Energistasjoner?

Startet av getor, lør 08. feb 2014, kl. 11:55

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Balrog på fre 14. feb 2014, kl. 11:11
Om alle elbilister som er innom for å vaske bil eller kjøpe noe søppelmat spør om lading og forklarer at det i det minste bør være schuko tilgjengelig vil det selvsagt poppe opp på stasjonene etterhvert. Det er ikke spesielt moro å måtte lire av seg "Beklager, men det har vi dessverre ikke".

Hvis man har muligheten til det så kan man jo slenge på et "OK, men da stikker jeg videre til nærmeste konkurent og spør om de har, og tar en burgermeny mens bilen er plugget til." Så blir det å håpe at personen i kassa etterhvert bringer dette oppover til eier av stasjonen som evt. kan ta grep og få på plass ei "burger-kontakt" eller to. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: snurrehue på fre 14. feb 2014, kl. 11:11
Det vil ta mange år før elbilene utgjør noe annet enn en marginal andel av bilene her til lands.

Helt klart. Men mitt poeng er altså at det er NÅ bruksmønsteret og ladeinfrastrukturen settes. Er infrastrukturen på plass så er det forsent. Og elbilene vil være en marginal andel frem til infrastrukteren er der...

Sitat fra: snurrehue på fre 14. feb 2014, kl. 11:11
Så jeg er helt enig i at det er en fordel at ladenettet bygges ut, men jeg ser ikke den helt store grunnen for spisestedene etc å prioritere utbygging av ladepunkter. Hadde jeg vært eier av veikro, ville jeg heller gjort den mer attraktiv for 99,9% av kundegrunnlaget, heller enn 0,1% av kundegrunnlaget.

... eller prøvd å tenke fremover. Kan jeg med en moderat investering i dag "lære" bilistene om at det er her de kan lade, så vil jeg ligge godt ann den dagen da 50% - eller mer - av kundegrunnlaget trenger ladning.
Model S 85D

snurrehue

Sitat fra: Amoss på fre 14. feb 2014, kl. 11:54
Helt klart. Men mitt poeng er altså at det er NÅ bruksmønsteret og ladeinfrastrukturen settes. Er infrastrukturen på plass så er det forsent. Og elbilene vil være en marginal andel frem til infrastrukteren er der...

... eller prøvd å tenke fremover. Kan jeg med en moderat investering i dag "lære" bilistene om at det er her de kan lade, så vil jeg ligge godt ann den dagen da 50% - eller mer - av kundegrunnlaget trenger ladning.

Elbilene går bort fra å være en marginal andel den dagen rekkevidden er bra også for billigbilene. Det holder ikke med 200 km rekkevidde ved optimale forhold dersom man skal fenge massene. Det holder ikke med 300 km. Og prisen må være 250 000-300 000 kroner for langtrekkende elbiler. Det vil ta mange år før vi er der. Og når disse bilene først kommer, vil det ta lang tid før antallet beveger seg opp på noenlunde signifikant antall. Vi får ta en status om 5 år.

Og hvem er det som kjøper seg elbil om 3 år som sier at "jeg skal bare bruke Statoil fordi de innførte ladepunkter på bensinstasjonene sine for 3 år siden"? Da, akkurat som nå, er det hva som er tilgjengelig NÅ som teller. Om ett år er det hva som er tilgjengelig DA som teller. Og sånn fortsetter det.

De vil nok heller vente med å investere i ladeinfrastruktur til de ser at volumene/potensialene er der. Og det forstår jeg godt.

toS

Sitat fra: snurrehue på fre 14. feb 2014, kl. 12:15
Sitat fra: Amoss på fre 14. feb 2014, kl. 11:54

Elbilene går bort fra å være en marginal andel den dagen rekkevidden er bra også for billigbilene. Det holder ikke med 200 km rekkevidde ved optimale forhold dersom man skal fenge massene. Det holder ikke med 300 km. Og prisen må være 250 000-300 000 kroner for langtrekkende elbiler. Det vil ta mange år før vi er der. Og når disse bilene først kommer, vil det ta lang tid før antallet beveger seg opp på noenlunde signifikant antall. Vi får ta en status om 5 år.

Og hvem er det som kjøper seg elbil om 3 år som sier at "jeg skal bare bruke Statoil fordi de innførte ladepunkter på bensinstasjonene sine for 3 år siden"? Da, akkurat som nå, er det hva som er tilgjengelig NÅ som teller. Om ett år er det hva som er tilgjengelig DA som teller. Og sånn fortsetter det.

De vil nok heller vente med å investere i ladeinfrastruktur til de ser at volumene/potensialene er der. Og det forstår jeg godt.
Mulig du bare har argumentert deg inn i et hjørne her, men hvis du ikke vil at myndighetene skal sponse/kreve utbygging av lading og ikke har noe tro på at kommersielle aktører kan finne en forretningsmodell rundt lading/handling så er det friskt å kjøpe seg elbil vil jeg si :-) Omlegging til elbil er helt avhengig av infrastruktur og dersom ikke den kommer vil vi heller ikke få ønsket (av stortinget) utvikling. Noen må begynne, slik som f.eks Statoil, Tesla og visse energiselskaper.

snurrehue

Sitat fra: toS på fre 14. feb 2014, kl. 12:28
Omlegging til elbil er helt avhengig av infrastruktur og dersom ikke den kommer vil vi heller ikke få ønsket (av stortinget) utvikling. Noen må begynne, slik som f.eks Statoil, Tesla og visse energiselskaper.

Jo, Stortinget har faktisk fått ønsket utvikling. Det har blitt en god andel elbiler i henhold til hva de satte seg som mål. Målet var å nå 50 000 elbiler innen 2017, og dit er vi jo på god vei. De fleste av disse elbilene er som kjent av kortere rekkevidde, og benyttet for nærbruk. Det offentlige har trigget denne blesten om elbiler gjennom avgiftsfritak, gratis lading, parkering, kollektivfeltbruk etc. Det å bygge ut for langkjøring er ikke statens ansvar, og skal ikke være der. Klart man som elbileier har et sterkt ønske om å få alt lagt til rette, men visse grenser får det være. Nå er det opp til private.

Amoss

Vi er nok helt enig om alt dette. Det er bare:

Klart, jeg forventer ikke at elbilister som kjøper seg sin  første elbil om 5 år vil boikotte Esso for at de bare har hatt ladere i 2 år istedet for 5. Men, om 5 år vil fortsatt kjøpere av sin første elbil skaffe seg relevant info fra mer erfarne elbilister. Enten på ett forum som her, eller venner/kollegaer som alt har skaffet seg. Den opp-voksne generasjonen lærer av hvor foreldrene lader, og de lærer dette bort til sine venner med fossilforeldre.

Ett spørsmål de da sikkert stiller er "hvor er det greit å lade?". Svarene de får reflekteres av hvilke erfaringer andre har gjort i årene før. Har tilstrekkelig antall elbilister lært seg til en infrastruktur der bensinstasjoner ikke har noen plass kan det være vanskelig å snu tendensen. Ikke at det behøver å være umulig, men det vil nok koste mer. De må da stille opp med raskere og/eller billigere ladning enn alternativene (billigere enn gratis lading kan være en utfordring ;) ) og/eller ett bedre servicetilbud rundt ladingen. Da nytter det ikke å by folket på muligheten til å stå å spise en pølse ;)

Men i dag er infrastrukturen svak, så om man i dag etablerer f.eks. minimum 22kWt lading på alle Statoilstasjoner vil elbilistene fort lære seg at "Aha, en Statoilstasjon, der kan jeg få ladet litt!" og "Esso?  Hva skal jeg der å gjøre, de har ikke noen ladere til meg".

Bytt gjerne ut "Statoil" over med hva for en kjede som helst. McDonalds? Matche? Eller bare generelt "Veikro"?

Merk også at når jeg sier "nå" og "idag" så mener jeg så klart ikke "innen utgangen av første kvartal 2014", men antagelig i løpet av de første par årene. Nøyaktig hvor lang tid "nå" varer er usikkert, men den dagen ladestrukturen er på plass kan det være for sent.
Model S 85D

toS

Sitat fra: snurrehue på fre 14. feb 2014, kl. 13:01
Sitat fra: toS på fre 14. feb 2014, kl. 12:28
Omlegging til elbil er helt avhengig av infrastruktur og dersom ikke den kommer vil vi heller ikke få ønsket (av stortinget) utvikling. Noen må begynne, slik som f.eks Statoil, Tesla og visse energiselskaper.

Jo, Stortinget har faktisk fått ønsket utvikling. Det har blitt en god andel elbiler i henhold til hva de satte seg som mål. Målet var å nå 50 000 elbiler innen 2017, og dit er vi jo på god vei. De fleste av disse elbilene er som kjent av kortere rekkevidde, og benyttet for nærbruk. Det offentlige har trigget denne blesten om elbiler gjennom avgiftsfritak, gratis lading, parkering, kollektivfeltbruk etc. Det å bygge ut for langkjøring er ikke statens ansvar, og skal ikke være der. Klart man som elbileier har et sterkt ønske om å få alt lagt til rette, men visse grenser får det være. Nå er det opp til private.
Hvis 30.000 elbiler er nok så kunne de spart seg hele greia. Du har for mye tro på hva private kan klare alene. Hva med ferger, broer, flyplasser, og ikke minst veien du kjører på hver dag? Alt dette er statlig planlagt infrastruktur. Skjerpings.

snurrehue

Sitat fra: toS på fre 14. feb 2014, kl. 13:38
Hvis 30.000 elbiler er nok så kunne de spart seg hele greia. Du har for mye tro på hva private kan klare alene. Hva med ferger, broer, flyplasser, og ikke minst veien du kjører på hver dag? Alt dette er statlig planlagt infrastruktur. Skjerpings.

Hvorfor det? Statens mål var å TRIGGE elbil-akseptansen blant befolkningen. Er man blitt så bortskjemt at man nå forventer at Staten fortsatt skal sy puter under armene på elbilfolket?

Ferger, broer, flyplasser (for kommersielle flygninger), og veien vi kjører på hver dag, er statlig planlagt infrastruktur. Helt korrekt. Men er bensinstasjonene statlig planlagt infrastruktur? Veikronene? Hotellene? Nei. Og det blir det samme med lading for elbiler. Staten (det offentlige) har allerede lagt opp svært mye infrastruktur for elbiler. Det blir for dumt å forvente at staten fortsatt skal sponse elbiler i det uendelige. Det finnes jo allerede private aktører som bygger ut lading. Tesla har sine superladere. Elverk har sine. Grønn Kontakt. Fortum. Etc. Det finnes et lass av tilbydere allerede. Det finnes et lass av ladepunkter. Og flere kommer opp. Jeg regner med du selv er innom ladestasjoner.no fra tid til annen. Jada, mye treg lading rundt om, men det er på gang.

Så jeg får si tilbake: skjerpings!

toS

Sitat fra: snurrehue på fre 14. feb 2014, kl. 13:51

Hvorfor det? Statens mål var å TRIGGE elbil-akseptansen blant befolkningen. Er man blitt så bortskjemt at man nå forventer at Staten fortsatt skal sy puter under armene på elbilfolket?

Ferger, broer, flyplasser (for kommersielle flygninger), og veien vi kjører på hver dag, er statlig planlagt infrastruktur. Helt korrekt. Men er bensinstasjonene statlig planlagt infrastruktur? Veikronene? Hotellene? Nei. Og det blir det samme med lading for elbiler. Staten (det offentlige) har allerede lagt opp svært mye infrastruktur for elbiler. Det blir for dumt å forvente at staten fortsatt skal sponse elbiler i det uendelige. Det finnes jo allerede private aktører som bygger ut lading. Tesla har sine superladere. Elverk har sine. Grønn Kontakt. Fortum. Etc. Det finnes et lass av tilbydere allerede. Det finnes et lass av ladepunkter. Og flere kommer opp. Jeg regner med du selv er innom ladestasjoner.no fra tid til annen. Jada, mye treg lading rundt om, men det er på gang.

Men du virker så negativ til hele problemstillingen? Det er ikke snakk om sponsing men tilrettelegging av infrastruktur. Man "sponser" jo kollektivtrafikken også. Og det er ikke slik at veibygging isolert lønner seg i Norge eller noe annet sted. Men det gjøres hvis det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Og det er en større debatt/regnestykke.
Og det er jo greit for deg at du tydeligvis ikke har behov for elbil på langtur men det blir en rent subjektiv vurdering. For meg og mange andre er elbilen KUN et alternativ dersom den kan brukes på langtur i tillegg.  Bl. a. derfor har jeg kjøpt en Tesla og ville aldri vurdert en Leaf. Vi kan vel være enige om det? Så det er absolutt statens oppgave å bidra til (ikke nødvendigvis sette opp) ladeinfrastruktur på samme måte som staten bidrar til annen infrastruktur. Det gjøres jo allerede idag, spørsmålet er om det går fort nok. Jeg mener at tiden er inne til å øke farten og ikke slappe av. Private aktører har også en rolle her men da blir det (med unntak av Tesla) mer lokalt og tilfeldig og det er ikke godt nok, ihvertfall for dem som ikke kan bruke Tesla sine superladere.

snurrehue

Sitat fra: toS på fre 14. feb 2014, kl. 14:15
Men du virker så negativ til hele problemstillingen?
...
Så det er absolutt statens oppgave å bidra til (ikke nødvendigvis sette opp) ladeinfrastruktur på samme måte som staten bidrar til annen infrastruktur. Det gjøres jo allerede idag, spørsmålet er om det går fort nok. Jeg mener at tiden er inne til å øke farten og ikke slappe av. Private aktører har også en rolle her men da blir det (med unntak av Tesla) mer lokalt og tilfeldig og det er ikke godt nok, ihvertfall for dem som ikke kan bruke Tesla sine superladere.

Nei, jeg er ikke negativ til å få opp ladeinfrastruktur. Derimot er jeg negativ til at det er statens oppgave. Jeg spør igjen: er det statens oppgave å føre opp og drifte bensinstasjoner?
Veinettet er der allerede, broene er der, fergene, brøytingen, vedlikeholdet (selv om vi alltids kan diskutere akkurat det...). Alt dette står stat/fylke/kommune for, og vi betaler for det gjennom drivstoffavgiftene, engangsavgift på bil, mva, årsavgift. Skjønt, elbilister betaler faktisk bare 465 kroner i året for alt dette (ok, litt for strøm også)...

Jeg har selv en Model S i bestilling, og vil absolutt sette pris på alt som finnes av lademuligheter, spesielt hurtiglading, når jeg får min Model S.
I forhold til antall elbiler som ruller rundt, er ladeinfrastrukturen svært god allerede, selv om man selvsagt ønsker seg enda mer. Mer utbredt raskere lading er i ferd med å bygges ut, og mest av private aktører.

Leser du også hva jeg har skrevet så langt i tråden, så er jeg også negativ til folks forventninger om at bensinstasjoner og veikroer skal tjene mye penger på elbiler ved å tilby de lading. Og har argumentert for at jeg ikke helt ser hvordan de skal se noe annet enn marginal økning i omsetning som følge av elbilene slik utbredelsen av elbiler er pr i dag og vil være de kommende årene.

Model E eller andre tilsvarende billigere elbiler med lang rekkevidde vil kunne snu på dette, men det ligger mange år frem i tid dessverre.

Cecilie

Det som hadde vært kult hadde vært om en eller annen driftig gründer startet opp et helt nytt konsept som kunne konkurrere med bensinstasjoner og veikroer på mat, men tilby lading i steden for bensin. Jeg liker navnet energistasjoner. I tillegg til å tilby lading til elbilister (med differensiert prising på ladehastighet, slik som bensinstasjoner differensierer på blyfri 95, 98, super power ublu dyr, osv...), så kunne de tilby en litt annen linje på mat for de som er lei av bensinstasjonpølser, gatekjøkkenburger og veikrokjøttkaker. F.eks baguettbar (plukk og miks innhold til baguetten), nudelbar (ser at det er i ferd med å bli en trend-greie), smoothies, osv... I tillegg kunne de ha standard ting som spylervæske, isskrape, bilaktivitetshefter for barn, is, sjokolade...

Jaja, det er nå min drøm da, fremtidens energistasjoner for fremtidens biler :) Så kan bensin og pølse seile sin egen sjø :P
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

Amoss

Sitat fra: Cecilie på fre 14. feb 2014, kl. 15:04
Det som hadde vært kult hadde vært om en eller annen driftig gründer startet opp et helt nytt konsept som kunne konkurrere med bensinstasjoner og veikroer på mat, men tilby lading i steden for bensin. Jeg liker navnet energistasjoner.

Det er det som er problemet... Det er - som surrehue helt korrekt har påpekt over her - ikke ett økonomisk grunnlag for å lage en slik kjede i dag. Den dagen det der det, så må de konkurere med ett ferdig utbygd infrastrukturnett, noe som neppe blir like lett og billig.

Derfor jeg da mener at dagens bensinstasjoner lett kan legge til ett par ladepunkter i dag, og fortsette konseptet sitt slik det er. Etter som flere bytter ut fossilene med elbiler kan de gradvis sette opp flere og raskere ladepunkter. Etterhver kan man snakke om å bytte ut pumper med ladepunkter, endre navn fra "bensinstasjon" til "energistasjon", og muligens endre litt på konseptet inne side elbilkundene blir værende lengre enn dagens bensinkunder. Da er det naturlig at f.eks. matutvalget blir endret og at det settes opp bord man kan sitte ved.

Alternativet er altså andre eksisterende kjeder som ikke bygger ut for å dekke ladebehovet, men som fint kan stå på egne økonomiske bein uten elbilister, men som tilbyr dette som en service for å tiltrekke seg disse kundene. Denne delen av forretningen vil så gradvis få større betydning etter som bilparken blir utskiftet. Dagens veikroer og gatekjøkken vil nok sikkert også endre menyen dersom kundene etterspør andre retter enn de serverer i dag.

En evnt. ny kjede måtte i så fall bygge på samme prinsippet - at de skal fint klare seg uten elbilene, men sikte på å overta som energistasjon i fremtiden.

Model S 85D

bblomst

Bare å konstatere at bensinstasjonskjedene sover i timen. De har strukturen og de ønsker selge mat - hva venter de på? Besøkte en Q8-stasjon med lademulighet i Sverige i desember, med OK mat og fine sittegrupper etc. Hadde ikke noe problem å vente der 1 time eller 2.
Visjonen min er at vi kaller dem for servicestasjoner om 5 års tid, med god mulighet for lading, mat, drikke og avkopling! Men da trenger de å våkne nå!

brynjar

Kanskje de våkner dersom de får et lite puff bak? F eks lovnad om litt avgiftslette dersom de etablererer Type 2 uttak? Og et ris bak speilet om at konsesjonen ryker dersom det ikke er på plass innen to-tre år? Det kostet jo verken staten eller bensinstasjonene noe særlig. Noen her som kunne foreslå dette for samferdselsministeren?
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Birger

Sitat fra: snurrehue på fre 14. feb 2014, kl. 13:51

+1
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA