Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bjørns videoer

Startet av bb, torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 10:18
Sitat fra: bb på torsdag 06. november 2014, klokken 08:49
Jeg har nå fått testet superlading på S60 mot P85. Resultatet ble ganske sjokkerende:

Ingen av bilene er jo engang i nærheten av 80% opplading etter 20 (eller sågar 30) minutter. Måtte strømmen deles på SC da du ladet din bil?

Har aldri vært snakk om 20 min til 80%. Kanskje du blander med andre mindre elbiler, eller kanskje uttalelser om at en trenger bare lade 20 min for å kjøre til neste SC.?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

satheesh.net

Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 10:55
Skuffende lang tid, faktisk, både for 60kWh og 85kWh.

Synes dette er et resultat av at vi har blitt så bortskjemte med SC laderne. Alt under en ladefart på 480 km/t eller 70 kW er "lang tid". ???

Personlig er jeg godt fornøyd med hastighet og tid sånn generelt.

Sense

Sitat fra: RaBalder på torsdag 06. november 2014, klokken 10:36
Sitat fra: Sense på torsdag 06. november 2014, klokken 10:32
Men kan forskjellen i ladehastighet skyldes at det mangler dobbeltlader på 60 kw-bilen?

Superlader bruker aldri de laderne man har i bilen. Da er koblingen til batteriet direkte.

Nei, det stemmer. Glemte det.

Sense


Synes dette er et resultat av at vi har blitt så bortskjemte med SC laderne. Alt under en ladefart på 480 km/t eller 70 kW er "lang tid". ???

Personlig er jeg godt fornøyd med hastighet og tid sånn generelt.
[/quote]

Helt enig.
Vi er aldri ferdig med å spise inkl. toalettbesøk før bilen er på 90% SOC.
Tvert imot, så har jeg flere ganger flyttet bilen fra Superladeren fordi andre står i kø,  enda vi er ennå ikke er ferdig på restauranten.

RaBalder

Videoen viser at 60 batteriet blir hengende etter på tur oppover dersom vi ser på SOC (prosentvis fyllingsgrad).

Det burde ikke være noen grunn til det.

Utfra min forståelse, så burde den grønne batteri-indikatoren for fyllingsgrad ha gått helt likt oppover/til-høyre på både 60- og 85-batteriet. Forutsatt at alle andre parametre var like.

Fra 0% til 100% burde det vært helt likt.

snurrehue

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 06. november 2014, klokken 11:05
Har aldri vært snakk om 20 min til 80%. Kanskje du blander med andre mindre elbiler, eller kanskje uttalelser om at en trenger bare lade 20 min for å kjøre til neste SC.?

Skulle være halv "tank" på 20 minutter, og rundt 80% på 30. Første gang jeg pratet med en Tesla-ansatt var det riktignok "80% på 20 minutter" han pratet om når han skulle fremheve supercharger'ne. Men nå er det halvveis på 20 som gjelder.
Men Bjørns video viser jo at han ikke fikk mer enn drøye 17 mil på 20 minutter. Det holder jo ikke til å komme seg mellom superladerne. Hjemmesiden reklamerer nå med 270 km på 30 minutter. Videoen viser 220 km på 30 minutter. Om man forbruker 250-300 km rekkevidde mellom superladerne, så må man da belage seg på å stå der godt over 30 minutter.

Jaja, man skal vel bare smile og være glad, og legge seg til spisevaner hver 3. time.

Dennis

#696
Virker som det er forskjell på superladerne også, har sett noen som lader godt over 300 amp og det var jo ikke tilfelle her?

Edit: ser jo nå at den er oppe i 320 amp i starten :)

bb

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. november 2014, klokken 10:01
Det var jo veldig stor forskjell i ladehastighet! Kan du si litt om utetemp, kjøring etc? Tror du begge bilene hadde omtrent samme temperatur på batteriet osv?
Jeg hadde ikke forventet så stor forskjell i ladehastighet.
Utetemperatur var omtrent det samme. Og begge bilene var kjørt en stund sånn at de var gode og varme.

Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 10:18
Ingen av bilene er jo engang i nærheten av 80% opplading etter 20 (eller sågar 30) minutter. Måtte strømmen deles på SC da du ladet din bil?
Jeg stod alene på Lier nordgående begge gangene.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

GOS

Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 11:35
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 06. november 2014, klokken 11:05
Har aldri vært snakk om 20 min til 80%. Kanskje du blander med andre mindre elbiler, eller kanskje uttalelser om at en trenger bare lade 20 min for å kjøre til neste SC.?

Skulle være halv "tank" på 20 minutter, og rundt 80% på 30. Første gang jeg pratet med en Tesla-ansatt var det riktignok "80% på 20 minutter" han pratet om når han skulle fremheve supercharger'ne. Men nå er det halvveis på 20 som gjelder.
Men Bjørns video viser jo at han ikke fikk mer enn drøye 17 mil på 20 minutter. Det holder jo ikke til å komme seg mellom superladerne. Hjemmesiden reklamerer nå med 270 km på 30 minutter. Videoen viser 220 km på 30 minutter. Om man forbruker 250-300 km rekkevidde mellom superladerne, så må man da belage seg på å stå der godt over 30 minutter.

Jaja, man skal vel bare smile og være glad, og legge seg til spisevaner hver 3. time.

Dette stemmer vel ikke. Det er 40 minutt til 80% Tesla har sagt. (Se vedlagt bilde fra www.teslamotors.com) Videre så sier de 170 miles (Rated) på 30 minutt, altså ca 217 tkm (55%) på 30 minutt. Om jeg ikke husker feil så ladet vel Bjørn 200 tkm på 25 minutt, så da fikk han raskere lading enn det Tesla påstår. Så jeg syntes det var raskt:-)
(Men han bruker 46 min til ca 75% så det er litt dårligere enn det Tesla sier)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øyvind.h

#699
Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 10:55
Skuffende lang tid, faktisk, både for 60kWh og 85kWh.
Finnes det egentlig noe du ikke er skuffet over ved bilen og selskapet?

Sitat fra: Dennis på torsdag 06. november 2014, klokken 11:43
Virker som det er forskjell på superladerne også, har sett noen som lader godt over 300 amp og det var jo ikke tilfelle her?

Edit: ser jo nå at den er oppe i 320 amp i starten :)
Høyeste effekt jeg har sett fra skjermdump er 122-123kW, så det er muligens enda litt mer å gå på. Tesla har jo også sagt at de kan komme opp i 160-170kW effekt om ikke jeg husker feil. Vi startet jo på 90kW i 2012, via 105kW og deretter opp på 135kW (effekt før tap antakelig).
I mine målinger har jeg i snitt høyere ladeeffekt på tilsvarende SOC enn det Bjørn har i videoen, men tror ikke jeg har vært over 120kW i starteffekt.

Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 11:35
Men Bjørns video viser jo at han ikke fikk mer enn drøye 17 mil på 20 minutter. Det holder jo ikke til å komme seg mellom superladerne.
Langsiktig mål er vel rundt 12-15 mil mellom hver Supercharger. Husk at nettverket er i sin spede begynnelse.

Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 11:35
Jaja, man skal vel bare smile og være glad, og legge seg til spisevaner hver 3. time.
Kommer helt an på hvor langt du skal kjøre. Skal du til Trondheim vil jeg tippe det holder med ca 10-15 minutter på Supercharger totalt, avhengig av kjørestil. Starter man med fullt batteri, og kan leve med lavt batteri ved ankomst, er det ingenting som tilsier lange pauser på SC på en tur Oslo-Trondheim (eksempel på vanlig langtur).

Skal du derimot kjøre 1500km på en dag stiller saken seg annereldes. 20 min for 17 mil og 400km rekkevidde fra start medfører 570km med 20 min pause, 740km med 40 min pause osv. Alternativt kjører man lenger og tar lengre pause når man først stopper. Men ja - skal man på tvers av Tyskland i maks fart er ikke Model S raskeste bil. Det håper jeg virkelig ikke noen tror heller :)

I sommer kjørte vi gjennom Danmark og Sverige, og forbruket blir ganske høyt i 140-150km/t. Men jeg opplevde det ikke som en stor ulempe å måtte stoppe på Supercharger, for pause måtte vi ha uansett. Bilen ventet i all hovedsak på oss, ikke omvendt. Personer som derimot ikke tar pause (som eksempelvis ikke har familie å ta hensyn til) vil nok føle Model S som en større ulempe enn hva jeg gjorde....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. november 2014, klokken 12:18
Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 10:55
Skuffende lang tid, faktisk, både for 60kWh og 85kWh.
Finnes det egentlig noe du ikke er skuffet over ved bilen og selskapet?

Jepp.
Kjøreglede (stort sett), stillhet i lav hastighet, morsom motor, rimelig på "drivstoff", bagasjeplass, superladingen (selv om jeg ble litt overrasket når jeg så Bjørns video om hvordan ladingen faktisk går).

Så skal jeg unnlate for nå å nevne hva jeg er mindre fornøyd med, og hvilke problemer jeg opplever :)

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 13:00
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. november 2014, klokken 12:18
Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 10:55
Skuffende lang tid, faktisk, både for 60kWh og 85kWh.
Finnes det egentlig noe du ikke er skuffet over ved bilen og selskapet?

Jepp.
Kjøreglede (stort sett), stillhet i lav hastighet, morsom motor, rimelig på "drivstoff", bagasjeplass, superladingen (selv om jeg ble litt overrasket når jeg så Bjørns video om hvordan ladingen faktisk går).

Så skal jeg unnlate for nå å nevne hva jeg er mindre fornøyd med, og hvilke problemer jeg opplever :)
Så bra :) Godt å høre! Har du fått testet superladerne før?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. november 2014, klokken 13:12
Så bra :) Godt å høre! Har du fått testet superladerne før?

Det er vel 7 eller 8 ganger jeg har fått testet de til nå om jeg ikke husker helt feil.

Og en ting til jeg er fornøyd med: mye hyggelige folk man møter på superladerne! I det minste mens temperaturene ennå holdt seg i "behagelig-å-oppholde-seg-litt-utenfor-bilen"-lende. Fort gjort det ryker med 30-40 minutter med god prat. 

bb

Jeg har vært ute og sjekket nå. S60en har B-batteri. Hva som sitter i P85en vet jeg ikke. Men S60en er nok nyere enn P85 siden den har elektriske innfellbare speil og tåkelys. Regnummeret på den er EL37511. Mens min ble levert 22. november 2013 og har regnr EL29063. Hvis jeg ikke husker feil har også min B-batteri.

Hva er det nyeste da? D? Og har det noe forskjell på ladehastigheten?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

RaBalder

Finner ingen referanser, men utfra "de små grå"


  • A var første utgave av batteriet. Tror ikke den kunne lades hurtigere enn 90kW
  • B-D er vel de som har kommet senere. Er justeringer internt. Maks ladehastigheten på alle disse er 115kW

...lite forbehold om jeg husker rett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA