varsellampe i leafen

Startet av Mippen, fre 25. apr 2014, kl. 10:08

« forrige - neste »

offpist

Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

offpist

Tviler på du fikk en 32A ladekabel med Schuko plugg..
Kjører:

Mippen

Skal sjekke i morgen
Fremtiden er elektrisk.

emil

(ryddet litt i siteringen)

Sitat fra: 2EL på fre 25. apr 2014, kl. 17:59
Sitat fra: emil på fre 25. apr 2014, kl. 12:51
Eneste måtte være hvis du har 6.6kW lader i bilen og bilen tror den kan lade med det mens du egentlig har en 10A ladekabel og den igjen er koblet til en sikring som ikke går. Da kan du risikere at ting i ladekabelen smelter, men fortsatt skal det mye til før noe går i stykker i bilen.
Dette er helt feil. En ladekabel (EVSE) gir laderen et signal hvor mye laderen skal trekke. Selv om man har en lader som kan trekke 6kwt så vil den aldri trekke over 10A med en 10A EVSE.
Det som er grunden til den gule lampen lyser er at et rele i EVSE kablen ikke slår av spenningen etter ferdig oppladet bil. Dette blir registrert av bilen og kommer som en feilmelding. Men som det blir sakt tidligere så er det ingen fare, jeg har hatt dette med min kabel i over et år uten problemer.

Dette var et tenkt eksempel med en uoriginal ladekabel av tvilsom kvalitet som signaliserte 32A lading istedenfor 10A. Kanskje litt dårlig formulert fra min side. Men bortsett fra eventuelle feilmeldinger fra bil hvis det blir trøbbel med kommunikasjonen skal ikke en uoriginal ladekabel kunne ødelegge så sant den ikke er koblet feil på et eller annet vis.

Mippen

Jeg så nå at når jeg skal justere styrken på kabelen skal jeg holde inne knappen til det blinker like mange røde lys som tilsvarer styrken. På 16a er det 16blink og på 32a tilsvarer et blink dobbel styrke i forhold til 16. På 16blink på 32a er det samme som 32a. 10a på 16a kebelen er 10 blink. På 32a kabelen er det 20a med10blink. På min blinker det 18 ganger på maks.

Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Kabelen din er sikkert feilmerket 32A.

Lyset du får opp er grunnet at kabelen har kun enpolt brytning, og bilen senser dette som at strømmen ikke er brutt etter fullført opplading. Vi har tatt dette opp med EVSelect, men de ble plutselig veldig tause. Forhåpentligvis forde de er i full sving med å finne og installere 2 polte rele til neste batch.

Enkleste måten å bekrefte hvilket styrekort du har er å kjøpe en Clas Olson måler og se hvor mye strøm bilen trekker. Ev. kan du se på signalet ut fra kabelen. Skal være ca 50% på 32A og ca 25% pulsbredde på 16%
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lør 26. apr 2014, kl. 16:49

Lyset du får opp er grunnet at kabelen har kun enpolt brytning, og bilen senser dette som at strømmen ikke er brutt etter fullført opplading. Vi har tatt dette opp med EVSelect, men de ble plutselig veldig tause. Forhåpentligvis forde de er i full sving med å finne og installere 2 polte rele til neste batch.

Typisk IT-nett problem og noe av det samme Tesla nok har slitt med med sin UMC. De kunne dog lappe på problemet i software selv, det blir verre med Nissan ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

offpist

Rart ikke jeg får den samme feilmeldingen med min evselct kabel.
Kanskje forskjell på "gammel" og "ny" leaf der.

Min er også feilmerket med 32A ser jeg.
Kjører:

Mippen

Enkleste måten å bekrefte hvilket styrekort du har er å kjøpe en Clas Olson måler og se hvor mye strøm bilen trekker. Ev. kan du se på signalet ut fra kabelen. Skal være ca 50% på 32A og ca 25% pulsbredde på 16%

Jeg er ikke så teknisk så fortell gjerne litt enklere. :-) 

Er det ikke sånn at når jeg skal stille inn riktig strømstyrke utenom standard så skal jeg holde inne knappen og telle antall blink? Jeg får opp totalt 18 blink. Trodde 16 var maks blink? Kan jeg se om det er 16 eller 32 uten å bruke strømmåler? Jeg har Bare maks 16a kurs.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lør 26. apr 2014, kl. 16:52

Typisk IT-nett problem og noe av det samme Tesla nok har slitt med med sin UMC. De kunne dog lappe på problemet i software selv, det blir verre med Nissan ;)
IT nett eller TN nett, dette er uansett i strid med Norske forskrifter, for begge typer av nett. Kablen slik den er kan derfor ikke benyttes (lovlig) i Norge. Så dette problemet må nok kabelprodusenten løse. Mener du at Tesla har jukset seg til en tvilsom løsning her med en software løsning på bil siden som kamuflerer en ulovlighet?

Dette vil også være et problem i land med TN nett og kontakter uten orientering (schoko).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lør 26. apr 2014, kl. 19:08
Sitat fra: jkirkebo på lør 26. apr 2014, kl. 16:52
IT nett eller TN nett, dette er uansett i strid med Norske forskrifter, for begge typer av nett. Kablen slik den er kan derfor ikke benyttes (lovlig) i Norge. Så dette problemet må nok kabelprodusenten løse. Mener du at Tesla har jukset seg til en tvilsom løsning her med en software løsning på bil siden som kamuflerer en ulovlighet?

Jeg snakker om kontaktoren her, som slår av og på strømmen til bilen. Ikke en sikring. Tror ikke dette er regulert i Norske forskrifter?

Problemet oppstår når man bruker en kontaktor som ikke bryter N-leder. I TN-nett er ikke det noe problem da det skal være 0V mellom N og PE. Men på IT-nett vil bilen måle spenning mellom N og PE selv når ladekabelen skal ha slått av strømmen, og da vil man kunne få opp feilmeldinger. Tesla kan selvfølgelig "slå av" disse feilmeldingene om de vil, men fiksen på sikt er ny UMC som også har kontaktor for N-leder. Dog må de da bruke en 32A kontaktor, og det kan hende dagens UMC-kladd derfor blir fysisk for liten.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lør 26. apr 2014, kl. 19:28
I TN-nett er ikke det noe problem da det skal være 0V mellom N og PE. Men på IT-nett vil bilen måle spenning mellom N og PE selv når ladekabelen skal ha slått av strømmen, og da vil man kunne få opp feilmeldinger.
UMC kan også benyttes med Schuko adapter, da vet ingen om N leder i kablel/kontaktor er den fysiske N eller en L. og problemet er likt med et Norsk nett.

Sitat fra: jkirkebo på lør 26. apr 2014, kl. 19:28
Tror ikke dette er regulert i Norske forskrifter?
Det er nok det (regulert altså) og trolig i flere andre land, forøvrig er jeg 99,95% sikker på at alle skjema i lade-normen viser at N og samtlige L brytes. Dette gjelder både skjemaer for enfas og trefas.
Hyundai Ionic.

Mippen

Ser ut som det er vanlig 16a som er feilmerket med 32a. Ladet med 8 prikker for å teste og da brukte den lengre tid enn 10A. Hadde det vært 32A skulle 8 prikker ha tilsvart 16A. Har ikke hatt feilmelding i bilen igjen.

Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: Mippen på søn 27. apr 2014, kl. 06:51
Ser ut som det er vanlig 16a som er feilmerket med 32a. Ladet med 8 prikker for å teste og da brukte den lengre tid enn 10A. Hadde det vært 32A skulle 8 prikker ha tilsvart 16A. Har ikke hatt feilmelding i bilen igjen.
Er den utstyrt med en Schuko kontakt er det en 16A kabel garnityr. (er det kabel garnityret som er merket, eller er det kun type 1 kontakten. Dersom utgangspunktet er en standard type 1 kontakt kan det være årsaken, eller er det en klistrelapp fra evselect?).

Hentet fra evselekts hjemmeside:
Hyundai Ionic.

Mippen

For å svare på spørsmål
Fremtiden er elektrisk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA