Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladepunkt hjemme, vanlig stikk, salto boks eller finnes det noe bedre?

Startet av cstromme, onsdag 19. februar 2014, klokken 00:07

« forrige - neste »

Snorreholberg

Jeg skal imorgen legge strøm inn i min garasje for å lade Teslaen min. I nabogarasjen så er det ett sikringsskap hvor det er 400V. Planen min er å legge en egen kurs med 400V 32 Ampere ut fra dette sikringsskapet - og inn i min garasje.

Jeg har ikke dobbeltlader på Teslanen - så dette betyr vell at jeg bare kan lade med 16 Ampere ? Gjør jeg det vanskelig for meg selv dersom jeg trekker en 400V 32 Ampere kabel fra sikringsskapet - istedet for at jeg legger en 400V 16 Ampere ?

Dersom jeg legger en 400V 32 Ampere - trenger jeg da en omformer fra 400V 32 Ampere til 400V 16 Ampere - eller kan jeg plugge 400V 32 Ampere rett i bilen ?

Jeg har prøvd å finne svar på dette her på dette forumet - men har ikke funnet noe svar på dette. Håper noen kan komme med noen gode innspill.

cstromme

På dette tidspunktet er jeg mest opptatt av det estetiske, men går selvfølgelig med så høy sikring som mulig på punktet. Laderen vil være ganske prominent plassert på en stor hvit trevegg på huset, og da jeg har mulighet for å plassere boksen på innsiden av veggen og bare trekke kabelen ut gjennom et hull så er nå målet å finne en hvit ladekabel, helst spiralisert, og med en lengde på 3-5 meter.

Noen her som har forslag på hvor jeg kan lete? Har prøvd å google litt, men sliter litt med å finne relevante sider.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Gressvikingen

#17
Snorreh..: Siden du har enkeltlader får du ikke utnyttet mer enn 16A 3fas 400V.
Rødt adapter som passer til UMC passer inn i en 16A rød stikk og ikke i en 32 A. Legger du inn 32 A, er kursen din litt høyt sikra og du må også benytte en overgang fra 32 til 16 dersom du skal benytte original UMC.

Da får du 11kW og klarer å fylle batteriet fra tomt til fullt i løpet av en normal natt.

Setter du opp ett 16A rødt stikk med enfas tilleggsuttak på, kan du lade med både 400V 3fas 16A og enfas 230V 16A.
P85D"+"

jkirkebo

Sitat fra: TeslaSignature på onsdag 19. februar 2014, klokken 09:48
Gjør det enkelt og billig. Størst mulig sikring/m2 kabel. Hvis du kun får 20A sikring sett opp en "komfyrkontakt" og benytt overgang til 32A enfas. Still Tesla lading på inntil 20A. Det er billigst og best. Da benytter du UMC,en som følger med.

Komfyrkontakt? Nei. Sett opp blå 32A enfase kontakt uavhengig av størrelse på sikringen. Det er fullt lovlig med en 32A kontakt sikret med f.eks 20A eller 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Snorreholberg på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:06
Jeg skal imorgen legge strøm inn i min garasje for å lade Teslaen min. I nabogarasjen så er det ett sikringsskap hvor det er 400V. Planen min er å legge en egen kurs med 400V 32 Ampere ut fra dette sikringsskapet - og inn i min garasje.

Du vil ha en 400V 16A kontakt for å lade Teslaen din. Du har da flere muligheter, om du ønsker å legge opp slik at du kan ha høyere kapasitet i fremtiden:

- Legg opp kabel som tåler 32A men sikre med 16A og sett opp 16A stikk. Da er det lett å oppgradere til 32A siden.
- Legg opp 32A kurs men sett opp en fast ladeboks type Salto eller lignende. Bilen din vil kun utnytte halvparten av kapasiteten men du har den tilgjengelig om du f.eks ettermonterer dobbeltlader.
- Legg opp en 32A kurs til garasjen men sett opp en underfordeling der. Der kan du hente ut en 16A kurs til rødt 16A stikk for å lade bilen, samt at du har mer kapasitet lett tilgjengelig siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

Med en 400V 3 fase 16A kurs vil en bil med enkelt lader dra 9kwh.  13Ax1,73x400 = 9000

Gressvikingen

Men den skal vel opp på 11kW igjen (13=>16A) etter en liten fix som kommer?
P85D"+"

cstromme

Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:46
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:41
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk.
Elektriker kan koble kursen inni denne.

Kikket på videoen til disse, og boksen er kanskje litt stor + at den svarte kabelen heller ikke er så veldig fristende å ha hengende på veggen.

Nå skal dette på en vegg på utsiden av en uisolert sportsbod. Vurderer nesten å feste en ladeboks på innsiden av veggen og kun dra ut selve ladekabelen gjennom et hull i veggen. Finnes det noen med 3-5 meter lang ladekabel, gjerne spiralisert, men i hvit?
Hei, er helt enig med deg. Boks på innsiden og hvit spiralisert kabel på utsiden vil bli lekkert.
Må sjekke hvem som kan levere en slik kabel.

Fikk du sjekket opp dette?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

cstromme

Noen andre som har sett hvit ladekabel, eller en boks som er liten (mindre enn den linket til over) og hvit(ish)?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)


cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Elmo

Sitat fra: cstromme på torsdag 20. februar 2014, klokken 17:06
Noen andre som har sett hvit ladekabel, eller en boks som er liten (mindre enn den linket til over) og hvit(ish)?

Denne Slimbox'n som Elbilshop selger er ikke store karen (litt ned på siden ned her)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Dice

Jeg skal ha elektriker på besøk snart, men tenkte å bestille det jeg trenger før han kommer. Jeg setter pris på om noen kan hjelpe meg med det jeg trenger (gjerne med en lenke til produkt).



Måleren min tilsier vel at jeg ikke har 400v og derfor må gå for blå kontakt?

Jeg har ikke dobbeltlader. Jeg skal legge ca 5 meter kabel fra sikringsboksen, ned en kabelgate sette opp en shucko og en blå kontakt på utsiden av veggen hvor jeg parkerer.

Hvilken kurs må jeg kjøpe til sikringsskapet?
Hvilken kabel må jeg kjøpe?
Hvilke stikk (shucko og blå) skal jeg kjøpe? (og finnes disse med lås?)

Andre ting jeg må tenke på?

Griffel

Sitat fra: Dice på fredag 21. februar 2014, klokken 11:03
Andre ting jeg må tenke på?
At dersom du ønsker 32A kurs til den blå, må du separat kurs til Schuko.
At dersom du ønsker 32A kurs til den blå skal det godkjennes at Nettleverandør. (Ofte helt kurrant)
At elektrikker også skal leve av det han driver med, og at fortjeneste på salg av materiell er en del av det. Og at slike jobber hvor at er kjøpt på forhånd derfor ofte er ganske uintresante, med mindre du da på forhånd har avtalt at du kjøper inn materiellet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Dice på fredag 21. februar 2014, klokken 11:03
Andre ting jeg må tenke på?

At når du først strekker kabel så kan det være greit å overdimensjonere den en del, slik at du evt. kan endre seinere uten å måtte strekke ny kabel. F.eks. dimensjonere kabel for 32A nå, selv om du kanskje bare setter opp 16A shucko nå. Da kan du oppgradere seinere uten å strekke ny kabel. Spesielt smart hvis kabelstrekking krever åpen vegg e.l. Er det utenpåliggende er det ikke like dyrt å gjøre det om seinere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA