Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forventet rekkevidde på nye Leaf

Startet av Gusse, søndag 06. april 2014, klokken 13:43

« forrige - neste »

kjbu

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 07. april 2014, klokken 12:04
Det morsomme er at Nissan selv sier noe helt annet enn selgerene:
http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html

Hvis man prøver å interpolere ut fra de fire "kjøremønstrene", ser man fort at praktisk rekkevidde er 100-150km.
Thomas

De har selvfølgelig utelatt 88km/t og -10°C.....det er jo ingen som kjører på motorvei på vinteren.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Daeedor

Sitat fra: Allman på mandag 07. april 2014, klokken 12:56
Hei,

Det finnes ikke fasitsvar på rekkeviddespørsmålet. :)

Husk at oppgitt rekkevidde er under optimale forhold. Det er sjelden man kjører under optimale forhold. :) Noen klarer over 200 km på en lading. Hvordan...?

Faktisk rekkevidde avhenger av hvor, når og hvordan man kjører.

Eksempel: du får vridd betydelig flere km ut av batteriet ved jevn kjøring i 50-60 km/h i flatt terreng kontra 110 km/h på motorvei med forbikjøringer og oppoverbakker.

Tenk fysikk og energi. Det er mange faktorer som spiller inn (se nederst) og som "stjeler" batteriprosenter uten at man er klar over det. Samme rute kan resultere i mer/mindre forbruk avhengig av hvordan og når man kjører.

La oss se på to case'er:

Case 1: sommer, 20 grader Celsius, sommerdekk, tørr veibane, jevn fart i 65 km/h, flatt vei (kanskje til og med noen lange nedoverbakker), ingen stopp, ingen forbikjøringer, ingen passasjerer/last, varme / AC av, vindstille eller medvind.

Case 2: vinter, -7 grader Celsius, piggdekk, våt/glatt veibane, ujevn fart (mage biler på veien, kø), varierende terreng med krevende oppoverbakker, flere stopp pga. lyskryss/kø/veiarbeid/omkjøring, osv., fire-fem aggressive forbikjøringer, 1 passasjer pluss bagasje, varme / AC på, mye motvind.

...og her kommer poenget:

Det blir feil å sammenligne rekkevidde i case 1, dvs. antall kilometer under optimale forhold (som forhandler prater om) med rekkevidde i case 2. Det er her mange tar feil og tror at de kan kjøre 200 km uansett; slik er det naturligvis ikke. Til sammenligning: en voksen person kommer langt hvis han går med grei/jevn fart i OK terreng og 15 grader Celsius, men klarer kanskje under halvparten hvis han må løpe opp bratte bakker i 30 grader Celsius.

Når noen spør om rekkevidde: svaret kommer an på hvor, når og hvordan man kjører, alternativt må svaret gis i 4 kategorier:

Kategori 1: by/utkant, sommer
Kategori 2: motorvei, sommer
Kategori 3: by/utkant, vinter
Kategori 4: motorvei, vinter

Allman

PS, vanlige faktorer: temperatur, dekk, dekktrykk, hastighet, veiforhold (tørt/vått/snø/is, asfalt, jord, grus), kjørestil (jevn vs. ujevn pga. kø, forbikjøringer, lyskryss, veiarbeid, osv.), antall stopp, terreng (oppover/nedoverbakker), passasjerer/last, varme / AC, vind og ikke minst smart bruk av ECO og Brake modus.

Meget bra svar , Allman !  :)   Du har helt rett. Eksempelvis har min kone kjørt greit over 10 mil i vinter , i minus 17 grader , med varme på. Men det var med FORVARMET bil ,  omtrent flatt , og med litt over 80km/t hele veien , snill pedal. Hadde hun ligget i 90km/t eller mer , og med litt kupert terreng , vil jeg tro hun hadde havnet nedpå 8 mil (og med litt restkapasitet) . Hadde hun startet med kald bil , hadde hun sannynligvis kommet enda kortere.......  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA