Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladepunkt hjemme, vanlig stikk, salto boks eller finnes det noe bedre?

Startet av cstromme, onsdag 19. februar 2014, klokken 00:07

« forrige - neste »

cstromme

Sitter spent og venter på min Tesla Model S, og er i full diskusjon med diverse elektrikere om installasjon av ladepunkt utenfor huset vårt hjemme, men nå sitter jeg med en haug med spørsmål.

Vi har pr dags dato en 16A (da med 13A tilgjengelig til bilen) kurs ut til hvor punktet skal være, og har kanskje mulighet for å trekke kabler i eksisterende rør slik at vi får en 20A sikring i følge elektriker. Vi ønsker ikke en ladestolpe, men ha en så nøytral hvitmalt boks på veggen eller vanlige hvite 1-fase kontakter laget for utendørsbruk.

Snakket såvidt med en av de ansatte i Tesla Norge forrige uke, og han anbefalte ikke å gå for en "vanlig" kontakt på utsiden av huset, men heller gå for en av de tredjeparts-ladeboksene. Uten at jeg helt forstod hvorfor.

Hva anbefales her? Hva har andre brukt? Hvorfor skal jeg bruke ladeboks når jeg kan bruke "vanlig" stikk?

Fikk en anbefaling (fra en bruker her) på Tesla forumene om Salto boksene: http://salto.no/produkter/?cat=private&loc=parkeringsplass

Kan jeg bruke de med innebygd kabel her? Er det eneste fordelen med en slik ladeboks kontra et vanlig stikk? Finnes det noe tilsvarende men i hvitt så det matcher husveggen litt bedre? Og hvordan henger den 5m lange ladekabelen på disse, er det bare en klump som ligger på bakken?

Er mildt sagt overveldet over alle beskjedene jeg får rundt omkring.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

nofuelno

Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:07
Sitter spent og venter på min Tesla Model S, og er i full diskusjon med diverse elektrikere om installasjon av ladepunkt utenfor huset vårt hjemme, men nå sitter jeg med en haug med spørsmål.

Vi har pr dags dato en 16A (da med 13A tilgjengelig til bilen) kurs ut til hvor punktet skal være, og har kanskje mulighet for å trekke kabler i eksisterende rør slik at vi får en 20A sikring i følge elektriker. Vi ønsker ikke en ladestolpe, men ha en så nøytral hvitmalt boks på veggen eller vanlige hvite 1-fase kontakter laget for utendørsbruk.

Snakket såvidt med en av de ansatte i Tesla Norge forrige uke, og han anbefalte ikke å gå for en "vanlig" kontakt på utsiden av huset, men heller gå for en av de tredjeparts-ladeboksene. Uten at jeg helt forstod hvorfor.

Hva anbefales her? Hva har andre brukt? Hvorfor skal jeg bruke ladeboks når jeg kan bruke "vanlig" stikk?

Fikk en anbefaling (fra en bruker her) på Tesla forumene om Salto boksene: http://salto.no/produkter/?cat=private&loc=parkeringsplass

Kan jeg bruke de med innebygd kabel her? Er det eneste fordelen med en slik ladeboks kontra et vanlig stikk? Finnes det noe tilsvarende men i hvitt så det matcher husveggen litt bedre? Og hvordan henger den 5m lange ladekabelen på disse, er det bare en klump som ligger på bakken?

Er mildt sagt overveldet over alle beskjedene jeg får rundt omkring.


Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk. Meget robust og tåler vær og vind.
Elektriker kan koble kursen rett inn i denne.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

jkirkebo

Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:07
Sitter spent og venter på min Tesla Model S, og er i full diskusjon med diverse elektrikere om installasjon av ladepunkt utenfor huset vårt hjemme, men nå sitter jeg med en haug med spørsmål.

Vi har pr dags dato en 16A (da med 13A tilgjengelig til bilen) kurs ut til hvor punktet skal være, og har kanskje mulighet for å trekke kabler i eksisterende rør slik at vi får en 20A sikring i følge elektriker. Vi ønsker ikke en ladestolpe, men ha en så nøytral hvitmalt boks på veggen eller vanlige hvite 1-fase kontakter laget for utendørsbruk.

Snakket såvidt med en av de ansatte i Tesla Norge forrige uke, og han anbefalte ikke å gå for en "vanlig" kontakt på utsiden av huset, men heller gå for en av de tredjeparts-ladeboksene. Uten at jeg helt forstod hvorfor.

Du kan ikke bruke en 20A kurs sammen med en vanlig 1-fase schuko-kontakt. Du må i så fall sette opp en 32A blå industrikontakt. Det samme gjelder om du vil ha 16A lading. Med vanlig schuko får du bare 13A.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cstromme

Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk.
Elektriker kan koble kursen inni denne.

Kikket på videoen til disse, og boksen er kanskje litt stor + at den svarte kabelen heller ikke er så veldig fristende å ha hengende på veggen.

Nå skal dette på en vegg på utsiden av en uisolert sportsbod. Vurderer nesten å feste en ladeboks på innsiden av veggen og kun dra ut selve ladekabelen gjennom et hull i veggen. Finnes det noen med 3-5 meter lang ladekabel, gjerne spiralisert, men i hvit?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

nofuelno

Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:41
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk.
Elektriker kan koble kursen inni denne.

Kikket på videoen til disse, og boksen er kanskje litt stor + at den svarte kabelen heller ikke er så veldig fristende å ha hengende på veggen.

Nå skal dette på en vegg på utsiden av en uisolert sportsbod. Vurderer nesten å feste en ladeboks på innsiden av veggen og kun dra ut selve ladekabelen gjennom et hull i veggen. Finnes det noen med 3-5 meter lang ladekabel, gjerne spiralisert, men i hvit?
Hei, er helt enig med deg. Boks på innsiden og hvit spiralisert kabel på utsiden vil bli lekkert.
Må sjekke hvem som kan levere en slik kabel.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

AndersinOslo

Jeg har ladet på 5 til 8A, skjøteledning og vanlig UMC i to mnd nå, går helt fint hvis du ikke kjører langt hver dag. Men hvis du kommer tom hjem en kveld, så vil du med 13A ha "bare" 120 km rekkevidde neste morgen. Jeg kjører type 20-30 km på en vanlig dag.

Et helt vanlig 16A stikk på veggen kan derfor holde fint. Batteriene liker å få bli ladet sakte, og på denne måten vil du oftere ha varme batterier på morgenen enn ved å lade fort og ikke helt til du starter å kjøre.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

cstromme

Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:46
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:41
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk.
Elektriker kan koble kursen inni denne.

Kikket på videoen til disse, og boksen er kanskje litt stor + at den svarte kabelen heller ikke er så veldig fristende å ha hengende på veggen.

Nå skal dette på en vegg på utsiden av en uisolert sportsbod. Vurderer nesten å feste en ladeboks på innsiden av veggen og kun dra ut selve ladekabelen gjennom et hull i veggen. Finnes det noen med 3-5 meter lang ladekabel, gjerne spiralisert, men i hvit?
Hei, er helt enig med deg. Boks på innsiden og hvit spiralisert kabel på utsiden vil bli lekkert.
Må sjekke hvem som kan levere en slik kabel.

Supert! Finnes det slike og til stikk, eller må man ha ladeboks?

Er fortsatt litt uklar på nøyaktig hva boksen gjør.

Sitat fra: AndersinOslo på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:48
Jeg har ladet på 5 til 8A, skjøteledning og vanlig UMC i to mnd nå, går helt fint hvis du ikke kjører langt hver dag. Men hvis du kommer tom hjem en kveld, så vil du med 13A ha "bare" 120 km rekkevidde neste morgen. Jeg kjører type 20-30 km på en vanlig dag.

Et helt vanlig 16A stikk på veggen kan derfor holde fint. Batteriene liker å få bli ladet sakte, og på denne måten vil du oftere ha varme batterier på morgenen enn ved å lade fort og ikke helt til du starter å kjøre.

Kjører ikke mer enn 20-30 km om dagen her i snitt. Og om sakte lading er bedre for batteriene så går jeg nok for 16A ja.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Nuvolari

Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:57
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:46
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:41
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk.
Elektriker kan koble kursen inni denne.

Kikket på videoen til disse, og boksen er kanskje litt stor + at den svarte kabelen heller ikke er så veldig fristende å ha hengende på veggen.

Nå skal dette på en vegg på utsiden av en uisolert sportsbod. Vurderer nesten å feste en ladeboks på innsiden av veggen og kun dra ut selve ladekabelen gjennom et hull i veggen. Finnes det noen med 3-5 meter lang ladekabel, gjerne spiralisert, men i hvit?
Hei, er helt enig med deg. Boks på innsiden og hvit spiralisert kabel på utsiden vil bli lekkert.
Må sjekke hvem som kan levere en slik kabel.

Supert! Finnes det slike og til stikk, eller må man ha ladeboks?

Er fortsatt litt uklar på nøyaktig hva boksen gjør.

Sitat fra: AndersinOslo på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:48
Jeg har ladet på 5 til 8A, skjøteledning og vanlig UMC i to mnd nå, går helt fint hvis du ikke kjører langt hver dag. Men hvis du kommer tom hjem en kveld, så vil du med 13A ha "bare" 120 km rekkevidde neste morgen. Jeg kjører type 20-30 km på en vanlig dag.

Et helt vanlig 16A stikk på veggen kan derfor holde fint. Batteriene liker å få bli ladet sakte, og på denne måten vil du oftere ha varme batterier på morgenen enn ved å lade fort og ikke helt til du starter å kjøre.

Kjører ikke mer enn 20-30 km om dagen her i snitt. Og om sakte lading er bedre for batteriene så går jeg nok for 16A ja.

De fleste overvurderer ladebehovet sitt i den fasen du er nå.

Start med 16A kurs og 13A lading. Om dette er tilstrekkelig setter du opp et blått 32A stikk som er mer robust. Gjerne på innsiden av boden så er det ute av syne.

Selv lader jeg med 8A og det holder lenge.

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Lanber

I 90% av tilfellene holder det fint med 13A for oss og vi har kjørt 12000km på 3 mnd.
5% av tilfellene takker jeg meg selv for 32A kurs og de siste 5% ergrer jeg meg for at det ikke lader fortere og finner på noe annet lurt istedet.
Med EL bil kommer du ikke utenom planlegging av bruken. Lett å la være å sette på lading fordi det er 50% igjen om kvelden, ja så må du plutselig noe uforutsett neste dag og vips ble rådyrene gode.

Tommelfingerregel er du får 10km rekkevidde pr time med lading på 13A kurs.

PS. Har du mulighet for 20A ut til ladepunkt så legger du ut det og setter opp en 32A kontakt innenfor veggen, første gang du setter på lading setter du strømmtrekket til 20A og bilen vil huske dette for all fremtid. Aldri feil med mest mulig strøm

akseln

Jeg vurderer også hvilke lademuligheter jeg har når jeg skal bytte fra Leaf til TMS. Har i dag en 230V 3-fas 16A kurs til garasjen og har montert en 16A Podpoint ladestasjon med J1772 kontakt. Har også en blå 3-fas kontakt installert

Etter det jeg har lest får jeg ikke brukt noe av dette direkte ved ladning av TMS både fordi den (foreløpig) ikke støtter 230V 3-fas ladning og fordi det ikke er tilgang til J1772 adapter i EU.

Er det greieste å gjøre om blå-kontakten til 1-fas 16A eller har jeg andre muligheter?

Teslanewbie

Hei , jeg fant ut at jeg har 400v hjemme , hva er den beste og rimeligste løsningen for å få mest ut av dette ? Har dobbellader.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

laumb

Rødt CEE stikk, 16A - billigst, enklest og kjappeste du kan få for "minst penger".

Større kabler og egen ladeboks om du skal utnytte begge laderne (32A 3-fase).

P85D+

Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:07
Sitter spent og venter på min Tesla Model S, og er i full diskusjon med diverse elektrikere om installasjon av ladepunkt utenfor huset vårt hjemme, men nå sitter jeg med en haug med spørsmål.

Vi har pr dags dato en 16A (da med 13A tilgjengelig til bilen) kurs ut til hvor punktet skal være, og har kanskje mulighet for å trekke kabler i eksisterende rør slik at vi får en 20A sikring i følge elektriker. Vi ønsker ikke en ladestolpe, men ha en så nøytral hvitmalt boks på veggen eller vanlige hvite 1-fase kontakter laget for utendørsbruk.

Snakket såvidt med en av de ansatte i Tesla Norge forrige uke, og han anbefalte ikke å gå for en "vanlig" kontakt på utsiden av huset, men heller gå for en av de tredjeparts-ladeboksene. Uten at jeg helt forstod hvorfor.

Hva anbefales her? Hva har andre brukt? Hvorfor skal jeg bruke ladeboks når jeg kan bruke "vanlig" stikk?

Fikk en anbefaling (fra en bruker her) på Tesla forumene om Salto boksene: http://salto.no/produkter/?cat=private&loc=parkeringsplass

Kan jeg bruke de med innebygd kabel her? Er det eneste fordelen med en slik ladeboks kontra et vanlig stikk? Finnes det noe tilsvarende men i hvitt så det matcher husveggen litt bedre? Og hvordan henger den 5m lange ladekabelen på disse, er det bare en klump som ligger på bakken?

Er mildt sagt overveldet over alle beskjedene jeg får rundt omkring.

Gjør det enkelt og billig. Størst mulig sikring/m2 kabel. Hvis du kun får 20A sikring sett opp en "komfyrkontakt" og benytt overgang til 32A enfas. Still Tesla lading på inntil 20A. Det er billigst og best. Da benytter du UMC,en som følger med.
P85D og 85D

sindrej

Sitat fra: Akseln på onsdag 19. februar 2014, klokken 08:48
Jeg vurderer også hvilke lademuligheter jeg har når jeg skal bytte fra Leaf til TMS. Har i dag en 230V 3-fas 16A kurs til garasjen og har montert en 16A Podpoint ladestasjon med J1772 kontakt. Har også en blå 3-fas kontakt installert

Etter det jeg har lest får jeg ikke brukt noe av dette direkte ved ladning av TMS både fordi den (foreløpig) ikke støtter 230V 3-fas ladning og fordi det ikke er tilgang til J1772 adapter i EU.

Er det greieste å gjøre om blå-kontakten til 1-fas 16A eller har jeg andre muligheter?
Det billigste er å gjøre om blå kontakt til 32A 1-fas kontakt.  Da passer Teslas UMC med blått adapter rett på og du kan bruke 16A ladding.

cairnz

Personlig ville jeg gått for en eller annen type vegglader, ene og alene for å slippe å koble til UMC. Det er så behagelig å bare rygge inn og plugge i kabelen og slippe kveile opp og ut UMC-kabelen. Nå ligger den i siden i bagasjerommet og venter på å bli brukt til å lade når jeg trenger det og ikke er hjemme. Jeg kjører forøvrig såpass at 13A-lading blir i minste laget, og siden jeg hverken har blått eller rødt adapter enda, så var en veggboks løsningen. Kjører da med en Salto-boks og en Type2-kabel, og det har ikke vært noe krøll med dette enda.

Hvis du kan få et 20A-punkt så kan du likevel bruke en boks som er skalert for 32A, og sett begrensningen enten i boksen eller i bilen på maks 20A - så har du nok guff til når du trenger det.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA