Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installasjon i garasje

Startet av ethoring, fredag 31. januar 2014, klokken 10:43

« forrige - neste »

Malawi

#30
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 13. august 2014, klokken 00:47

Rør for kabling mellom to forskjellige bygg bør ha det høyeste punktet et sted midtveis, slik at fuktighet renner ut i stedet for å samle seg inne i røret. Stålrør vet jeg ikke om høres så lurt ut...

Fordi stålrørene er rette, eller fordi det kan skapes induksjon?
Bakken heller endel fra huset til garagen, men jeg kan ha en 45 graders rørbøy som vender nedover på det høyeste punktet(om det ikke blir for krappt), og fylle sand rundt inntaket/kabelen.

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 13. august 2014, klokken 00:47
På privat eiendom graves kabel dypt nok til å beskytte mot forventet trafikk. Det er mulig å legge kabelen i bakken uten ytterligere beskyttelse, men da bør den legges dypt nok til at telen ikke skader den.

Det er i utgangspunktet kun gangtrafikk, men tenkte at grøften ikke trenger å være så dyp når kabelen er beskyttet av et kraftig rør og ligger tørt og fint inni dette.

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 13. august 2014, klokken 00:47
Jeg ville ventet med graving til hadde valgt el-installatør og fått avklart om denne vil bruke pfxp- eller pfsp-kabel, med eller uten rør. :)

Godt tips. :-)
Kom på en liten ting, nemlig at det kunne ha vært greit å samtidig legge med en kat6 kabel. Utifra bildene jeg har sett, synes jeg det ser ut som at pfsp bedre skjermet og vil gi mindre støy på datakabelen(?) (Eller kanskje kablene uanset vil skape for mye støy på en signalkabel som ligger inntil?)

Edit: Hva er forskjellen på de kablene? Trengs det 4 ledere i en pfxp kabel for å få 3-fase + jord, eller er jord en av fasene?

tomrh

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 13. august 2014, klokken 00:47
Stålrør vet jeg ikke om høres så lurt ut...
Elektrikeren "min" sier at de bruker stålrør dersom er grunt. Over bergskrenter ligger røret rett på berget bare med noen få cm sand over.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Sitat fra: Malawi på onsdag 13. august 2014, klokken 01:15
Fordi stålrørene er rette, eller fordi det kan skapes induksjon?

Jeg ville trodd at det var fordi de er av stål, og stål ruster?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

En fremtidsrettet løsning for garasjelading kunne vel være et type2 uttak? Vi har jo allerede skaffet oss type1 til type2 kabel for bruk med Leaf og i-MiEV. Med dette uttaket kan jo også andre typer elbiler lade der, hvem vet vel hva man kjøper i framtida.

Noen som vet om det finnes en boks m/type2 uttak der strømtilførselen bare kan plugges rett inn i et blått 32A 3-fas (eller 32A enfas) uttak? Sånn á lá elbilhjelpens semiportable ladestasjoner som ikke installasjonspliktige av elektriker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Gus1

Stålrørene vi elektrikere bruker er galvanisert og ruster ikke. Men det er utfordrende å bruke fordi det er best med rette lengder, da slipper man bend og kapp. -Mye putl..

Du kan lage en grøft og eksempelvis beskytte kabelen med terrassebord, da er den beskyttet mot eks. overgraving med spade.

Bruk PFXP den har isolert jordleder dobbelisolert). Erfaringsmessig færre fremtidige jordfeil på disse målt mot den klassiske PFSP. De har også nærmest identisk pris.

Legg frem så mye strøm du kan, så slipper du å gjøre jobben på nytt når du trenger mer strøm. Som nevnt tidligere er jeg tilhenger av 32A 3fas som et utgangspunkt.. ;)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Malawi

Takker for tips :-)

De rørene jeg har er rundt 60 år og har knappt rust, nå har de vært ganske beskyttet, men tenker at de vil vare endel år til selv i bakken.

Er helt enig i å legge inn så mye kapasitet som mulig, skulle det bli en Tesla med tid og stunder, må jeg være sikker på at den kan lades helt opp i løpet av noen timer. Forhåpentligvis vil det jo komme flere hurtigladere, men tror salget øker så raskt at det vil kunne bli "kamp" om ladeplassene rundtom. Kan jeg ha 12KW eller mere, betyr det at jeg kan dra hjemmom og spise lunch mens jeg lader(Leaf mm) istedet for å kjede meg på et ladepunkt.

Skal jeg kunne gjøre det samme med en Tesla må jeg i praksis ha mere enn en ett ordinært husabbonement kan takle, og da blir det jo fort dyrt.

Gus1: Siden du er elektriker må jeg jo spørre - Tror du det kan være noe problem om jeg selv legger en PFXP kabel(med åpen grøft inntil den er inspisert) og deretter kontakter elektriker?

Eller er det stor sjanse for å bli møtt med at "den kabelen har ikke jeg lagt, så jeg vil ikke koble til"?


Gus1

@Malawi: -Er nok ikke noe problem å legge denne kabelen selv. Er koblingsarbeidet (med unntak av skjult varmeinstallasjon) som krever fagkompetanse. Bare en fordel å "komme til duk og dekket bord"..  ;)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA