Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

buylove

Hei!
Har ikke hatt en eneste ladning som har gått problemfritt med medfølgende UMC. I natt var en av de beste lade forsøkene jeg har hatt. Bilen ladet fra kl. 23.00 i går og til ca. kl. 11.00 i dag på 12A før den koblet ut. Jeg har forsøkt i forskjellige innstillinger på bilen men den slutter å lade uansett. Når jeg parkerte bilen i går kveld var det -15 grader ute, i garasjen er det alltid pluss grader.Vet ikke om bilen vil lade i noen minutter eller timer når jeg går fra den. Det eneste jeg vet er at den kommer til å kutte ladningen før den er fulladet.Har også gjort den siste oppdateringen på softwaren, det hjalp ikke, tror nesten at det ble verre etter det. Kan ikke bruke bilen på langtur da jeg er redd for nettopp det som del her opplever.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Terhar

Kom hjem fra lengre kjøretur for 1 time siden med 60 km igjen, ikke brukt rangemode. 10 kuldegrader.  Satte bilen til lading, har 32A, blått adapter, ikke mulig å få igang lading, charge cabel problem. Prøvde flere ganger, startet opp bilen og kjøre noen cm frem og tilbake uten hell.
Har også Salto 13A ladekabel, satte i denne, ladingen startet umiddelbart.
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

rsy

Virker som ladestasjoner og 3dje-parts schuko-kabler fungerer problemfritt. Altså alt annet enn UMC på schuko eller med adapter.

Selv skal jeg ha 22kw ladestasjon, og tror også jeg kjøper Mennekes-kablen fra Salto. Da er alle problemer forhåpentligvis løst.

RSy

Kallagtunet

Sitat fra: rsy på søndag 12. januar 2014, klokken 18:54Da er alle problemer forhåpentligvis løst.


Nope, ingen problemer er løst men du har kjøpt deg ut av Tesla sine problem.

D.O

#19
Sitat fra: D.O på søndag 12. januar 2014, klokken 18:36
Har -17 nå og bilen har stått ubrukt, har 24 mil typical så trenger ikke lade , men skal prøve å lade nå for å se om det fungerer. Har ikke hatt problemer før, men ikke hatt kaldere en -12 tidligere. Umc har ligget ute i natt så den er like kald. Oppdaterer om litt :)
Har en feilmelding på parksensor så denne meldingen står over der hvor lade tiden og andre meldinger kommer. Var derfor litt vanskelig å se men bilen ble stående med "calculating ett eller annet" i ca 20 sek og vekslende på 1-2A før ladestrømmen gikk opp til 13A. Hadde faktisk ca 26 mil typical igjen og har den innstillt på maks daily. Tiden i følge app på telefon var først 50+ timer, etter 5min ca 24 timer og nå etter ca 10 min er den på 5t 34min, så den varmet trolig batteriet litt? I allefall så er temp ute -17 i følge bil og -15 på tempmåler i huset, og umc har ligget ute(det gjør den hele tiden, men tørt) og alt fungere uten problemer.  :) har siste oppdatering.
Edit: Jeg har altså Tesla sin umc.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

buylove

Hei!
Ja det ser ut til at alt annet en Tesla sitt original utstyr funker. Jeg mener at dersom jeg må kjøpe ekstra lade utstyr så burde Tesla betale det så lenge jeg var lovet at medfølgende UMC og adaptere skulle fungere. Det jeg så for meg når jeg bestemte meg for bilen var at jeg burde ha en Type 2 kabel, ellers ville jeg greid meg fint med det utstyret som følger med dersom det fungerte. Noe jeg tok som en selvfølge helt til jeg fikk bilen og begynte og lese om lade problemene på forumet her.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

rsy

#21
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 12. januar 2014, klokken 18:59
Sitat fra: rsy på søndag 12. januar 2014, klokken 18:54Da er alle problemer forhåpentligvis løst.


Nope, ingen problemer er løst men du har kjøpt deg ut av Tesla sine problem.

Ja, kall det gjerne hva du vil. Men mine problemer er i alle fall ute av verden.

Jeg synes absolutt det ikke er holdbart at UMC ikke fungerer. I det minste forventer man en uttalelse fra Tesla om dette og informasjon om videre fremdrift for å løse problemet. I grunn burde man fått en 3dje-parts erstatning (som f.eks kabelen til Salto).

Hva man kan kreve i et tilfelle som dette avhenger av hva problemet er, hvilke ulemper problemet medfører, kostnad av quickfix og hvor lang tid det vil ta å rette feilen.

I dette tilfelle er feilen i grunn ekstrem stor! Det gjelder jo lading av nettopp en elbil, og dette alene står for all fremdrift. Altså bilen er ikke brukbar hvis ikke dette fungerer. Og hvis dette fungerer 50% av gangene så er det også det samme som at bilen ikke fungerer. Hvis du har en fosilbil som kun starter mandag til torsdag og står de andre tre dagene, ja så har du definitivt en bil som ikke fungrer slik den fra produsenten er ment å fungere. Så dette er en stor vesentlig feil.

Quickfix med ny ladekabel koster svært lite (ca 5-6000 kroner), noe som er en svært liten kostnad og ulempe for selskapet i forhold til ulempene for bileierene som har en bil de ikke kan kjøre.

Jeg tror derfor hvis man retter dette kravet på en ryddig måte mot Tesla, ikke vil ha noe problem med å få dekket en slik kabel. Forutsatt at feilen meddeles skriftlig, med kort frist for utbedring. Hvis ikke Tesla finner dette rimelig er jeg så og så bombesikker på at forliksrådet har en annen formening om dette når man vurderer teksten i Lov om forbrukerkjøp § 29:

""Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.""


RSy

tony@lunatech.no

Det som skremmer meg (som fortsatt venter på bil) er at de to gangene jeg har "konfrontert" Tesla med dette problemet så har det blitt avblåst som bagateller eller at folk ikke skjønner hva de driver med når de skal lade bilen.

Første gangen var på Alnabru rett over jul hvor jeg sa at jeg bekymret meg for alle problemene som jeg har hørt om. Han sa at det hadde vært mye problemer i begynnelsen på grunn av UMC, men dette var fordi folk satte "kontakten i feil vei" og da "gikks trømmen feil vei" og mente at etter man snudde kontakten i veggen slik at ledningen pekte opp så var 95% av problemene løst...

Andre gangen var på Skøyen for et par uker siden. Problemet ble relativt arrogant avblåst med at alt det som jeg leser på forum må jeg ikke tro på.. "der sitter det kanskje max 50 personer som alle er kommet dit fordi de har problemer imens de som ikke har problemer ikke er på forumene. Nesten alle gangene de hadde hatt folk som hadde hatt problemer så hadde det vært brukerfeil og det ble fortalt eksempler med folk som hadde 20m skjøtekabel i trommel osv. osv...

Bilen min leveres i April og om ikke dette er løst innen den tid kommer jeg til å kreve alternativ UMC.  Heller vel også kanskje imot en Salto løsning hjemme.....
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

dotten

Sitat fra: Lunatech på søndag 12. januar 2014, klokken 21:11
Det som skremmer meg (som fortsatt venter på bil) er at de to gangene jeg har "konfrontert" Tesla med dette problemet så har det blitt avblåst som bagateller eller at folk ikke skjønner hva de driver med når de skal lade bilen.

Første gangen var på Alnabru rett over jul hvor jeg sa at jeg bekymret meg for alle problemene som jeg har hørt om. Han sa at det hadde vært mye problemer i begynnelsen på grunn av UMC, men dette var fordi folk satte "kontakten i feil vei" og da "gikks trømmen feil vei" og mente at etter man snudde kontakten i veggen slik at ledningen pekte opp så var 95% av problemene løst...

Andre gangen var på Skøyen for et par uker siden. Problemet ble relativt arrogant avblåst med at alt det som jeg leser på forum må jeg ikke tro på.. "der sitter det kanskje max 50 personer som alle er kommet dit fordi de har problemer imens de som ikke har problemer ikke er på forumene. Nesten alle gangene de hadde hatt folk som hadde hatt problemer så hadde det vært brukerfeil og det ble fortalt eksempler med folk som hadde 20m skjøtekabel i trommel osv. osv...

Bilen min leveres i April og om ikke dette er løst innen den tid kommer jeg til å kreve alternativ UMC.  Heller vel også kanskje imot en Salto løsning hjemme.....

Je får også bil i april, og var også innom tesla og spurte om dette, det sitter noen å leser alt vi gør her sa de. men de mente også at det var mye brukerfeil. Jeg vet hvor sint jeg kommer til å bli om min tesla ikke fungerer.

Men! det skulle vel komme nye UMCer i første kvartal av 2014 mener jeg å  ha lest. kanskje vi får denne?
S85

P85D fra mars 2015

asa

Morsomt at de som får bil i april bekymrer seg...

Da er det sommer og bare velstand...  tenk på oss som må få den til å overleve hele vinteren  ;)

Tror nok dette løser seg ganske snart, om ikke på annen måte så kjøper de inn en ordentlig ladekabel fra 3. part til alle mann.

frskby

Da er jeg endelig hjemme. Tok i overkant av 4 timer fra jeg ringte til jeg nå var hjemme igjen. En SVÆRT kald opplevelse å vente nærmere 3 timer på NAF.
Turen går til Tesla i morgen. Spent på hvilken forklaring de kommer opp med. Får vel skylden for å ha gjort noe galt selv tenker jeg...
NAF karen var iallefall hyggelig.  :P
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

buylove

Sitat fra: asa på søndag 12. januar 2014, klokken 21:41
Morsomt at de som får bil i april bekymrer seg...

Da er det sommer og bare velstand...  tenk på oss som må få den til å overleve hele vinteren  ;)

Tror nok dette løser seg ganske snart, om ikke på annen måte så kjøper de inn en ordentlig ladekabel fra 3. part til alle mann.

Etter å ha slitt med dette siden jeg fikk bilen og erfaringen med Tesla så er jeg ikke så sikker på at dette ordner seg snart. Dette problemet ser ut til å vart ganske lenge og burde vert ute av verden forlengst. Se bare på hvor lang tid det har tatt med adapterne.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

peskareta

Har ikke hatt noen problemer med å sette igang lading på IT 230 13A etter den siste oppdateringa -  før det i dag var -12. Kaldt batteri.

Masse feilmeldinger
12V low
Cable problem
Osv.

Fikk akkurat inn rett dose for dagens etappe.

Meget lite tillitsvekkende.

I tillegg har jeg de samme problemene som alle andre på IT nett. Kabelen kan ikke stå i etter ferdig lading osv. App funker delvis.


Nå kan TESLA fikse noe. Blåplugg løste ingen ting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

D.O

Det som er litt merkelig er at noen har problemer mens andre ikke. Er det forskjellige versjoner av umc? Funker som fjell hos meg på både IT of TN. Bortsett fra start via app. Hentet bil og umc rett før jul.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Havebigfun

Sitat fra: D.O på søndag 12. januar 2014, klokken 22:32
Det som er litt merkelig er at noen har problemer mens andre ikke. Er det forskjellige versjoner av umc? Funker som fjell hos meg på både IT of TN. Bortsett fra start via app. Hentet bil og umc rett før jul.
Hvilken dato er din UMC produsert?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA