Sitat fra: Kjell Leaf på ons 30. jul 2014, kl. 11:30

Hadde et forbruk på ca 4kWh mens bilen sto parkert 4t på "tomgang" med bikkja baki. Går vel noe strøm til andre ting, men vil tro det aller meste gikk til AC. Skal ta og sjekke med LeafSpy i ettermiddag hva den sier om forbruket kun på AC.

Det kan jo være forskjeller mellom US/Europaversjoner  (bl.a går min ikke lengre ned enn til 18 grader) og også mellom gammel/ny leaf. Ville jo ikke vært unaturlig at en oppgradert Leaf (som din Tekna) vil ha et lavere forbruk en min førstegrenerasjons bil.
På nyere Leaf har jo klima egen forbruksmåler, (forbruk fra viften er ikke med der , den ligger under "annet" og må legges til)

bjorn_2390

Litt på kanten av emnet, men likevel:
Når et kjøleskap har stått en stund uten strøm, og døren lukket, får det en særegen lukt inni.
Når jeg kjører på AC, kjenner jeg ingen lukt, men når jeg slår av AC (og kjører videre uten), kjenner jeg lukt som minner om et sånt kjøleskap.
Er det sånn for dere, eller tyder dette på noe helt annet?
Blå Euro-Leaf (2012)
Kona (2022)

havardr

AC-anlegg trenger en rens i ny og ne, samme med påfyll av gass, men siste der slår ut på andre måter.
Broom har laget en artikkel om dette for lenge siden http://www.tv2.no/underholdning/broom/bilpleie/klimaanlegg-slik-unngaar-du-vond-lukt-3795477.html

Svendsen eksos utfører begge deler (det gjør sikkert andre verksteder også, men vil ikke tenke på prisen). Du kan lese mer her http://www.svendseneksos.no/vond-lukt-i-bilen/

tomrh

Apropos vedlikehold, A/C kan tydeligvis få dårligere kjøleeffekt med tiden: http://www.auto-utrustning.no/aircondition-og-klimaanlegg/vedlikehold-aircondition-og-klimaanlegg

"I løpet av et år forsvinner opptil 10 % av kjølevæsken ut av systemet på naturlig måte gjennom slanger og forbindelseselementer. Dermed blir kjøleeffekten dårligere alt etter tre år."
Stjørdal

Kjell Leaf

Sitat fra: tomrh på ons 30. jul 2014, kl. 15:58
Apropos vedlikehold, A/C kan tydeligvis få dårligere kjøleeffekt med tiden: http://www.auto-utrustning.no/aircondition-og-klimaanlegg/vedlikehold-aircondition-og-klimaanlegg

"I løpet av et år forsvinner opptil 10 % av kjølevæsken ut av systemet på naturlig måte gjennom slanger og forbindelseselementer. Dermed blir kjøleeffekten dårligere alt etter tre år."
Det var da rart siden min tidligere BMW som min sønn nå eier har et AC som er glimrende, der er det aldri fyllt på noe og bilen er 17 år gammel  ;) Har brukt 170 % den da.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Jeg har hatt flere biler med AC og informasjonen din er langt fra riktig, dette skriver de nok for at folk skal komme stormende med bilene for å få utført service på anlegget, og kanskje en påfylling på regningen også som aldri ble utført.... De som mister væsken er de som nesten aldri bruker anlegget, da tøker pakningene opp og man får lekkasje, bør startes opp av og til og la det gå litt når det er mer enn 5-6 grader. Det som forsvinner i et slikt tett anlegg er så lite at det vil vare i mange mange år, ofte bilens levetid. ;)

E_S

Har drevet en del med AC i bil og vil vel si at om man mister 10% i året er det virkelig på tide å finne og fikse en lekkasje. Noe tap over en del år må man anse som "normalt" - mest fordi det er nesten umulig å finne en lekkasje som er så liten at man mister kanskje 2% i året, men jeg vil si at påfyll etter 7-8 år er greit, behov for påfyll noe tidligere enn det tyder på lekkasje.

Vær også klar over at dette er et lukket system som er vedlikeholdsfritt, alt disse serviceapparatene gjør er å suge ut gassen, vakuumere anlegget, sjekke at det holder vakuum og fylle riktig mengde gass på igjen. Det med fjerning av vond lukt er en utvendig rens av fordamperen og kan gjøres helt uavhengig av "AC-service".

At AC-anlegget holder 17 år og er "still going strong" er gode greier og sånn det bør være. Jo mer anlegget brukes, jo lengre varer det, da et anlegg som bare står og står er mye mer utsatt for å utvikle små lekkasjer gjennom O-ringer, kompressorens akseltetning med mer. Jeg fikset et anlegg på en 25 år gammel Audi tilhørende en kamerat for et par uker siden og håper det holder koken i mange år.. ;)
:)

tomrh

Sitat fra: Kjell Leaf på ons 30. jul 2014, kl. 16:14
Jeg har hatt flere biler med AC og informasjonen din er langt fra riktig,
Var bare noe jeg googlet, da jeg lurte på om A/C-anlegg kanskje kan yte dårligere med årene? Godt å høre at det bare var skremselspropaganda da. Har aldri hatt aircondition i bilene før vi kjøpte elbiler, så der er jeg ganske grønn.
Stjørdal

Powerflux

Rundt 500W stemmer bra med med det forbruket jeg har registrert. Ble faktisk glad når jeg oppdaget hvor lite det faktisk trakk ;D

På sidelinjen: Hadde en Opel Vectra 1998 modell(den største drit bil som noen gang er produsert). Den kjølte som en fryseboks helt frem til den ble kassert i 2012. Aldri en AC service av noe slag. Forøvrig det ENESTE positive som kan sies om bilen :P
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA