Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hetsing av oss andre fra tesla eiere va mener dere om dette

Startet av sven erik, tirsdag 11. mars 2014, klokken 14:36

« forrige - neste »

sigurdi

Har selv kun fulgt med på Tesla undergruppen på elbil forum, dette er mest pga interesse.
Samme grunnen som jeg følger mest med på ubuntu og clearos undergrupper, på diverse linux forum.

Dette er jeg ikke alene om og da mest pga interesse og tid, det tar mer en nok tid å bare lese gjennom tråder under tesla (for å plukke opp info/råd).

Søke funksjonen til elbilforum kunne vært mye bedre og får bedre resultater med å søke i google.

Kan ikke si at jeg har tenkt over spesielt merke til noe hetsing, men mange ble irritert, når tråder ble flyttet til felles poster på elbilforum og en finner dem ikke igjen.
Noe som er riktig å gjøre for emner som omhandler alle, bare synd det ikke ble gjort fra dag 1, siden da alle hadde vært vant med dette da de fant elbilforum for å diskutere elbilen Tesla, slik andre finner elbilforum for å diskutere Leaf, e-Golf eller generell elbilprat.

Og er personer av de fleste karakter i dette forumet som alle andre, men er nok mange som ikke har vært helt elbil frelste før. :-)

Men dette blir kanskje bare en overgang til en blir vant med å bruke hele forumet og fungsjonene som allerede er der til å følge med i tråder.

Har selv prøvekjørt både Leaf som er svært god bil å kjøre, men kan ikke si at jeg personlig synes den er noe pen bil. :-)
Brukte og en god del tid på e-GOLF og generelt mer tid på elbiler stander en grom biler i Geneve.
Ble svært lei meg når jeg så at de bare har utnytter ca 20-30% av gulv arealet til batterier.
(Mulig der er annerledes i i produksjons modellen en i den halvgjennomskårne utstillings bilen)

Fruen sa vel flere ganger at kom da, er jo bare ennå en liten elbil, ja men se på løsningene da. :-)

Men pr i dag har jeg dessverre ikke noen elbil, pga bilen jeg har behov for er ikke laget ennå. :-)
(Tar taxi til jobb, kjører ikke i kollektiv felt, eller så mye i bomringer, men kjører ganske mange lange turer med 3 gutter, hund, ski, 5-6 radio styrte biler og alt bøtter og spann med utstyr og bagasje og da 50 mil hver vei)
Har gammel VW Caravelle i dag (8 seter) og den er ikke byttet ut pga, ny VW Caravelle ser nesten helt lik ut som den "blikkboksen/Grøn Containeren" jeg allerede har (Dette er navn bilen min har har hatt i vennegjengen i de 10 årene jeg har hatt den), er blitt ganske avhengig av 7 seter på langtur. (Barn ingen fysisk kontakt) 
Har ikke funnet noe erstatnings bil, med like god plass både til folk og fe, til fruens store misnøye. :-)

Blant bileiere og ei bileiere er det heldigvis både ulike behov og ulik smak og så lenge dette finnes er det ulike meninger og ytringer på godt og vondt dessverre.

Men håper at vi alle kan leve sammen på elbilforum, men med fordypning i litt ulike underforum. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

sven erik

ja respekten  er den de burde lære seg  jeg selv utsatte nå kjøp av tesla på grunn av de  å det at folk mister lysten på bilen blir ikke bra  som er sakt her  er det på grunn av rekkevidden jeg ville kjøpe tesla i utgangspunktet  ellers er jeg meget fornøyd med imiven den er lett å parkere og kjøre men har ikke  perfekte rekkevidden mens teslan har rekkevidden  men er for stor til by kjøring så måtte ha hatt begge bilene 
og er det for å holde verdien som Tor C sier er det feil måte å holde den oppe  for ser folk at de som kjøper  den er sånn vil færre kjøpe den og heler vente  nissan er jo fortsatt på topp solgte og det blir vel ennå mer salg når den nye kommer  tror å at tesla kommer til å tape seg når  en mister fordelene å det gjør man om en ikke holder sammen

sven erik

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 11. mars 2014, klokken 22:59
Har selv kun fulgt med på Tesla undergruppen på elbil forum, dette er mest pga interesse.
Samme grunnen som jeg følger mest med på ubuntu og clearos undergrupper, på diverse linux forum.

Dette er jeg ikke alene om og da mest pga interesse og tid, det tar mer en nok tid å bare lese gjennom tråder under tesla (for å plukke opp info/råd).

Søke funksjonen til elbilforum kunne vært mye bedre og får bedre resultater med å søke i google.

Kan ikke si at jeg har tenkt over spesielt merke til noe hetsing, men mange ble irritert, når tråder ble flyttet til felles poster på elbilforum og en finner dem ikke igjen.
Noe som er riktig å gjøre for emner som omhandler alle, bare synd det ikke ble gjort fra dag 1, siden da alle hadde vært vant med dette da de fant elbilforum for å diskutere elbilen Tesla, slik andre finner elbilforum for å diskutere Leaf, e-Golf eller generell elbilprat.

Og er personer av de fleste karakter i dette forumet som alle andre, men er nok mange som ikke har vært helt elbil frelste før. :-)

Men dette blir kanskje bare en overgang til en blir vant med å bruke hele forumet og fungsjonene som allerede er der til å følge med i tråder.

Har selv prøvekjørt både Leaf som er svært god bil å kjøre, men kan ikke si at jeg personlig synes den er noe pen bil. :-)
Brukte og en god del tid på e-GOLF og generelt mer tid på elbiler stander en grom biler i Geneve.
Ble svært lei meg når jeg så at de bare har utnytter ca 20-30% av gulv arealet til batterier.
(Mulig der er annerledes i i produksjons modellen en i den halvgjennomskårne utstillings bilen)

Fruen sa vel flere ganger at kom da, er jo bare ennå en liten elbil, ja men se på løsningene da. :-)

Men pr i dag har jeg dessverre ikke noen elbil, pga bilen jeg har behov for er ikke laget ennå. :-)
(Tar taxi til jobb, kjører ikke i kollektiv felt, eller så mye i bomringer, men kjører ganske mange lange turer med 3 gutter, hund, ski, 5-6 radio styrte biler og alt bøtter og spann med utstyr og bagasje og da 50 mil hver vei)
Har gammel VW Caravelle i dag (8 seter) og den er ikke byttet ut pga, ny VW Caravelle ser nesten helt lik ut som den "blikkboksen/Grøn Containeren" jeg allerede har (Dette er navn bilen min har har hatt i vennegjengen i de 10 årene jeg har hatt den), er blitt ganske avhengig av 7 seter på langtur. (Barn ingen fysisk kontakt) 
Har ikke funnet noe erstatnings bil, med like god plass både til folk og fe, til fruens store misnøye. :-)

Blant bileiere og ei bileiere er det heldigvis både ulike behov og ulik smak og så lenge dette finnes er det ulike meninger og ytringer på godt og vondt dessverre.

Men håper at vi alle kan leve sammen på elbilforum, men med fordypning i litt ulike underforum. :-)
nissan sin nye elbil er kansje noe for deg da

tomrh

Husker tilbake til da jeg var ny elbileier, det er leeeenge siden det, helt tilbake i mai 2012! ;D Hehe, neida, mange her med MYE lengre fartstid. Jeg må ærlig innrømme at jeg dengang var totalt uinteressert i både Think, elbilsaken, elbilforeningen og miljø generelt. Mjauen ble kjøpt utelukkende av økonomiske grunner, og i begynnelsen skrev jeg nok mest innlegg i trillingforumet som hadde med bruk av bilen å gjøre. Innstillingen min til de små 2- og 3-seters elbilforgjengerne lå vel et sted mellom ignorant og nedlatende. Etterhvert som jeg leste innlegg og deltok i debatter, endret jeg syn på saker og ting - jeg skjønte hvor viktig elbilsaken er, hvor mye bra elbilforeningen gjør, jeg begynte å forsvare mitt bilvalg mot tøvete miljøargumenter fra fossileiere osv. Og vurderte faktisk å kjøpe en brukt Think også i et svakt øyeblikk hehe. ;)

Vi må huske på at mange av de nye Tesla-eierne er i den samme begynnerfasen. De er kun interessert i TMS-relatert stoff, er uvant med forumets virkemåte og blir kanskje frustrert over at diverse Leaf- og trillingeiere blander seg inn i diskusjonen med for dem "irrelevante" ting. Vi som har hatt elbil en stund nå må være litt overbærende her synes jeg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sigurdi

Sitat fra: sven erik på tirsdag 11. mars 2014, klokken 23:17
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 11. mars 2014, klokken 22:59
Har selv kun fulgt med på Tesla undergruppen på elbil forum, dette er mest pga interesse.
Samme grunnen som jeg følger mest med på ubuntu og clearos undergrupper, på diverse linux forum.

Dette er jeg ikke alene om og da mest pga interesse og tid, det tar mer en nok tid å bare lese gjennom tråder under tesla (for å plukke opp info/råd).

Søke funksjonen til elbilforum kunne vært mye bedre og får bedre resultater med å søke i google.

Kan ikke si at jeg har tenkt over spesielt merke til noe hetsing, men mange ble irritert, når tråder ble flyttet til felles poster på elbilforum og en finner dem ikke igjen.
Noe som er riktig å gjøre for emner som omhandler alle, bare synd det ikke ble gjort fra dag 1, siden da alle hadde vært vant med dette da de fant elbilforum for å diskutere elbilen Tesla, slik andre finner elbilforum for å diskutere Leaf, e-Golf eller generell elbilprat.

Og er personer av de fleste karakter i dette forumet som alle andre, men er nok mange som ikke har vært helt elbil frelste før. :-)

Men dette blir kanskje bare en overgang til en blir vant med å bruke hele forumet og fungsjonene som allerede er der til å følge med i tråder.

Har selv prøvekjørt både Leaf som er svært god bil å kjøre, men kan ikke si at jeg personlig synes den er noe pen bil. :-)
Brukte og en god del tid på e-GOLF og generelt mer tid på elbiler stander en grom biler i Geneve.
Ble svært lei meg når jeg så at de bare har utnytter ca 20-30% av gulv arealet til batterier.
(Mulig der er annerledes i i produksjons modellen en i den halvgjennomskårne utstillings bilen)

Fruen sa vel flere ganger at kom da, er jo bare ennå en liten elbil, ja men se på løsningene da. :-)

Men pr i dag har jeg dessverre ikke noen elbil, pga bilen jeg har behov for er ikke laget ennå. :-)
(Tar taxi til jobb, kjører ikke i kollektiv felt, eller så mye i bomringer, men kjører ganske mange lange turer med 3 gutter, hund, ski, 5-6 radio styrte biler og alt bøtter og spann med utstyr og bagasje og da 50 mil hver vei)
Har gammel VW Caravelle i dag (8 seter) og den er ikke byttet ut pga, ny VW Caravelle ser nesten helt lik ut som den "blikkboksen/Grøn Containeren" jeg allerede har (Dette er navn bilen min har har hatt i vennegjengen i de 10 årene jeg har hatt den), er blitt ganske avhengig av 7 seter på langtur. (Barn ingen fysisk kontakt) 
Har ikke funnet noe erstatnings bil, med like god plass både til folk og fe, til fruens store misnøye. :-)

Blant bileiere og ei bileiere er det heldigvis både ulike behov og ulik smak og så lenge dette finnes er det ulike meninger og ytringer på godt og vondt dessverre.

Men håper at vi alle kan leve sammen på elbilforum, men med fordypning i litt ulike underforum. :-)
nissan sin nye elbil er kansje noe for deg da

Kanskje, men så er det rekevidde da med våre 50mil kjøreturer, så blir det litt smått med 24kWh batteri som da vinterstid gjør at det må settes opp 3-4 ChAdeMO ladere på strekningen vi kjører mest.
(Og med 3-4 fyllinger på ChAdeMO /50kW med tilhørende matpause for å få tida til å gå, avbryting av slosskamper blant medpassasjerer, blir det svært tidskrevende og dyrt å ta turen)

(Pr i dag er det ingen hurtig ladere, faktisk bare standard strømuttak på veikroer og bensin stasjoner, på den veistrekningen vi kjører mest.)

Kommer en SC fra Tesla omtrent halveis på strekningen, iløpet av sommeren, så det eneste aktuelle som kommer i nær fremtid og er elektrisk er faktisk model X.

Hadde andre hatt tilsvarende rekevidde og størrelse bil, hadde jeg vært innom forumene deres også.
Leter rundt på Audio for å finne mer informasjon av Q8, men 2017 er svært lenge til og tror ikke VW vår lever så lenge. :-(

Hadde vi hatt andre behov, hadde jeg vært innom andre underforum og hentet mye info.
e-Golf blir er en interessan bil, der jeg tror svært mange kjøpere vil være førstegangs elbil eiere.
Mye pga pris og utstyrs nivå og at det er en Golf. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

hma

Sitat fra: tomrh på tirsdag 11. mars 2014, klokken 23:30
vurderte faktisk å kjøpe en brukt Think også i et svakt øyeblikk hehe. ;)
+1 :D
Think er etter min mening en svært undervurdert bil som jeg har blitt veldig glad i. Den har gitt meg to problemfrie år og mange fine opplevelser.

Tror elbilen bidrar til å skape bedre forståelse av at energi er en begrenset ressurs som må forvaltes med omhu.
Jeg startet med elbil fordi jeg var teknisk nyfiken. Senere har jeg blitt mer og mer opptatt av miljøaspektet og viktigheten av energieffektive verdikjeder basert på fornybar energi.

Ved å kjøpe elbil er man en del av utviklingen og da spiller det liten rolle hvilken logo som pryder grillen, bare man selv er fornøyd.

Jeg håper at flest mulige elbilister blir presentert for disse "verdiene" via opphold på Elbilforeningen sitt nettforum. Det er nyttig med kunnskap om hvordan elbilhistorien henger sammen og om hvorfor elbilgodene eksisterer.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: tomrh på tirsdag 11. mars 2014, klokken 23:30
Vi må huske på at mange av de nye Tesla-eierne er i den samme begynnerfasen. De er kun interessert i TMS-relatert stoff, er uvant med forumets virkemåte og blir kanskje frustrert over at diverse Leaf- og trillingeiere blander seg inn i diskusjonen med for dem "irrelevante" ting. Vi som har hatt elbil en stund nå må være litt overbærende her synes jeg.

Problemet er nok at det mangler vilje - ikke evne - blant de som produserer store mengder innlegg som bryter formen i forumet. De har rett og slett bestemt seg for å bruke forumet som en chatteside. Pga. dette synker leseverdien og Tesla-delen domineres nå av brukere som ikke har noe ønske om å bidra på annet vis enn å lire av seg til dels intetsigende innlegg etter eget forgodtbefinnende. Bedre blir det jo ikke av at disse brukerne i stor grad poster fra mobiltelefon og dermed tidvis produserer kun noen få ord per innlegg.

Jeg deler derfor ikke det optimistiske synet om at dette vil løse seg av seg selv rett og slett fordi seriøse brukere blir fortrengt fra Tesla-delen av forumet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Jeg oplevte mye "mobbing" grunnet lite bagasjeplass på sist Wave rally, men fikk tatt smertefull revansj når vi havnet i rushtraffikk i neste storby. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sven erik

de fleste elbilene i dag er bra mangler bare en bedre rekkevidde 
har selv en 94 modell med ca 25 mil rekkevidde  men må ha noe nyere til turene mine  til spania  denne jeg har er laget der tesla blir laget i dag

JohanH

jeg har da aldri hetset noen andre elbileiere hadde selv en miev i over et år før jeg fikk teslan og var kjempefornøyd med den for sitt bruk

det må jo være rom for elbiler i alle fasonger størrelser og prisklasser spesielt hvis vi er enige om at fremtiden er elektrisk

med det sagt kan det jo være en risiko for at en liten andel av nyblivne teslaeiere kan være av den typen mennsker som tror de er bedre enn andre fordi det har litt mer rom i privatøkonomien ?

Cowboystrekk

#25
Jeg kan på en måte forstå at endel Teslaeiere ikke greier å identifisere seg med Buddy, Reva osv ift bilvalg, men det kan man holde for seg selv. Vi Teslaeiere er ikke "bedre" enn andre elbileiere, men flere av oss kunne bare velge Tesla med mindre vi ønsket 2 biler, noe mange vil greie seg uten (2 biler kommer fort opp i prisen av 1 Tesla uansett så). Man bør uansett ha respekt for at folk har ulike prioriteringer, økonomi, ønsker osv og ikke rakke ned på noen. Mange rakker ned på de som eier Tesla og kaller oss Bærumssosser, rikinger osv, når det viser seg at mange av oss på ingen måte faller i den kategorien. Jeg kjører personlig Leaf gjennom jobb og liker bilen godt, men den kunne aldri vært et alternativ for oss pga dårlig rekkevidde og plass, men forstår godt at mange andre velger den :) Man behøver ikke rakke ned på Skoda selv om man kjører BMW :)

Det man heller kan fokusere kritikk på er alle kompromissene de fleste elbilene innebærer. Ford Focus er vell det verste eksemplet ift lading og batteri i bagasjen. Man kan begynne å lure på om man med viten å vilje lager elbilene så dårlige at man alltid må ha en bil nr 2. Nissan kunne lett ha laga en litt større, litt penere Leaf med dobbel rekkevidde (og dobbel pris) som svært mange ville valgt fremfor Tesla da den fremdeles ville vært rimeligere enn de fleste utgavene av Model S. Allikevel har Leaf stått for en innovasjon som er beundringsverdig og den første bilen som faktisk kan erstatte fossilbilen for noen pga rekkevidde, plass osv.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

VigdisA

Jeg tror det vil komme seg sånn litt etter hvert.

En del av de som har kjøpt seg Tesla, er folk som liker en kjapp bil og de synes selvfølgelig at det er festlig å kjøre fra andre biler. Der blir det jo nødvendigvis litt flåsing, ala "ikke ert porcher" osv, men det er jo med et lite glimt i øyet. Jeg synes også kjapp akselerasjon er gøy, men ikke på bekostning av egen eller andres sikkerhet - 0-60 eller 50-80 er gøy det og.  :-)

Det fine er, at uansett motiv for kjøp, bidrar alle nye biler til at det blir mer interessant for ulike aktører å sette opp ladeinfrastruktur, noe som vil tjene oss alle.
Viktigst av alt, vil enhver som bytter ut en fossil bil med en elektrisk bidra til å bedre miljøet. Spetalen sa så fint at 50000 elbiler kun ville redusere utslippene med en brøkdel(regnestykket er en annen diskusjon), men jeg vil påstå at det er jo det som er poenget - at dette er bare starten, slik at vi med flere elbiler på veien vil blir mer og mer uavhengig av fossilt drivstoff, og vil da slipper ut vesentlig mindre enn i dag. Bare de bilene vi har i dag hjelper jo allerede.
Drivstoffet kan spares til fly, lastebiler og annet som ikke kan kjøre på EL (enda)

Til sommeren er det mange nye elbilister som planlegger ferietur til utlandet med elbil(meg inkludert). Der er det jo litt av en jungel å få ladet enda. De har ikke kommet så langt i utlandet alle steder, er jo egentlig utfordrende i Norge også enda. Jeg tror nok forståelsen for behov for lading og å vike for andre elbileiere vil sige inn litt etter hvert som man kommer i ladetrøbbel selv, og rekkeviddeangsten slår inn.
Det blir forresten spennende å se hvordan det blir på superladeren i Lillehammer i morgen, tror det er mange som skal forbi denne.

Jeg hetser ikke andre elbiler med vilje, men det kan hende jeg er en smule overentusiastisk over egen bil innimellom :-)
Synes ikke redsel for dårlig rykte skal stoppe folk fra å kjøpe den ene aller andre elbilen - vi er alle forskjellige og vanlige på hver vår måte. Det er vel ikke alle BMW og Audisjåfører som kjører svin heller..

For å beskrive egen reise inn i elbilens verden, har vi i familien lenge vurdert å kjøpe elbil, men ikke før nå nylig funnet elbilen med bra rekkevidde og plass. Testet ut en Pegout for mange år siden, men den hadde bare ca 6 mil rekkevidde, og ble dermed litt for spennende med over 2 mil til jobb en vei. Heiet på Think, men kom oss aldri så langt som til å kjøpe - hadde på det tidspunktet behov for en større bil. Vi var på glid til å kjøpe en Leaf eller tilsvarende da den minste bensinbilen døde, men så hørte vi om Tesla - en bil som hørtes nesten for god ut til å være sann. Må innrømme jeg var litt skeptisk siden det var et nytt merke, men så langt føler jeg det er ganske trygt slik det har utviklet seg.
Det er utrolig synd at ingen av de andre produsentene i så stor grad har klart å bikke 20 milsgrensen, og det rare er at det virker ikke som det er så mange som prøver heller. Hadde de andre gjort det, hadde nok Tesla slitt litt mer.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA