Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

nortrahof

Sitat fra: HelectriC på søndag 14. juni 2015, klokken 15:08
Da fungerte kamerat bak og. Ble lit nervøs at jeg hadde ødelagt noe når coaxen ble trukket gjennom gummistrømpen. Gikk ikke akkurat å være forsiktig der, bare å trekk som en gal;-)

Ikke bruk makt! Det er slett ikke nødvendig - om du først lager en løkke og trekker løkken gjennom gummistrømpen og deretter tar tak i den enden som har kontakten festet og trekker den forsiktig gjennom strømpen. Da klemmer man strømpen oval der pluggen måtte befinne seg. Vitsen med å lage en løkke, er at kabelen tåler mer enn kontakten.
Det går fint på denne måten!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

andreasmj

Sitat fra: cirys1 på søndag 14. juni 2015, klokken 18:20
Sitat fra: andreasmj på søndag 14. juni 2015, klokken 17:07
Jaja da tok det såvidt over en mnd før første bulk. Ser på opptakene at en rav4 gjør et elendig forsøk på å lukeparkere og kjører hengerfestet rett inn i bilen min. Det er en grop med diameter på ca et kronestykke på bilen min så da spørs det hva jeg skal gjøre. Politiet, forsikringen, ringe eier av bilen...? Håper dashcammet har berget meg! Faens undermennesker!

Ta først kontakt med bileier og forklar situasjonen, mest sannsynlig ordner seg da.
Visst ikke så ringer du ditt forsikringselskap og spør hva de vill at du skal gjøre?
Ja du har nok rett. Får gjøre det og håpe det er en fornuftig type.
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

HelectriC

Sitat fra: nortrahof på søndag 14. juni 2015, klokken 20:23
Sitat fra: HelectriC på søndag 14. juni 2015, klokken 15:08
Da fungerte kamerat bak og. Ble lit nervøs at jeg hadde ødelagt noe når coaxen ble trukket gjennom gummistrømpen. Gikk ikke akkurat å være forsiktig der, bare å trekk som en gal;-)

Ikke bruk makt! Det er slett ikke nødvendig - om du først lager en løkke og trekker løkken gjennom gummistrømpen og deretter tar tak i den enden som har kontakten festet og trekker den forsiktig gjennom strømpen. Da klemmer man strømpen oval der pluggen måtte befinne seg. Vitsen med å lage en løkke, er at kabelen tåler mer enn kontakten.
Det går fint på denne måten!

Nei, her var rett og slett makt nødvenndig, tro meg! Først prøvde jeg så forsiktig jeg bare kunne, bøyde og lirket med gummi, men det gikk ikke.

En annen ting som mange har kommentert på er kontakten bak gitteret i taket forran for strømforsyning. Kan ikke se hvorfor mange skriver man skal lodde eller kjøpe separat kontakt. Den kontakt som er der går fint å åpne, sen legger man de avisolerte ledningerne på de som allerede er der, stenger kontakten og legger muligens lit eltejp over (men dette er vel strengt tatt ikke nødvenndig når kontakten trykker til).
ioniq 5

Messel

Heisann

Er det noen som installerer i nærheten av Molde? Har kamera (Blackvue dr650gw-2ch) men det har ligget i esken sin i tre måneder nå  ::)
Svart P85D levert 11. mars

petersv

Her er et bra eksempel på hvorfor jeg ikke vil ha BV 650:

https://forum.dashcamtalk.com/threads/blackvue-dr650-vs-g1wh-daytime.10587/

G1Wh er et 300-kronerskamera (kun 1 ch) som danker BV 650 helt ut på bildekvalitet.

Hadde bare noen kunnet lage et bra kamera med bra bildekvalitet OG formfaktor/UI hadde jeg kjøpt det på flekken!

Muffinman

Snedig. Har faktisk et G1W i bestilling som jeg tenkte å montere bak. Har BW550 i front, men er veldig skuffet over bildekvaliteten.

F_P

Bildekvalitet.
Stopp bildet og se et annet sted på bildene enn rett frem. Frys f.eks når den hvite Volvoen passerer ute til høyre. Hvor mange klarer å lese skiltnummeret når bilen dukker frem i kanten av bildet på opptaket fra G1WH?
Er enig at midt på er opplevd kvalitet bedre på G1WH.

Videoene er forøvrig ikke helt i sync, og det er noe muffens med vindvinkelen. G1WH er oppgitt til 140, mens Blackvue har 129. Likevel er det mindre "bredde" i bildet fra GW1H. Ser nesten ut som om bildet fra sistnevnte er zoomet litt??
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

petersv

Det står i tråden som er linket til at g1wh er litt feilmontert, og derfor litt blurry. Kan hende optikken er bedre i 650, men jeg har enda tilgode å se skryt av 650s optikk. Hadde bare bildekvaliteten stått i stil med ui og formfaktor, så hadde 650 vært perfekt.

andreasmj

Eier av bilen som rygget inn i meg tar ikke telefonen, så jeg har snakket med forsikringsselskapet mitt og de sender krav til eier av den andre bilen. Dette var veldig lettvint. Utrolig glad for at jeg fikk montert kamera. Skal aldri ha en bil uten dashcam.

@F_P: Jeg har 550 men har ikke mulighet til å endre videoquality i programmet. Hvilken verdi bør denne ha i config.ini filen? Hos meg lå den på default 2. Forsøker 0 nå, men synes ikke det ble noe bedre. Faren min har fått opp øynene for dashcam så han kommer nok til å henvende seg til deg veldig snart. Han har 85D med sikkerhetspakke.
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

F_P

Da leser vi det forskjellig. Dårlig formulert kanskje. Men jeg er forøvrig enig i at bildet kunne vært enda bedre på Blackvue. På meg virker det som om det skyldes innstillingene på kameraet. Bildet brenner liksom litt ut på avstand som man ser på videoene.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sn0le

Har sett den videoen, og synes det er noe merkelig på gang.
Ser at den mørke bilens skilt er mye mere lesbart på G1WH'en enn på BV'en.
Men se så på den hvite drosjen. Her er det motsatt.
Og det er stor forskjell på drosje og den mørke bilen på BV'en selv om de burde være i bra fokus begge 2.

Hadde vært spennende å se hvilke f-verdier disse kameraene har, og evt sett opptak fra kveld/natt.
Lav f-verdi gir bra bilde når det er lite lys, men det gir og lite dybdeskarphet.
Dvs at fokus er avgrenset til et mindre område.
Høy f-verdi gir mere dybdeskarphet, men dårlig bilde når det er mørkt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

petersv

Det er en vesentlig forskjell i pris på disse, så optikken og sensoren er billigere, og man får derfor mer forvrengning mot kantene som normalt med billigere opptikk.

Uansett er det viktigst at bildet er klart nært bilen, i sentrum av bildet, der andre biler "treffer deg". Det er forbedringspotensiale på bipå bv650, det er i alle fall sikkert.

cirys1

Hvordan får man lagt inn ny firmware på BV650...??

Har prøvd det meste nå, formatert ja (med programmet), lastet ned ifra BV ja, pakket ut og lagt "blakcvue" mappa i "rot", prøvd med forskjellige kort..

"What to do"??

smurf

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:21
Hvordan får man lagt inn ny firmware på BV650...??

Har prøvd det meste nå, formatert ja (med programmet), lastet ned ifra BV ja, pakket ut og lagt "blakcvue" mappa i "rot", prøvd med forskjellige kort..

"What to do"??

Jeg satte micro SD kortet i Mac (evt PC), lastet ned siste FW fra blackvue.com. Kopierte mappa over til microSD og satte denne i kamera i bilen. Lå en beskrivelse der hva man skulle gjøre der, bare fulgte den. Så oppdaterte den når jeg satte kort i kamera og koblet til ibilen.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

F_P

#719
Fra og med SW 1.004 kan du laste opp firmware via telefon og wi-fi tilkoblingen på kameraet. Tidligere var dette forbeholdt 750, men det fungerer som sagt på 650 fra og med SW 1.004. Eldre SW versjoner oppdateres slik smurf angir.

EDIT: Fra og med 1.002
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA