Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

Caffe

Du har helt rett Magnus. Teslas nye nettstasjon på Aksdal leverer 480 V. De gamle laderne er koblet til 400 V nettet og har en innebygget step-up trafo. Derfor kan ikke de gamle laderne uten videre kobles til den nye trafoen.

Jeg tror også at Tesla ønsker å bruke disse laderne på nye lokasjoner hvor det er behov for en liten stasjon uten at de må bygge en ny trafo, slik som de gjorde i Svolvær i sommer.

Releet som veksler mellom CCS kontakten og den gamle kontanken har etter hva jeg har hørt vært en kilde til mange av feilene som var på SuC i sommer. Ved å gå tilbake til å bare ha en plug fjernes en betydelig feilkilde.

Jeg tror nok ikke det er noen vei utenom. Det er bare å bestille seg tid på SC til å få oppgradert til CCS. (Sikkert like greit å bytte til 4G for de som ikke har det i samme slengen.)
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

RJK

Sitat fra: jlan på torsdag 03. september 2020, klokken 06:46
https://www.tu.no/artikler/tesla-stenger-supercharger-stasjon/498608
Sitat...
Tesla stenger nå for første gang i Norge en Supercharger-stasjon. Det er ladestasjonen i Aksdal utenfor Haugesund som skal demonteres.

Men tilbudet skal ikke bli dårligere. Et steinkast unna åpnes denne uken Teslas tredje såkalte V3-stasjon, som kan lade biler med effekter opp mot 250 kilowatt. I den forbindelse avvikles ladestasjonen som Tesla åpnet her i 2014.

Den nye V3-stasjonen åpnes i dag, mens den eksisterende avvikles 15. mars neste år, ifølge Tesla. Altså vil det i en overgangsperiode være mulig å lade begge steder
...
Sitat...
Det er ingen konkrete planer om å stenge andre Supercharger-stasjoner, og vi har ingen planer om systematisk utskifting av V2-stasjoner til V3, sier han.

Men det bygges ingen nye V2-stasjoner. Alle nye stasjoner som kommer fremover er V3-stasjoner. Det vil si at de fem stasjonene Tesla skal åpne i Finnmark i år skal få ladeeffekt inntil 250 kilowatt.

Laderne som demonteres i Aksdal skal brukes til vedlikehold av andre V2-ladestasjoner i Norge og Europa, forteller Roland
...


Biter meg merke i denne, som folk tydeligvis overser:


SitatMen det bygges ingen nye V2-stasjoner. Alle nye stasjoner som kommer fremover er V3-stasjoner. Det vil si at de fem stasjonene Tesla skal åpne i Finnmark i år skal få ladeeffekt inntil 250 kilowatt.


Dette er første gang de uttaler seg om hvorvidt laderne kommer til Finnmark i år eller ikke. En hyggelig forsnakkelse, eller bevisst?

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Caffe

Sitat fra: RJK på torsdag 03. september 2020, klokken 20:08

Biter meg merke i denne, som folk tydeligvis overser:

SitatMen det bygges ingen nye V2-stasjoner. Alle nye stasjoner som kommer fremover er V3-stasjoner. Det vil si at de fem stasjonene Tesla skal åpne i Finnmark i år skal få ladeeffekt inntil 250 kilowatt.


Dette er første gang de uttaler seg om hvorvidt laderne kommer til Finnmark i år eller ikke. En hyggelig forsnakkelse, eller bevisst?

;)

Jeg så også den, men at alle nye SuC blir V3 ble kommunisert allerede når Liertoppen ble åpnet. Når det gjelder Finnmark, så tror jeg det skal holde hardt å få til det før jul. Siden det ikke er noe spor av dette hos NVE ennå, så tror jeg nok at vinteren fort medfører at den planen må utsettes.
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

RJK

Sitat fra: Caffe på torsdag 03. september 2020, klokken 20:20
Sitat fra: RJK på torsdag 03. september 2020, klokken 20:08

Biter meg merke i denne, som folk tydeligvis overser:

SitatMen det bygges ingen nye V2-stasjoner. Alle nye stasjoner som kommer fremover er V3-stasjoner. Det vil si at de fem stasjonene Tesla skal åpne i Finnmark i år skal få ladeeffekt inntil 250 kilowatt.

Dette er første gang de uttaler seg om hvorvidt laderne kommer til Finnmark i år eller ikke. En hyggelig forsnakkelse, eller bevisst?


;)

Jeg så også den, men at alle nye SuC blir V3 ble kommunisert allerede når Liertoppen ble åpnet. Når det gjelder Finnmark, så tror jeg det skal holde hardt å få til det før jul. Siden det ikke er noe spor av dette hos NVE ennå, så tror jeg nok at vinteren fort medfører at den planen må utsettes.


Kunne utelatt det fra sitatet, siden det ikke var det interessante, men synes det var mest ryddig å ikke redigere for hardt. Nå kjører jeg ikke Tesla selv, men synes uansett det er viktig at disse kommer, og jo fortere dess bedre.


Og klarer de å samlokalisere noen av stasjonene med de som skal bygges ut av kraftselskapene i Nord, så åpner det for mere gjester ved eventuelle serveringssteder på stedet.  Det tror jeg vil være positivt for alle elbilister, uansett hvilken bil de kjører.


PS! Har ikke tatt noen skritt for å se om SuC-stasjonene kommer sånn nogenlunde  på samme steder som de andre som kommer, eller om de satser på andre lokasjoner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

pekle

Sitat fra: RJK på torsdag 03. september 2020, klokken 20:08
Biter meg merke i denne, som folk tydeligvis overser:
SitatMen det bygges ingen nye V2-stasjoner. Alle nye stasjoner som kommer fremover er V3-stasjoner. Det vil si at de fem stasjonene Tesla skal åpne i Finnmark i år skal få ladeeffekt inntil 250 kilowatt.


Dette er første gang de uttaler seg om hvorvidt laderne kommer til Finnmark i år eller ikke. En hyggelig forsnakkelse, eller bevisst?

;)
Jeg leser ikke det der som et ordrett sitat. TU har tatt uttalelsen om at alle framtidige er V3 og satt det sammen med tentative opplysninger fra fiskepinnekartet.

kodax

Sitat fra: RJK på torsdag 03. september 2020, klokken 20:08
Biter meg merke i denne, som folk tydeligvis overser:


SitatMen det bygges ingen nye V2-stasjoner. Alle nye stasjoner som kommer fremover er V3-stasjoner. Det vil si at de fem stasjonene Tesla skal åpne i Finnmark i år skal få ladeeffekt inntil 250 kilowatt.


Dette er første gang de uttaler seg om hvorvidt laderne kommer til Finnmark i år eller ikke. En hyggelig forsnakkelse, eller bevisst?

;)
Det kan ha vært en innskutt kommentar fra journalisten, og ikke noe Roland sa.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: pekle på torsdag 03. september 2020, klokken 21:27
Sitat fra: RJK på torsdag 03. september 2020, klokken 20:08
Biter meg merke i denne, som folk tydeligvis overser:
SitatMen det bygges ingen nye V2-stasjoner. Alle nye stasjoner som kommer fremover er V3-stasjoner. Det vil si at de fem stasjonene Tesla skal åpne i Finnmark i år skal få ladeeffekt inntil 250 kilowatt.

Dette er første gang de uttaler seg om hvorvidt laderne kommer til Finnmark i år eller ikke. En hyggelig forsnakkelse, eller bevisst?


;)
Jeg leser ikke det der som et ordrett sitat. TU har tatt uttalelsen om at alle framtidige er V3 og satt det sammen med tentative opplysninger fra fiskepinnekartet.


Ser poenget ditt, og det er og plausibelt. Det jeg mente med å ta med hele sitatet, var det jeg siterte fra kommentaren jeg svarte på, der jeg ikke kuttet vekk det som var irrelevant for kommentaren min.


Men om det var fra Roland selv, så er det gode nyheter. Og jeg håper det stemmer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Andrewas

Kasser fra Tesla med utstyr antatt til 12 stolper er sett ved Maursetparken i Sysendalen. Jeg har ikke mer info - noen som kjenner nøyaktig plassering etc...?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

jlan

#1418
Sitat fra: Andrewas på søndag 13. september 2020, klokken 22:40
Kasser fra Tesla med utstyr antatt til 12 stolper er sett ved Maursetparken i Sysendalen. Jeg har ikke mer info - noen som kjenner nøyaktig plassering etc...?
Det er vel grunn til å tro at den kommer ved butikken og BKK sin ladestasjon. ca. 60.41037,7.32500
https://goo.gl/maps/Tf2uv3agq2m4rndb6

Sitat fra: http://webhotel3.gisline.no/GisLinePlanarkiv/4619/1998001/diverse/Vedtak_endra_dispvilk%C3%A5r_gbnr17-207.pdf
Maursetparken skriv i søknaden at dei prioriterer å ferdigstilla servicesenteret så raskt som praktisk mogleg, men at dei ber om at vilkåret vert lempa i ljos av «det betydelige arbeidet som er i gang på servicesenteret.» Dei har lagt ved ei oversikt over tiltak og framdrift:
Ny transformator Montert
Ladestasjon BKK Under oppføring
Ladestasjon Tesla Til vurdering
Landhandel Under oppføring
Automatisk gassalegg Klart samstundes med landhandel
Miljøstasjon Klar for etablering
Utleige/drifts-/varelevering Under planlegging
Dei skriv at servicebygget har tett bygg desember 2019 og vert ferdigstilt februar
2020. Dei ventar å etablera drift i april 2020.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Otkristo

Sitat fra: Andrewas på søndag 13. september 2020, klokken 22:40
Kasser fra Tesla med utstyr antatt til 12 stolper er sett ved Maursetparken i Sysendalen. Jeg har ikke mer info - noen som kjenner nøyaktig plassering etc...?
Bra funn!Gull om de blir montert før vinteren

Ellemelle

Sitat fra: Andrewas på søndag 13. september 2020, klokken 22:40
Kasser fra Tesla med utstyr antatt til 12 stolper er sett ved Maursetparken i Sysendalen. Jeg har ikke mer info - noen som kjenner nøyaktig plassering etc...?
Men André, hvorfor har du ikke lagt inn Gjøvik?
Som det står i brevet fra Tesla: "Vi kommer att installera mellan 12-24 laddare på denna platsen.", så der bør det plasseres noe blått på kartet.

Andrewas

Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. september 2020, klokken 11:18
Sitat fra: Andrewas på søndag 13. september 2020, klokken 22:40
Kasser fra Tesla med utstyr antatt til 12 stolper er sett ved Maursetparken i Sysendalen. Jeg har ikke mer info - noen som kjenner nøyaktig plassering etc...?
Men André, hvorfor har du ikke lagt inn Gjøvik?
Som det står i brevet fra Tesla: "Vi kommer att installera mellan 12-24 laddare på denna platsen.", så der bør det plasseres noe blått på kartet.
Ellemelle: Du har rett - en blå prikk kommer strax. Setter den ca på rett plass og med 12 i første omgang. Vet vi om det lager vanlig superlader på disse kjøpesenterladerne (Gjøvik og Vestby) eller om de blir av 72kw typen?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Ellemelle

Sitat fra: Andrewas på mandag 14. september 2020, klokken 20:17
Vet vi om det lager vanlig superlader på disse kjøpesenterladerne (Gjøvik og Vestby) eller om de blir av 72kw typen?
Litt begrenset med info i det dokumentet, men hun sier at de skal sette opp "Superchargers", så da er det trolig ikke Urban Chargers.

Otkristo

Sitat fra: Andrewas på mandag 14. september 2020, klokken 20:17
Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. september 2020, klokken 11:18
Sitat fra: Andrewas på søndag 13. september 2020, klokken 22:40
Kasser fra Tesla med utstyr antatt til 12 stolper er sett ved Maursetparken i Sysendalen. Jeg har ikke mer info - noen som kjenner nøyaktig plassering etc...?
Men André, hvorfor har du ikke lagt inn Gjøvik?
Som det står i brevet fra Tesla: "Vi kommer att installera mellan 12-24 laddare på denna platsen.", så der bør det plasseres noe blått på kartet.
Ellemelle: Du har rett - en blå prikk kommer strax. Setter den ca på rett plass og med 12 i første omgang. Vet vi om det lager vanlig superlader på disse kjøpesenterladerne (Gjøvik og Vestby) eller om de blir av 72kw typen?
Vestby er V3

VegarHenriksen

Slik ser det ut i Alta idag. Kraftverket sine ladere er for det meste oppe å går, men ingenting Tesla relatert enda. Spennende og perfekt lokasjon!



Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA