Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. oktober 2020, klokken 16:29
Tullete plassering som bare setter utbygging av ladenettverk opp mot miljø. Hvorfor kunne de ikke plassert denne i f.eks Geilo?
Billigere tomt? Veien over vidda vinterstenges også i perioder. Nei,helt bak mål denne.
Det er i ett hytteområde med allerede etablerte ladere. Synes det er mye bedre at de etablerer i ett allerede utbygd område enn å ta de siste som er av grøntområder ett sted.

På Geilo er det vel ikke noen flere tomter å ta av.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Det er vel bra kapasitet både på Geilo og i Eidfjord når vidda er stengt. Men det hadde vært mer behov for den litt lenger øst ja. Det er ganske dårlig dekning hvis en for eksempel vil kjøre Geilo-Imingfjell-Skien.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Roy Aasen

...og så finnes det nok mye større problem rundt omkring med rasering av natur enn et begrenset område(r) med ladestasjoner.
F.eks her: https://www.nrk.no/innlandet/stopper-hyttebygging-pa-nordseter-i-lillehammer-pa-grunn-av-sarbar-natur-og-myr-1.15180922

Øyvind.h

2% av Norges areal er utbygd (ca 5.400 kvadratkilometer).
Denne rasteplassen ved Maurset er på ca 2-3.000 kvadratmeter.

Ladeplassen utgjør dermed 0,00000056% av bebygget areal.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Uavhengig hva en mener om miljø og plassering - så er den uansett plassert dumt til mhp. bruk

Husk at Hardangervidda er stengt flere dager om vinteren - denne SuC vil være til mer gagn for hytteiere enn til folk langs veien. Veien over vidda er heller ikke den logiske å velge om vinteren - i alle fall ikke for personbiler. Videre må en nesten bygge tak over denne ellers vil den drukne i snø om vinteren.
Nei - jeg synes denne plasseringen var helt bak mål.

Roy Aasen


TRM

Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. oktober 2020, klokken 12:34
Sitat fra: GOS på mandag 05. oktober 2020, klokken 11:45

Ok. Det er jo bare ca 25 km fra Eidfjord laderne. Trodde ikke de var så  mye belastet at det var behov for økt kapasitet akkurat der.

Sist jeg ladet i Eidfjord var på en helt vanlig ukedag, midt på dagen. Jeg fikk den siste ledige laderen. Kan godt tenke meg det er kaos der på utfartsdager.
Eidfjord er en av få Superladerne jeg har stått i kø på, så sånn sett er Maurset en grei plassering.

Kjører en fra Bergen er Eidfjord litt tidlig å stoppe (153 km), men Måbødalen koster mye strøm, så en stopp på Maurset (177 km) passer fint.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

automat

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. oktober 2020, klokken 17:09
Uavhengig hva en mener om miljø og plassering - så er den uansett plassert dumt til mhp. bruk

Husk at Hardangervidda er stengt flere dager om vinteren - denne SuC vil være til mer gagn for hytteiere enn til folk langs veien. Veien over vidda er heller ikke den logiske å velge om vinteren - i alle fall ikke for personbiler. Videre må en nesten bygge tak over denne ellers vil den drukne i snø om vinteren.
Nei - jeg synes denne plasseringen var helt bak mål.
Dette er samme sted som BKK har satt opp ladestasjon med flere hurtigladere. Hvor var protestene dine når de ble satt opp? Eller er det bare når Tesla setter opp ladere at du er kritisk?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Visste ikke om de andre laderene - synes da også disse er idiotisk plassert.
Har ingenting med Tesla å gjøre dette. Men noen tror jo på konspirasjonsteorier i alt dessverre.

automat

Hvis tanken er å redusere nedbygging av natur, så hadde jeg heller bekymret meg mer for all hyttebyggingen i området. Noen skarve hurtigladere gjør ikke store forskjellen, enten det står BKK eller Tesla på dem.

Testet ut BKK-laderen i sommer, fordi Eidfjord-laderen var for tidlig. Og nå er jo plasseringen litt ute i «nowhere»
Men når det kommer et servicetilbud på plass, så tror jeg dette blir et bra sted for en ladestopp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. oktober 2020, klokken 20:03
Visste ikke om de andre laderene - synes da også disse er idiotisk plassert.
Har ingenting med Tesla å gjøre dette. Men noen tror jo på konspirasjonsteorier i alt dessverre.
Man kan jo begynne å lure, når en ikke-Teslaeier poster ivrig i flere tråder om superladernettverket. Og uttrykker da noe som kan minne om et korstog mot Tesla.

I tråder om andre hurtigladere derimot, er det heller tynt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ellemelle

Jeg har rapportert ham til moderator. Det er helt latterlig at denne figuren skal ødelegge denne tråden også.

Han har absolutt ingenting i denne tråden å gjøre.

ToWalkOrDrive

Han ser ut til å kjøpe Polestar. Skjønner godt at en kan bli irritert på Tesla da :-)
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Kanskje noen burde ta seg i selen og diskutere sak - ikke person?

Kommunen der disse laderne er etablert har jobbet lenge for å etablere området som en turistdestinasjon samt hytte og alpinsenter. I kommuneplanen er det spesifikt ført opp at elbilladere som viktig i den forbindelse.
Det er eiendomsutviklere og grunneiere som i flere år har forsøkt å etablere en fjellandsby her. De har forsøkt  forsøkt siden starten av 2000 tallet og gått på noen smeller der prisen på hytter er blitt dumpet i flere omganger.
Nå har en også bygget noen store installasjoner over Vøringsfossen som eiendomsutviklere og lokale kjøpmenn håper vil dra ekstra mange turister. Et prosjekt mange opptatt av miljø synes er forkastelig i seg selv.

Uansett, BKK etablerte i våres 2 stk 150kw og en stk 50kw lader - nå følger Tesla etter og etablere SuC her

Veien over Hardangervidda er vinterstengt i lengre perioder hver vinter - vinteren 2019/2020 var den stengt 42 dager. Det har også i flere omganger kommet innspill på at veien bør bli permanent vinterstengt av hensyn til villreinstammen.
Veien er uansett ikke en vei som en kan forvente åpen hele vinteren - den er heller ikke den foretrukne veien mellom øst og vest vinterstid. Disse laderne vil følgelig først og fremst gjøre nytte for seg i sommerhalvåret - og trolig ha størst nytte for folk som kommer fra vest og opplever at f.eks laderne i Eidfjord er opptatt.

Jeg mener at i sum er dette en dårlig plassering både av hensyn til natur og av hensyn til bruksverdi.
Flere ladere i Eidfjord og ladere i Geilo ville ikke gitt så stort press på naturen her oppe som denne destinasjonen gjør.  Nå vil eiendomsutviklere og grunneiere bruke elbilladere også som et argument for videre utbygging av området. Både BKK og Tesla sine ladere vil således være argumenter for videre nedbygging av området.
Jeg mener det er uheldig og i denne konkrete saken - og også unødvendig for elbilsaken.
Elbilen skulle være en bidragsyter til en mer bærekraftig transportsektor - da er det uheldig at BKK og Tesla blir dyttet frem av kommunepolitikere, grunneiere og eiendomsutviklere til å være med på å bygge ned store områder tett opp til en nasjonalpark.

Ellemelle

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 07:51
Kanskje noen burde ta seg i selen og diskutere sak - ikke person?
Hvilken sak? Dette er en tråd hvor man poster bilder og info om superladere under bygging.

Ikke et sted hvor forvirrede pensjonister kan poste sin forkvaklede mening om dette og hint. Gå og kjøp deg en pose med kamferdrops og ikke kom tilbake.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA