Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjette på Model 3 lanseringstid og spesifikasjoner?

Startet av timingbeltkiller, mandag 10. februar 2014, klokken 14:22

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Tipper:
- Lansering 2018
- Pris NOK 400K inkl inflasjonen
- Range 200 Tesla miles = 187 EPA miles = 300 km
- Samme karosseritype som S (Ikke stv eller SUV)
- Gratis superladning ikke inkl i prisen. Tilbys for engangssum NOK 25K
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

MyTess

Tipper lansering senest 2017, i norge

Model S  kom til norge 2013

Model X kommer til norge 2015

Og fordi jeg vurderer model E til å være enklere enne model X, og store muligheter dor mye gjenbruk fra tidligere modeller pluss større organisasjon med lengre erfaring.

Så model E kommer senest i 2017.

Og med 60kw som minste pakke, så har du rekkevidde på over 400km pga lavere vekt

Dette er mine høyst private spekulasjoner!

krister461

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 10. februar 2014, klokken 14:22
Tipper:
- Lansering 2018
- Pris NOK 400K inkl inflasjonen
- Range 200 Tesla miles = 187 EPA miles = 300 km
- Samme karosseritype som S (Ikke stv eller SUV)
- Gratis superladning ikke inkl i prisen. Tilbys for engangssum NOK 25K
Tja, det har blitt sagt ca. halv pris av model S. Det burde bety en startpris under 300K.
De har blitt sagt 20% mindre enn S, men det er ikke utenkelig at det er samme "karosseritype".
Det har blitt sagt at superlading skal være gratis - tipper man likevel må betale en engangssum på 10k e.l. som ved Model S.

maxmekker

Gleder meg alt kjenner jeg. En (e)bil i min prisklasse og rekkevidde

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 10. februar 2014, klokken 14:22
Tipper:
- Lansering 2018
- Pris NOK 400K inkl inflasjonen
- Range 200 Tesla miles = 187 EPA miles = 300 km
- Samme karosseritype som S (Ikke stv eller SUV)
- Gratis superladning ikke inkl i prisen. Tilbys for engangssum NOK 25K

Tør ikke egentlig gjette på lanseringen, men jo før jo bedre :)  2018 ser jeg dog på som vel pessimistisk... Håper på 2016, men det er vel for optimistisk ;)

Pris: Halv pris av MS, startpris ca 250k - håper jeg :)

Rekkevidde:
Da MS ble introdusert så ble den lansert med 300 miles rekkevidde. Det var det som var gjeldende "EPA syklus" under konstruksjonen og lanseringen av MS. Den nye 5 punkts testen kom ikke lenge før den var klar for levering.

Model E er lovet med minst 200miles realistisk rekkevidde. Det tolker jeg som EPA(5) rekkevidde. Altså det samme som MS60 som har 208 EPA miles. Altså rundt 35 mils realistisk rekkevidde. Den kommer nok garantert også med ett større batteri-tilvalg.

Men ja, ant. samme karosseritype (stv kommer "om ett par Tesla år" ;) ), og SC kommer som tilvalg.
Model S 85D

Tai

De må nok prislegge seg rundt Leafen og har lengre rekkevidde for å være konkuransedyktige. mye skjer i dette bilsegmentet de neste 2-4 årene, gleder meg veldig til Saab 9-3 kommer ut som elektrisk.

Så til mine spekulasjoner:

Pris: 250- 300 000,-

Lansering: Sent 2016, tidlig 2017

Rekkevidde oppgitt til 40 mil, effektivt 30-35 mil.

Ytelse: Ca 200 hk

Karosseri:  Kombi 5 dørs. Den vil nok ligne på Model S men alikevel være anderledes. Personlig ville jeg ikke likt det hvis Model E var en mini S. Den blir mindre med ikke fullt så spiss front.

Superlading ikke inkludert men kan inkluderes mot en pris. 10k?

Tesla kommer til å ha en kjempefordel foran alle andre bilprodusenter og det er et godt utarbeidet supercharger nett. Det og mangen års erfaring med masseproduserte elektriske biler vil gjøre dette til en suksess. Gleder meg masse!!

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Oreo

Akkurat det med gratis SC-ing er noe jeg også har tenkt litt på. Tesla har jo sagt gratis for TMS, det er dermed ikke gitt at dette skal gjelde for TME. Som du sier kan nok dette tilbys i form av en engangssum for dem som ønsker det.
For dem som ikke trenger SC vil dermed denne bilen være en mer reell sammenlignbar konkurent til alle andre produsenter av elbiler. Med SC-ing snakker vi plutselig på et helt annet nivå enn hva andre produsenter iallefall har antydet.

Lansering: 2017-18
Range/batt. option: 85kWh & 110kWh
Option for SC-ing mot tillegg i pris (NOK25k-50k).
Pris: 300k (uten SC)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

cra

Jeg tror ikke Tesla E kommer uten mulighet for superlading, men som andre nevner tror også jeg at dette blir mot et tillegg i pris. Enten en høy pris for hardware i bilen + gratis lading, eller muligens mot betaling pr lading. Gratis Superlading er vel noe de som kjøper Model S får som takk for drahjelpen, er det ikke det da?

Pris på selve bilen tipper jeg havner i overkant av 300.000, kanskje så langt opp som 350.000 "med alt".

Lansering kanskje i av 2016.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sigurdi

Når: Sommer/høst 2017
Pris: 60kW 250-300 tusen, SC som ekstra samme som for 60kW S - rekevidde - 40 mil på sommer. (Lavere vekt)
Pris: 85kW 350-400 tusen, SC inkludert. - rekevidde - 55-60 mil på sommer.
(Grunnen til 100k ekstra, helt nye batteri som er svært dyre å produsere i starten)

Kan minne om S, men litt mer stasjonsvogn preg, siden det også skal være god takhøyde i baksetet, men samtidig holder luftmotstanden på et helt minimum.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

ebbrey

Tror lansering 2017. Første bil levert i norge 2018.

Tror ikke Model E kommer med 2 batterialternativer. Ett batteri på ca 70 kw.

Pris std utgave ca 290k + eventuelle avgifter. All-in option ca 450k.

Ser det tidligere her i tråden har vært tippet SC tilgang for 25 lapper. Henger meg på denne.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Amoss

#10
Sitat fra: cra på mandag 10. februar 2014, klokken 15:42
Jeg tror ikke Tesla E kommer uten mulighet for superlading, men som andre nevner tror også jeg at dette blir mot et tillegg i pris. Enten en høy pris for hardware i bilen + gratis lading, eller muligens mot betaling pr lading.

Tesla har hele tiden vært svært nøye med å si at SC er gratis for livet for MS, og at SC blir tilgjengelig for alle Teslabiler. Så har selv tenkt i ligende baner før, og tror de i det minste har vurdert disse mulighetene.

Men nylig (husker i farten ikke hvor :p ) så jeg ett videointervju av Elon der han helt klart sa at SC blir gratis for alle kommende(?) Teslabiler.  Skal se om jeg ikke finner det igjen...

Edit:
http://www.cbsnews.com/news/elon-musk-talks-about-electric-car-cross-country-milestone/
Om det var dette interjuet jeg husket er jeg ikke sikker på, men var en litt annen ordlyd enn jeg husket.
Her sier han i alle fall - på ca 2:00 - at det skal være gratis for alltid for Tesla kunder. Ingen reservasjon om at det bare gjelder MS eller MX slik de tidligere har presisert.
Model S 85D

OW

Vi må huske at gratis ikke er gratis da. Hvis man kjøper S60 i dag så koster SC 13 800 kroner. Det er ikke helt utenkelig at denne prisen er bakt inn i S85. Antakelig koster SC 13 800 kroner for alle.

La oss anta at 60% av disse pengene går til strøm, og resten til utbygging av SC-nettverket. Det betyr at 8280 kroner går til fremtidig strømforbruk. Ser vi bort ifra at det skal bygges solceller på noen SCer (kanskje ikke i Norge?), og kostnaden over tid er ca 1 kr Kwh, og bilen bruker i snitt når man benytter seg av SC (det er jo typisk ved langkjøring) ca 200 wh/km, så koster det ca 0,2 kroner pr km. Det betyr at det allerede er innbetalt penger som dekker over 40 000 km kjøring.

Noen vil benytte seg av SC mye, mens andre knapt vil benytte seg av SC. At snittbilen lader ca 20% av strømmen fra SC tror jeg egentlig er ganske mye. Er det noen som har noen foreløpige anslag på hvor mye de bruker SC i %?

Om vi tar utgangspunkt i 20% vil si at bilen i snitt må kjøre 200 000 km før regnestykket begynner å bli dårlig for Tesla. I tillegg har de fått betalt 8280 kroner for drivstoff i dag, noe som er mer verdt enn 8280 kroner over tid.

Jeg syntes det er et utrolig kult konsept Tesla har laget med SC. Det er enkelt og forstå, og gir kunden en enorm frihetsfølelse så lenge man vet at reisen er dekket av gratis lading. Det veier på mange måter opp den store ulempen med "kort" rekkevidde og lang ladetid som Tesla har i forhold til fossil-bilene, men gratis er det strengt talt ikke, selv om jeg 100% støtter den markedsføringen Tesla benytter når det kommer til dette :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Lille Lance

Noen skudd fra hofta:


  • E-model kommer til Norge 2017 (X kommer feb 2016)
    Pris : Fra kr 225.000
    Batteri: 85kW/ 60kW
    Motor : 250Hk
    Rekkevide: 400km
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Amoss

Sitat fra: OW på mandag 10. februar 2014, klokken 17:19
Vi må huske at gratis ikke er gratis da.

Nei, helt klart ikke. Når de sier "gratis" så betyr det "forhåndsbetalt" ja :)

Sitat fra: OW på mandag 10. februar 2014, klokken 17:19

Jeg syntes det er et utrolig kult konsept Tesla har laget med SC. Det er enkelt og forstå, og gir kunden en enorm frihetsfølelse så lenge man vet at reisen er dekket av gratis lading. Det veier på mange måter opp den store ulempen med "kort" rekkevidde og lang ladetid som Tesla har i forhold til fossil-bilene, men gratis er det strengt talt ikke, selv om jeg 100% støtter den markedsføringen Tesla benytter når det kommer til dette :)

Er nettopp det, selv om det er forhåndsbetalt så er det gratis der og da, og det koster ikke noe ekstra i drivstoff å dra på langtur. Og DET er ett godt salgsargument.
Model S 85D

sigurdi

#14
Sitat fra: OW på mandag 10. februar 2014, klokken 17:19
Vi må huske at gratis ikke er gratis da. Hvis man kjøper S60 i dag så koster SC 13 800 kroner. Det er ikke helt utenkelig at denne prisen er bakt inn i S85. Antakelig koster SC 13 800 kroner for alle.

La oss anta at 60% av disse pengene går til strøm, og resten til utbygging av SC-nettverket. Det betyr at 8280 kroner går til fremtidig strømforbruk. Ser vi bort ifra at det skal bygges solceller på noen SCer (kanskje ikke i Norge?), og kostnaden over tid er ca 1 kr Kwh, og bilen bruker i snitt når man benytter seg av SC (det er jo typisk ved langkjøring) ca 200 wh/km, så koster det ca 0,2 kroner pr km. Det betyr at det allerede er innbetalt penger som dekker over 40 000 km kjøring.

Noen vil benytte seg av SC mye, mens andre knapt vil benytte seg av SC. At snittbilen lader ca 20% av strømmen fra SC tror jeg egentlig er ganske mye. Er det noen som har noen foreløpige anslag på hvor mye de bruker SC i %?

Om vi tar utgangspunkt i 20% vil si at bilen i snitt må kjøre 200 000 km før regnestykket begynner å bli dårlig for Tesla. I tillegg har de fått betalt 8280 kroner for drivstoff i dag, noe som er mer verdt enn 8280 kroner over tid.

Jeg syntes det er et utrolig kult konsept Tesla har laget med SC. Det er enkelt og forstå, og gir kunden en enorm frihetsfølelse så lenge man vet at reisen er dekket av gratis lading. Det veier på mange måter opp den store ulempen med "kort" rekkevidde og lang ladetid som Tesla har i forhold til fossil-bilene, men gratis er det strengt talt ikke, selv om jeg 100% støtter den markedsføringen Tesla benytter når det kommer til dette :)

Elon har presisert flere ganger (sist i Amsterdam), at de fleste SC i Europa, England og USA får/har solcelle panel på taket.

De blir energi positive, det vil si at de produsere mer energi en det som går til bilene.

Dermed vil SC stasjonene betale seg selv for å si det slik. :-)

Så de 13800 som blir betalt inn pr bil, går til å bygge nye Suparladere. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA