Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: Lynet på søndag 05. april 2015, klokken 11:02
Men er det ikke et felt i ruta for køfribrikke osv som ikke er dempet. Går det ikke å montere kameraet i nærheten av det feltet slik at GPS komme gjennom?
Jo, jeg har gjort dette, og det fungerer utmerket.

Lynet

Sitat fra: Sbr på tirsdag 07. april 2015, klokken 10:49
Sitat fra: Lynet på søndag 05. april 2015, klokken 11:02
Men er det ikke et felt i ruta for køfribrikke osv som ikke er dempet. Går det ikke å montere kameraet i nærheten av det feltet slik at GPS komme gjennom?
Jo, jeg har gjort dette, og det fungerer utmerket.
Bilde? Så det blir enklere å montere for oss andre  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Snowroller

#407
Sitat fra: sigurdi på lørdag 04. april 2015, klokken 01:17
Dette var på en P85D og lå tapet med blå tape mitt i lokket, mitt i taket fremme, der hvor mottakeren for fob sitter, eller noe andre sensorer, gikk to kabler til to enheter i samme lokket en på hver side.
Tror egentlig denne kabelen er til montering av sikkerhets pakke siden det er tre kabler, en jord (sort, en i mitten (husker ikke farge) og brun motsatt side av sort.
Det var 10v mellom sort og midterste kabel, som jeg ikke er sikker på signal denne er til.
Var 14v mellom sort og brun.

Är det den här kabeln du menar?
(Från insidan av locket i taket på en 85D utan alarmpaket)

Edit: bilden är visst roterad. Vänster sida på bilden är upp.
Grå 85D

Thor2014

Det er rett plugg.
Ikke bruk lederen i midten.

Snowroller

Grå 85D

mr.rs4

Av en som ikke har satt opp et dashcam før, hvor lang tid har dere brukt?
Ser på meg selv som ikke helt bak mål, så ser for meg kanskje å gjøre dette selv, om det ikke tar for lang tid.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

ihlhaug

Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 07. april 2015, klokken 23:04
Av en som ikke har satt opp et dashcam før, hvor lang tid har dere brukt?
Ser på meg selv som ikke helt bak mål, så ser for meg kanskje å gjøre dette selv, om det ikke tar for lang tid.

Hvis du har sikkerhetspakken tar det ca en time. Har gjort det på min egen bil, brukte enkel oppskrift fra forumet og det gikk som sagt fort og lett.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

F_P

Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 07. april 2015, klokken 23:04
Av en som ikke har satt opp et dashcam før, hvor lang tid har dere brukt?
Ser på meg selv som ikke helt bak mål, så ser for meg kanskje å gjøre dette selv, om det ikke tar for lang tid.

Det som tar tid er å koble strøm om du må ned i hanskerommet, alt. går helt frem i sikringsboksen. Jeg lodder alltid ledningene om hanskerommet blir valgt, om jeg har strøm til loddebolt tilgjengelig der monteringen skjer vel og merke. Blir mye bedre og sikrere kobling, men det er gruelig trangt å lodde gjennom den lille «lys-luka» i hanskerommet. Om du i tillegg skal ha kamera bak og velger å bore i luka (jeg gjør det siden jeg ikke føler meg helt stø på skjøting av coax) så kan det også ta litt tid. Husk du bør ha minst 13mm hulldiameter i luka for å få kabelen gjennom. Regner 2-2,5t på en montering av kamera foran og bak. Det inkluderer strøm fra hanskerom, boring, løsning/bytte av plastklips som sitter igjen i chassis/knekker, test av kamera og litt justering av innstillinger.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Brede

Sitat fra: F_P på onsdag 08. april 2015, klokken 09:21
Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 07. april 2015, klokken 23:04
Av en som ikke har satt opp et dashcam før, hvor lang tid har dere brukt?
Ser på meg selv som ikke helt bak mål, så ser for meg kanskje å gjøre dette selv, om det ikke tar for lang tid.

Det som tar tid er å koble strøm om du må ned i hanskerommet, alt. går helt frem i sikringsboksen. Jeg lodder alltid ledningene om hanskerommet blir valgt, om jeg har strøm til loddebolt tilgjengelig der monteringen skjer vel og merke. Blir mye bedre og sikrere kobling, men det er gruelig trangt å lodde gjennom den lille «lys-luka» i hanskerommet. Om du i tillegg skal ha kamera bak og velger å bore i luka (jeg gjør det siden jeg ikke føler meg helt stø på skjøting av coax) så kan det også ta litt tid. Husk du bør ha minst 13mm hulldiameter i luka for å få kabelen gjennom. Regner 2-2,5t på en montering av kamera foran og bak. Det inkluderer strøm fra hanskerom, boring, løsning/bytte av plastklips som sitter igjen i chassis/knekker, test av kamera og litt justering av innstillinger.

2-2,5 time på hanskeromsinstallasjon høres omtrent ut som det jeg ville sagt.
Men... Hvordan i all verden får du til å lodde gjennom lysluka i hanskerommet?? Helt klart tryggest å få det loddet, men ikke f... om jeg hadde sjans til å komme til der.  ;D Brukte mesteparten av tiden på å fikle i blinde med kroppen i alle slags ubehagelige stillinger for i det helle tatt å få koblet på en ok måte oppi der..

Jeg boret også hull i bakluka, ikke noen stor sak egentlig så lenge en har stort nok bor.
I mangel på noe bedre så sentrerte jeg kabelen i hullet og fyllte rundt med silikon for å unngå at den skulle gnage mot metallet.

F_P

Trikset er å fjerne nok tape fra ledningene. Da får du de såvidt ut i hullet og kan holde fast med en nebbtang el.l. mens man lodder. Loddevann + å legge tinn på begge ledningene før de loddes sammen hjelper veldig  8) Det er nesten vel så stor utfordring å få avisolert ledningen uten å klippe den. Hender titt og ofte at ledningen ryker og må skjøtes sammen under avisoleringsprosessen  :-[
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

eifi

Kan en ikke ta strøm fra obd2 kontakten, slik som i den guiden som var postet her? Ser ikke at noen snakker om dette som et alternativ..

sigurdi

Jeg vurderte det hadde da laget en plugg som passet i odb2, men når det lå egen kabel i taket med 5A sikring gadd jeg ikke gjøre mer en nødvendig. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

sn0le

Har en 2014 Model S uten sikkerhetspakke.
Hentet kameraet i dag på Metrosenteret (Komplett.no Pickup point).
Planen var å koble meg på den kabelen i hanskerommet.
Men når jeg tittet etter så fant jeg en vei gjennom torpedoveggen. :D
Så i skrivende stund så ligger kabelen nå ved sikringsboksen.
Må returnere deler på Biltema ser det ut som.
Noen som vet om Tap-a-fusen til Biltema passer?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

Får bare problem når jeg prøver å legge ut bilde på tlf her.
Men for å forklare litt, inntil bildene kommer, så fant jeg en 40-50mm stor gummimuffe som er synlig via hanskerommet.
Tok vekk dekselet for å koble meg på den røde ledninga i hanskerommet.
Det var da jeg så den gjennomføringen.
Den er så langt inn at det var såvidt armen min rakk.
Brukte en lang tynn metalltråd for å komme gjennom gummien.
På andre siden er det like ille mtp plass.
Men det går på et vis.

Hvor mye skal du ha for den Tap-a-fusen?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mr.rs4

@snOle, bruk photobucket.
com, der kan du laste opp og dela bilder i fleng. Eller skaff deg googledrive og lag en delt mappe. Har du Gmail så er det enklere og bedre
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA