Forbruk A/C

Startet av tomrh, ons 30. jul 2014, kl. 00:11

« forrige - neste »

bjorn_2390

Sitat fra: E_S på ons 30. jul 2014, kl. 17:52
Vær også klar over at dette er et lukket system som er vedlikeholdsfritt, alt disse serviceapparatene gjør er å suge ut gassen, vakuumere anlegget, sjekke at det holder vakuum og fylle riktig mengde gass på igjen. Det med fjerning av vond lukt er en utvendig rens av fordamperen og kan gjøres helt uavhengig av "AC-service".
Sitat fra: havardr på ons 30. jul 2014, kl. 15:13
AC-anlegg trenger en rens i ny og ne, ...

Jeg tenkte først at den rensen havardr viste til var innvendig, men kan det være at det med dette menes den rensen av fordamperen? (Hva nå enn det er...)   ;) ;)
Blå Euro-Leaf (2012)
Kona (2022)

E_S

Ja, det er det nok. Fordamperen er en liten "radiator" i luftesystemet som blir kald når anlegget går, og da kjøles luften som passerer over denne ned. :) Her på denne kondenseres også fuktighet fra luften som gir grobunn for snusk som gir vond lukt, og en rens fikser dette. 
:)

tomrh

Sjekket litt A/C forbruk i dag, ikke spesielt hett ute da, kanskje 20 grader. Men med litt sol ble det likevel mye varmere i bilen. Forbruket lå og pendlet mellom 250-750W.

Men rett før jeg kom hjem, slo jeg av A/C. DA gikk forbruket opp. Først 1000W, deretter 1500W. Ble sittende i bilen og stirre og gruble etter at jeg hadde parkert, hva i all verden brukes strømmen til? Etter et par minutter gikk forbruket ned til 0. Akkurat som den trenger litt energi på å slå seg av??  ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på tor 31. jul 2014, kl. 18:13
Men rett før jeg kom hjem, slo jeg av A/C. DA gikk forbruket opp. Først 1000W, deretter 1500W. Ble sittende i bilen og stirre og gruble etter at jeg hadde parkert, hva i all verden brukes strømmen til? Etter et par minutter gikk forbruket ned til 0. Akkurat som den trenger litt energi på å slå seg av??  ???

Varmer opp fordamperen så kondensert vann fordamper igjen for å hindre groing av snusk?

tomrh

Sitat fra: emil på tor 31. jul 2014, kl. 19:10
Varmer opp fordamperen så kondensert vann fordamper igjen for å hindre groing av snusk?
Høres sannsynlig ut. I dag brukte A/C bare 250W, det var 27 grader ute, innstilling på 17,5 grader og viftehastighet 2. Det er jeg veldig fornøyd med! Altså er ikke A/C noe særlig til strømtyv. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

BE

Sitat fra: emil på tor 31. jul 2014, kl. 19:10
Sitat fra: tomrh på tor 31. jul 2014, kl. 18:13

Den varmer opp vannet i varmeapparatet til "driftstemperatur", merkelig oppsett fra Nissan, men slik er det i alle fall.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Lynet

Har også sett at effekten på klimaanlegget er høyre ved 21 grader enn ved 16 grader, og forklaringen er nok at den varmer opp vannet når man setter den på 21 grader!

Jeg setter den på 16 grader og viften på trinn 1, funker meget bra og trekker nesten ikke effekt.
Tror faktisk totalforbruket blir høyere ved å kjøre med vinduene åpne og AC av! Åpne vinduer påvirker luftmotstanden negativt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Råde

En eller annen gang for lenge siden (10 år?) leste jeg i bladet Motor at det skiller ved ca 80 km/t mellom AC og åpne vinduer. AC er sikkert milevist mer effektiv i dag.
e-Golf | X75D

Lynet

LeafSpy logger AC forbruk, min trekker stort sett 250W ved sol og 30 grader! (vifte på trinn 1, temp på 16 grader)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på lør 02. aug 2014, kl. 22:49
LeafSpy logger AC forbruk, min trekker stort sett 250W ved sol og 30 grader! (vifte på trinn 1, temp på 16 grader)
Hvis den måler på samme måte som min nye Leaf gjør så har klima og vifte avskilte målinger, altså når jeg ser på strømforbruk så er klima bare varmepumpe/varmeelement mens viften ligger under "annet". Om jeg stiller opp hastigheten på viften så øker forbruket på "annet" og ikke på måleren for klima.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bjorn_2390

Sitat fra: E_S på tor 31. jul 2014, kl. 15:16
Ja, det er det nok. Fordamperen er en liten "radiator" i luftesystemet som blir kald når anlegget går, og da kjøles luften som passerer over denne ned. :) Her på denne kondenseres også fuktighet fra luften som gir grobunn for snusk som gir vond lukt, og en rens fikser dette.
Men mitt problem er ikke lukt underveis. Lukten kommer først ETTER at jeg har slått av AC. Hæ??
Blå Euro-Leaf (2012)
Kona (2022)

fws

Mitt anlegg kan fint trekke over 3000W når jeg setter det på. Det synker ned til kanskje 250W etter en stund, men når det har vært så varmt som nå, kan det ta litt tid. 
Nissan Leaf 2018

Lynet

Sitat fra: bjorn_2390 på søn 03. aug 2014, kl. 15:39
Sitat fra: E_S på tor 31. jul 2014, kl. 15:16
Men mitt problem er ikke lukt underveis. Lukten kommer først ETTER at jeg har slått av AC. Hæ??

Lukt av AC-anlegget kommer alltid når man slår det av, det er kondens på kjøleanlegget som fordamper og tar med seg lukt fra støv og organismer!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

LeafSwe

We now own both a 2012 leaf and a 2014(with heatpump)

Under the same conditions, 30 celsius and sun, the 2014 leaf ac consumes more than double than the 2012 with the same temperature inside.
Maybe this is the downside of the heatpump
3P+
3SR+

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA