Energistasjoner?

Startet av getor, lørdag 08. februar 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. februar 2014, klokken 16:45
Jeg er ikke i tvil om at Maché på Lillehammer tjener godt på Tesla ScuperChargeren på utsiden ihvertfall. Vi har lagt igjen 2-3 tusenlapper der siden vi fikk bilen i høst, penger som ellers hadde blitt brukt andre steder.

Absolutt. Men det betinger superladere, og mange nok ladere. Ved full pupp på superladeren vil jo man oppleve lavere ladehastighet og lengre tid stående. Men la oss si i gjennomsnitt 40 minutter pr lader. Med 8 ladere vil det altså gi en ny bil pr 5. minutt. Ikke alle disse er interessert i å ta seg en middag på Marche, så la oss legge litt godvilje til og si at 75% tar turen innom Marche. Det gir 6 biler hvert 40. minutt, rundet av til en bil hvert 6,5 minutt. Legger til litt ekstra godvilje, og sier at hver bil kommer med 4 sultne personer. Hver av disse legger igjen 200 kroner. Altså 800 kroner totalt pr bil. Med 9 biler hver time blir det 7200 kroner i timen. Absolutt greit, men da har vi altså lagt svært mye godvilje til.

Hadde det derimot vært tregere ladere ville tiden hver enkelt måtte stå der, vært mye lengre, og potensialet mye lavere.

Men som sagt: alle monner drar.

Amoss

Sitat fra: snurrehue på onsdag 12. februar 2014, klokken 16:42
En kunde hvert 15. minutt er vesentlig forskjellig fra potensielt 8 kunder hvert 2. minutt som de kan få gjennom bensin-/dieselpumper.

Nja, kan ikke benekte at potensialet er som du beskriver. Men hvor ofte er det ett belegg overhode i nærheten av hva du her skisserer?  De stasjonene jeg er innom har stort sett de fleste pumpene ledig nesten hele uka, kanskje med litt rush før og etter helgeutfarten eller ved ferieutfart eller når det er "bensinkrig" mellom stasjonene.

Det er vel heller ikke snakk om at ladeplasser skal erstatte pumper, men komme i tillegg. Så gitt en maksimal gjennomstrømning vil de altså få en kundebil til hvert 15. minutt i tillegg til disse 8 kundebilene du snakker om som altså ikke vil kunne ha tid til annet enn å betale med kort på pumpa (for å rekke din gjennomstrømning) og derfor ikke handler inne. Denne ene kundebilen har derimot god tid til å stå i kø og handle inne uten å bli stresset. Hver bil kan også ha ett potensiale for å ha flere personer (som du er inne på i eks. med Match).

Sier ikke at det nødvendigvis blir en lukrativ geskjeft, men ett fint tilskudd som lett forsvarer den moderate investeringen som skal til. Å sette opp en bensin/dieselpumpe til er garantert mye dyrere.
Model S 85D

Øyvind.h

Viktig å ikke blande omsetning med overskudd her. At det kan selges hundrevis av liter bensin på kort tid er verdiløs info før man tar fortjenesten inn i regnestykket.
Det er lenge siden drivstoff var lukrativt for stasjonene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mhal

Tror også dette vil medføre prising av lading som tilpasses akseptabel stopptid på bensinstasjoner. F.eks oppdelt i intervall på 15 min og kun mulighet for 2 intervall pr kunde. Dette fordrer hurtiglading

For overnattingssteder må det være så liten effekt at vi overnatter.

Hyperstress

Sitat fra: brynjar på onsdag 12. februar 2014, klokken 14:41
Er det noen som har en fiks ferdig "informasjonspakke" om Type 2 ladeuttak, støtteordninger, etc som man kunne dele ut på strategiske bensinstasjoner (med nærliggende kafe/matkro) sammen med en hyggelig oppfordring om å sette i gang? Så får vi se om "markedet" fungerer :)

Elbilforeningen har lovet at de skal lage dette. Er vel på tide å purre på dem, da det nærmer seg et halvt år siden de lovet å ta tak i det :)
Skal sjekke det opp.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

brynjar

Takker så mye! Det hadde vært fint. Jeg har gjort det til vane å spørre om de tilbyr elbillading når jeg er innom bensinstasjoner. Når de sier nei, kan jeg jo kvittere meg med å dele ut en brosjyre/infopakke.
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

toS

Forstår ikke logikken med at ulike service-tilbydere skal differensiere på ladekapasiteten for å optimalisere pølsekjøpingen etc. Så hurtig lading som mulig må alltid etterstrebes gitt visse rammer selvfølgelig. Hvem oppsøker frivillig en schuko kontakt på reise? Hurtig/superladere vil alltid foretrekkes av kundene og det vil derfor lønne seg å installere fra starten av. At jeg skulle stoppe på et hotell og overnatte for å lade bilen er etter mitt syn en søkt problemstilling, vanlig schuko stikk må det nesten forventes at alle har etterhvert. Og uansett er ikke en natt med 13A nok for å lade opp en Tesla hvis du kjører tom?
Bensinstasjoner og veikroer bør ihvertfall se på dette markedet mens det er tid for å skaffe seg en ledende posisjon i en nisje med vekstpotensiale. Det er ihvertfall hevet over enhver tvil at Jafs og Shell på Gol har tjent på at Tesla satt opp superladerne sine akkurat der (egen erfaring) og regner med at det samme gjelder for de andre SC stedene :-)

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. februar 2014, klokken 18:08
Viktig å ikke blande omsetning med overskudd her. At det kan selges hundrevis av liter bensin på kort tid er verdiløs info før man tar fortjenesten inn i regnestykket.

Lave marginer på drivstoffet. Det er jo tross alt en grunn til at skrankefolket på bensinstasjonene er bedre på å steke burgere enn å peile olje på bilene. Det er volumet de tjener på, ikke en og annen som slenger innom. En elbil som okkuperer et ladepunkt i en time er ikke god butikk.

toS

Sitat fra: snurrehue på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:33
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. februar 2014, klokken 18:08

Lave marginer på drivstoffet. Det er jo tross alt en grunn til at skrankefolket på bensinstasjonene er bedre på å steke burgere enn å peile olje på bilene. Det er volumet de tjener på, ikke en og annen som slenger innom. En elbil som okkuperer et ladepunkt i en time er ikke god butikk.
Men poenget er vel at ladingen skal ta mindre enn en time, og at den som lader bruker penger på høymarginvarer som mat/drikke/aviser etc på bensinstasjonen. Alternativet er jo at elbilisten lader og handler et annet sted. Klarer ikke se problemet her egentlig. Elbilene skal jo ikke lade ved bensinpumpene heller.. Men det er isåfall ikke første gangen etablerte aktører har problemer med å se at markedet endrer seg og frivillig gir slipp på markedsandeler av ren uvitenhet. Tror kanskje Statoil har skjønt det selv om de kun hittil har bygget ut CHAdeMO så vidt jeg vet.

Øyvind.h

Fra siste artikkel jeg leste om drivstoff mener jeg fortjenesten ble estimert til 73 øre per liter i snitt.
http://www.dn.no/privatokonomi/article2190313.ece

En helt konkret sammenligning mellom en vanlig fylling med Passat`en og en hurtiglading med Leaf`en:
På Passaten tror jeg min snittfylling lå rundt 40-50 liter. Da tjener Statoil ca 36 kroner på meg. Besøket tar rundt 6-7 min fra jeg kjører inn på plassen til jeg kjører ut. Kjøper aldri noe inne på stasjonen ved vanlig fylling (dvs i hverdagen, ikke langtur).

Med Nissan Leaf`en hurtigladet jeg 15 min hos Statoil i fjor vinter. Det kostet 44,-. Da fikk jeg fylt på rundt 10kWh. Ut fra en strømpris på 1kr/kWh gir det en fortjeneste på 34,- for Statoil. Besøket tok totalt sett ca 20 min, men ettersom jeg med Leaf`en vet ting tar tid kjøpte jeg en brus, en bollepose og en avis (ville ikke gjort det samme ved samme fylling med Passaten). Fingern i været sier at de tjente 30,- på brus/boller/avis? Da har Statoil tjent 64,- på mitt 20 min besøk med Leaf, hvorav 15 med lading, kontra 36,- for 7 min med Passaten.

Det gir et inntjeningspotensial ved 100% belegg på 308,- per time for dieselpumpen, og 192,- per CHAdeMO lader for et helt vanlig scenario.

Til info tar Statoil 78,- for 30 minutter ved CHAdeMO. Da faller snitthastigheten på lading til rundt 30kW, noe som betyr ca 15kWh fylt på 30 min. Dvs. en potensiell inntjening på 126,- per time.

Det vi kan konkludere med er at salg av strøm isolert sett ikke gir samme inntjening som salg av bensin ved 100% belegg, nettopp fordi det går så raskt å fylle bensin.
I praksis er jeg dog ikke sikker på at forskjellen er så stor av følgende årsaker:
- Elbiler bruker lengre tid på å lade. Jeg tror derfor belegget på ladestasjonene over tid vil bli større enn belegget på bensinpumper (det er jo "alltid" mange pumper ledige så lenge man ikke drar til JET en søndag kveld....)
- Inntjeningspotensialet inne på stasjonen er stort når du får inn kunder som må være der i 15-30 min og som ikke bare kan hoppe ut av bilen, fylle tanken og spinne videre.
- Når man ikke har brukt 7-1000,- på å fylle tanken sitter pengene løsere inne på stasjonen. Hadde jeg lagt igjen like mye penger på pølser/boller og brus inne på stasjonen som jeg tidligere brukte på lavmargin-produktet bensin hadde stasjonen gått svært bra. Kunne fortalt litt om de som startet Shell Espa her, men dette får holde for nå  :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2014, klokken 07:52
På Passaten tror jeg min snittfylling lå rundt 40-50 liter. Da tjener Statoil ca 36 kroner på meg. Besøket tar rundt 6-7 min fra jeg kjører inn på plassen til jeg kjører ut. Kjøper aldri noe inne på stasjonen ved vanlig fylling (dvs i hverdagen, ikke langtur).

Med Nissan Leaf`en hurtigladet jeg 15 min hos Statoil i fjor vinter. Det kostet 44,-. Da fikk jeg fylt på rundt 10kWh. Ut fra en strømpris på 1kr/kWh gir det en fortjeneste på 34,- for Statoil. Besøket tok totalt sett ca 20 min, men ettersom jeg med Leaf`en vet ting tar tid kjøpte jeg en brus, en bollepose og en avis (ville ikke gjort det samme ved samme fylling med Passaten). Fingern i været sier at de tjente 30,- på brus/boller/avis? Da har Statoil tjent 64,- på mitt 20 min besøk med Leaf, hvorav 15 med lading, kontra 36,- for 7 min med Passaten.
.....

Når man ikke har brukt 7-1000,- på å fylle tanken sitter pengene løsere inne på stasjonen. Hadde jeg lagt igjen like mye penger på pølser/boller og brus inne på stasjonen som jeg tidligere brukte på lavmargin-produktet bensin hadde stasjonen gått svært bra. Kunne fortalt litt om de som startet Shell Espa her, men dette får holde for nå  :D

Joda, du kan gjerne fortelle om Shell Espa. Men det ville nok ikke vært det samme der om de hadde elbiler innom hvert 20. minutt... Som nevnt i flere innlegg: det er VOLUM som gjelder for bensinstasjonene. Elbiler vil kunne bli et lite ekstra tilskudd, men langt fra nok til å kunne være annet enn marginalt merkbart. Det bensinstasjonene tjener på er alle de som tar seg et avbrudd på kjøreturen for å fylle kaffekoppen, toalettpause, eller behøver noen matvarer i nøden. Samt bilvask.

Så er det ladestandarden de må satse på. Chademo? Stor investering, og bare de færreste Teslaeiere har kjøpt seg mulighet for Chademo. 22kW-lading? Billigere, men går for tregt til å kunne få noe volum. En Tesla må da stå der i en time for å kunne få fylt på ca 10 mil rekkevidde. Med andre ord; ikke noe særlig god butikk.

toS

Sitat fra: snurrehue på fredag 14. februar 2014, klokken 09:06
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2014, klokken 07:52

.....

Når man ikke har brukt 7-1000,- på å fylle tanken sitter pengene løsere inne på stasjonen. Hadde jeg lagt igjen like mye penger på pølser/boller og brus inne på stasjonen som jeg tidligere brukte på lavmargin-produktet bensin hadde stasjonen gått svært bra. Kunne fortalt litt om de som startet Shell Espa her, men dette får holde for nå  :D

Joda, du kan gjerne fortelle om Shell Espa. Men det ville nok ikke vært det samme der om de hadde elbiler innom hvert 20. minutt... Som nevnt i flere innlegg: det er VOLUM som gjelder for bensinstasjonene. Elbiler vil kunne bli et lite ekstra tilskudd, men langt fra nok til å kunne være annet enn marginalt merkbart. Det bensinstasjonene tjener på er alle de som tar seg et avbrudd på kjøreturen for å fylle kaffekoppen, toalettpause, eller behøver noen matvarer i nøden. Samt bilvask.

Så er det ladestandarden de må satse på. Chademo? Stor investering, og bare de færreste Teslaeiere har kjøpt seg mulighet for Chademo. 22kW-lading? Billigere, men går for tregt til å kunne få noe volum. En Tesla må da stå der i en time for å kunne få fylt på ca 10 mil rekkevidde. Med andre ord; ikke noe særlig god butikk.
Men igjen, hvorfor skal man argumentere for enten/eller her? Dette dreier seg om å øke omsetningen ved å hanke inn en ny kundegruppe. At bensinstasjoner kanskje er best egnet for bensinbiler er vel ikke verdens største bombe, men hvis økningen i elbiler fortsetter som nå vil det jo være galskap å ikke finne en løsning som tar høyde for det. Kundegruppen er tross alt alle som ferdes langs veien, med eller uten Statoilkoppen (tap eller lavmarginprodukt isolert sett)

Øyvind.h

Hehe. Og hvor mye rekker en Model S eier å handle på 30-60 minutter mens han/hun venter på 22kW påfyll (slik jeg eks må gjøre på et par av mine langturer)? Og vaskes ikke elbiler i maskin?

Virker ikke helt som du forstår dreiningen i forbruksmønster. Men det er ikke uventet om du i dag kjører fossilbil på langtur :) Jeg har brukt både Model S og Leaf på langturer og kjørt elbil ca halvannet år. Jeg har et helt annet syn på bensinstasjoner nå enn før.
VW ID4 GTX 2023

tklev

Hmm.. Opprinnelig tenkte jeg at bensinstasjoner ville være en god løsning for hurtiglading, men så begynte jeg å tenke på antallet som må opp.. Hvis vi går utifra at de fleste Tesla eiere vil lade på 11kWh eller 22kwH så snakker vi om minimum 1-2 timer pr. ladestopp.. Hvor mange slike ladestasjoner må da være på plass for å sikre nok dekning? Ikke noe er verre enn å nå en ladestasjon som du har planlagt å stoppe på for så å oppdage at det er lang kø..En spiseplass må da plutselig ha 10-20 ladestasjoner tilgjengelig for i det hele tatt merke noe på omsetningen. Greit nok at type 2 ladeplasser er rimelig, men 10-20 stk. begynner plutselig å koste litt det også.

Jeg regner egentlig med at Tesla jobber med noen partnere for å sikre at det blir mulig å bruke Tesla sin hurtigladekontakt på ladetasjoner i byene.. og da med mulighet for å justere ladehastigheten etter hvor travelt du har det/evt. ønsker å spare batteriet..

tklev

Noen helt vilkårlige spørsmål, som kanskje burde være i en egen tråd (??)

Hva er du villig til å betale for hurtiglading?

Bør det være betaling for antall kWh eller tid brukt på ladeplassen?

Hva slags betalingsløsning synes du er best for å bruke løsningen?
* Abonnement med fast månedspris, men da lavere pris pr. minutt på ladeplassen
   - Eksempel: 200,- i måneden. 2,- pr kWh
* Høy timepris uten abonnement, men med høy tilgjengelig kWh:
   - Eksempel: 200,- i timen (men mulighet for lading ala Tesla Supercharger på 80->100kWh)

Hva er du evt. villig til å betale for en "type 2" ladestasjon med maks 22kWh?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA