Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjette på Model 3 lanseringstid og spesifikasjoner?

Startet av timingbeltkiller, mandag 10. februar 2014, klokken 14:22

« forrige - neste »

stianrod

Ca. 210.000 og oppover i pris. Dette skal jo bli den nye folkebilen, så smart da å legge seg under konkurrentene uansett specs.
Tesla Model S P85 2014

timingbeltkiller

Sitat fra: KaiRK på søndag 02. mars 2014, klokken 19:27
35 000$, 48kWh batteri, 80% av størrelsen til TMS.

http://electrek.co/2014/03/02/elon-musk-says-mass-market-tesla-car-model-e-will-have-a-48kwh-battery-be-80-the-size-of-the-model-s/
Finner ikke $35K i denne linken.
Tror fremdeles 39 900 blir prisen for skrapa bil og omtrent 50 når du har huka av nødvendig ekstra.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 03. mars 2014, klokken 20:09
Finner ikke $35K i denne linken.
Tror fremdeles 39 900 blir prisen for skrapa bil og omtrent 50 når du har huka av nødvendig ekstra.

Men det gjør du her: http://www.technologyreview.com/view/517981/musk-35000-200-mile-ev-no-miracles-required/

$35K ble sagt å være 2012 dollars, så kan lett legge til evnt. inflasjon, og det kan sikkert være $35900 + inflasjon, men neppe stort mer enn det for basic versjonen. Men ikke forvent superchager inkludert til den prisen. Hvor mye den kommer på  "når du har huka av nødvendig ekstra" kommer ann på hvor mye du mener er "nødvendig" :p  Men tror lett man kan "huke av" for godt over 50K om man vil. Tipper snittprisen vil havne på drøyt $45K.
Model S 85D

Knnot

#33
I følge Tesla Stavanger vil Modell E komme kun i 60kW i begynnelsen og en startpris på ca kr 250.000,-

Vil anta at det vil komme flere tilvalg mht. batteri jo nærmere lansering vi kommer. Det samme vil selvsagt dermed også gjelde for utstyr og lignende.

EDIT:

http://www.tu.no/industri/2014/03/04/billig-tesla-far-320-km-rekkevidde?utm_source=newsletter-2014-03-04&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Ikke langt ifra hva som er spekulert.

Amoss

Sitat fra: Knnot på tirsdag 04. mars 2014, klokken 08:45
I følge Tesla Stavanger vil Modell E komme kun i 60kW i begynnelsen og en startpris på ca kr 250.000,-

... og jeg tipper at de ansatte hos Tesla Stavanger bare tipper :p

Men om 60kWt er det batteriet som skal tilsvare 85kWt på MS (det burde vært på 65kWt for å matche 20% mindre kriteriet) - altså største batterivalget på ME - så tror jeg de gjetter like godt som meg ;) 

... men jeg hadde håpet de skulle kunne klare å komme med ett større batteri, i det minste ett på 300miles etter EPA(5) testen.
Model S 85D

Knnot

For all del, mye gjetting og en fuktet finger høyt til værs, men det kom visst fra høyere oppe i Tesla.

Vil uansett anta at Tesla, slik det ser ut for de neste årene, kun vil produsere 60kW og 85kW batteri og dermed i starten kun ha disse alternativene å plassere i Modell S, X og E. Utviklingen går raskt og med en ny og egen fabrikk vil nok Tesla etterhvert få høyere marginer på produktene og også utvikle flere alternativer (40kW - 120kW). Vil ikke tro at 40kW ville blitt en stor hit her i Norge, men det er alt etter hvordan avgifter o.l blir når Modell E blir introdusert og ankommer det norske markedet.

Hvis Modell E skal bli 20% mindre enn Modell S på alle områder, så virker det fortsatt til å bli en solid konkurrent til C-klasse, 3-serie og A4 :)

daggad

En bil som Model E med ca 30mil rekkevidde vil bli den virkelig store gamechangeren i bilmarkedet.
La oss bare håpe den kommer før avgiftene..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Amoss

Sitat fra: Knnot på onsdag 05. mars 2014, klokken 09:13
Vil uansett anta at Tesla, slik det ser ut for de neste årene, kun vil produsere 60kW og 85kW batteri og dermed i starten kun ha disse alternativene å plassere i Modell S, X og E.

Med en Model E som er 20% mindre enn Model S - så er det ingen mulighet for å kunne få plass til noen av de batteripakkene som lages til Model S/X. Ja, de kommer kun til å produsere 60/85kWt "de neste årene", frem til Model E kommer. Men da MÅ de lage en eller flere nye pakker til denne. Om en av disse tilfeldigvis har samme kapasitet som en av de eksisterende pakkene, så er det irrelevant.

Musk har også selv sagt nylig at bilen blir 20% mindre, og at det samme naturlig nok vil gjelde batteriene.

Sitat fra: daggad på onsdag 05. mars 2014, klokken 09:37
La oss bare håpe den kommer før avgiftene..

Amen! :)
Model S 85D

Stikkkontakt

Sitat fra: daggad på onsdag 05. mars 2014, klokken 09:37
En bil som Model E med ca 30mil rekkevidde vil bli den virkelig store gamechangeren i bilmarkedet.
La oss bare håpe den kommer før avgiftene..

Volkswagen har allerede uttalt at e-Golf får 180 miles rekkevidde i 2016.
Eller 50% mer rekkevidde enn i dag. Da kan det hende spillet allerede er endret før Model E er i butikken :)

sigurdi

#39
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 09. mars 2014, klokken 00:03
Sitat fra: daggad på onsdag 05. mars 2014, klokken 09:37
En bil som Model E med ca 30mil rekkevidde vil bli den virkelig store gamechangeren i bilmarkedet.
La oss bare håpe den kommer før avgiftene..

Volkswagen har allerede uttalt at e-Golf får 180 miles rekkevidde i 2016.
Eller 50% mer rekkevidde enn i dag. Da kan det hende spillet allerede er endret før Model E er i butikken :)

Så gjennomskjært e-golf på bilmessen, de kunne kommet med større batteripakke nå.
Er mye ledig plass i gulvet til batteri, nå er det kun under setene de har batterier.
Så er for å holde prisene nede og vente.

Men siden Tesla endrer spillereglene, må de andre begynne å bygge batterifabrikker nå, ellers betyr det ingenting om de har biler som går 1000km på en lading, når de ikke har batterier til å lage mer en noen tusen biler.

Blir som Toyota som lager Hydrogen biler, som ikke har fylle stasjoner.

Og holder noen bilprodusenter på med en 1million m2 batteri fabrikk, vil det stå i media, ikke så lett å gjemme bort for et supprice angrep senere.

Tesla sin beslaglegger 2-4 km2 landområde, for å få plass til vindmøller og solcelle paneler.

De andre bør skjelve litt i buksene nå. :-)
http://www.greentechmedia.com/articles/read/Teslas-Giga-Battery-Factory-Threatens-the-Auto-Utility-and-Building-Contr

I 2017 kan Tesla selge sin model E med 300+ rekkevidde til 250-300 tusen, mens de andre har 30-40% dyrerer batterier (som de bare får i små kvanta) og må selge dyrere en Tesla eller selge med svært dårlige marginer.

Dersom Tesla får opp produksjonen kjapt, uten for mye feil, kan de styre prisen i markedet på elbiler i dette segmentet og være de som sitter igjen med størst marginer.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

pberg

Litt morsom feilsitat i den teksten:

SitatSure, Tesla's competitors are big and confident -- just like Apple's competitors when Steve Jobs announced his vision to put a PC on every desktop.

Det var ikke Steve Jobs, men Bill Gates som sa det...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

OW

På samme måte som Model S, så tipper jeg Model E får to forskjellige batterialternativer. Jeg ville tippet på 48 kWh som nevnt tidligere, og 60 kWh som allerede finnes til Model S i dag. Hvis Model E skal være 80% av størrelsen til Model S så bør det fint gå med 60 kWh batteri. (80% av 85 kWh = 68 kWh)

Innstegsmodellen til 35.000$ vil være med minste batteri, og uten tech pakke, superlader etc., som på dagens Model S60. Dagens innstegsmodell koster 63.570$, og full pakke koster 122.720$. Omtrent dobling i pris. Jeg tipper det samme for Model E. Full pakke kommer til å koste oppunder 70.000$. Videre tipper jeg det meste av utstyr kommer til å bli det samme. Selvfølgelig med litt mer standard, og litt mer tilgjengelig innen den tid, men tipper utstyret på Model E kommer til å ligge på ca 60% av prisen til Model S, som gjenspeiles i prisforskjellen mellom de to.

Vil understreke at alt dette er kun gjetting - som også er topic på tråden :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Amoss

Sitat fra: OW på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:16
Videre tipper jeg det meste av utstyr kommer til å bli det samme. Selvfølgelig med litt mer standard, ...

Nja, det har blitt mer enn antydet at den (i alle fall i grunnmodellen) kommer til å komme med mindre standardutstyr enn Model S, ikke mer. Noe som er ganske naturlig siden de skal halvere prisen på en bil med 80% av volumet. 

F.eks. har det blitt sagt at Model E kun vil komme med en skjerm, ikke to som i MS. Hvilken av de to som forsvinner vet jeg ikke, men kan gjette på instrumentpanelet da dette lett kan gjøres analogt.

Men man kan jo håpe at alt som finnes til MS i det minste vil komme som tilvalg på ME - bortsett fra kanskje skjerm #2.  Ellers jeg er stort sett enig med hva du skriver, men tipper heller 45kWt og 65kWt på batteriene. :)  Husk at 48 tallet ikke har kommet i fra Tesla, men noe noen har regnet seg frem til basert på at bilen skal være ca. 20% mindre, og Elon ved ett tilfelle nevnte at det da selvfølgelig også ville gjelde batteriet. Så det kan like godt være 45 som 50kWt, eller alt i mellom (i grunnversjonen).
Model S 85D

OW

Det var litt utydelig formulert av meg, men utgangspunktet for mer standard utstyr er i forhold til dagens Model S, sett i lys av at model E blir flere år nyere på lanseringstidspunkt, og standardutstyret på de fleste biler blir mer og mer omfattende.

Når det gjelder flere skjermer så kan det hende du har rett i at Model E ikke får like påkostet løsning, meg jeg tipper de beholder den store skjermen, men gjør den litt mindre pga bilens størrelse. Tesla høster mye oppmerksomhet for den.

Den lille skjermen som erstatter tradisjonelle analoge skjermer tror jeg ikke de tar bort. Det er mye som taler for å droppe analoge instrumenter i forhold til den mengden informasjon som vises i forbindelse med kraftforbruk og regen. Kanskje litt mindre skjerm, men jeg tipper de beholder digitalt.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Amoss

Sitat fra: OW på torsdag 20. mars 2014, klokken 00:06
Når det gjelder flere skjermer så kan det hende du har rett i at Model E ikke får like påkostet løsning, meg jeg tipper de beholder den store skjermen, men gjør den litt mindre pga bilens størrelse. Tesla høster mye oppmerksomhet for den.

Den lille skjermen som erstatter tradisjonelle analoge skjermer tror jeg ikke de tar bort. Det er mye som taler for å droppe analoge instrumenter i forhold til den mengden informasjon som vises i forbindelse med kraftforbruk og regen. Kanskje litt mindre skjerm, men jeg tipper de beholder digitalt.

Forsåvidt enig med deg i begge disse tingene, men de har altså sagt at de skal ta bort en av dem... Og ja, beholder de den store skjermen må den nok "slankes" litt for å få plass.

Når det gjelder mer "utstyr" så har det jo blitt antydet at ME skal komme med (evnt. tilbyes med) "autopilot", antar det dekker dette mer omfattende som du etterlyser? Autopiloten vil vel dekke både ACC og filskifte og nødbremsing etc.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA