Energistasjoner?

Startet av getor, lørdag 08. februar 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2014, klokken 09:56
Virker ikke helt som du forstår dreiningen i forbruksmønster. Men det er ikke uventet om du i dag kjører fossilbil på langtur :) Jeg har brukt både Model S og Leaf på langturer og kjørt elbil ca halvannet år. Jeg har et helt annet syn på bensinstasjoner nå enn før.

Eller for å si det sånn: det virker ikke som du helt forstår hva jeg skriver. Kundegrunnlaget for elbiler er minimalt for den jevne bensinstasjon. Potensialet er pr nå 20 000 elbiler. Av disse er 2300 Teslaer. Dette ut av 2 500 000 registrerte personbiler i Norge. Altså utgjør Tesla mindre enn en promille av alle personbiler her til lands. Det ligger ytterligere knappe 1000 Model S i bestilling pr nå, og reservasjoner på ca 1000 Model X (men de kommer ikke før i 2015). Tror du virkelig elbiler vil utgjøre noe mer enn en marginal inntektskilde for bensinstasjonene?

Som sagt flere ganger allerede: elbilene vil bidra, naturligvis, i omsetningen, men det blir aldeles utopi/idioti å tro at de vil oppleve noe særlig omsetningsvekst ved å opprette ladepunkter for elbiler. Og hvilke ladestandarder skal de satse på? "Treg" lading som medfører lave investeringer, større kundegrunnlag (blant elbilistene), men at hvert ladepunkt blir opptatt i mye lengre tid, eller chademo som medfører langt større investering, færre potensielle elbil-kunder, men langt større throughput blant de som er innom?

Kunder som er innom i 1 time for å lade bruker ikke mer penger enn de som er der i 30 minutter.

Jeg sier ikke at bensinstasjoner IKKE skal satse på ladepunkter, men mener det er feil å KREVE at de gjør det. Og jeg mener det er feil å tro at omsetningen fyker til værs ved å tilby lading. Hadde det derimot vært en elbilandel på 20-50% blant personbilene...

Og angående Espa: det er nok ikke særlig mange Leaf-eiere rundt om i landet som klarer å komme seg dit i sin Leaf...

RaBalder

Sitat fra: tklev på fredag 14. februar 2014, klokken 10:19
Bør det være betaling for antall kWh eller tid brukt på ladeplassen?

Jeg synes man bør betale basert på tid og forutsette at man utnytter laderen 100%.
En elbil som kobler til et ladepunkt som kan levere 22kW og står i 2 timer bør betale for 44kWh. Selv om han bare forbruker 11kWh.

* Da vil det være gunstig å ikke velge større ladepunkt enn man klarer å utnytte 100%.
* Den siste toppingen av batteriet vil være ugunstig å ta (får ikke utnyttet punktet 100%).
* Og det vil også være ugunstig å okkupere et ladepunkt uten å lade.
Alle punktene ville virke gunstig inn på en eventuell "ladekø"

Hva slags betalingsløsning synes du er best for å bruke løsningen?

Mitt bruk vil tilsi at man betaler for bruk av et punkt når man drar forbi. Ikke noe abonnement.

Hva er du evt. villig til å betale for en "type 2" ladestasjon med maks 22kWh?

Tror faktisk jeg ville være villig til å punge ut ganske mye mer enn selvkost for hurtig-lading. Det vil bare brukes når jeg er på langtur.

* Et 22kW punkt, f.eks. 50 kr per time.
* En super-lader, f.esk. 300 kr per time.

Mhal

Noen helt vilkårlige spørsmål, som kanskje burde være i en egen tråd (??)

Hva er du villig til å betale for hurtiglading?

Bør det være betaling for antall kWh eller tid brukt på ladeplassen?

Hva slags betalingsløsning synes du er best for å bruke løsningen?
* Abonnement med fast månedspris, men da lavere pris pr. minutt på ladeplassen
   - Eksempel: 200,- i måneden. 2,- pr kWh
* Høy timepris uten abonnement, men med høy tilgjengelig kWh:
   - Eksempel: 200,- i timen (men mulighet for lading ala Tesla Supercharger på 80->100kWh)

Hva er du evt. villig til å betale for en "type 2" ladestasjon med maks 22kWh?

Mitt behov vil være sporadisk, på turer der jeg ikke kjører til vanlig.

I dei tillfeller er det to ønsker:

Lading natt ca 11 KWh som sikkrer fult batteri iløpet av helgen. Her kan jeg tenke meg + 200 kr på rompris for å velge ett hotell med slike muligheter.

Lading langs vegen. Må være hurtiglading da selv 22 KWh vil være for sakte. Her vil jeg være villig til å betale så mye som må til for å få tilgjengelige ladere. Ihvertfall tilsvarende bensinpriser.

Øyvind.h

Sitat fra: tklev på fredag 14. februar 2014, klokken 10:08
Hmm.. Opprinnelig tenkte jeg at bensinstasjoner ville være en god løsning for hurtiglading, men så begynte jeg å tenke på antallet som må opp.. Hvis vi går utifra at de fleste Tesla eiere vil lade på 11kWh eller 22kwH så snakker vi om minimum 1-2 timer pr. ladestopp.. Hvor mange slike ladestasjoner må da være på plass for å sikre nok dekning? Ikke noe er verre enn å nå en ladestasjon som du har planlagt å stoppe på for så å oppdage at det er lang kø..En spiseplass må da plutselig ha 10-20 ladestasjoner tilgjengelig for i det hele tatt merke noe på omsetningen. Greit nok at type 2 ladeplasser er rimelig, men 10-20 stk. begynner plutselig å koste litt det også.

Jeg regner egentlig med at Tesla jobber med noen partnere for å sikre at det blir mulig å bruke Tesla sin hurtigladekontakt på ladetasjoner i byene.. og da med mulighet for å justere ladehastigheten etter hvor travelt du har det/evt. ønsker å spare batteriet..

Det ideelle vil være store pauseområder langs veien (som eks er veldig utbredt i USA) med flere kafevalg, parkeringsplass etc.
En 22kW Salto-lader koster ferdig installert ca 10.000,-. Legg til graving, infrastruktur, trafo etc så blir prisen en helt annen. Uten å finregne burde man kunne etablere 20 punkter for rundt en mill.
Dvs. trafo, graving og 20 ladebokser. Da snakker vi 440kW maks ladeeffekt.
Trafoen Tesla satt opp på Gol støtter vel 1000kW, teoretisk 45 slike 22kW punkter på den trafoen alene.

På mange turer vil 22kW være for snaut, men at vi bare er i startgropen for utbygging av lade-infrastruktur for elbiler er ganske åpenbart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: snurrehue på fredag 14. februar 2014, klokken 09:06
Så er det ladestandarden de må satse på. Chademo? Stor investering, og bare de færreste Teslaeiere har kjøpt seg mulighet for Chademo. 22kW-lading? Billigere, men går for tregt til å kunne få noe volum. En Tesla må da stå der i en time for å kunne få fylt på ca 10 mil rekkevidde. Med andre ord; ikke noe særlig god butikk.

"Alle" stasjoner bør ha ett par 22kW punkter. Dette ikke som "ladealternativ", men mer som "nødstrøm". Fyll på de siste par km/mil du trenger for å komme frem til bestemmelsesstedet (eller en hurtiglader) med ett tilstrekkelig buffer. Da snakker vi ikke om en time eller mer, men mer 15/30 minutter.

Større stasjoner, typisk langs hovedutfartsårene og/eller såkalte "truckstopp" bør ha noen staller med hurtigladning: 43kW type 2 AC og CCS DC. Chademo regner jeg som på vei "ut", og ser ikke noen hensikt i å investere mye i dette nettet. Men om det koster marginalt ekstra å få med Chademo støtte sammen med CCS så er vel det også naturlig enn så lenge.

Tar egentlig som en selvfølge at Tesla vil komme med ett CCS adapter ettersom stasjonene dukker opp. Forventer at denne blir betydelig rimeligere enn Chademoadapteret. Evnt. om ryktene om en "semi-superchager" på vei opp i Oslo i disse dager viser seg å stemme hadde jo det også vært kjekt å hatt på disse større stasjonene.
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på fredag 14. februar 2014, klokken 10:31
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2014, klokken 09:56
Virker ikke helt som du forstår dreiningen i forbruksmønster. Men det er ikke uventet om du i dag kjører fossilbil på langtur :) Jeg har brukt både Model S og Leaf på langturer og kjørt elbil ca halvannet år. Jeg har et helt annet syn på bensinstasjoner nå enn før.

Eller for å si det sånn: det virker ikke som du helt forstår hva jeg skriver.
Jeg forstår godt hva du skriver. Problemet er at du henger deg opp i nåsituasjon istedenfor å tenke fremtid. At grunnlaget ikke er godt nok per i dag er åpenbart, men å ikke legge til rette for fremtiden er også ganske idiotisk.

Som sagt - jeg har kjørt og eid elbil en stund nå, og har fått et helt nytt syn på bensinstasjoner. De kan strengt talt bare forsvinne for min del. Foretrekker pauseområder med gode fasiliteter fremfor bensinstasjoner som jeg besøkte i gamle dager :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Kundegrunnlaget for elbiler er minimalt for den jevne bensinstasjon. Potensialet er pr nå 20 000 elbiler. Av disse er 2300 Teslaer. Dette ut av 2 500 000 registrerte personbiler i Norge. Altså utgjør Tesla mindre enn en promille av alle personbiler her til lands.

I dag ja. Men det er i dag stasjonene skal investere for å sikre inntektene også når EL-biler ikke lengre er en marginal del av kundegruppen. Om EL-bilistene da har forsvunnet over til andre - f.eks. veikroer med ladestasjoner - så kan det bli kroken på døra for mange av disse stasjonene.

Jeg sier ikke at bensinstasjoner IKKE skal satse på ladepunkter, men mener det er feil å KREVE at de gjør det.

Nei, dette er jeg enig i. Jeg for min del *krever* i alle fall ikke noe slikt, bare påpeker at det er de bør statse om de skal få være med på fremtiden og bli ett naturlig stoppested også for EL-bilistene ettersom de kommer i stadig større antall.
Model S 85D

Øyvind.h

Ikke noe poeng å kreve lading. Alternativet er bare at de stedene som ikke tilbyr lading ikke lenger besøkes :)
VW ID4 GTX 2023

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2014, klokken 10:41
Jeg forstår godt hva du skriver. Problemet er at du henger deg opp i nåsituasjon istedenfor å tenke fremtid. At grunnlaget ikke er godt nok per i dag er åpenbart, men å ikke legge til rette for fremtiden er også ganske idiotisk.

Helt enig. Det er greit å tenke fremtid. Men det er feil å tenke at det offentlige skal gjøre alt, og det er feil å tenke at alt skal skje NÅ. Ladetilgjengeligheten er det jeg daglig får stikkende småhint om hver bidige dag etter at jeg la inn bestilling på Model S. Og jeg skulle ønske det var så enkelt at man slapp å bruke mye tid på å planlegge langturer i detalj med tanke på ladepunkter.

Men det er meningsløst å peise på med ladepunkter her og der og spredt for enhver vind, hvor hvert sted har gått for en egen ladestandard.

Jeg vil heller være litt realist i forhold til å forstå hvorfor bensinstasjoner, veikroer, hotell etc ikke gidder å bruke mye tid, krefter og penger på å ladestasjoner som i beste fall bare gir en marginal ekstrainntekt.

Bent

Sitat fra: Amoss på fredag 14. februar 2014, klokken 10:45
I dag ja. Men det er i dag stasjonene skal investere for å sikre inntektene også når EL-biler ikke lengre er en marginal del av kundegruppen. Om EL-bilistene da har forsvunnet over til andre - f.eks. veikroer med ladestasjoner - så kan det bli kroken på døra for mange av disse stasjonene.

Det ligger nok i kortene at svært mange bensinstasjoner vil forsvinne over de neste 20-50 årene. :)
Tesla Roadster, 25Mm

snurrehue

Sitat fra: Amoss på fredag 14. februar 2014, klokken 10:45

Det vil ta mange år før elbilene utgjør noe annet enn en marginal andel av bilene her til lands. Model S er for dyr for folk flest. Model X likeså. Leaf og de øvrige har for kort rekkevidde for de turene hvor veikroer og hotellovernattinger blir aktuelle.
Når langtrekkende elbiler i masse-segmentet blir tilgjengelig er det på tide å gjøre en storstilt utbygging. Inntil da er det meningsløst og noe som bare kommer et fåtall av et fåtall til gode, og ikke vil være verdt investeringen for spisestedene, hotellene etc. Model E ligger tre år frem i tid, og når den kommer vil det likevel være et begrenset antall de klarer å levere pr år.

Så jeg er helt enig i at det er en fordel at ladenettet bygges ut, men jeg ser ikke den helt store grunnen for spisestedene etc å prioritere utbygging av ladepunkter. Hadde jeg vært eier av veikro, ville jeg heller gjort den mer attraktiv for 99,9% av kundegrunnlaget, heller enn 0,1% av kundegrunnlaget.

Balrog

9 av 10 som fyller diesel/bensin stikker ikke innom butikken. 10 av 10 elbilister som stopper på en bensinstasjon er innom butikken. Om alle elbilister som er innom for å vaske bil eller kjøpe noe søppelmat spør om lading og forklarer at det i det minste bør være schuko tilgjengelig vil det selvsagt poppe opp på stasjonene etterhvert. Det er ikke spesielt moro å måtte lire av seg "Beklager, men det har vi dessverre ikke".

Er man helt tom for strøm er en schuko omtrent som en oase i ørkenen. Og for en bensinstasjon er som regel både 230V og 400V 3-fas lett tilgjengelig. Alt de trenger er å sette ut en kontakt med lås, og ta noen kroner for at du lader der og låse igjen etter deg når du drar.

De av oss som er innom bensinstasjoner kan godt konsekvent velge Statoil som faktisk allerede har satt opp hurtigladere og kjøre forbi Esso og Shell som innpakket i politikerfraser har tydelig formidlet "vi driter i elbiler".

Husk at mange stasjoner drives etter franchisekonseptet: Esso eller Shell tjener alt som selges i pumpene, men stasjonseieren tjener på drittmaten og spylervæsken de selger i den døgnåpne kiosken.

Det betyr at det er i Esso og Shells interesse at det er vanskelig å lade elbiler, slik at folk fortsetter å kjøre på fossilt drivstoff (håper ikke dette kom som noen stor overraskelse på noen), mens det faktisk er i stasjonseierens interesse å montere ladeuttak for å trekke kunder. Derfor må vi prøve å påvirke hver enkelt stasjon.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

snurrehue

Sitat fra: Balrog på fredag 14. februar 2014, klokken 11:11
9 av 10 som fyller diesel/bensin stikker ikke innom butikken. 10 av 10 elbilister som stopper på en bensinstasjon er innom butikken. Om alle elbilister som er innom for å vaske bil eller kjøpe noe søppelmat spør om lading og forklarer at det i det minste bør være schuko tilgjengelig vil det selvsagt poppe opp på stasjonene etterhvert. Det er ikke spesielt moro å måtte lire av seg "Beklager, men det har vi dessverre ikke".

Tall kan (mis-)brukes til så mangt. 9 av 10 fossilfyllere stikker IKKE innom butikken? Grunnlag for den påstanden? I tillegg har du svært mange som stopper for å kjøpe spylervæske, gå på do, kjøpe pølser, avis, fylle kaffekoppen etc. Det er DISSE bensinstasjonene tjener penger på (være seg fossilbilister, elbilister, fyllefanter etc). Ikke en stk strømtom elbilist i timen.

Amoss

Sitat fra: Bent på fredag 14. februar 2014, klokken 11:07
Det ligger nok i kortene at svært mange bensinstasjoner vil forsvinne over de neste 20-50 årene. :)

Selvfølgelig må man regne med at tendensen de siste 40 årene vil forsette - selv uten EL-biler. Pga EL-bilene vil nok tendensen også akselerere. Dersom de ikke tilpasser seg så blir bensinstasjoner en kuriositet for spesielt interesserte med veteranfossiler :)
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på fredag 14. februar 2014, klokken 10:59
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2014, klokken 10:41

Helt enig. Det er greit å tenke fremtid. Men det er feil å tenke at det offentlige skal gjøre alt, og det er feil å tenke at alt skal skje NÅ. Ladetilgjengeligheten er det jeg daglig får stikkende småhint om hver bidige dag etter at jeg la inn bestilling på Model S. Og jeg skulle ønske det var så enkelt at man slapp å bruke mye tid på å planlegge langturer i detalj med tanke på ladepunkter.
Det som er dumt er at det er høna/egget situasjon. Det er sikkert derfor folk er utålmodige og presser på både overfor private og offentlig. Jeg mener punktene bør baseres på en bærekraftig forretningsmodell, og har tidligere påpekt at en pris på 4-5kr per kWh er OK. Alternativt får man lading gratis og må handle hos den som tilbyr lading slik at selger tjener langt mer enn 4-5kr per kWh.

Jeg kjører der lading er tilgjengelig. Uten tilgjengelighet, ingen bruk. Av den grunn følger jeg blant annet opp Eidsiva som etablerer 22kW punkt i Kongsvinger. Der passerer jeg totalt 4-6 ganger per år, og trenger antakelig å lade 30-60 min hver gang (mulig jeg ikke trenger lade, men en liten boost er greit for å være sikker).

Alle langturene jeg har behov for å ta er dekket eller vil bli dekket ila 2014 (Trondheim/Bergen/Stavanger/Gøteborg/Borlänge etc).
Eneste unntaket er Frederikshavn-Blåvand nå i juli via Viborg. Der har jeg ikke funnet noen 22kW punkter på ruten fra Clever (E.on utgår da de bare tilbyr 11kW).
Men Clever skal sette opp 150 nye 22kW punkter nå i år, så det er godt mulig de er dekket på den ruten før sommeren. Alternativt må jeg kjøre en mil omvei via Skive.

Men langtur med elbil over 35 mil krever pt. planlegging, nettopp fordi infrastrukturen er kommet så kort.

VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA