Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av Powerflux, torsdag 05. juni 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

Leon

Da er vi i gang igjen... ::)

Det ble laget en egen tråd for denne diskusjonen, etter at opptil flere tråder hadde blitt "kuppet". Det kom fem innlegg i denne nye tråden... Det er tydeligvis mer interessant å diskutere i alle andre tråder...  >:(

En liten henstilling: kan vi prøve å holde oss til det trådene handler om?  ::)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Panduck

Sitat fra: Leon på lørdag 27. september 2014, klokken 19:05
Da er vi i gang igjen... ::)

Det ble laget en egen tråd for denne diskusjonen, etter at opptil flere tråder hadde blitt "kuppet". Det kom fem innlegg i denne nye tråden... Det er tydeligvis mer interessant å diskutere i alle andre tråder...  >:(

En liten henstilling: kan vi prøve å holde oss til det trådene handler om?  ::)

Det er en viss forskell på å ønske 20kW ladere, og å synes det er dumt om en 50kW lader kun mater 20kW inn i en bil, og lure på om den ikke kan mate to biler. Laderen måtte gjerne være 200kW for min del, om den kunne la flere lade samtidig :) Slik fungerer etter det jeg har hørt Tesla sine ladere, og det virker veldig som de tenker fremtidsrettet i sine ladere.

On topic, hva KIWI tenker er jeg litt mindre interessert i. At de faktisk gjør dette, er veldig flott, og selv om det er ett par ting jeg skulle ønske de hadde valgt annerledes, er det jo enormt positivt for oss elbilister at det kommer hurtigladere på en masse KIWI-butikker.  Det er et spark i baken til bensinstasjonene (muligens med unntak av Statoil) som ikke har noe stor tro på dette.

Jeg skrev til Esso for å høre om de hadde planer, men fikk til svar at de hadde liten tro på at lading for elbiler var noe å satse på. Når det til slutt går opp for dem hva de har sagt nei til, vil en grønn butikk ha et nettverk av ladere de må konkurrere mot. Om nå KIWI kan sette opp toaletter og luft til dekk, har vi stort sett det vi trenger. Og jeg nekter å tro at det KIWI gjør ikke blir lagt merke til av andre, f.eks REMA 1000. Dette kan virkelig bli morsomt. For andre enn bensinstasjonene, altså.

Og tro ikke at mitt ønske om 22kW chademo/ccs ladere betyr at jeg ikke ønsker mange å få 50+kW ladere på plass, men det kan bli et viktig supplement på steder der oppsett av 50kW ladere vil bli for dyrt/upraktisk. 22kW AC dukker opp mange steder, men har man ikke Tesla / Zoe, hjelper det lite...

Selchiev

Bunnpris i Bergen, som forøvrig er eid av Rema, har hurtiglader til elbil, selv en separat tesla lader, gratis til kunder mener jeg, kun to ladere men du sier bare ifra klassen så slår de på juicen! Dette er da Bunnpris ved møllendal. Håper slikt sprer seg og at coop også slenger seg på!

Panduck

Sitat fra: Selchiev på søndag 28. september 2014, klokken 09:31
Håper slikt sprer seg og at coop også slenger seg på!

Coop? "Extra energi til Elbilen? Lad bilen med Northug strøm!" *Grøss*. Men neida, alt butikker, kjøpesenter, spisesteder, etc setter opp rundt i distriktene vil være til hjelp. Fremdeles finnes det mange tettsteder langs hovedveier som ikke engang har 3.3kW saktelading.

Car-El

Sitat fra: Panduck på lørdag 27. september 2014, klokken 19:33

22kW AC dukker opp mange steder, men har man ikke Tesla / Zoe, hjelper det lite...


TULL OG TØYS!
Nissan Leaf og KIA e-Soul kan dra opp til 6,6kW (7,4kW) med en Type2-Type1 kabel.
VW e-Up! & e-Golf + BMW i3 har Type2, med CCS/Combo, kontakt i bilen og trenger en Type2-Type2 kabel.
Trillingene kan også benytte seg av et 22kW med Type2 kontakt, med kabelen som har Type2-Type1 kontakter.
Ford Fokus...  Trenger kabelen med Type2-Type1 kontakter
Også Mitsubishi Outlander PHEV kan bruke et slik 22kW punkt.

Nytten kan diskuteres men det er vel udiskutabelt bedre enn en "husholdningskontakt".
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Panduck

Sitat fra: Car-El på søndag 28. september 2014, klokken 20:40
TULL OG TØYS!

Det er mulig det er tull og tøys, men når jeg skal ut på langtur er det uinteresant for meg at det finnes ladepunkter med 22kW AC, når jeg kun kan dra 3.3kW fra dem. Jeg har ikke lyst til å vente timesvis på at batteriet lader, samtidig som jeg blokkerer mulighet for at folk med mulighet til å lade raskere skal få gjort det. Jeg kommer aldri til å planlegge en langtur utifra å bruke en 22kW lader, jeg har brukt slik lader en gang, når chademo laderen var ødelagt, og jeg trengte strømmen. Så, du får synes det er så mye tull og tøys som du vil, jeg er fullstendig klar over at stort sett alt som er av elbiler kan benytte kontaktene, men for de aller fleste betyr det lite for hvor de vil være i stand til å kjøre elbilen sin, uten å måtte vente i LANG tid for å komme seg videre, altså, det vil hjelpe lite. Som Tesla eier må det jo være i din interesse at jeg ikke treglader fra et 22kW punkt også.

Merk at jeg sa det vil hjelpe lite, jeg sa ikke at det ikke hjelper, uansett antok jeg at de fleste forsto hva jeg mente.

edakcots

Riktig Panduck, og derfor er Renault ZOE den beste elbilen med rekkevidde til en hyggelig pris. Den lader fortere enn noen annen elbil på 22kw punkter.
Det er INGEN tvil om at 22kw punkter blir fremtiden. Det koster en 20/del av chademo/combo å sette opp og har MYE sikrere driftstid/oppetid. Mercedes B klasse kommer også med denne løsningen og en KIA ansatt fortalte meg at Soul vil bytte dette fra 2017? Kan ikke bekrefte det siste, men Tesla også kan benytte disse punktene fullt ut hvis man har dobbelt lader, så de som kjøpte elbil uten å bli opplyst om dette fra selger vil kanskje angre litt?
En elbil i dag MÅ ha 22kw for mitt bruk, derfor en Tesla og en ZOE i garasjen, dessuten sponset Renault hjemmeladestasjonen i garasjen og den kan brukes på begge bilene... ;D
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Gliderman

Hvor ble det av tråden om hurtigladerene til Kiwi?
Nok en tråd som sporer fullstendig av.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Lars1

Sitat fra: Selchiev på fredag 26. september 2014, klokken 18:53
Og poste et bilde fra en intern avis innen Norgesgruppen. Vet ikke hvor mye dere får sett fra bilde, men kort oppsummert.
50-75 kiwi butikker, gratis ut dette året senere 2,50 per.min belastes etterskuddsvis via NFC brikke eller SMS.

2,50 per min er jo helt  sykt. En Tesla med dobbeltlader klarer å lade kanskje 10-11 mil på en time. La oss si 150 kroner for 11 mil. En tilvarende diselbil hadde kanskje hatt et forbruk på 0.5 liter per mil. Man betaler altså 150 kroner for noe som tilsvarer 5,5 liter disel, eller en "literpris" på nesten 28 kroner. Se for dere bråket dersom noen forsøkte å selge disel for 28 kroner, og i tillegg hadde en pumpe som bare kunne fylle 5,5 liter i timen...

Forøvrig snakker vi om strøm for under 20 kroner her...

emil

Har Fortum noen semihurtige ladere (AC eller DC) i drift i dag?

Synes selv det blir litt feil å ta like mye betalt for 22kW som for 50kW når man kun betaler for tid. En vanlig Leaf på 22kW AC vil jo ikke kunne lade med mer enn 3.3kW og da blir det dyre kWh.


Panduck

#70
Sitat fra: Lars1 på mandag 29. september 2014, klokken 13:53
2,50 per min er jo helt  sykt. En Tesla med dobbeltlader klarer å lade kanskje 10-11 mil på en time. La oss si 150 kroner for 11 mil. En tilvarende diselbil hadde kanskje hatt et forbruk på 0.5

Om Fortum følger samme prisstruktur på KIWI som de selv har på sine ladestasjoner, vil 22kW bli priset til 1kr pr minutt, ikke 2.50 som 43kW/50kW er priset til. Derimot, om laderen de har hos KIWI ikke har 22kW, men 43kW, må du nok finne deg i å betale 2.50. Synes du det er for ille, finn et annet sted å lade, og la oss andre få plugge inn bilen mens vi handler :)

Panduck

#71
Sitat fra: emil på mandag 29. september 2014, klokken 14:02
Har Fortum noen semihurtige ladere (AC eller DC) i drift i dag?

Ja, det har de (kun AC), og de er, som sagt, priset 1kr pr minutt. De kan kun startes og stoppes med SMS, så vidt jeg har forstått (ikke ladebrikken) Vet ikke om det blir samme opplegg på KIWI.

Thomas Parsli

Sitat fra: Lars1 på mandag 29. september 2014, klokken 13:53
Sitat fra: Selchiev på fredag 26. september 2014, klokken 18:53
Og poste et bilde fra en intern avis innen Norgesgruppen. Vet ikke hvor mye dere får sett fra bilde, men kort oppsummert.
50-75 kiwi butikker, gratis ut dette året senere 2,50 per.min belastes etterskuddsvis via NFC brikke eller SMS.

2,50 per min er jo helt  sykt. En Tesla med dobbeltlader klarer å lade kanskje 10-11 mil på en time. La oss si 150 kroner for 11 mil. En tilvarende diselbil hadde kanskje hatt et forbruk på 0.5 liter per mil. Man betaler altså 150 kroner for noe som tilsvarer 5,5 liter disel, eller en "literpris" på nesten 28 kroner. Se for dere bråket dersom noen forsøkte å selge disel for 28 kroner, og i tillegg hadde en pumpe som bare kunne fylle 5,5 liter i timen...

Forøvrig snakker vi om strøm for under 20 kroner her...

Hvor hurtiglader du da -og til hvilken pris?
2,50- er en vanlig pris så lenge man ikke forskuddsbetaler mange tusen kroner.

Kiwi har nok ment dette som et tilbud til de som handler (eller den som handler...), ikke "fyll opp Tesla'n her". For de som skal på hytta er kanskje noen få km rekkevidde det som skal til.
Hvis du handler en time på Kiwi har du problemer...

Hvor mye strømmen koster er omtrent like interessant som hvor mye vannet i en Imsdal-flaske koster.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Hvis dette er eneste lademulighet og jeg trenger strøm, kommer jeg nok til å stå og okkupere laderen med mine 3,6kW til 1 kr/min. Sånn vil nok Leaf-eiere flest tenke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Panduck

Sitat fra: tomrh på mandag 29. september 2014, klokken 14:26
Hvis dette er eneste lademulighet og jeg trenger strøm, kommer jeg nok til å stå og okkupere laderen med mine 3,6kW til 1 kr/min. Sånn vil nok Leaf-eiere flest tenke.

Jeg vil tro det blir litt værre for LEAF eiere å okkupere en hurtig-AC hos KIWI. Dette er vel en trippellader med Chademo, CCS og type2 med fastmontert type2kabel. Man kan jo tenke at dersom likeretteren på maskinen er ødelagt, så kan en VW lade med 3.6kW ved hjelp av den fastmonterte type2 kabelen, men vi LEAF-eier vil få problem. :P

Hvor bra tilbudet til KIWI kommer til å fungere, avhenger vel litt av hvor solidariske vi elbil-eiere er. Om vi begynner å bruke dette får å fylle tanken helt full, eller gi Teslaen nær full rekkevidde, vil det bli håpløst. Det vil fungere dersom vi bruker det slik KIWI har tenkt. Plugg bilen inn, handle 15-30 minutter, og plugg bilen ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA