Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av Powerflux, torsdag 05. juni 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

sn0le

Den på KB er genial for min del. Bor 100 meter unna og 90% av innkjøp av dagligvarer gjøres på den butikken.
Å fylle på en skvett i løpet av 30 minutters handletur vil jo være kjærkomment. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

JLafton

Slik så det ut på Kiwi Sokna i dag.  Siden sist har dem støpt fundament å trekt kabel opp i fundamentet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Panduck

Sitat fra: JLafton på onsdag 10. september 2014, klokken 10:47
Slik så det ut på Kiwi Sokna i dag.  Siden sist har dem støpt fundament å trekt kabel opp i fundamentet.

Vet du om KIWI på Nesbyen får Hurtiglader? Med tanke på hvor glade vi er i å besøke Langedrag, trenger vi en hurtiglader på Nesbyen! :)

Reodor

Snakket med butikksjegen på Kiwi fjøsanger i Bergen.
Her skal det komme hurtiglader.
Forhåpentligvis iløpet av året.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Leon

Sitat fra: Panduck på onsdag 10. september 2014, klokken 12:14

Vet du om KIWI på Nesbyen får Hurtiglader? Med tanke på hvor glade vi er i å besøke Langedrag, trenger vi en hurtiglader på Nesbyen! :)

Eller en hurtiglader ved kjøpesenteret på Flå som har både CCS, CHAdeMO og rask Type 2 lader. Er for øvrig Kiwi-butikk her også.

Joda, det finnes allerede en godt gjemt CHAdeMO-lader på andre siden av veien, brukte den i ettermiddag på vei til hytta, men hadde vært greit både med en backup-løsning hvis den skulle være ute av drift, og ladere for ikke-japanske biler også. Det er foreløpig henholdsvis 53 km til nærmeste hurtiglader nordover (Gol), og 100 km til den nærmeste sørover (Rud Bærum eller Hokksund), så er laderen på Flå ute av drift er man i trøbbel! De kan bli langt å kjøre 32 km ekstra til eventuell lader i Nesbyen hvis laderen ikke fungerer...  ???

Blir bra med de nye laderne på Sokna. Fra Oslo er det et passelig sted å lade. Fra Bærum er det mer naturlig å vente til Flå, 38 km lenger framme. Tilbake derimot er Sokna ideell fra hele Øvre Hallingdal.

Gol er også et sårbart punkt, men en enslig CHAdeMO-lader hos Gol Auto, som heller ikke har statusoppdatering til Nobil. Grønn Kontakt kommer imidlertid med både CHAdeMO, CCS og semihurtig Type2 ved Tesla-ladestasjonen ved innkjøringen til Gol fra sør. Hurtigladekartet sier august 2014, men Grønn kontakt sier på facebook 28.august at de har som mål å få den på plass før jul.

Med en hurtiglader enten hos Kiwi eller Statoil på Noresund i tillegg, hadde man også fått delt opp de 10 milene mellom Hokksund og Flå. Den strekningen kan være seig på en kald vinterdag når det tar evigheter å lader over 80%...  :-[
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Panduck

Sitat fra: Leon på fredag 12. september 2014, klokken 23:42
Eller en hurtiglader ved kjøpesenteret på Flå som har både CCS, CHAdeMO og rask Type 2 lader. Er for øvrig Kiwi-butikk her også.

Alle slike steder, Flå, Nesbyen, etc bør ha ett par CCS/Chademo/43kW ladere. Kjøpesenterene der bør innse at det å ha en rekke type2 kontaker vil trekke flere og flere kunder. Disse vil være nyttige for mange ting. Om hurtigladerene er i ustand kan man til nød saktelade nok til å komme seg til neste lader. Bruker man et beløp for å hurtiglade bilen opp til 80-85%, kan man saktelade bilen opp til 100% dersom man trenger det "lille ekstra" for å trygt komme dit man skal. Eller rett og slett "fylle på litt ekstra" mens man er å handler.

Med tanke på hvor mange elbiler som selges nå, og hvordan det ligger ann til å bli de neste årene, er det ikke urimelig å tro at steder som Flå, Nesbyen, Gol osv skal minst ha 2 hurtigladere og minst 20 stykk 3.3kW (eller raskere). Det vil etterhvert kunne bli mange kunder som bare kjører videre til neste by...

Leon

Sitat fra: Panduck på lørdag 13. september 2014, klokken 10:38
Sitat fra: Leon på fredag 12. september 2014, klokken 23:42
Eller en hurtiglader ved kjøpesenteret på Flå som har både CCS, CHAdeMO og rask Type 2 lader. Er for øvrig Kiwi-butikk her også.

Alle slike steder, Flå, Nesbyen, etc bør ha ett par CCS/Chademo/43kW ladere. Kjøpesenterene der bør innse at det å ha en rekke type2 kontaker vil trekke flere og flere kunder. Disse vil være nyttige for mange ting. Om hurtigladerene er i ustand kan man til nød saktelade nok til å komme seg til neste lader. Bruker man et beløp for å hurtiglade bilen opp til 80-85%, kan man saktelade bilen opp til 100% dersom man trenger det "lille ekstra" for å trygt komme dit man skal. Eller rett og slett "fylle på litt ekstra" mens man er å handler.

Med tanke på hvor mange elbiler som selges nå, og hvordan det ligger ann til å bli de neste årene, er det ikke urimelig å tro at steder som Flå, Nesbyen, Gol osv skal minst ha 2 hurtigladere og minst 20 stykk 3.3kW (eller raskere). Det vil etterhvert kunne bli mange kunder som bare kjører videre til neste by...

For å minske risikoen for å bli stående "ladefast" bør det helst være to ladere for hver "ladetype". Aller helst fra to forskjellige leverandører, slik som det blir på Sokna, eller er ved Vestby (kanskje et dårlig eksempel, med alle problemene der... :)). Da unngår man problemet med at en leverandør har problemer med sine ladere (ref Fortum i sommer).
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Panduck

Sitat fra: Leon på lørdag 13. september 2014, klokken 12:27
For å minske risikoen for å bli stående "ladefast" bør det helst være to ladere for hver "ladetype". Aller helst fra to forskjellige leverandører, slik som det blir på Sokna, eller er ved Vestby (kanskje et dårlig eksempel, med alle problemene der... :)). Da unngår man problemet med at en leverandør har problemer med sine ladere (ref Fortum i sommer).

Om begge laderene er av den typen som står i Lillestrøm (+ CCS uttak), ville jeg følt meg trygg. Den er jo gratis å bruke, og er jo nesten i kontinuerlig bruk. Den fungerer jo hele tiden allikevel. Virker som om Statoil satser på samme laderen, det er jo bra.

Gnilre

På Hol er det en Kiwi butikk akkurat i krysset der veien til Aurland tar av fra RV7. Jeg håper på en hurtiglader der for å kunne komme over fjellet til enten Eidfjord via Geilo
eller Aurland.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Reodor

Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. september 2014, klokken 13:17
På Hol er det en Kiwi butikk akkurat i krysset der veien til Aurland tar av fra RV7. Jeg håper på en hurtiglader der for å kunne komme over fjellet til enten Eidfjord via Geilo
eller Aurland.

Enig.
Der spurte jeg sjefen om det ville komme hurtiglader men det sa han det ikke ville komme.
Han sa det kun ville komme på de store butikkene og ikke på franschise butikkene.
De hadde noen kontakter ute beregnet for motorvarmere men de var koblet fra.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Louise

Sitat fra: Reodor på torsdag 11. september 2014, klokken 13:39
Snakket med butikksjegen på Kiwi fjøsanger i Bergen.
Her skal det komme hurtiglader.
Forhåpentligvis iløpet av året.

Håper på en i Åsane....

goggo

#41
Da ser det ut som den første KIWI hurtigladeren er åpnet i dag.

https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive

https://kiwi.no/Finn-butikk/Kiwi-Auli/

Merkelig!!!!   at det ikke informeres noe mer rundt disse planene.  Jeg tror ikke KIWI sentralt kan være klar over hvor mange elbilister det er som venter på dem :)

Og så ser det altså ut til at Fortum har fått jobben med å drifte dem.
Er litt usikker på om det er gode eller dårlige nyheter. Hadde egentlig håpet at Blink eller Clever eller en annen stor utenlandsk aktør skulle komme inn på banen her jeg  :-\


HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

emil

Sitat fra: goggo på torsdag 25. september 2014, klokken 14:16
Og så ser det altså ut til at Fortum har fått jobben med å drifte dem.
Er litt usikker på om det er gode eller dårlige nyheter. Hadde egentlig håpet at Blink eller Clever eller en annen stor utenlandsk aktør skulle komme inn på banen her jeg  :-\

I hvertfall bra at det er en operatør som tar betalt for bruk/tid og ikke fastpris pr lading.

Powerflux

Sitat fra: goggo på torsdag 25. september 2014, klokken 14:16
Merkelig!!!!   at det ikke informeres noe mer rundt disse planene.  Jeg tror ikke KIWI sentralt kan være klar over hvor mange elbilister det er som venter på dem :)



Vel, på spørsmål på Facebook siden til Kiwi fikk jeg dette svaret på spørsmål om hvorfor ingen info er ute! Dette var 16 september.......ikke hørt noe mer siden det!!

"Vi jobber på spreng med dette prosjektet - men dessverre har det vært forsinkelser fra utenlandske leverandører.
Vi vil i løpet av de nærmeste dagene komme med en liste over de første 20 stedene."
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

goggo

#44
Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 15:12
I hvertfall bra at det er en operatør som tar betalt for bruk/tid og ikke fastpris pr lading.
Ja, enig i det.
Hvis det nå er slik at Fortum tar ansvaret for drift både når laderne virker og når de ikke virker, så er jeg happy jeg. Hvis de fortsatt skal skylde på underleverandører hver gang det er et problem så tror jeg at jeg bare får slå meg til ro med at saktelading er tingen for meg...

Håper forøvrig at disse laderne har den nye typen Chademo plugg, og ikke den gamle typen som det er på de andre Nissan laderne rundt omkring. Det er stor forskjell i brukervennlighet og antagelig nedetid/skader på disse to pluggtypene.  Det må jo være en grunn til at Blink har byttet til nye plugger på alle sine ladere i USA, tror de har over 150 Chademo ladere i drift nå.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA