Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk pr. mil...?

Startet av torkri, tirsdag 01. april 2014, klokken 11:21

« forrige - neste »

Zero-talent

Kan man stille displayet til å vise forbruk pr km? I min bil er det kwh/100 km.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Kjell Leaf

Sitat fra: Zero-talent på tirsdag 08. april 2014, klokken 12:36
Kan man stille displayet til å vise forbruk pr km? I min bil er det kwh/100 km.
Nei, forbruk / 100 km er det som er vanlig i alle biler, i alle fall de jeg har hatt.
Det spiller jo ingen rolle om forbruket ditt blir oppgitt som 0,14, 1,4 eller 14,0...............
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:32
Sitat fra: Zero-talent på tirsdag 08. april 2014, klokken 12:36
Kan man stille displayet til å vise forbruk pr km? I min bil er det kwh/100 km.
Nei, forbruk / 100 km er det som er vanlig i alle biler, i alle fall de jeg har hatt.
Det spiller jo ingen rolle om forbruket ditt blir oppgitt som 0,14, 1,4 eller 14,0...............

Helt enig. I 2012-modellene ble derimot forbruket da oppgitt som 0,1. Det var _ikke_ ok, men Nissan gidder ikke å gjøre noe med slike begrensninger i motsetning til visse andre produsenter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zero-talent

Spiller ingen rolle, hadde bare vært moro om man kunne gjort det...
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Cowboystrekk

Ser jeg ofte ender åå 1.2-1.4 i Leafen jeg disponerer, da med blandakjøring. 2011-modell. Synes ikke det er så ille.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 09. april 2014, klokken 14:14
Ser jeg ofte ender åå 1.2-1.4 i Leafen jeg disponerer, da med blandakjøring. 2011-modell. Synes ikke det er så ille.
Høres ut som veldig flat vei  ;)

Cowboystrekk

Sitat fra: Finnøy på onsdag 09. april 2014, klokken 14:17
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 09. april 2014, klokken 14:14
Ser jeg ofte ender åå 1.2-1.4 i Leafen jeg disponerer, da med blandakjøring. 2011-modell. Synes ikke det er så ille.
Høres ut som veldig flat vei  ;)
Kjører i ECO med klima av, mest kjøring i 70-80, kanskje 1\4 i 30 i by med ikke alt for mye trafikk. Nokian R med litt ekstra luft i :) Høydemetrene er vell maks 100 meter på de høyeste delene av turen og 0 på de laveste så ikke allverden mao :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjoris

2 kw er jo ikke uvanlig i D og kald bil på 1,5 mil. Om du har første gen bil så spretter forbruksmåleren opp på 5 kw og blir liggende der ganske lenge før den roer seg. Innstilt temp betyr lite, det er om du kjører D eller Eco som betyr noe. I Eco må du ikke kjøre defroster knappen for da går det vel omtrent like mye. Ellers er våt asfalt og lavt dekktrykk drepen. Har nå kjørt noen turer i det siste uten klima og på tørr asfalt, det er utrolig stor forskjell...

Kvikken

#38
Kjører ganske hardt (aksellerasjon og toppfart over 90) og ligger på gjennomsnittlig 17,5 på  forbruksmåleren. Har ikke sjekket dekktrykk på 6mnd men skal nå over på sommer.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hentete ut data fra Carwings for de siste 12 mnd (fra 10.4.4.13-9.4.13). Riktignok er det ikke alle turer som Carwings har fått med seg, men dette burde være greie sammenlikningsdata.
Har også registrert min og max forbruk hvor kjørt distanse har vært mer enn 25km.
Har aldri vært under 1.4 kWh/mil, og en av de få dagene jeg brukte varmeapparat hele tiden var jeg oppe  i 2,8 kWh/mil. På turer under 5km har max forbruk vært oppe i 3,8kWh/mil.
       km        forbruk      
Tot   29 081   1,72   kWh/mil   

mar    2 935   1,77   kWh/mil   
feb    1 922   1,82   kWh/mil   
jan    2 407   1,85   kWh/mil   
des    2 589   1,87   kWh/mil   
nov    3 014   1,89   kWh/mil   
okt    2 551   1,72   kWh/mil   
sep    3 264   1,58   kWh/mil   
aug    2 919   1,54   kWh/mil   
jul    1 173   1,56   kWh/mil   
jun    2 244   1,60   kWh/mil   
mai    1 888   1,68   kWh/mil   
apr    2 175   1,71   kWh/mil   
            
max       47   2,81   kWh/mil   06.12.2013
min      107   1,41   kWh/mil   06.09.2013

Følger øvrig trafikk i fart, stort sett 80 sone men ellers noe 50, 60 og noen kilometer med motorvei og 90. Til og fra jobb har jeg ca 55km hver vei gjennom 3 undersjøiske tunneler som ligger 200/133/233 muh med bratte stigninger, dvs noe utfordrende topografi.
Om vinteren hare jeg forvarmet bil og komfortmessig klarer jeg meg godt bare med varme i ratt og sete. Varmeapparatet brukes stort sett for å ta dugg fra vinduer, eller når jeg har passasjerer som ønsker mer varme enn jeg selv trenger.

Gliderman

Tror jeg satte rekord idag med 15,8kW/100km .
Tok med kjæring og svigers på harrytur. Holmestrand-Nordbysenteret-Holmestrand. Bare motorvei og jevnt 90. Godt harrylass på vei hjem. Gratis hurtiglading på Svinesundsparken.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Kjell Leaf

I går kjørte jeg 10,6 mil (Karmøy-Sveio-Karmøy), tørr veg sol 7-8 grader, klima av bortsett fra siste 6 km hvor jeg hadde AC på fordi det ble for varmt.. Ladet til 80% kvelden før og fra 80 til 100% før turen startet. Temp i garasjen var 6 grader.
Mest 60 og 70 soner, men noe 50 og 80 soner også.
Forbruk 1,42 og 20% rest ved hjemkomst.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz


Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 19. april 2014, klokken 12:05
I går kjørte jeg 10,6 mil (Karmøy-Sveio-Karmøy), tørr veg sol 7-8 grader, klima av bortsett fra siste 6 km hvor jeg hadde AC på fordi det ble for varmt.. Ladet til 80% kvelden før og fra 80 til 100% før turen startet. Temp i garasjen var 6 grader.
Mest 60 og 70 soner, men noe 50 og 80 soner også.
Forbruk 1,42 og 20% rest ved hjemkomst.

Bra! Hvilken bil har du? (Jeg skjønner at det er Nissan Leaf, men hvilken modell?)
Med min enkle prosentregning hvor du bruker 60% av batteriet på 106 km rekker du 176 km før det er flatt batteri :)

Kjell Leaf

#43
Sitat fra: MindViruz på lørdag 19. april 2014, klokken 18:26

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 19. april 2014, klokken 12:05
I går kjørte jeg 10,6 mil (Karmøy-Sveio-Karmøy), tørr veg sol 7-8 grader, klima av bortsett fra siste 6 km hvor jeg hadde AC på fordi det ble for varmt.. Ladet til 80% kvelden før og fra 80 til 100% før turen startet. Temp i garasjen var 6 grader.
Mest 60 og 70 soner, men noe 50 og 80 soner også.
Forbruk 1,42 og 20% rest ved hjemkomst.

Bra! Hvilken bil har du? (Jeg skjønner at det er Nissan Leaf, men hvilken modell?)
Med min enkle prosentregning hvor du bruker 60% av batteriet på 106 km rekker du 176 km før det er flatt batteri :)
Nei, jeg brukte 80% batteri, startet med 100% og kom hjem med 20%, du leste nok litt for fort.
Hvilken bil ? Se 3 cm under her :)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz


Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 20. april 2014, klokken 19:11
Sitat fra: MindViruz på lørdag 19. april 2014, klokken 18:26

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 19. april 2014, klokken 12:05
I går kjørte jeg 10,6 mil (Karmøy-Sveio-Karmøy), tørr veg sol 7-8 grader, klima av bortsett fra siste 6 km hvor jeg hadde AC på fordi det ble for varmt.. Ladet til 80% kvelden før og fra 80 til 100% før turen startet. Temp i garasjen var 6 grader.
Mest 60 og 70 soner, men noe 50 og 80 soner også.
Forbruk 1,42 og 20% rest ved hjemkomst.

Bra! Hvilken bil har du? (Jeg skjønner at det er Nissan Leaf, men hvilken modell?)
Med min enkle prosentregning hvor du bruker 60% av batteriet på 106 km rekker du 176 km før det er flatt batteri :)
Nei, jeg brukte 80% batteri, startet med 100% og kom hjem med 20%, du leste nok litt for fort.
Hvilken bil ? Se 3 cm under her :)

Jeg bruker tapatalk på nettbrett og mobil. Får ikke opp noen signatur hvis det er det du mener, så jeg ser ikke hvilken bil du kjører.

Så hvis du brukte 80% på 106 km under de gitte forhold kommer jeg fram til en maksimal rekkevidde på 132,5 km før batteriet er helt flatt.

På tørr vei med så varmt vær med lite bruk av klima hadde jeg trodd (eller håpet) at rekkevidden var litt lengre, forutsatt at det er ett ganske flatt strekk uten store stigninger. (?)

Jeg kommer fram til at din tilgjengelige batterikapasitet er 18,8kW ved den gitte temperaturen. (Igjen, med basic prosentregning). Dette hørtes litt lite ut i forhold til de opgitte 21kW som skal være tilgjengelig. Jeg vet ikke hvor mye temperaturen påvirker den tilgjengelige kapasiteten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA