Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

frskby

OPPDATERING FRA TRÅDSTARTER:
Har da vært hos Tesla. Fikk telefon på morgenen i dag at jeg kunne komme å hente nytt adapter.
Dukker opp forholdsvis blid og fornøyd og møter en amerikaner. Han vil teste adapteret, greit nok. Kommer tilbake etter 10 min og sier at dette fungerer jo helt fint. JA, det fungerer fint når det har ligget i varmegrader siden morgenen i dag. "Men hvordan kan vi få testet det da sier han..." Da begynner frustrasjonen å komme hos meg.
Kommer så en svenske som ringte meg i utg.pkt. Hun sier vel noe hun ikke burde si at lading på Tesla fungerer ikke nå som det er såpass kaldt. Da begynner min frustrasjon å vende mot aggresjon. De går så på bakrommet igjen.
Imens kommer Mr Wold gående og jeg huker tak i han. Forklarer situasjonen, og han tar dette svært alvorlig. "Dette er krise" er hans ord. Han er meget hyggelig og forstår min frustrasjon. Han sier videre at det jobbes på spreng med å finne løsning på problemet som er kjent. I "verste" fall skal de få kjøpt inn Salto kabler.
Det er også kalt inn til krisemøte med bla Elon i kveld sammen med norske representanter for å finne ut hva de skal gjøre med situasjonen.
Svensken kommer så ut igjen og sier at de ikke har flere ladekabler. Hvorfor i helvete ringte du meg og sa jeg kunne komme å hente det da renner det ut av meg...
Avtalte så med Wold at jeg får med meg min egen kabel hjem igjen i tillegg til en annen de hadde liggende. Skal så teste igjen nå  i ettermiddag/kveld. Får jeg fortsatt ikke ladet så er det på nytt på igjen med NAF og få bilen inn til Skøyen i morgen. Uansett skal jeg komme innom i morgen og få ladet med litt raskere power enn jeg har her hjemme, og jeg får lånebil i noen timer.
Plugger nå inn laderen, den lyser iallefall grønt, og teller opp til 13A, men teller IKKE opp hvor mange km den lader i timen. Lader den i det hele tatt nå?

Frustrasjonen og aggresjonen er ganske høy nå. Lurer på hvordan de på kort sikt skal løse mine problemer. Jeg er avhengig av en familiebil.
Venter spent på møte med Wold igjen i morgen tidlig og høre hva som kom ut av møtet i kveld.

Dette ble dessverre litt langt, håper du henger med fortsatt.

Brede, kanskje din mail har fyrt igang hele krisemøtet som nå skal være i kveld. Uansett bra at det kanskje skjer noe.
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

Roger Kolbu

#106
Batteriet må varmes opp FØR du får lading på batteripakka. Det er nettopp derfor du får 0 km på ladestatus.

Ta det med ro - og ta deg en cognac mens du venter! :-D
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Teslanewbie

Sitat fra: Roger Kolbu på mandag 13. januar 2014, klokken 18:47
Batteriet må varmes opp FØR du får lading på batteripakka. Det er nettopp derfor du får 0 km på ladestatus.

Ta det med ro - og ta deg en cognac mens du venter! :-D

Her er det nok eieren som blir varm i hodet isteden .. Ho ho ho
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

eledille

Jeg håper inderlig at de ikke bare konsentrerer seg om at dette ikke funker i kulda. Saken er at i kulda funker det ikke i det hele tatt, men UMC'en funker jo bare når den føler for det uansett temperatur.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Brede

Godt å høre at noe skjer rundt saken.

Jeg har ikke fått noen svar på mailen, men ser at jeg har fått et anrop på telefonen fra et US-nummer.  :)

teslaslaven

Sitat fra: Roger Kolbu på mandag 13. januar 2014, klokken 18:47
Batteriet må varmes opp FØR du får lading på batteripakka. Det er nettopp derfor du får 0 km på ladestatus.

Ta det med ro - og ta deg en cognac mens du venter! :-D

Godt poeng! :)

Er ikke i noen posisjon til å hevde at ikke feil på kabler eller liknende kan forekomme, men det kan være greit for samtlige eiere å få repetert det som blir sagt ved overlevering og gjennomgang av bilen.
Er batteriet kaldt må det forvarmes før lading finner sted, ofte vil bilen da stå med mørkeblått lys mens pakken varmes.

Ønsker man at bilen skal være mottakelig for lading i streng kulde bør man ikke aktivere range mode og om man kjører langt, sørge for å deaktivere range mode et lite 10 minutt før man parkerer bilen - slik at bilen får mulighet til å varme pakken tilstrekkelig før man parkerer.

Tilsvarende bør man plugge i laderen når man har parkert bilen og ikke la den stå i timer utendørs før man plugger i.

Bilen fungerer selvsagt om man ikke følger disse prinsippene også - men vær klar over at bilen da i mange tilfeller faktisk må forvarme pakken før ladingen kan rampes opp.

arnljon

Hipp hurra for at det endelig skjer noe og at Tesla har skjønt alvoret. Det bør være klinkende klart for dem nå at utstillingsvinduet Norge kan utvikle seg til å bli svært dårlig reklame dersom de ikke tar ladeproblematikken på alvor. UMCen har alvorlige svakheter i skjevt belastede IT nett. Dette opplever endel, mens andre ikke har problemer. Når Menneskes kabelen fungerer feilfritt skulle det være enkelt for Tesla å fikse problemet. Det står kun på vilje
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

eledille

Men når den står med blått lys og påstår at den varmer batteriet, så regner jeg med at den skal trekke strøm fra nettet til dette?

Jeg har i hvert fall opplevd at den sto og lyste blått uten at ladingen noen gang kom i gang. Den trakk ikke strøm.

Med Mennekes-kabelen trekker den strøm fra veggen mens den forvarmer. Kan dobbeltsjekke etterpå.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jsu224

Jeg har hele tiden vært litt spent på hvilke problemer jeg skulle få når det ble kaldt. Det var derfor med en viss spenning jeg skulle kjøre bilen til jobb i dag tidlig. Ladingen hadde fullført i natt i -13 og ting har fungert som det skal i dag. Plugget i så fort jeg kom hjem nå og det lades med 13km/t (234v/13a) med UMC. Sjekker appen jevnlig med stor spenning nå...jeg må få ladet i hele natt for å kunne ta den til jobb i morgen....
Så langt alt vel...måtte det vare!

Bra de tar dette på alvor nå. Svært få av oss har vel kjøpt dette som kun sommerbil.....  >:(

teslaslaven

Sitat fra: eledille på mandag 13. januar 2014, klokken 19:10
Men når den står med blått lys og påstår at den varmer batteriet, så regner jeg med at den skal trekke strøm fra nettet til dette?

Jeg har i hvert fall opplevd at den sto og lyste blått uten at ladingen noen gang kom i gang. Den trakk ikke strøm.

Med Mennekes-kabelen trekker den strøm fra veggen mens den forvarmer. Kan dobbeltsjekke etterpå.

Mulig andre har et mer utfyllende svar, men det kan ta tid før ladingen kommer igang.
Har du "fryst" batteripakken din kan det faktisk ta opptil to timer før bilen lades med full styrke.

Ettersom batteripakken varmes og ikke lades, vil det følgelig virke som om ingenting skjer.

Har ikke opplevd noen problemer nå i streng kulde, annet enn et fortreffelig varmeapparat og en herlig app.
Men jeg kjører ikke med range mode på og jeg setter alltid bilen til lading like etter at jeg har parkert i garasjen.

eledille

Men hvis den varmer batteri så trekker den jo strøm fra veggen, eller hva? Jeg har en måler på veggen, og det var dermed lett å se at den faktisk ikke tok strøm.

Å ta energi fra batteriet for å varme så man kan lade er meningsløst.

Hvis den trekker strøm fra veggen så skal du i hvert fall se at spenningen faller når den begynner.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

D.O

Måtte prøve på nytt, men nå er det bare -10'c (men mye vind) så det kan hende ikke dette blir representativt. Bilen har stått siden kl 15 og kun kjørt 2 km etter kl 0700 i morges, temp på app og i bil viser -10'c så bilen er like kald som det er ute. Har range mode på. Og umc til Tesla som fortsatt ligger i utetemp men tørt.
Samme resultat som i går ved -17'c . Bilen blinker grønt, står med calculating... I ca 30sek hvor ampere er vekslende mellom 1A og 2A. Etter dette starter den og teller raskt opp til 13A.
Men tror den varmer batteriet og at dette får typical range til å stige. For ladetiden står på 24h+ noe som tilsier at den lader saktere en 14km/t . Alikevel gikk typical opp fra 223km til 238km på ca 20min, noe som ville krevd mye mer enn 13A. Og når den kom opp til 239km så kom ladetiden ned på normale 7t.
Så min bil forvarmer trolig i allefall under overnevnte tilstander. Og har ikke problemer med umc, selv den er tilkoplet IT nett og står i ute temp til enhver tid. Ser da bort fra lading etter instillt tidspunkt og slikt jeg ikke har testet.
Hadde vært morsomt å prøvd min umc på en bil som sliter med lading, men nærmeste Tesla er vel i Brønnøysund, 16mil unnna.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

turfsurf

Sitat fra: teslaslaven på mandag 13. januar 2014, klokken 19:35
Men jeg kjører ikke med range mode på og jeg setter alltid bilen til lading like etter at jeg har parkert i garasjen.

Akkurat dette er viktig, gjør man det vil man stort sett få ladet. Dvs starte lading mens batteriet er varmt. Risikerer jo fremdeles å få "Charging will start momentarily" dog...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: frskby på mandag 13. januar 2014, klokken 18:32
Svensken kommer så ut igjen og sier at de ikke har flere ladekabler.

Interessant, jeg skal levere bilen på Skøyen i morgen for diverse service, og har blitt lovet ny UMC:

"Please ensure to bring your UMC to your appointment so that we can replace it for you."

Skrev en ganske detaljert mail om ladeproblemene og refererte til denne diskusjonen, virker som om Tesla har fått dette på dagsordenen nå. Mottok ganske prompt svar, og lovnader om hjelp. Så får vi se. Tipper man får ny UMC, og samme problemene...  :(
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lakjebra

Ladetrøbbel på mange måter her. Min vil ikke lade på 13A lengre. Etter ca 30 sek. på lading med 13A går den ned til 10A. Har prøvd ørten ganger ....samma hver gang. Kilden er den samme som funket greit før. Bilen er ikke kald. Står i temperert parkhus. Har resatt med "power off" i 10 min. og resatt UMC. Mistenker UMC-problem her også.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA