varsellampe i leafen

Startet av Mippen, fre 25. apr 2014, kl. 10:08

« forrige - neste »

Mippen

Når jeg kjørte med bilen i dag var det en gul bil med et (!) over som lyste opp. Stoppet bilen og startet igjen. Hva er det? Har ikke manual.
Fremtiden er elektrisk.

Vikhammer

Copy/Paste fra engelsk brukermanual jeg fant her;
https://owners.nissanusa.com/nowners/navigation/manualsGuide

EV system warning light
This light illuminates if there is a malfunction in the
following systems. Contact a NISSAN certified
LEAF dealer.
• Traction motor and inverter system
• Charge port or on board charger
• Li-ion battery system
• Cooling system
• Shift control system
• Emergency shut off system is activated. See
"Emergency shut off system" in the "EV overview"
section.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Vikhammer

LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

emil

Betal-utgaven av LeafSpy (LeafSpyPro) kan lese feilkoder. Kan være verd et forsøk, men hvis det er noe som kommer igjen ville jeg helt klart dratt tilbake til forhandler og krevd å få dem til å sjekke det ut uten kostnad.

Mippen

Men siden det gikk bort med en gang jeg slo av og startet bilen på nytt?
Fremtiden er elektrisk.

emil

Feil som har oppstått blir vel lagret til evig tid, eller frem til de slettes. Hjelper lite med feilsøking på feil som kommer og går hvis bilen ikke har mulighet til å lagre de for fremtidig diagnose.

Mippen

Kan det ha sammenheng med ny kabel? Ladet den for første gang med ny kabel i går kveld.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Snakket med Nissan i Bergen. De mente jeg burde se det litt an hvis det kom igjen. Kan det være kabelen? Har ikke lyst å lade med ny kabel hvis det kan skade bilen min....
Fremtiden er elektrisk.

BE

Ja, det kan være i sammenheng med den nye kabelen. Jeg fikk tilsvarende et par ganger når Charg-Amp kabelen var ny, men har ikke sett noe etter dette.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

emil

Jeg fikk varsellys ved første oppstart når jeg prøvde min første Charge-Amps kabel, men den var det en feil med så jeg fikk ikke ladet og kabelen ble byttet. Varsellys forsvant når jeg skrudde av/på bilen. Kunne etter det lese en eller annen EVSE feilmelding i LeafSpy.

Sansynligheten for at kabelen er årsaken til feilmeldingen er stor, men sansynligheten for at noe går i stykker er minimal. I det øyeblikket kommunikasjonen med bilen er opprettet og lading startet går strømmen bare rett igjennom kabelen uten noe hokuspokus. Eneste måtte være hvis du har 6.6kW lader i bilen og bilen tror den kan lade med det mens du egentlig har en 10A ladekabel og den igjen er koblet til en sikring som ikke går. Da kan du risikere at ting i ladekabelen smelter, men fortsatt skal det mye til før noe går i stykker i bilen.

Men gjør et forsøk til med ladekabelen. Skru av / på bilen først for å se at alt er greit. Koble til ladekabel som vanlig i et minutt eller no sånt og koble fra og starte opp. Hvis du da får varsellys igjen er det ganske sikkert ladekabelen som er årsaken.

Mippen

Jeg har den vanlige 16a laderen og en justerbar 16a evselect kabel. Testet igjen og ikke noe som skjedde.
Fremtiden er elektrisk.

Ladefabrikken

(Eneste måtte være hvis du har 6.6kW lader i bilen og bilen tror den kan lade med det mens du egentlig har en 10A ladekabel og den igjen er koblet til en sikring som ikke går. Da kan du risikere at ting i ladekabelen smelter, men fortsatt skal det mye til før noe går i stykker i bilen)
Dette er helt feil. En ladekabel (EVSE) gir laderen et signal hvor mye laderen skal trekke. Selv om man har en lader som kan trekke 6kwt så vil den aldri trekke over 10A med en 10A EVSE.
Det som er grunden til den gule lampen lyser er at et rele i EVSE kablen ikke slår av spenningen etter ferdig oppladet bil. Dette blir registrert av bilen og kommer som en feilmelding. Men som det blir sakt tidligere så er det ingen fare, jeg har hatt dette med min kabel i over et år uten problemer.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Mippen

Oi, så på kabelen nå. Har fått en 32A kabel ikke 16a. Jeg har bare 16a lader i bilen.
Fremtiden er elektrisk.

offpist

Selv om det står 32A på J1772 pluggen betyr ikke det at kabelen er 32A.
Vi har vel lik kabel, og det står 32A på pluggen min også.

Har ikke fått den feilmeldingen.

Du kobler fra strømmen på bilen først, sant?
Ikke nappe ut av veggen mens ladingen pågår..
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Mippen

Jeg hadde først en 16a kabel som ikke virket. Fikk byttet denne men fikk en 32a kabel i stedet. På den som var 16a var det 16a merke på. Hvordan stiller jeg ned styrken på kabelen?
Fremtiden er elektrisk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA