Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

torerikb

Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

janosat

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 13. april 2014, klokken 23:42
Sitat fra: Lille Lance på søndag 13. april 2014, klokken 20:12
Sitat fra: laumb på lørdag 12. april 2014, klokken 21:00
Andre gangen visste jeg om hakket i taktrekket på førersiden av speilet

Hmm ... hva er det med dette hakket i taktrekket? Fortell.
Det snakkes også om å trekke kabel ned ved A-stolpen. Hvordan fjernes interiører på A-stolpen? Begynnes med å ta bort dekselet som er merket "AIRBAG", eller får jeg plutselig Airbag'n i fleisen hvis jeg  gjør det?  ::)

Aner ikke, jeg så ikke noe spesielt hakk.

Men her er et lite tips:
Jeg var egentlig ute og kikket litt på om jeg kunne koble meg på ledning inne i hanskerommet.
Så kom PizzaBakeren forbi, fikk høre at jeg så etter konstant strøm, og forteller:
"Under den store skjermen din sitter et lite rom/boks.  Dra denne rett ned, så løsner den.
Og bak boksen, ligger en ISO-kontakt.  Kan du ikke bare koble deg på den da?"
(Han har ikke Tesla selv, men hadde hørt dette av en kamerat.)

Som sagt så gjort, ledning dyttet ut til passasjersiden, og opp mellom gummilist og hvitt tak, og litt bakover.
Hvit firkant med taklysene ble trukket rett ned, slik at den løsnet.
Taket ble trukket litt ned, og med samme ståltråd som jeg dyttet ledningen til passasjersiden med, dyttet jeg ledningen inn til hullet i taket.
Så var det bare å trekke litt ned i det sorte dekselet over speilet, og dytte ledningen frem og ut der.
Limte opp kameraet, og koblet til.
Rette litt på gummilistene, og satte på plass firkanten i taket.

Jeg tror hele operasjonen tok ca. 10 minutter.

Men det forutsetter at du har en ISO-kontakt du kan bruke til å ta ut strøm til.
Og at du fester strømledningen riktig til denne.
Å få til og lodde, og måle hvor det var strøm på denne, tok bort i mot 1/2 time.
Inkludert å hente ny 5A sikring på Esso, som jeg klarte å kortslutte da jeg målte på ISO-kontakten for å finne strøm.

Siden det gikk så lett, gikk jeg løs på bakre kamera også.
Og fikk hjelp av en nabo.

Åpnet luken, tok av plast på h.side av ruten, og den over ruten.
Trakk løs gummien som det går ledninger mellom fra bakluke til karmen, trakk løs både fra luken og karmen.
Dyttet en ståltråd gjennom, tapet fast ledningen, og fikk lirket den gjennom.
Her var det trangt, og dette var den verste jobben.  Men med litt massering av gummien, gikk det.
Borret et hull i aluminiumen slik at jeg fikk dratt ledningen inn fra inni døren til inn i bilen.

Så tok jeg av sort deksel på h.side i bagasjerom, OBS: det sitter en skrue der, som synes fra undersiden.
Trakk dekselet rett ut, og trakk av hvitt trekk som satt rett ovenfor, litt lenger frem.
Da var det lett å tre ståltråden gjennom hullet der gummigjennomføringen skulle inn, og jeg fikk ledningen inn i bilen.
Deretter dyttet jeg den bare mellom gummilist og taket, frem til dørstolpen.
trakk taktrekket litt ned både foran og bak dørstolpen, og fikk ledningen frem til der jeg hadde dyttet strømledningen inn mot firkanthullet i taket inne i kupeen.
Rettet ledningen litt, og skjøv den inn parallelt med strømledningen.
Fisket den ned i firkanthullet, og presset den frem til kameraet slik jeg hadde gjort med strømledningen.

Så var det bare å dytte på plass gummilister langs dør/tak.
Sette på hvitt trekk, og sort deksel.
Stappet på plass gummigjennomføringen, og festet bakre kamera.
Koblet til ledning, og dyttet på plass plast rundt bakruten igjen.

Å montere kameraet bak, tok litt i overkant av 20 min.
MEN, vi var 2 stk.  En til å skyve, og en til å trekke ståltråd med ledning.
Alene hadde det antagelig ikke gått, eller i alle fall tatt lengre tid.

En ting som var noe forbasket skit, var alle klipsene.
Jeg ødela 2 stk. 1 i bakdør, og 1 i sort deksel i bagasjerom.
Og enda verre var klipsene til boksen under skjermen.
Måtte ta ut midtkonsoll-matten, og en ca. 1 1/2 cm høy liten plastkant under kassen for å få alt på plass igjen.

Totalt tidsforbruk var:
ca. 30 min for å forberede strømkontakt, måle ISO, osv.
ca. 10 min for å få på plass fremre kamera med strøm.
Ca. 20 min med 2 mann for å få på plass bakre kamera.
Og ca. 10 min for å krangle med klips foran og bak for å sette sammen igjen.
(Jeg brukte også to 1/2-times pauser, og en 1-times pause, og måtte sove 2 timer etterpå.
Men jeg klarte i alle fall å gjennomføre monteringen.) ;D

I tillegg til kamera(ene) trengs det noe å dytte/trekke ledning med.
Noen plastverktøy for å få presset ut gummilister/tak.
(jeg brukte en ødelagt (plast) tommestokk, som jeg filte litt flatere og rundere i 2 passe lange biter.)
En ISO-kontakt, litt lodding, og en hjelpemann for å få frem ledningen fra bakre kamera.
Bor som gir stort nok hull til å få kontakten gjennom, og noen tape-biter for å holde ledningen unna skarpe kanter.

En frisk person burde klare dette greit.
(Med hjelp til å få ledning gjennom lite hull fra bakdør til kupe, og fra kupe og opp i kanal mellom gummilist og tak over dørene, og inn til hull i taket ved kupe-lysene.)

Denne ISO kontakten som du nevner er vel egentlig ikke en ISO kontakt ,men en kontakt som inneholder de forskjellige CAN bus signalene på bilen .
Jeg ville være veldig forsiktig med å oppfordre noen til måle etter 12V på denne kontakten for så å tappe 12v fra denne.
Dette kan skape store problemer og det kan bli feil på elektronikken på bilen.
I verste fall vil også garantien på bilen bortfalle ved feil på elektronikk.
Her må van vite hva man gjør.
Hold dere til å tappe fra hanskerombelysningen da er du safe så lenge det er snakk om små strømtrekk.


Elkjell

Sitat fra: torerikb på søndag 13. april 2014, klokken 23:54
Hei. Jeg får ikke liv i bakrutekameraet. Er det noen flere som sliter med det?

Hver gang jeg har hatt av ledningen til bakre kamera finner ikke appen dette etterpå . Da må hovedkamera resettes ved at ta ut / sette i igjen strømkabel.

blokhus

Sitat fra: ElKjell på mandag 14. april 2014, klokken 17:39
Sitat fra: torerikb på søndag 13. april 2014, klokken 23:54
Hei. Jeg får ikke liv i bakrutekameraet. Er det noen flere som sliter med det?

Hver gang jeg har hatt av ledningen til bakre kamera finner ikke appen dette etterpå . Da må hovedkamera resettes ved at ta ut / sette i igjen strømkabel.

Samme her. Tror dette er standard.
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

SK901

Noen som kan forklare hvordan man finner strøm i taket, og kobler dette til Blackvue? Har sett tidligere innlegg om dette, men jeg trenger mer informasjon. Takk!  :)

Elkjell

Sitat fra: SK901 på mandag 14. april 2014, klokken 21:43
Noen som kan forklare hvordan man finner strøm i taket, og kobler dette til Blackvue? Har sett tidligere innlegg om dette, men jeg trenger mer informasjon. Takk!  :)

Det er bare biler med sikkerhetspakken som har dette , se i starten av tråden

SK901

Sikkerhetspakke har jeg - og som jeg sa i forrige innlegg - jeg ble ikke særlig klok av innlegget på side nr 1.

Skulle gjerne fått et koblingsskjema og hvilke kontakter jeg må kjøpe for å stjele strøm fra "alarmboksen".  :)

aryx

Sitat fra: SK901 på mandag 14. april 2014, klokken 22:48
Sikkerhetspakke har jeg - og som jeg sa i forrige innlegg - jeg ble ikke særlig klok av innlegget på side nr 1.

Skulle gjerne fått et koblingsskjema og hvilke kontakter jeg må kjøpe for å stjele strøm fra "alarmboksen".  :)

Rimlig enkelt. Løsene panelet, ved å vippe det ned med kanten som er lengst vekk fra frontruten.
Der er en sort kontakt, koble den ut. Det er to clips på denne kontakten som holder den sammen.
Press de litt ut og kontakten deler seg i to.
Ta et multimeter å finn 12 volt og jord.
Jeg la kabelen i sporene og klemte sammen kontakten.
Sjekket at det var strøm i ledningen.
Satt på plass kontakten i boksen og smekket igjen dekselet.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

SK901

Gikk fort og greit her også. Takk for hjelpen!

Emilsen

Hei. Da har jeg gått til anskaffelse av Blackvue 550. Er det noen her fra østlandsområdet som har mulighet til å hjelpe en stakkar med installasjon? Er redd for å ødelegge noe. Kompensasjon i ei kasse pils eller lignende er en selvfølge!  :)
Hadeland
P3454 Fakturanr 667
Reservert April, finalize Mai, Utlevert 21. November
Standard 85kWh, hvit, alt utstyr minus sikkerhetspakke

getor

Følger deg Emilsen. Har kameraet men ikke for all verden om jeg våger å gjøre dette selv. Og det skal ikke stå på kompensasjon  :)

Emilsen

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 28. mai 2014, klokken 18:00
Sitat fra: Emilsen på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:34
Hei. Da har jeg gått til anskaffelse av Blackvue 550. Er det noen her fra østlandsområdet som har mulighet til å hjelpe en stakkar med installasjon? Er redd for å ødelegge noe. Kompensasjon i ei kasse pils eller lignende er en selvfølge!  :)

Tar du en tur ut til Haslum, så kan jeg hjelpe.

Det er ikke så vanskelig dersom du har sikkerhetspakken.
Har du IKKE sikkerhetspakken trengs det en strømtyv.
Som denne: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/large/imaxx-h7400.jpg

Det vanskeligste er å få ledningen fra bakluken og frem.
Er man 2, går det også rimelig greit.

Flotte greier, får man kjøpt en strømtyv over disk, f.eks.  Torshov?
Hadeland
P3454 Fakturanr 667
Reservert April, finalize Mai, Utlevert 21. November
Standard 85kWh, hvit, alt utstyr minus sikkerhetspakke

Thor2014

Noen som vet om det er strøm i 12v pluggen mellom setene når bilen er parkert?

Emilsen

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 01. juni 2014, klokken 00:36
Da fikk vi på plass kameraene til Emilsen i dag.

Men fyttikatta vi brukte lang tid på det.
Han hadde ikke alarmpakke, og altså ikke strøm oppe ved speilet.
Taket i hans bil var også annerledes enn i min.
Bl.a. var solskjermene festet på annen måte.

Ledninger innenfor hanskerommet lå litt annerledes.
Deksel h.side av dashbordet hadde ledning festet til en avlang firkantet plast-ting, den har ikke jeg på min bil.

Kanal i taket på h.side var MYE lettere å få ledningen i gjennom på min.

Og bakre kamera løsnet flere ganger.
Limet ble sittende på ruten, men løsnet fra kamerafoten.
(Dårlig lim, eller for varmt i bilen?)

1. Har du IKKE alarmpakken: skaff strømtyv for uttak fra sikringsboksen!
2. Ledning fra bakre kamera trenger ikke gå gjennom strømpa.
3. Ledningen til bakre kamera har DÅRLIG plugg.  Vær forsiktig når ledningen tres frem.
Metallet for minus ligger utenpå pluggen, og er veldig tynt.  Må tapes/beskyttes, og behandles veldig varsomt.
4. Strømledning til kameraet er veldig tynn.  Lodd en overgang til tykkere ledning.

Jepp, da var det montert! Takk for fantastisk god hjelp Sven-Erik :) I forhold til strøm, helt riktig det som blir skrevet her, ta strøm fra hanskerombelysning, enten via en slik tyv: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=10-293-29&; rett fra sikringsboksen, eller en sånn en:  http://www.elektroshop.no/webshop?referer=none&p=i&id=28148 som du bruker på rød kabel som går til belysning i hanskerom, ta ut strøm før bryter :). (kan også kjøpes over disk f.eks. hos biltema) Sistnevnte løsning var den jeg benyttet, da slapp vi å gå inn i frunken. Jord fra bolt h.side fotbrønn.
Hadeland
P3454 Fakturanr 667
Reservert April, finalize Mai, Utlevert 21. November
Standard 85kWh, hvit, alt utstyr minus sikkerhetspakke

petersv

Jeg kjøpte et G1W-kamera for en slikk og ingenting for å teste. Mæ si jeg er imponert i forhold til prisen. Hvis man trenger bak i tillegg er det bare å kjøpe 2, så har man litt redundans i tillegg for under 500 kr totalt.

Jeg har foreløpig bare tatt strøm fra sigarettenneruttaket, dratt lening over solskjerm passasjerside, ned bak airbag, lags dørhengsel og under matta til midtkonsoll. Kommer nok til å koble til i alarmboksen i taket etterhvert.

Totalt, bra budsjettmodell med liten effort.

http://dashboardcamerareviews.com/g1w-gs108/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA