Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S ruster... Hvor lang (aluminiums)korrosjonsgaranti har vi på bilen ?

Startet av Teslanewbie, fredag 14. februar 2014, klokken 10:36

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: mecanica vergara på onsdag 05. mars 2014, klokken 12:31
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 23. februar 2014, klokken 12:07
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 22. februar 2014, klokken 21:59
I dag oppdaget jeg rustflekk på cromlisten nederst på bilen bak. Altså rust vann fra noe som ruster innenfor støtfangeren. Var enkelt å tørke av men noe ruster et sted.

Hvis din bil er av de første så er det gjort en endring nå , det er zink isteden for stål i de nye detaljene.
Ser at noen sidevarsel lamper ruster av samme anledning .
Sitat fra: Mippen på onsdag 05. mars 2014, klokken 12:15
Jeg har store planer om å kjøpe meg en Tesla til sommeren eller høsten. Leser til min store skrekk at det er problemer med rust på nye biler og andre småproblemer. Betyr dette at jeg bør holde meg unna? Gjelder dette alle Tesla eller er det bare de første?
Som du ser av posten fra Teslanewbie er det allerede gjort forandringer på biler som produseres nå.

Hvilken biler gjelder dette da? Når er de bilene produsert i fra?
Fremtiden er elektrisk.

teslAudun

Jeg erfarer at det renner en seig, hvit masse ned siden under sidespeil etter bilvask. Det ser ikke pent ut, og jeg er i det hele tatt litt urolig for hva dette kan være. Snakket med Tesla Skøyen i dag om det, og viste dem bilder av bilen. De hadde aldri hørt om noe tilsvarende tidligere. Noen som vet noe ?

Tesla Model Y  (blå 2022)

x Jan.17  Model S 75, rød
x Nov.13 Model S 85, rød med alt
x Sept.15 Nissan Leaf

cairnz

Sitat fra: teslAudun på onsdag 05. mars 2014, klokken 15:01
Jeg erfarer at det renner en seig, hvit masse ned siden under sidespeil etter bilvask. Det ser ikke pent ut, og jeg er i det hele tatt litt urolig for hva dette kan være. Snakket med Tesla Skøyen i dag om det, og viste dem bilder av bilen. De hadde aldri hørt om noe tilsvarende tidligere. Noen som vet noe ?

Dette har jeg også hatt, men i mine tilfeller er det faktisk såperester. Rett og slett spylt for dårlig i området med speilet. Når jeg har vasket siste gang så har jeg spylt ekstra godt i og rundt speilet, samt festene. Rester som ligger bak glasset renner ned etterhvert og lager det du ser der. Det er ikke trivielt å få bort uten å ha berøringsvask, så jeg anbefaler at du skumlegger/såper inn området, spyler godt av, for så å vaske det med en vaskehanske eller lignende, og spyler ekstra godt etterpå.
Elbilist

turfsurf

Sitat fra: teslAudun på onsdag 05. mars 2014, klokken 15:01
Jeg erfarer at det renner en seig, hvit masse ned siden under sidespeil etter bilvask. Det ser ikke pent ut, og jeg er i det hele tatt litt urolig for hva dette kan være. Snakket med Tesla Skøyen i dag om det, og viste dem bilder av bilen. De hadde aldri hørt om noe tilsvarende tidligere. Noen som vet noe ?

Samme her og. Har hvit bil så det vises ikke så godt, men det er nesten umulig å få vekk. Skal inn på service til fredag, har bedt de se på det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trygvelo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. mars 2014, klokken 15:09
Sitat fra: teslAudun på onsdag 05. mars 2014, klokken 15:01
Jeg erfarer at det renner en seig, hvit masse ned siden under sidespeil etter bilvask. Det ser ikke pent ut, og jeg er i det hele tatt litt urolig for hva dette kan være. Snakket med Tesla Skøyen i dag om det, og viste dem bilder av bilen. De hadde aldri hørt om noe tilsvarende tidligere. Noen som vet noe ?

Samme her og. Har hvit bil så det vises ikke så godt, men det er nesten umulig å få vekk. Skal inn på service til fredag, har bedt de se på det.

Samme problem her, har gitt Tesla beskjed om det. Jeg har brukt alt av avfetting (surfex, prickbort), iron-x, skumkanon og berøringsvask, men det sitter noe vanvittig godt fast. Jeg mistenker oksidert aluminium etter å ha sett bilder av kraftig korrodert alu på holderne til sidespeilene. Det er linket til dette i første post i denne tråden:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27414-My-baby-got-hurt-%28?p=577983&viewfull=1#post577983

Har også skrevet om det her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12451.msg188998.html#msg188998


TeslaSvein63

Hmmm jasså. Dette må studeres nærmere. Har innbilt meg at det var såpe som forårsaket disse stripene. Hadde slike striper på fossilen også, men ikke så mye. Tenker at hvis det er slik at det er ulakkert billigalu som forårsaker dette, så ordnes det opp i.  :-\

Teslanewbie

Sitat fra: teslAudun på onsdag 05. mars 2014, klokken 15:01
Jeg erfarer at det renner en seig, hvit masse ned siden under sidespeil etter bilvask. Det ser ikke pent ut, og jeg er i det hele tatt litt urolig for hva dette kan være. Snakket med Tesla Skøyen i dag om det, og viste dem bilder av bilen. De hadde aldri hørt om noe tilsvarende tidligere. Noen som vet noe ?

Se Denne Lenke:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27414-My-baby-got-hurt-%28?p=577912&viewfull=1#post577912

Kan være aluminium "rust" som renner ned..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Patosan

Sitat fra: teslAudun på onsdag 05. mars 2014, klokken 15:01
Jeg erfarer at det renner en seig, hvit masse ned siden under sidespeil etter bilvask. Det ser ikke pent ut, og jeg er i det hele tatt litt urolig for hva dette kan være. Snakket med Tesla Skøyen i dag om det, og viste dem bilder av bilen. De hadde aldri hørt om noe tilsvarende tidligere. Noen som vet noe ?
OK, då har de hört om det nu, och tydligen är det flera som har det.
Jag har också lite av detta, och precis som flera andra trodde jag det var rester av tvättmedel som kom fram efter vask.
Tidigare i år fick jag skölja det bort med vatten, men i det senaste så har jag inte lyckats få det bort ens med med mikrofiber.
Tror (hoppas) detta är något man måste polera bort till våren.
Men så här kan det ju inte vara meningen att det ska vara?
Detta kommer ju bara bli värre och värre ju med oxidation man får på Al delarna!
VIN 15026

LinkedIn

Havebigfun

Dere som har de hvite stripene- har dere vasket bilen kontaktløs med "kjemi"?
Jeg kan tenke meg at Surfex HD, Prikkbort osv er ganske hissige substanser som aksellererer korrosjon av ubehandlet aluminium, men jeg vet ikke noe om det.
Er vanlig bilsåpe mildere?(med den prisen av at man riper opp lakken)

teslAudun

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:34
Dere som har de hvite stripene- har dere vasket bilen kontaktløs med "kjemi"?
Jeg kan tenke meg at Surfex HD, Prikkbort osv er ganske hissige substanser som aksellererer korrosjon av ubehandlet aluminium, men jeg vet ikke noe om det.
Er vanlig bilsåpe mildere?(med den prisen av at man riper opp lakken)

Bilen vaskes hovedsakelig for hånd. Begynner med avfetting på bilens nedre deler hvor man kjenner at det er mye veisalt etc. Vaskes så med bøtte og svamp. Tviler på det er kommet så mye avfetting så høyt som speil, men kan ikke garantere at noe har kommet opp dit ved påspraying (fra 1 liters vanlig sprayflaske).

Hypotesen om såperester finner jeg tvilsom da jeg ikke tror det kan "skjules" så mye såpe i speilet etter normal håndvask og avspyling med vannslange. Men jeg kan jo ta feil...

Har dog aldri opplevd noe lignende tidligere med min vaskemetode, og ble noe bekymret.

Det ser heller ikke pent ut, med tanke på at vi alle kjører rundt med et utstillingsvindu. Og det er ikke fritt for kommentarer fra personer som ser bilen med fukt i lyktene og hvitstriper langs siden... (knirking og smell fra pano-taket er heldigvis borte grunnet +grader).
Tesla Model Y  (blå 2022)

x Jan.17  Model S 75, rød
x Nov.13 Model S 85, rød med alt
x Sept.15 Nissan Leaf

Bjørn

Har sett at noen her har vært bekymret for korrosjon i overganger mellom stål/aluminium.. men der ser ut Tesla har kontroll på dette, ihvertfall mellom frontfanger og karosseri.. her kan man tydelig se en skilleplate.. som er laget av et eller annet metall.
Legger også m et bilde som viser at + polen på senere modeller har fått en gummikappe på.. kanskje noe å spørre om å få etter"montert" for de med tidlige modeller. :)

Anew

Sitat fra: teslAudun på onsdag 05. mars 2014, klokken 15:01
Jeg erfarer at det renner en seig, hvit masse ned siden under sidespeil etter bilvask. Det ser ikke pent ut, og jeg er i det hele tatt litt urolig for hva dette kan være. Snakket med Tesla Skøyen i dag om det, og viste dem bilder av bilen. De hadde aldri hørt om noe tilsvarende tidligere. Noen som vet noe ?
FWIW så skjedde nøyaktig det samme på min forrige bil. Hver gang den ble vasket fikk jeg disse stripene nedover under speilene. Vann+skitt og såpe som dryppet ut.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Havebigfun

Sitat fra: Anew på torsdag 06. mars 2014, klokken 07:12
FWIW så skjedde nøyaktig det samme på min forrige bil. Hver gang den ble vasket fikk jeg disse stripene nedover under speilene. Vann+skitt og såpe som dryppet ut.
Uansett hva som er årsaken bør det ikke se slik ut- selv om det er en lomme der som lagrer skitt bør denne fjernes. Desverre tror jeg stripene kan være relaterte til aluminiumsbæreren under speilet som så svært korrodert ut på skadebildet det lenkes til tidl i tråden. Regner uansett med at Tesla kommer med en "hotfix" for dette bare de får fokus på det. Utfordringen for dere med striper blir å unngå lakkskader inntil da :o

Teslanewbie

Hva med å fjerne dekselet? Jeg er 100% sikker på at du har massiv korrosjon i aluminiumdelen som holder speilet på plass . Slike støvete hvite spor er det bare aluoxid som gjør . Ser ut som melis..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Norleif

Aluminium er veldig følsom for høy pH.
En blanding av kaustisk soda og vann er så aggressiv at man kan se aluminiumen begynner å koke.
Nå tror jeg ikke det er så mange som vasker med kaustisk soda, men jeg mener mange vaskemiddel inneholder en del av dette stoffet.

Man kan jo eksperimentere med å påføre vaskemiddelet man bruker på et aluminiumsbeslag eller lignende og se hva som skjer...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA