Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installasjon i garasje

Startet av ethoring, fredag 31. januar 2014, klokken 10:43

« forrige - neste »

ethoring

Hei.

Jeg får lagt strøm til garasje nå. Fikk opprinnelig tilbud på 32A-kurs. Men da jeg spurte om 32A lading, f.eks. blå industrikontakt, fikk jeg nytt tilbud med større kabel til garasje, ny kurs i sikringsskap etc. Slik at det blir én dedikert 32A kurs samt en kurs til resten av garasjestrømmen.

Bør jeg gå for dette? Må jeg ha det slik, med en dedikert 32A kurs, for å kunne ha blå industrikontakt eller for å kunne montere type 2 lader med 32A i fremtiden?

Vil lading med enfas, 230V, 32A innebære enkeltlader eller kreves dobbeltlader i elbiln?

Takk for svar

Trig8

Det er alt etter hva du vil ha.
Jeg har max. 16A lading i Leaf´en, men har fått installert 32A kabel til garasjen. Der er det en underfordeling (boks på ca. 20x20 cm) med to 16A sikringer. Videre er det en blå 16A industrikontakt på den ene sikringen, og et dobbelstøpsel Schuko på den andre sikringen.
Dermed dekker jeg behovet jeg har i dag, og kjøper jeg en bil med mulighet for 32A lading senere kan jeg fjerne underfordelingen og koble rett på 32A kabelen.
Lys i garasjen og et 10A stikk hadde jeg fra før, så det trengte jeg ikke ta hensyn til.

tomrh

Jeg har i dag en enkel 16A kurs inn til garasjen, det er gravd ned jordet 2 x 2,5mm2 kabel fra huset, og kursen brukes også til bl.a. belysning + schuko-uttak til utstyr m.m. Denne kursen har vi ladet mjauen fra, hovedsaklig på 10A men av og til korte tidsrom med 16A kladd (trekker 14A). Nå har vi en Leaf i tillegg, og begge skulle ha kunnet lade samtidig. Leafen trekker 16A. Må derfor få lagt ut en ekstra kurs. Jeg kan jo f.eks. bare grave ned en ekstra jordkabel i parallell og få elektriker til å koble på? Eller skal jeg bytte ut eksisterende jordkabel med 32A kabel og lage underfordeling i garasjen slik Trig8 har gjort? Kan jo også føre ut 3-fase til garasjen og få to kurser til lading og en til belysning + schuko? Har dere noen formeninger om pris/nytteverdi for ulike alternativer?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på fredag 25. juli 2014, klokken 20:57
Jeg har i dag en enkel 16A kurs inn til garasjen, det er gravd ned jordet 2 x 2,5mm2 kabel fra huset, og kursen brukes også til bl.a. belysning + schuko-uttak til utstyr m.m. Denne kursen har vi ladet mjauen fra, hovedsaklig på 10A men av og til korte tidsrom med 16A kladd (trekker 14A). Nå har vi en Leaf i tillegg, og begge skulle ha kunnet lade samtidig. Leafen trekker 16A. Må derfor få lagt ut en ekstra kurs. Jeg kan jo f.eks. bare grave ned en ekstra jordkabel i parallell og få elektriker til å koble på? Eller skal jeg bytte ut eksisterende jordkabel med 32A kabel og lage underfordeling i garasjen slik Trig8 har gjort? Kan jo også føre ut 3-fase til garasjen og få to kurser til lading og en til belysning + schuko? Har dere noen formeninger om pris/nytteverdi for ulike alternativer?

Personlig hadde jeg dratt ut 3x32A 230V (går ut fra at du har IT anlegg). Denne kan så splittes i 3 stk. 16A kurser i garasjen, og du har også mulighet til å montere et 3-fase 16A stikk om du f.eks skulle få bruk for dette til noe verktøy og lignende. 32A 1-fase til Tesla blir også mulig å montere men da kan du ikke trekke mye på de andre kursene uten å justere ned til f.eks 20A eller 25A. Uansett gir det deg de fleste muligheter.

Kabelen du trenger er nok i så fall høyst sannsynlig PFSP 3x10/10. F.eks denne:

http://www.elektroimportoren.no/pfsp-3x10-10-1kv-tr/1067038/Product.html?Event=pathlist

Det kan godt hende denne kabelen også kan sikres med 40A eller 50A sikring. I så fall kan du trekke 32A 1-fase samtidig som du trekker en del strøm på de to andre kursene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. juli 2014, klokken 22:44
Personlig hadde jeg dratt ut 3x32A 230V (går ut fra at du har IT anlegg). Denne kan så splittes i 3 stk. 16A kurser i garasjen, og du har også mulighet til å montere et 3-fase 16A stikk om du f.eks skulle få bruk for dette til noe verktøy og lignende.
God idé! Hadde kanskje sett for meg 3x16A, men hvorfor ikke slå på stortromma med en gang som du sier med 3x32A, hvem vet vel hvilke elbiler som blir kjøpt i framtida? Hovedsikringen i huset er 3x63A IT nett ja, vil det måtte gjøres mye ekstra i sikringsskapet i huset for å få koblet på jordkabelen? I garasjen må det vel settes inn egen underfordelingsboks? Håper ikke dette blir astronomiske summer til elektrikerfirmaet, det er sikkert en del av dette jeg kan sette opp selv og trekke ledninger på forhånd. Ihvertfall jordkabel og fordelingsboks i garasjen skulle jeg tro?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på fredag 25. juli 2014, klokken 23:42
God idé! Hadde kanskje sett for meg 3x16A, men hvorfor ikke slå på stortromma med en gang som du sier med 3x32A, hvem vet vel hvilke elbiler som blir kjøpt i framtida? Hovedsikringen i huset er 3x63A IT nett ja, vil det måtte gjøres mye ekstra i sikringsskapet i huset for å få koblet på jordkabelen? I garasjen må det vel settes inn egen underfordelingsboks? Håper ikke dette blir astronomiske summer til elektrikerfirmaet, det er sikkert en del av dette jeg kan sette opp selv og trekke ledninger på forhånd. Ihvertfall jordkabel og fordelingsboks i garasjen skulle jeg tro?

Du må ha en underfordeling ja, men det er bare en boks som ikke koster all verdens. En to-raders 14-moduler holder lenge. Det som må gjøres i sikringsskapet inne er å få plass til en ekstra automatsikring på 3 modulers bredde.

Kabel bør det være greit å handle inn og trekke selv, men avklar det med elektrikeren på forhånd først. Han kan også regne ut om du kan sikre den med 40A eller 50A. Jeg har samme kabel selv og hos meg gikk det fint med 50A. Med 50A kan du belaste f.eks en fase med 32A og de to andre med 25A sånn circa så det gir veldig god kapasitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

SitatPersonlig hadde jeg dratt ut 3x32A 230V (går ut fra at du har IT anlegg). Denne kan så splittes i 3 stk. 16A kurser i garasjen, og du har også mulighet til å montere et 3-fase 16A stikk om du f.eks skulle få bruk for dette til noe verktøy og lignende. 32A 1-fase til Tesla blir også mulig å montere men da kan du ikke trekke mye på de andre kursene uten å justere ned til f.eks 20A eller 25A. Uansett gir det deg de fleste muligheter.

Trekker du 32A til en Tesla belaster du to faser fullt ut. Da blir den siste verdiløs.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 27. juli 2014, klokken 10:21
SitatPersonlig hadde jeg dratt ut 3x32A 230V (går ut fra at du har IT anlegg). Denne kan så splittes i 3 stk. 16A kurser i garasjen, og du har også mulighet til å montere et 3-fase 16A stikk om du f.eks skulle få bruk for dette til noe verktøy og lignende. 32A 1-fase til Tesla blir også mulig å montere men da kan du ikke trekke mye på de andre kursene uten å justere ned til f.eks 20A eller 25A. Uansett gir det deg de fleste muligheter.

Trekker du 32A til en Tesla belaster du to faser fullt ut. Da blir den siste verdiløs.

I prinsippet ja, men om det kun er lys på de andre fasene tåler sikringen fint at du bruker 100W eller så til det periodisk. Men som jeg nevnte tidligere kan en 10mm2 kabel som regel sikres med 40A og kanskje også 50A. Det kommer bl.a an på forlegningsmetoden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Prinsippet med 100 W er overbelastning, og det kan du like godt legge på det to samme fasene som Teslaen lader på. ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

PST

Det er et krav om at det skal være en egen dedikert kurs for ladbare kjøretøy, uansett hvor mange ampere den har. Ved montering av industri kontakt må denne monteres utilgjengelig for barn da den ikke har barnesikring innebygget. Dette ifølge NEK400:2014.

Gus1

Legg ut så mye som mulig. 3x10mm2 kabel kan under alle omstendigheter belastes med 50A (untatt i isolert vegg A1/2, men det antar jeg ikke er tilfelle her)

Du bør også ha eget underfordelingsskap i garasjen. Da bortfaller alle NEK-krav som er fastsatt i boligdelen. Les: -Man kan fremdeles benytte 2,5mm2 på 16A A1 forlegning. Man trenger heller ikke å risikovurdere for små barnehender, da en normal garasje ikke er oppholdssted for barn (aldri hørt at dette i det hele tatt må vurderes barnesikring på CEE-kontakt. Uansett er 170cm over bakken utilgjengelig for barn.).

I sikringsskapet inne trenger du strengt tatt ikke gjøre noe annet enn å koble 10mm2 kabelen rett inn på samleskinnen (du bør -for feilsøkingsøyemed- helst ha en av/på-bryter). Overbelastningsvernet kan stå i garasjen... Da kan man utnytte maks..

Arbeidet med å legge større kabel er likt med liten i denne sammenheng. Økte materiellkostnader er også marginale relativt sett, og du får en MYE, MYE bedre og mer fleksibel løsning. På sikt kjøper du deg en hjemmelader med type2-uttak også  ;)

Lykke til! :-)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

tomrh

Sitat fra: Gus1 på lørdag 02. august 2014, klokken 22:16
Legg ut så mye som mulig. 3x10mm2 kabel kan under alle omstendigheter belastes med 50A (untatt i isolert vegg A1/2, men det antar jeg ikke er tilfelle her)

Du bør også ha eget underfordelingsskap i garasjen. Da bortfaller alle NEK-krav som er fastsatt i boligdelen. Les: -Man kan fremdeles benytte 2,5mm2 på 16A A1 forlegning.
Var en som fortalte meg at han rett og slett koblet opplegget i garasjen til jordkabelen via en kontakt, da bortfalt alle krav og man kan gjøre alt selv også. Har han rett?

For da tenkte jeg nemlig å få elektrikeren til å montere en blå 32A trefas kontakt akkurat der jordkabelen kommer inn, og å koble til i sikringsskapet i huset. Det er alt elektrikeren trenger å gjøre. For da kan jeg f.eks. kjøpe en ferdig oppsatt byggsentral e.l. som gir meg den underfordelingen jeg trenger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Gus1

Nja, dette er ikke noe jeg har hørt om. Skillet i følge normen er hva som regnes som en "forbrukerkurs" forbrukerkurser er kurser opp til og med 25A. Dersom sikringen til slike installasjoner står plassert i boligens hovedskap, så er de en del av boligens installasjon -og omfattes av boligdelen i NEK (normen). I praksis kun en del vurderinger omkring ledningsevne.

Står sikringen i egen fordeling i garasjen, forsynt fra en større sikring, bortfaller altså dette. Da er det eksempelvis lov med 2,5mm2 ledning på 16A (in1,45 forlegn. A1) i garasjen.

Riktig som du skriver så kan man montere en rundstift (CEE-kontakt) 32A direkte på kabelen i garasjen. Dette er altså ikke en forbrukerkurs, og installasjonen krever faktisk heller ikke forankoblet jordfeilbryter -men anbefales sterkt!

Men den byggsentral-løsningen din tror jeg DLE (Det lokale eltilsyn) vil hakke på om de kommer på kontroll. Min vurdering er at denne strider mot forskriftens krav til at "enhver installasjon skal være tilpasset bruken". Videre er da min vurdering at du løser behovet med en løsning beregnet for midlertidige og kortvarige installasjoner.

Velg fast og tilpasset installasjon! ;-)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

tomrh

#13
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. juli 2014, klokken 22:44
Kabelen du trenger er nok i så fall høyst sannsynlig PFSP 3x10/10. F.eks denne:

http://www.elektroimportoren.no/pfsp-3x10-10-1kv-tr/1067038/Product.html?Event=pathlist
Jeg tror jeg i første omgang går for 32A 3-fas i jordkabel direkte til en blå industrikontakt rett på garasjeveggen, den kan jeg lade Leafen fra via overgang. Så får jeg tenke på underfordeling senere.

Spennet over fra hus til garasje der jordkabelen skal graves ned er ca. 10 meter. I tillegg noen meter ekstra inn til sikringskap i huset samt opp på vegg i garasje. Er 3x10/10 mm2 fortsatt den dimensjonen jeg skal ha?

Edit: elektriker sier at 3x6/6 mm2 også går bra, f.eks. denne: http://www.elektroimportoren.no/pfsp-1kv-3x6-6-tr/1067043/Product.html?Event=showwindow
Den er jo vesentlig billigere. Noen innvendinger før jeg bestiller?

(Ellers takk til alle for innspill!)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Btw - hva slags industristikk er det man kan bruke til 32A enfas? Blå CEE 3-pins er vel begrenset til 16A enfas?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA