Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hetsing av oss andre fra tesla eiere va mener dere om dette

Startet av sven erik, tirsdag 11. mars 2014, klokken 14:36

« forrige - neste »

sven erik

ja på tesla forumet er det en del hetsing  av alle andre elbiler er dette noe vi mener de har rett til orde om de har kjøpt en dyrere bil med lenger rekkevidde ?
selv har jeg dyrere bil en  reva men hetser ikke den for den er god til sitt bruk  jeg mener vi alle som kjører elbil  er i en bås selv om vi kjører en til 1000 kr eller en til en milion  har selv luktet på tesla  men mister lysten  på den om en blir sånn som de utaler seg va mener andre her ?

cra

Vil ikke si at jeg opplever det så veldig som hets akkurat, men enkelte bærer helt klart preg av at de ikke hadde kjørt elbil om de ikke fikk en med 400Hk uten avgifter. ;)

Og jeg håper virkelig ikke dette blir gjengs oppfatning av tesla-eiere innen jeg får hanka inn en Tesla.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

I mitt syn er det ikke noe galt i å ha meninger om biler eller å ytre disse meningene. Om meningene er gale vil den resulterende diskusjonen resultere i bedre forståelse for alle parter. Hvis dette går over i personangrep, derimot, så er det over grensen og bør modereres.

Til en grad er alle som kjører elbil en gruppe, men "en gruppe" er også alle som kjører bil. Jo større en gruppe blir vil det være et større mangfold av meninger - det vil oppstå undergrupper og meningsforskjeller. Hvis det er en gruppe som er veldig dominerende, bør moderasjonen ta litt mer hensyn til dette, men det bør ikke gå så langt at det oppleves som sensur.

Jeg kan f.eks skjønne det om de som har kjøpt BMW i3 føler seg litt tråkket på av de som har kjøpt Tesla. Det har vært en del diskusjon av Tesla i i3-tråder som har gått litt langt i å avspore i3-diskusjonen fullstendig. F.eks om det er en tråd som heter "praktisk informasjon rundt hurtiglading av i3", så er det helt unødvendig for noen å ta over diskusjonen ved å argumentere for at superchargere er overlegne, men denne typen oppførsel har vi kanskje sett litt til. Off-topic diskusjoner kan fint splittes ut og settes inn i en egen tråd, i de tilfellene det tar litt av, slik at det kan faktisk foregå en meningsful diskusjon av i3. Dette gjelder nok andre biler også.

Diskusjon av Tesla er derimot helt OK i mitt syn der det faller seg naturlig inn. Om det er en tråd som heter "i3 sammenlignet med andre elbiler", så burde man fint kunne argumentere langt og lengre enn langt at Tesla står seg best i sammenligningen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Jeg har ikke opplevd hets, men derimot totalt manglende forståelse av hva mindre batteri medfører i hverdagen (ladebehov, bruk av ladeplasser) og en generell egoisme som er ny -for meg ihvertfall- på dette forumet.

Og flere har holdningen "hvis det er et problem kan man jo bare kjøpe en Tesla", akkurat som om verden blir bedre hvis vi alle kjører bil til 700.000,- og parkerer på ladeplasser...  :o

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Tipper det sven erik refererer til er uttalelser som man som regel får fra fossilbilister (gjerne av nedlatende art) der biler av ymse merker omtales som plastbøtter, morsomme "alternativer", ubrukelige, nr2-bil osv.

Jeg forventer slikt fra elbilmotstandere, men at slike slengbemerkninger kommer fra elbilister som nyter meget godt av opparbeidede fordeler (ikke minst mva- og avgiftsfritaket) er i grunn litt skuffende. Jeg tror imidlertid ikke det er bevisst hetsing (i alle fall ikke fra mange av dem), men uvitenhet om hvorfor de har det så bra som de har det.

Deler observasjonen til Thomas når det gjelder egoismen. Tror det rett og slett kommer av enkeltes manglende evne til å sette seg inn i andres situasjon (ref "er jo bare å kjøpe Tesla").
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sven erik

de kalte min imiev  for en blikkboks eller en mikro  å da mener jeg en går litt for langt faktisk   
jeg har faktisk selv lutrt på å kjøpe tesla da jeg kjører mye til spania men etter i går vet jeg faktisk ikke 
ja de må holde seg til det tråden handler om  men det virker det som de ikke kan  hele hetsingen kom siden moderatoren mente noe hørte under noe annet  da kunne de ikke finne det mente de og de ville bare holde seg til tesla sine sider ikke dele ting  men da har de ikke sett søke motoren her +++  jeg mener det  blir som om jeg skulle komme til en som har punktert på veien  nei deg jelper jeg ikke for du kjører fosil bil  å jeg mener vi på forumet må være solidariske  enten vi kjører den ene eller den andre elbilen  skal vi trives sammen og  beholde godene  holder vi sammen  beholder vi godene lenger en om en hever seg over de andre  for det kommer hele tiden en bedre bil  når jeg kjøpte min var det den beste  som kunne levere  da  å mye har skjedd siden 2011
være litt mer ydmyke er ikke sikkert jeg kjører imiv for at en ikke har råd til annet men den er god   eneste jeg ønsker meg lenger rekkevidde men imiven  blir hos meg

sven erik

det verste er at i det siste har fosil bilene  mer spurt meg om ting en hetsa  sånn som tesla folk gjør  det er mulig for det står sandefjord  mallaga  bak på bilen min  og med års tallene  så de blir nyskjerige på turene og rekkevidde +++ og får tomlen opp når folk kjører forbi på hovedveien

hma

Hets bør ikke skje. Det er ok å si noe med glimt i øyet, men dét er ikke alltid like lett å formidle i skriftlig form.
Det er heller ingen grunn til å rope i det offentlige rom at egen elbil er mer fortreffelig enn andres. Folk har ulike behov, ønsker og smak.

Vi bør føre debatten i en god og respektfull tone. Det vil sikre høy kvalitet på innleggene og tiltrekke et mangfold av engasjerte debattanter.

Ikke la "bøller" forpurre egne drømmer og visjoner :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

sven erik

Sitat fra: hma på tirsdag 11. mars 2014, klokken 16:17
Hets bør ikke skje. Det er ok å si noe med glimt i øyet, men dét er ikke alltid like lett å formidle i skriftlig form.
Det er heller ingen grunn til å rope i det offentlige rom at egen elbil er mer fortreffelig enn andres. Folk har ulike behov, ønsker og smak.

Vi bør føre debatten i en god og respektfull tone. Det vil sikre høy kvalitet på innleggene og tiltrekke et mangfold av engasjerte debattanter.

Ikke la "bøller" forpurre egne drømmer og visjoner :)
et var mange  tesla eiere som var bøller i går inne på tesla sidene  dette gjorde  at jeg faktisk revurderer  å kjøpe tesla for blir man sånn av å ha tesla  så er ikke det bilen for meg  jeg vil ikke bli dust

Kristian O

Synes dette er en merkelig tråd  :-\
Kva er grunnen til at enkelte Tesla- eigere har denne holdninga?
Er det fordi dette er folk som uten Tesla hadde kjørt en bensin / diesel bil med tilsvarende ytelser?
I så fall; er det bra eller dårlig at dei har bytta ut en slik bil med en Tesla?
Eg vil påstå at det er bra! Miljømessig vil eg tru det er mykje bedre å bytte ut en bil med 300 g/km CO2 med en Tesla, enn det er å bytte ut en bil med 100 g/km CO2 med en Think.

Må til slutt legge til at eg er en veldig utålmodig "soon to be" Tesla eiger. Den Teslaen koster ganske mykje mindre enn 700.000, sjølv om alle trur at det er det en Tesla koster.
Grunnen til at vi ikkje har kjøpt Tesla tidligere, er at vi har to unger som sitt i bakovervendte bilstoler. Kombinert med veldig lange bein på meg så lar ikkje dette seg kombinere med f.eks en Leaf (ja vi har prøvd).
Ikkje kjøper vi elbil for å kjøre i kollektivfelt heller. Det nærmaste trur eg er 30 mil unna.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

sven erik

nei spør dem hvorfor de har den holdningen
se inne på tesla  de vil ikke ha noe med oss ande tomsingene å gjøre som har jobbet for at en skal slippe moms +++ på elbil  de mener de kan heve seg over oss

MM

Er definitivt mange som kjøper Tesla som ikke gjør det av miljøhensyn. Og petrolheads/bilinteresserte har vel alltid vært kjent for å slenge med leppa til alle som kjører noe med et annet merke i grillen enn de selv. Har forvøvrig merket meg de samme tendensen på Think forumet også da. Selv har jeg vært bilentusiast hele livet, men det var kjøpet av Thinken som åpnet øynene mine for hvor fantastisk elbil er, også uavhengig av alle elbilgodene. De to andre bilene mine ble rett og slett stående. Har hatt masse nytte av elbilforum både for Think eierskapet og mens jeg har ventet på Teslaen og til generell info om lading, fremtidige elbiler og masse annet. Håper jeg fortsatt kan være velkommen på forum til tross for at jeg nå kjører Tesla, synd om noen få skal ødelegge for oss som er generelt interessert i elbil og har glede av info og diskusjon rundt alle merker og varianter..
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

sven erik


OddB

Trøst deg med at vi er mange som kjøper elbil ut fra et miljøperspektiv, og har lest vår elbilhistorie :)
Det som skjer nå, og som er uunngåelig, er at det er "vanlige" folk som kjøper elbil og da særlig Tesla.

For meg som bare skal ha en bil var det ingen som fylte mine krav før Tesla kom med Model S. Bilen kunne godt ha vært mindre, ikke minst smalere (!) og hatt halve motorkraften, men det var rekkevidden og ønsket om å være med på elbilrevolusjonen som gjorde at jeg bestilte bilen nå.

Ikke la deg kjøre over umodne folk som har stort behov for å vise at deres er større enn din... ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TorC

Litt O.T. men fortsatt litt funny: Sven Erik har jo faktisk kjørt "blikkboksen" sin BETYDELIG lengre enn noen av Tesla eierne ville turt...  Hvilke Tesla-eiere har vært i Spania med elbilen sin?

Jeg er dessuten helt enig i at enkelte Tesla-eiere har en ganske nedlatende holdning i forumet. Imidlertid er mitt inntrykk at mange av disse har et behov for å forsvare sin investering, og samtidig forsøker å forsikre hverandre om at de ikke kommer til å få samme prisfall som med de andre elbilene. Og det er jo fullt ut forståelig. Jeg ville vært j%%¤ig nærvøs hvis jeg hadde satser 700K på en bil potensielt kan være verdt kun skrapverdien på 5 år.

En del av den nedlatende holdningen skyldes nok også "Apple-effekten", altså "Oss og dem". Det å snakke stygt om andre biler oppnår de både å bli en "oss-gruppe", og distansere seg fra oss andre.

Jeg synes imidlertid det ikke er noe å hisse seg opp over. Det er bare litt trist. Jeg tror de fleste med "blikkbokser" og andre "bokser" med kortere rekkevidde klarer å heve seg over dette. Elbilforeningen bør imidlertid følge med på dette, og forsøke å forklare disse enkelte Tesla-eierne litt om hvordan man skal ta hensyn til, og respektere andre.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA