Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladepunkt hjemme, vanlig stikk, salto boks eller finnes det noe bedre?

Startet av cstromme, onsdag 19. februar 2014, klokken 00:07

« forrige - neste »

cstromme

Hmm... Har Ensto Chago og Salto laderen mulighet for å åpne ladeluken? Eller må jeg bruke Tesla sin kabel til dette?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

nofuelno

Sitat fra: cstromme på tirsdag 25. februar 2014, klokken 23:37
Hmm... Har Ensto Chago og Salto laderen mulighet for å åpne ladeluken? Eller må jeg bruke Tesla sin kabel til dette?
Vi kan montere inn en bryter i lokket på Ensto for å åpne ladeluken.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

cstromme

På selve boksen? I så tilfelle, hva er rekkevidden på signalet? Hva koster det, og hvordan ser det ut?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

nofuelno

Sitat fra: cstromme på tirsdag 25. februar 2014, klokken 23:59
På selve boksen? I så tilfelle, hva er rekkevidden på signalet? Hva koster det, og hvordan ser det ut?
Det blir trykkbryter koblet til en variant av den du ser i videoen http://www.youtube.com/watch?v=aaPWv-4nH8M
og vil komme på rundt 500,- ekstra. Rekkevidde blir ikke noe problem siden ladeboksen må stå i nærheten av bilen
.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

MyTess


Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:09
På dette tidspunktet er jeg mest opptatt av det estetiske, men går selvfølgelig med så høy sikring som mulig på punktet. Laderen vil være ganske prominent plassert på en stor hvit trevegg på huset, og da jeg har mulighet for å plassere boksen på innsiden av veggen og bare trekke kabelen ut gjennom et hull så er nå målet å finne en hvit ladekabel, helst spiralisert, og med en lengde på 3-5 meter.

Noen her som har forslag på hvor jeg kan lete? Har prøvd å google litt, men sliter litt med å finne relevante sider.

Aner ikke hvor du får spiralisert hvit kabel, men har et annet forslag. Gå for en spiralisert kabel, kjøp deretter en plastidip.com sprayflaske og få den fargen du ønsker på kabelen.

cstromme

Har en feeling av at dette vil se dårlig ut etter kort tid grunnet fleksibiliteten i kabelen.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

nofuelno

Sitat fra: MyTess på onsdag 26. februar 2014, klokken 09:02

Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:09
På dette tidspunktet er jeg mest opptatt av det estetiske, men går selvfølgelig med så høy sikring som mulig på punktet. Laderen vil være ganske prominent plassert på en stor hvit trevegg på huset, og da jeg har mulighet for å plassere boksen på innsiden av veggen og bare trekke kabelen ut gjennom et hull så er nå målet å finne en hvit ladekabel, helst spiralisert, og med en lengde på 3-5 meter.

Noen her som har forslag på hvor jeg kan lete? Har prøvd å google litt, men sliter litt med å finne relevante sider.

Aner ikke hvor du får spiralisert hvit kabel, men har et annet forslag. Gå for en spiralisert kabel, kjøp deretter en plastidip.com sprayflaske og få den fargen du ønsker på kabelen.
Har grublet endel over dette, det som kan fungere er å få tak i en hvit flettet strømpe i rett diameter av noe slag å trekke over.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

MyTess


eclipse

Sitat fra: Snorreholberg på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:06
Jeg skal imorgen legge strøm inn i min garasje for å lade Teslaen min. I nabogarasjen så er det ett sikringsskap hvor det er 400V. Planen min er å legge en egen kurs med 400V 32 Ampere ut fra dette sikringsskapet - og inn i min garasje.

Jeg har ikke dobbeltlader på Teslanen - så dette betyr vell at jeg bare kan lade med 16 Ampere ? Gjør jeg det vanskelig for meg selv dersom jeg trekker en 400V 32 Ampere kabel fra sikringsskapet - istedet for at jeg legger en 400V 16 Ampere ?

Dersom jeg legger en 400V 32 Ampere - trenger jeg da en omformer fra 400V 32 Ampere til 400V 16 Ampere - eller kan jeg plugge 400V 32 Ampere rett i bilen ?

Jeg har prøvd å finne svar på dette her på dette forumet - men har ikke funnet noe svar på dette. Håper noen kan komme med noen gode innspill.

Ikke ta det ille opp hvis jeg forklarer litt enkelt men innlegget ditt gjør at jeg må forklare noe.

Du har en bil med en lader som kan lade med effekt opp til 11 kW hvis du har 400V 3fas strøm opplegg.

Hvis du legger opp en kabel som tåler 400V 32A og er sikret med 32A sikring så har det ingenting å si for bilens lader, den vil ikke trekke mer enn 16A uansett hvilken sikring du har. Du kan sette inn en 60A sikring om du vil, bilen vil være begrenset til 16A uansett hvis alt er i orden.

Sikringen er der for å beskytte anlegget for overbelastning og feil.

Men for at den røde adapteren som følger med bilen skal passe er du nødt til å sette opp et 16A stikk i stedet for et 32A stikk. Og da er sikringen nødt til å være tilpasset stikkontakten slik at den blir beskyttet. Du kan derfor ha 400V 32A 3fas kabel, men den må være sikret med 16A.

Det jeg forsøker å si er at du plugger ikke inn 400V 32A i bilen, du gir bilen 400V spenning og så trekker bilen det den kan.

Det blir som et TV apparat, dette er ofte tilkoblet en 230V 16A kurs, men TV'en har kanskje en effekt på 0,5kW og får da et strømforbruk på 2,2A. At du har en sikring på 16A vil da gjøre at du har 13,8A til overs på denne sikringen som du kan benytte til andre ting, men hver enkelt kontakt på kursen er dimisjonert utfra sikringen, altså 16A

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

TKK

Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21

Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk. Meget robust og tåler vær og vind.
Elektriker kan koble kursen rett inn i denne.

Jeg har fått denne installert i dag. Testet av en Tesla kompis for å sjekke at den funker. Ladet fint på 16A.
Får ikke bil før om 3 uker, så kommer tilbake med erfaringer  :D

cstromme

Kan du ta noen bilder å legge ut? Hvordan føles det å trekke ut spiralen? Blir den veldig "stram" når du trekker den ut mer enn noen meter? Og trekker deg seg godt sammens igjen etterpå?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Jærbuen

Sitat fra: TKK på onsdag 26. februar 2014, klokken 14:18
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21

Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk. Meget robust og tåler vær og vind.
Elektriker kan koble kursen rett inn i denne.

Jeg har fått denne installert i dag. Testet av en Tesla kompis for å sjekke at den funker. Ladet fint på 16A.
Får ikke bil før om 3 uker, så kommer tilbake med erfaringer  :D

Gir den også 16A/400V 3fase?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA