Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lunde-testen - diskusjon, meninger etc. - kjør debatt !

Startet av bromm, tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:58

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 28. januar 2014, klokken 20:16
Du sammenligner Leaf mot Note og i3 mot 135i, hahahaha.
Det er vel bedre enn å sammenligne med en Micra  ;D
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Øyvind.h

#136
Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:41
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. januar 2014, klokken 18:44
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 18:12
Og når det gjelder "Lunde-testen" ... kjør testen fra Bergen til Stavanger, side-om-side på E39(!) ... så får vi se, hva forbruk angår bilene blir tilslutt.
Blir jo veldig kjedelig å måtte stå og vente på at i3`en skal lade hele tiden? Må gjøres sommerstid i så fall :)
Å sammenligne Tesla og BMW i3 er som å sammenligne en Audi A7 mot en Audi A3, man ville aldri gjort det i "fosil" verdenen, og man finner ingen bilblader som har sammenlignet slike biler i tester.
Helt enig :) Skjønner ikke hvorfor Model S stadig skal fremstilles ufordelaktig på i3 subforumet ved å konstruere situasjoner som er irrelevante og/eller lite sannsynlige. Det er to helt forskjellige biler, gode på sine områder.

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:41
Skal vi først kjøre om kapp kan vi jo ta førstemann fra bunn til topp og ned igjen i Paleet parkeringshus i Oslo - har ikke sett mange Tesla'er parkert der  ;D
Om jeg får låne en Model S gratis av noen blir jeg med på parkeringshus-race :) Men ikke med min egen  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Leaf

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 20:22
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 28. januar 2014, klokken 20:16
Du sammenligner Leaf mot Note og i3 mot 135i, hahahaha.
Det er vel bedre enn å sammenligne med en Micra  ;D
Hehe, ja, men det var nå mest at du sammenligner i3 som 135i jeg lo mest av, jeg er jo BMW mann vet du ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Vind

#138
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 28. januar 2014, klokken 20:46
Hehe, ja, men det var nå mest at du sammenligner i3 som 135i jeg lo mest av, jeg er jo BMW mann vet du ;D
OK - ser jeg tok i der - det får bli en BMW 130i, der er akselerasjonen ganske lik.

- men poenget er at det er litt "konstruerte" sammenligninger vi gjør, det eneste noen av disse bilene egentlig har felles er drivkilden.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

02Henning

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 20:54
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 28. januar 2014, klokken 20:46
Hehe, ja, men det var nå mest at du sammenligner i3 som 135i jeg lo mest av, jeg er jo BMW mann vet du ;D
OK - ser jeg tok i der - det får bli en BMW 130i, der er akselerasjonen ganske lik.
Eventuelt en 118i som har samme effekt? :-)

flux


Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 07:46
Sitat fra: flux på onsdag 08. januar 2014, klokken 14:12
Sitat fra: Lunde på onsdag 08. januar 2014, klokken 13:29
Sitat fra: MortenH på onsdag 08. januar 2014, klokken 11:57
Jeg tipper det var lavere forbruk med Tesla Model S, siden den ser ut som den tar opp mindre luftmotstand enn BMW i3.

Ikke glem at Tesla S har litt større gummisåler og veier et tonn mer. Har fasiten, men den kommer først med S testen. Kommer nok neste uke ;-) Flere tips tas i mot. Vinneren får en full tank gratis :o) (på elbilen ;-) hehe
Model S sin induksjonsmotor er noe mindre effektiv enn en AC synkron motor som i3 har, og spesiellt ved lav last.
http://www.greencarcongress.com/2013/08/bmw-20130812.html

Jeg tipper 15,7 kwh/100km, på kartet ser det ut til at det er ca 200m høydeforskjell fra Hagan ned til Son, og det går i model S sin favør.
Gratulerer med seieren? Eller minst 2.nd place. (fant ikke noen nærmere i farten). Svaret ble 15,1 så vidt jeg kan forstå :-)
Takker!

Utfordrer Lunde til å kjøre Oslo-Bergen i en Tesla model S uten å lade, det tror jeg han kan klare :)


LMOR

Sitat fra: flux på tirsdag 28. januar 2014, klokken 21:40

Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 07:46
Sitat fra: flux på onsdag 08. januar 2014, klokken 14:12
Sitat fra: Lunde på onsdag 08. januar 2014, klokken 13:29
Sitat fra: MortenH på onsdag 08. januar 2014, klokken 11:57
Jeg tipper det var lavere forbruk med Tesla Model S, siden den ser ut som den tar opp mindre luftmotstand enn BMW i3.

Ikke glem at Tesla S har litt større gummisåler og veier et tonn mer. Har fasiten, men den kommer først med S testen. Kommer nok neste uke ;-) Flere tips tas i mot. Vinneren får en full tank gratis :o) (på elbilen ;-) hehe
Model S sin induksjonsmotor er noe mindre effektiv enn en AC synkron motor som i3 har, og spesiellt ved lav last.
http://www.greencarcongress.com/2013/08/bmw-20130812.html

Jeg tipper 15,7 kwh/100km, på kartet ser det ut til at det er ca 200m høydeforskjell fra Hagan ned til Son, og det går i model S sin favør.
Gratulerer med seieren? Eller minst 2.nd place. (fant ikke noen nærmere i farten). Svaret ble 15,1 så vidt jeg kan forstå :-)
Takker!

Utfordrer Lunde til å kjøre Oslo-Bergen i en Tesla model S uten å lade, det tror jeg han kan klare :)

Han tar sikkert imot den utfordringen for å slippe å betale ut premien :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Lunde

"Lundetesten" er et motsvar til øvrige tester der ymse journalister med ulike motiver kjørte bilene i alle himmelretninger der hovedformålet syntes å være å oppnå kortest mulig rekkevidde. Testene var gjerne av en karakter der de skulle testes under forhold de ikke kunne klare med åpenbart resultat. TH!NK skulle kjøres fra Oslo til Bergen i begynnelsen av totusentallet. Resultatet var åpenbart. Senere skulle de teste en TH!NK 2008 modell fra Trondheim til Oslo. De presterte å få en utladet bil som de lastet på en tilhenger med et strømaggregat som muligens gikk tomt for bensin ved Sinsenkrysset. Vel fremme i Trondheim sjekket ingen om bilen var fulladet eller hadde tatt lading overhodet. Resultatet var at de startet hjemreisen fra Trondheim med ca 20% energi på batteriet. OG i kjent stil ble overskriften på artikkelen "Allerede etter 10-15Kilometer ble det en intens jakt på stikkontakter" Konklusjonen var selvsagt at bilen var tilnærmet ubrukelig.

I skarp kontrast med hva de som brukte bilen til daglig innenfor normale økter ble dette for dumt. "Lundetesten" ble derfor lansert som et alternativ der man kunne sammenligne biler å se resultatet av en samvittighetsfull kjøring i trafikk og i fartsgrensene på stedet. Ingen "ekstremtest" med lav fart i motbakkene og lusekjøring, men som man bør kjøre om man følger fartsgrenser der man ferdes. For å gjøre testene så rettferdige som mulig kjører vi dem uten varme for å slippe en "ukjent" faktor. Hvor varmt vi hadde det i en bil kontra en annen osv. Dette vil aldri være en videnskapelig eksakt test da ulike forhold som temperatur, vær og vind varierer, men likevel mer treffsikkert enn hva media tidligere har prestert.

Å kjøre en test på bykjøring er vanskelig da utfordringen i trafikk og variasjoner ville gitt større avvik. MEN det er klart at lav fart i byen gjør luftmotstand mindre viktig og vekt mer avgjørende . Det krever mer energi å trekke i gang en tung bil enn en lett. I dette tilfelle med Tesla og i3 der Tesla kan ha en fordel på landevei med sin lave luftmotstand (eller mer korrekt , mindre ulempe av vekt) . I byen med mange stopp vil i3 nok øke sin margin betydelig.
Registrere at i3 og Tesla har hver sine tilhengere og det skjønner jeg godt, men de er strengt tatt ikke konkurrenter  på pris eller ytelse. Dette er to ulike biler med ulikt fokus og bruks omerådet. Tesla rouler på landeveien uten å si at i3 er så mye dårligere (bortsett fra rekkevidden)  og motsatt i by der i3 vil føles langt smidigere. Begge bilene er helt OK, men ikke alle skal så langt eller trenger så mye plass. Jeg er i sistnevnte kategori og vil gjerne ha en  kvikk bil med skarpe kjøreegenskaper å derfor er min favoritt pr i dag i3. TMS blir litt "overkill" for min del :-) Dog hadde jeg foretrukket et større batteri (mer energi, selvsagt;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA