Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forventet rekkevidde på nye Leaf

Startet av Gusse, søndag 06. april 2014, klokken 13:43

« forrige - neste »

Gusse

Hei kjære Leaf eiere :)
Har en kompis som nettopp har kjøpt seg Leaf Tekkna utgave. Bilen er flott på alle mulig måter, men han sliter med rekkevidden. Bilforhandler lovte 15-17 mil i rekkevidde, men likevel på så og si sommerføre og plusstempratur så forsvinner milene veldig fort(disponibelt maks 11 mil)Han kjører med Eco, bruker "motorbrems", men nå står han og vurderer heving av kjøpet, da hele vitsen med kjøpet var at hans samboer skal bruke bilen til å pendle til jobb 5mil vær vei uten å lade.
Hva er forventet rekkevidde? Hva kan være feil?
Takker for forslag :)

Mippen

#1
Nå sier ikke du så masse om topografien han kjører. Kjører man slik at det er stigning tappes batteriet mye fortere. Kjører han mye med ac og cruisekontroll tappes også batteriet fortere selv om det holder bedre på den nyere modellen. Vinterdekk trekker mer strøm på grunn av rullemotstanden.

Har selv nye leaf og siden jeg fikk den i januar har jeg lagt pned mot det samme og opp til 15,5 mil. Jeg har litt motbakker, men ikke ekstremt, og kjører en del i kø. Bare siste 1 km opp til huset mitt mister jeg 4-5km på rekkevidden på grunn av stigningen. Hvis man kjører med litt tung fot og akselrerer fort opp i fart - selv med eco, mister man også fort strøm. Samme med høy hastighet. Trikset for lang rekkevidde er fint vær, lite vind, tørt, ligge i jevn hastighet og ikke mye stigning, sommerdekk og en forsiktig gassfot.

De gangene jeg på vinteren har klart over 15mil har det vært over 0 grader, har kjørt på langtut uten mye trafikk og har derfor klart å holde jevn hastighet. Når jeg kjører til og fra jobb i kø så synker rekkevidden og jeg har på det minste bare klart å presse ut 11mil. Har på toppen gjerne vært kaldt og det har regnet slik at jeg har måtte bruke vineusvisker og ac for at det ikke skal dogge.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Hvis forhandler har lovet 15-17 mil uansett vær så er det ikke rart at man kanskje blir litt skuffet.

Alt som ikke er:

- vindstille
- sommerdekk med riktig lufttrykk
- 20 grader
- flatmark
- 60km/t jevn fart
- en person i bilen

vil redusere rekkevidden.

Med snøvær, vind, 10minus, litt bakker og trafikk som varierer mye i 70-90 så er du nede i godt under 10 mil med varmeapparat på.  I tillegg trekker et langt stopp midtveis ned rekkevidden om vinteren siden kupeen må varmes opp på nytt.

Ellers er erfaringen de fleste har at de kjører mye mer økonomisk når de har hatt bilen en stund og blitt litt mer kjent med hvordan den oppfører seg.

Ronny

Disponibelt maks 11 mil? Mener du at han får opp maks 11 mil på guessometeret når han starter opp bilen fulladet??? Isåfall tror jeg det er feil på føreren ;)
Husk at dersom du skal kjøre 15-17 mil, så må du sikkert kjøre 2-3 mil etter at indikatoren viser tomt.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

MindViruz

10 mil med ett stopp burde gå fint ved rundt null grader på våte veier med noenlunde flat topografi og ikke så mye kø. Forvarm bilen på strøm hjemme, det hjelper betydelig. Mer enn ti mil uten lading framkaller vel fort rekkeviddeangst...

Men som nevnt av andre: kjørestil er alfa omega. Jevn kjørestil og ikke over fartsgrensen er tingen.

På snø og slaps i mange minusgrader har jeg aldri kjørt. Da tror jeg man kan forvente under ti mil. Spesielt med vind.

Men maks 11 mil på sommeren hørtes lite ut. På våte veier og 3 plussgrader i mørke klarer jeg maksimalt 13 mil, uten kø.

Mippen

Sitat fra: MindViruz på søndag 06. april 2014, klokken 19:12...Men maks 11 mil på sommeren hørtes lite ut. På våte veier og 3 plussgrader i mørke klarer jeg maksimalt 13 mil, uten kø.

Virker som han akkurat har fått bilen, så har vel ikke sikkert kjørt den i skikkelig sommervær.
Fremtiden er elektrisk.

eivisa

Kjører lett 11mil på 80% lading uten varme ved temp. over 0 grader. Har vært oppe i over 16 mil om sommeren, men da skal en kjøre meeeeeget pent og lav fart. Ikke å anbefale.
Rekkevidde om sommer ved normal kjøring ( ikke over 80 km/t) , bruker jeg å si er 13 mil.
Passerer snart 70000km med leafen min, og er kjempefornøyd.   ;) Bruker alltid D og mest mulig cruise controll.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

MindViruz

#7
Med mer enn ett stopp regner jeg en km per % ved 0-5 grader ute og varierende trafikk.

Gusse

Takk for mange gode svar :)
Da har jeg mye god info å bringe videre, men jeg ser at forhandler har vært litt vell optimistisk i forhold til rekkevidde når de sier at han lett kan ha 16-17mil, noe som kanskje er tungt selv med 100% ladinger?
Takk skal dere ha :)

Mippen

Skal såfall være sommer og optimale forhold. Har troen på å klare lengre også. Jeg lader stort sett på 80 prosent og nå som det er litt varmere mellom 3 og 10 grader kommer jeg stort sett mellom 110 og 125km med min nye tekna. Miste som nevnt litt rekkevidde også på grunn av bakke der jeg bor. Får sommerdekk på i dag og da blir det sikkert litt bedre også.

Men uansett. 16-17 mil er litt optimistisk på vinteren.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Hvis en selger påstår 15-17mil rekkevidde på en Leaf er det bare å bestille prøvetur hvor selger kjører!
Realistisk rekkevidde på en Leaf er 10-15 mil.

Men å kjøre 10 mil t/r skal være uproblematisk, bortsett fra noen få dager i året hvor det er "ekstremvær" (sprengkulde eller mye snø/våt slaps).

Hvis man kjører bilen så den enten viser 11mil estimert rekkevidde eller faktisk stopper etter 11 mil, lader man enten bilen til 80% eller kjører fort. Det er vel ikke snakk om 10 mil på motorvei i 100km/t?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 07. april 2014, klokken 10:19
Hvis en selger påstår 15-17mil rekkevidde på en Leaf er det bare å bestille prøvetur hvor selger kjører!


Haha, det var nok det jeg burde ha gjort!
Nøyaktig samme svada ble servert meg når Leafen ble kjøpt og er en medvirkende årsak til at jeg bare er sånn mellomfornøyd med bilen ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Mippen

Masse rare svar fra selgere der ute. Jeg også fikk 150-170km oppgitt som rekkevidde. Men jeg kjøpte ikke min hos Nissan, kjøpte den hos paralell importør. Der fikk jeg oppgitt 130-150km om vinteren og noe lengre om sommeren. Det stemmer mer med det jeg har erfart selv. Lønner seg også å lese litt på nettet for skal ikke ta alt selgerene sier for god fisk. Ikke alltid de kjenner produktet de selger godt nok.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Det morsomme er at Nissan selv sier noe helt annet enn selgerene:
http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html

Hvis man prøver å interpolere ut fra de fire "kjøremønstrene", ser man fort at praktisk rekkevidde er 100-150km.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Allman

#14
Hei,

Det finnes ikke fasitsvar på rekkeviddespørsmålet. :)

Husk at oppgitt rekkevidde er under optimale forhold. Det er sjelden man kjører under optimale forhold. :) Noen klarer over 200 km på en lading. Hvordan...?

Faktisk rekkevidde avhenger av hvor, når og hvordan man kjører.

Eksempel: du får vridd betydelig flere km ut av batteriet ved jevn kjøring i 50-60 km/h i flatt terreng kontra 110 km/h på motorvei med forbikjøringer og oppoverbakker.

Tenk fysikk og energi. Det er mange faktorer som spiller inn (se nederst) og som "stjeler" batteriprosenter uten at man er klar over det. Samme rute kan resultere i mer/mindre forbruk avhengig av hvordan og når man kjører.

La oss se på to case'er:

Case 1: sommer, 20 grader Celsius, sommerdekk, tørr veibane, jevn fart i 65 km/h, flatt vei (kanskje til og med noen lange nedoverbakker), ingen stopp, ingen forbikjøringer, ingen passasjerer/last, varme / AC av, vindstille eller medvind.

Case 2: vinter, -7 grader Celsius, piggdekk, våt/glatt veibane, ujevn fart (mage biler på veien, kø), varierende terreng med krevende oppoverbakker, flere stopp pga. lyskryss/kø/veiarbeid/omkjøring, osv., fire-fem aggressive forbikjøringer, 1 passasjer pluss bagasje, varme / AC på, mye motvind.

...og her kommer poenget:

Det blir feil å sammenligne rekkevidde i case 1, dvs. antall kilometer under optimale forhold (som forhandler prater om) med rekkevidde i case 2. Det er her mange tar feil og tror at de kan kjøre 200 km uansett; slik er det naturligvis ikke. Til sammenligning: en voksen person kommer langt hvis han går med grei/jevn fart i OK terreng og 15 grader Celsius, men klarer kanskje under halvparten hvis han må løpe opp bratte bakker i 30 grader Celsius.

Når noen spør om rekkevidde: svaret kommer an på hvor, når og hvordan man kjører, alternativt må svaret gis i 4 kategorier:

Kategori 1: by/utkant, sommer
Kategori 2: motorvei, sommer
Kategori 3: by/utkant, vinter
Kategori 4: motorvei, vinter

Allman

PS, vanlige faktorer: temperatur, dekk, dekktrykk, hastighet, veiforhold (tørt/vått/snø/is, asfalt, jord, grus), kjørestil (jevn vs. ujevn pga. kø, forbikjøringer, lyskryss, veiarbeid, osv.), antall stopp, terreng (oppover/nedoverbakker), passasjerer/last, varme / AC, vind og ikke minst smart bruk av ECO og Brake modus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA