Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri avlesning med Leaf Spy.

Startet av offpist, mandag 10. mars 2014, klokken 19:58

« forrige - neste »

offpist

Hei.
Jeg kjøpte en slik OBDII blåtann leser, og lastet med Leaf Spy.
Forskjellen på maks og minimum er 35 mv, som kanskje ikke er så mye.
Men det skilte seg veldig ut i forhold til resten.

Er det noe jeg burde bekymre meg for?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

elektrolux

Ikke bra!

Men ser du har lest av cellespenninger ved 99% SOC. Ved et slikt nivå kan cellespennningene sprike i hytt og vær.

Behold øvre skjermbildet og kjør bilen ned mens du følger med på den aktuelle cellen. Dersom den kolapser og begrenser bilens rekkevidde bør denne cellen byttes ut.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

offpist

Stemmer, soc var 49,3%.

Det skal sies at skjermbildet er veldig forstørret.
Om jeg zoomer ut litt så ser det ikke like dramatisk ut.

Jeg ladet opp til 80% SOC i dag, og nå er forskjellen mellom høyeste og laveste celle 25mv.
Det er ganske normalt ut i fra andre skjermbilder jeg har sett.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Mye nyttig info man kan få frem med Leaf spy.
Og jeg begynner å ha lest meg opp på hva de forskjellige tingene betyr.

Den blåtann leseren kostet bare 70 kr inkl frakt på eBay.
Så det anbefales til andre Leaf eiere.

http://www.ebay.com/itm/151083727166

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

kjbu

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Sverre_E

Sitat fra: offpist på mandag 10. mars 2014, klokken 19:58
Hei.
Jeg kjøpte en slik OBDII blåtann leser, og lastet med Leaf Spy.
Forskjellen på maks og minimum er 35 mv, som kanskje ikke er så mye.
Men det skilte seg veldig ut i forhold til resten.

Er det noe jeg burde bekymre meg for?

Hei,
Du har veldig gode verdier for AHr, SOH og Hx!
2011 Acenta står det i signaturen din, men Acenta kom ikke før andre halvdel av 2013.
Mistenker at du har gammel software hvis du har en 2011 modell?

Jeg hadde også strålende verdier i Leafspy før jeg fikk siste software. Da mistet jeg umiddelbart noen prosenter her og der, men har ikke opplevd noen forskjell på praktisk kjørelengde.
I det siste har faktisk verdiene gått noe opp igjen (!?).
På grunn av dette stoler jeg dessverre ikke lenger så mye på Leafspy.

(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

offpist

Ok, har endret signaturen.

Jeg skal ha den inn på service på fredag for å utbedre følgende punkter:
•   ONBOARD CHARGER & BATTERY CONTROL [P3227]
•   PARK POSISJON INDIKATOR [P1272]
•   SMARTTELEFON KJØRELENGDE DISPLAY [P1270]

Og punkt 1 er vel den omtalte software oppdateringen vi snakker om her.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Sverre_E

Sitat fra: offpist på tirsdag 11. mars 2014, klokken 10:21
Og punkt 1 er vel den omtalte software oppdateringen vi snakker om her.

Jepp!
Etter oppdateringen min var "mønsteret" til alle cellene veldig likt, mens de andre verdiene gikk nedover en liten stund (i august 2013).
...og er nå på vei oppover...
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Powerflux

Sitat fra: Sverre_E på tirsdag 11. mars 2014, klokken 10:11Jeg hadde også strålende verdier i Leafspy før jeg fikk siste software. Da mistet jeg umiddelbart noen prosenter her og der, men har ikke opplevd noen forskjell på praktisk kjørelengde.
I det siste har faktisk verdiene gått noe opp igjen (!?).


Har opplevd noe av det samme!
Over de siste 2 ukene har verdiene falt jevnt og det liker jeg ikke noe særlig.
Merkelig nok har verdiene steget litt igjen i dag og det virker på meg som om lademønsteret har noe med dette å gjøre. Jeg gjetter litt her nå men jeg har ladet mye til 100% de siste 2 ukene men de siste 3 dager har vært mye klattlading mellom 40-60% og kun til 80% over nettene!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

offpist

Mener å ha lest en teori om at den beregner mer hvordan temperaturen påvirker kapasiteten.
Og da kan det jo stemme tallet går ned om vinteren, men opp igjen nå som det er vår og solen varmer.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Sverre_E

Sitat fra: offpist på tirsdag 11. mars 2014, klokken 12:29
Mener å ha lest en teori om at den beregner mer hvordan temperaturen påvirker kapasiteten.
Og da kan det jo stemme tallet går ned om vinteren, men opp igjen nå som det er vår og solen varmer.
Hos meg har jeg nå, med fire treker på batteritemp, noe bedre verdier enn i august, med 5 streker på batteritemp?
Det må være flere faktorer som spiller inn?
Det blir interessant å se når gradene nærmer seg 20 igjen.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

RuneW

Sitat fra: Sverre_E på tirsdag 11. mars 2014, klokken 10:11På grunn av dette stoler jeg dessverre ikke lenger så mye på Leafspy.

Ikke jeg heller... jeg prøvde en periode å bruke Leafspy for å finne ut av tilstanden på batteriet mitt, men jeg fant ikke noen fornuft i tallene (som dessuten varierte ganske mye fra dag til dag).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)


offpist

I dag er SW P3227 utført på bilen, så får jeg følge med og se om batteriet endrer seg noe.

Glemte å ta ut OBDII blåtann saken da jeg leverte den inn på service, men de bare satte den fint på plass etter seg når de var ferdige ;)

Sikkert ikke første gang de har sett kunde som kommer inn med en slik i.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA