Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installasjon i garasje

Startet av ethoring, fredag 31. januar 2014, klokken 10:43

« forrige - neste »

E_S

32A 1-fas CEE ser bare ut som en større utgave av 16A CEE-kontakten. :)
:)

cra

Sitat fra: tomrh på mandag 04. august 2014, klokken 12:50
Btw - hva slags industristikk er det man kan bruke til 32A enfas? Blå CEE 3-pins er vel begrenset til 16A enfas?

Vis Tesla-enden til installatør, så vet han hva han skal ta med. Min elektrikker hadde ikke slike på lager, da de visstnok ikke var så vanlige, men han skaffet en og alt var montert og klart i tide til at jeg trengte kontakta. Som E_S skriver så er den bare litt større enn 16A-versjonen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: E_S på mandag 04. august 2014, klokken 14:15
32A 1-fas CEE ser bare ut som en større utgave av 16A CEE-kontakten. :)
Ja ok. Da venter jeg litt med den siden jeg egentlig bare skal legge til rette for muligheten til 32A enfas i framtida. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tomrh

Ble i dag enig med elektriker om å føre ut 3x6/6 mm2 kabel direkte til en blå CEE 32A 3-fas kontakt, sikret med 32A. Dette fordi vi allerede har 16A enfas tilgjengelig, den jordkabelen skal bare ligge.

Jeg fortalte om jkirkebos forslag om å sikre en 3x10/10 mm2 kabel med 50A, men da må han lage en underfordeling i garasjen med en gang. Siden jeg er opptatt av å begrense kostnadene noe i denne fasen, tar jeg billigere kabel og tar underfordeling senere. Jeg tar mesteparten av jobben selv: jeg graver kabel og fører helt fram til sikringskap i huset, og fram til industrikontakt i garasjen, så kommer elektriker og kobler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Gus1

Hei..

Grav ned en 10mm2 kabel med en gang. Den kabelen kan termineres i en boks, som du setter rett over den 32A CEE-kontakten. Da går du 10cm med 6mm2 ned til kontakten. Sikring i skapet blir 32A.

Da ligger alt klart når dine fremtidsvisjoner om elbil med hurtiglader kommer.

Du trenger en boks ekstra, og ørlite dyrere kabel. Men da slipper du å ta igjen kablingen om få år når du ønsker mer strøm..  8)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

jkirkebo

Sitat fra: Gus1 på tirsdag 05. august 2014, klokken 11:55
Hei..

Grav ned en 10mm2 kabel med en gang. Den kabelen kan termineres i en boks, som du setter rett over den 32A CEE-kontakten. Da går du 10cm med 6mm2 ned til kontakten. Sikring i skapet blir 32A.

Du trenger en boks ekstra, og ørlite dyrere kabel. Men da slipper du å ta igjen kablingen om få år når du ønsker mer strøm..  8)

Boks behøves ikke, 10mm2 går rett inn i kontakten uten problemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: Gus1 på tirsdag 05. august 2014, klokken 11:55
Grav ned en 10mm2 kabel med en gang.
Ja ok, ser poenget. Har en bekjent som kanskje klarer å skaffe kabelen billigere også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

B-flat

#23
Jeg blander meg inn i denne tråden da jeg har en tilsvarende "sak" gående.
Først av alt vil jeg si at jeg er ikke 100% bevandret ifm fagutrykk innen elektrikerfaget, men jeg skal prøve å gjøre meg forstått.

Jeg har bygd hus i et relativt nytt byggefelt hvor det er 400V tilgjengelig.

Ifm installasjon av strøm i garasjen ønsket jeg å få installert en 400V industrikontakt samt en del andre kontakter og lys. Jeg ba elektrikerfirma om å få et tilbud på både 400V 16A og 32A 3-fas kontakt før jeg tok en bestemmelse, men plutselig en dag hadde de vært i garasjen og montert en  400V 16A 3-fas kontakt hos meg.

I tillegg hadde de vært smarte og hektet på en 16A stikk på den ene fasen på 400V kabelen. Men dette kunne jeg like godt "ordnet" selv med et egnet adapter f.eks en slik: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-350090/

Spørsmål nummer 1:
Dersom jeg hadde fått installert en 400V 32A 3-fas kontakt, kunne elektriker på tilsvarende måte satt opp en 32A blå enfas kontakt på den en fasen av kabelen?

Jeg forstår at jeg for V400 32A 3-fas trenger en kabel med tykkere ledere. Jeg hadde en ca 10m lang rest av inntakskabelen som var blitt til overs da jeg fikk montert sikringskapet i huset. Usikker på hvor tykke ledere det var i denne, men kabelen var av grønn type. Kabelen hadde jeg betalt for ved intallasjonen i huset. Denne kabelresten hadde imidlertid elektriker tatt med seg da han var og gjorde arbeidet i garasjen. Men kabelen var lang nok til å rekke over til garasjen.

Spørsmål nummer 2:
Kunne jeg brukt denne kabelen ved installasjon av en rød 400V 32A 3-fas industrikontakt? I såfall vil jeg kreve denne tilbakelevert.


Håper på gode svar!  :)
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

Electrix

Sitat fra: B-flat på tirsdag 05. august 2014, klokken 14:48
Jeg blander meg inn i denne tråden da jeg har en tilsvarende "sak" gående.
Først av alt vil jeg si at jeg er ikke 100% bevandret ifm fagutrykk innen elektrikerfaget, men jeg skal prøve å gjøre meg forstått.

Jeg har bygd hus i et relativt nytt byggefelt hvor det er 400V tilgjengelig.

Ifm installasjon av strøm i garasjen ønsket jeg å få installert en 400V industrikontakt samt en del andre kontakter og lys. Jeg ba elektrikerfirma om å få et tilbud på både 400V 16A og 32A-fas kontakt før jeg tok en bestemmelse, men plutselig en dag hadde de vært i garasjen og montert en  400V 16A-fas kontakt hos meg.

I tillegg hadde de vært smarte og hektet på en 16A stikk på den ene fasen på 400V kabelen. Men dette kunne jeg like godt "ordnet" selv med et egnet adapter f.eks en slik: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-350090/

Spørsmål nummer 1:
Dersom jeg hadde fått installert en 400V 32A 3-fas kontakt, kunne elektriker på tilsvarende måte satt opp en 32A blå enfas kontakt på den en fasen av kabelen?

Jeg forstår at jeg for V400 32A 3-fas trenger en kabel med tykkere ledere. Jeg hadde en ca 10m lang rest av inntakskabelen som var blitt til overs da jeg fikk montert sikringskapet i huset. Usikker på hvor tykke ledere det var i denne, men kabelen var av grønn type. Kabelen hadde jeg betalt for ved intallasjonen i huset. Denne kabelresten hadde imidlertid elektriker tatt med seg da han var og gjorde arbeidet i garasjen. Men kabelen var lang nok til å rekke over til garasjen.

Spørsmål nummer 2:
Kunne jeg brukt denne kabelen ved installasjon av en rød 400V 32A 3-fas industrikontakt? I såfall vil jeg kreve denne tilbakelevert.


Håper på gode svar!  :)
1 Ja, men hvis du også vil ha 16A kontakt eller lys ol. må du da ha en egen liten boks med automatsikring i tillegg eller egen kurs.
2 Nei, antakeligvis ikke, da dette sannsynligvis er en 4G25 aluminiumskabel. Den har da ikke egen N-leder, er veldig tykk og du må i tillegg via egen koblingsboks med aluminium->kobberklemmer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Gus1

@jkirkebo: Ja, det er riktig. Men jeg ser det slik at terminering i boks er bedre for hans fremtidsvisjon om å bruke kabelen til en underfordeling.. Var derfor forslaget kom opp...  8)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

B-flat

Har også fått installert egen separat 16A 230V kurs i garasjen.

Vil dere anbefale å få byttet til 400V 32A 3-fas kurs for mest fleksibilitet?

Kjører i dag C-Zero, men har inne en reservasjon på Tesla Model X. Vurderer også å bytte zeroen i en e-golf, evt Kia Soul EV eller Zoe.  Hvilke effekter kunne jeg i så tilfelle fått ladet med?
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

Gus1

Har du nok strøm inn til huset? Hva er hovedsikring i huset ditt da?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Malawi

#28
Heisann, slenger meg på her. ;-)

Jeg er drosjeeier, og har for alvor begynt å vurdere elektrifisering.

Jeg bor i et hus fra 50-tallet komplett med skrusikringer og det som hører med. På inntaksboksen står det "12 F-3 60 / 60A 500V" - Betyr dette at jeg allerede har 3-fase og 240/120A (max før BKK krever effektavgift)?

Inntaket går inn på loftet og til sikringsskap i 2 etg. Jeg tenker på å legge klar kabler både til dedikert ladekontakt i garagen og å legge opp en ekstra kabel i tilfelle jeg senere ønsker å opprette ett helt nytt abbonement dedikert til elbil-lading.

Jeg lurer på hvilke kabler det vil være snakk om til disse oppgavene.


Tenker å legge dem i kabelkanaler(eloksert stål?) ned langs husveggen(5-6 meter). Jeg har tilgang på noen ganske kraftige stålrør(tidligere radiatorrør fra drivhus), og tenkte jeg kunne grave et slikt ned i bakken mellom huset og garagen, for så å føre ledningen gjennom dette og inn i garagen.

Regner med kabelen først og fremst skal festes til husveggen og beskyttes mot tråkk, og at kabelen ellers tåler det som måtte være av vær og vind.
(kanskje jeg bør lage til en ekstra hette på øverste delen av røret for å unngå for mye fuktighet?)

Resultatet vil da bli to små kabelkveiler på loftet og i garagen som kan føres videre og kobles til av elektriker.

Er det noen feil med denne planen?


Det står også et drivhus på tomten som for lenge siden hadde eget strømabbonement. Tror det ble koblet fra en gang på 80-tallet.
I sikringsskapet der står det fremdeles en gammel strømmåler hvor det står 3x220 / 20(40)A - Antar det betyr at den kan måle opptil 40Ampere fordelt på to ledere(?).
Har ikke kikket inni den, men regner med den har holdt seg bra siden den har stått tørt og fint i sikringsskapet. Er det muligheter for at denne kan brukes som minusmåler på en ny kurs i garasjen?

Gordon Retriever

Sitat fra: Malawi på onsdag 13. august 2014, klokken 00:27

Tenker å legge dem i kabelkanaler(eloksert stål?) ned langs husveggen(5-6 meter). Jeg har tilgang på noen ganske kraftige stålrør(tidligere radiatorrør fra drivhus), og tenkte jeg kunne grave et slikt ned i bakken mellom huset og garagen, for så å føre ledningen gjennom dette og inn i garagen.

Regner med kabelen først og fremst skal festes til husveggen og beskyttes mot tråkk, og at kabelen ellers tåler det som måtte være av vær og vind.
(kanskje jeg bør lage til en ekstra hette på øverste delen av røret for å unngå for mye fuktighet?)

Rør for kabling mellom to forskjellige bygg bør ha det høyeste punktet et sted midtveis, slik at fuktighet renner ut i stedet for å samle seg inne i røret. Stålrør vet jeg ikke om høres så lurt ut...

På privat eiendom graves kabel dypt nok til å beskytte mot forventet trafikk. Det er mulig å legge kabelen i bakken uten ytterligere beskyttelse, men da bør den legges dypt nok til at telen ikke skader den.

Jeg ville ventet med graving til hadde valgt el-installatør og fått avklart om denne vil bruke pfxp- eller pfsp-kabel, med eller uten rør. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA