Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av Powerflux, torsdag 05. juni 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: emil på onsdag 15. april 2015, klokken 22:12
Også mye flere biler med Combo enn AC (hvis vi holder Tesla utenfor) så det kan være greit å la det være en vane å bruke CHAdeMO+AC-laderen hvis man har Leaf/Trilling/Soul og begge er ledige.

Det gjør jeg alltid. Men dette er vel et passerende problem, det blir vel ikke flere 43kW punkter nå som Zoe blir mer en 22kW bil.

kos

Sitat fra: Panduck på torsdag 16. april 2015, klokken 09:37
Sitat fra: emil på onsdag 15. april 2015, klokken 22:12
Også mye flere biler med Combo enn AC (hvis vi holder Tesla utenfor) så det kan være greit å la det være en vane å bruke CHAdeMO+AC-laderen hvis man har Leaf/Trilling/Soul og begge er ledige.

Det gjør jeg alltid. Men dette er vel et passerende problem, det blir vel ikke flere 43kW punkter nå som Zoe blir mer en 22kW bil.

Det er ingen grunn til ikke å bygge flere AC ladere. Heller flere grunner for å bygge flere. Men det er ikke  alle bilene som kan lade noe særlig effektivt på AC, men de er en annen sak.

AC lading er billig å bygge og svært kostnads effektive. Om man bygger ut en DC lader så får man i praksis AC laderen gratis. Kostnadene er ubetydelige. Derfor vil AC ladere bli utbygget, til stor glede for elbiler med stor AC lader i bilen og til fortvilelse for de som har en bil som ikke kan utnytte AC lading effektivt. Da de stort sett står i en eller annen kø. Tesla derimot tar det som er ledig enten det er AC eller DC  så man kan godt holde tesla utenfor denne diskusjonen da de stort sett gjør alt det alle andre drømmer om. Lader på alt.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 16. april 2015, klokken 11:07
Sitat fra: Panduck på torsdag 16. april 2015, klokken 09:37
Sitat fra: emil på onsdag 15. april 2015, klokken 22:12
Også mye flere biler med Combo enn AC (hvis vi holder Tesla utenfor) så det kan være greit å la det være en vane å bruke CHAdeMO+AC-laderen hvis man har Leaf/Trilling/Soul og begge er ledige.

Det gjør jeg alltid. Men dette er vel et passerende problem, det blir vel ikke flere 43kW punkter nå som Zoe blir mer en 22kW bil.

Det er ingen grunn til ikke å bygge flere AC ladere. Heller flere grunner for å bygge flere. Men det er ikke  alle bilene som kan lade noe særlig effektivt på AC, men de er en annen sak.

Ikke snakk om å droppe AC utbygging, men 43kW AC ser ut til å være døende. Får håpe at flere biler etterhvert kommer med både 22kW AC og DC-hurtiglading uten at de går i Zoe-fella der man trenger ekstrautstyr for å lade på vanlig enfase.

emil

#498
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. april 2015, klokken 00:14
Sitat fra: emil på onsdag 15. april 2015, klokken 22:12
Litt tullette opplegg egentlig. Burde vært alle standarder på alle ladere. Og AC burde kunne bruke restkapasitet, men da blir det problemer med betalingen hvis man betaler fullpris for lite effekt.

Fikk en i3 inn bak meg på Kiwi Lund i dag og da kjørte jeg til CHAdeMO+AC-laderen så han kunne få lade med Combo med en gang. Greit å passe på når man kommer til et sånt sted. Også mye flere biler med Combo enn AC (hvis vi holder Tesla utenfor) så det kan være greit å la det være en vane å bruke CHAdeMO+AC-laderen hvis man har Leaf/Trilling/Soul og begge er ledige.

Hvorfor holde Tesla utenfor? Jeg lader nå mye oftere på 22kW hos Fortum/Kiwi enn på Teslas Superchargere. Sist jeg ladet på Kiwi Roa sto det forøvrig plutselig en eGolf og ventet når vi kom tilbake, og en Leaf hadde vært innom men kjørt avgårde igjen når han så køen. Kun én stk. triple-standard lader der kun én bil kan lade i gangen er nok litt snaut der...

Det var basert på egene erfaringer på ladestedene. Har kun sett Tesla lade på Kiwi-lader (eller annen "kjøleskapslader") én gang, og det var mens det var gratis på Kiwi Lund i Kristiansand. e-Golf og i3 ser jeg mye oftere på disse laderene og derfor velger jeg alltid CHAdeMO+AC laderen de gangene jeg har muligheten.

Får håpe at Renault + Fortum + McDonalds snart begynner å bygge ut alt de har lovet.

Edit:
Må rette på meg selv her. Møtte en Tesla på ABB-laderen på Skagerak Arena i Skien i fjor høst, også gratislader, men denne laderen kan gi eventuell overskuddskapasitet til AC kabelen mens DC-lading pågår så der er det ikke noe direkte problem med AC vs DC lading. To DC går derimot ikke samtidig.

Leon

Sitat fra: nime01 på torsdag 16. april 2015, klokken 11:35
Fortsatt ikke noe nytt her
https://kiwi.no/Nyheter/Her-kommer-hurtigladerne/

.. men er det planer om videre utbygging i regi av Kiwi/Fortum, eller er det stopp?

Her tror jeg du er dårlig oppdatert... Det har kommet en rekke Kiwi-hurtigladere i det siste, og de aller fleste som står i artikkelen er nå operative. I tillegg kan nevnes blant annet Kiwi Leira og Kiwi Aurdal som ikke står i artikkelen.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

wattgolf

Det er satt opp 3 nye kiwi ladere i Bergensområdet nå, Godvik, Ågotnes og gudridsflaten Os.  :D

Gnilre

Jeg har ladet noen ganger nå med Chademo på Kiwi sine hurtigladere. Alle er plassert så nær inngangen til butikken som mulig. Det betyr jo selvføgelig at fossilbiler opptar plassene også. Jeg stod og ladet en gang og sa til en som parkerte ved siden av meg (det var både CCS og Chademo der) at plassen var for hurtiglading. Han repliserte bare at det står ikke noe skilt om det og fortsatte inn i butikken. Antagelig har han retten på sin side.

Kan ikke disse hurtigladerne plasseres litt lenger vekk fra butikken og aller helst være skiltet med "kun for lading av elbil" ? Det ville antagelig hjelpe litt på tilgjengeligheten på laderne i butikkens åpningstid. Hvis jeg skal sende et forslag om det - er det Kiwi eller Fortum som er adressaten ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Electrix

Det står heller ikke skilt som sier at man parkeringsplassene foran pumpene kun er for de som skal fylle, men folk flest forstår jo at man ikke gjør slikt. Merkelig at folk må ha det inn med teskje.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Sitat fra: Electrix på lørdag 25. april 2015, klokken 12:04
Det står heller ikke skilt som sier at man parkeringsplassene foran pumpene kun er for de som skal fylle, men folk flest forstår jo at man ikke gjør slikt. Merkelig at folk må ha det inn med teskje.

I den tiden jeg kjørte fossilt og fyllte kaffekoppen på Statoil så jeg nesten daglig folk som parkerte foran pumpene og gikk inn for å handle eller fylle sin egen kaffekopp. Forskjellen der er at det fort er 8 eller flere pumper på bensinstasjonen i motsetning til en eller kanskje to hurtigladere og én feilparkering får mye mindre konsekvenser på en bensinstasjon enn hurtiglader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA