Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering av bombrikke

Startet av Kvikken, tirsdag 26. november 2013, klokken 08:32

« forrige - neste »

fws

Brikken følger Reg. nr. på bilen. Så flytter du brikken må du endre hvilken reg. nr. den hører til. Det er mulig å ta med seg brikken over i dieselbilen. Tror ikke bomstasjonen tar bilder når du har brikke (de sjekker i vertfall ikke alle), men det blir kjipt hvis du blir oppdaget.
Nissan Leaf 2018

fws

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 11. mars 2014, klokken 13:51
Dette var snakk om en tidagers periode.De brukte ca 10 dager på å fikse konvertingen av brikken til el bilen. har sendt de et brev, vi får se hvordan det går

Jeg bruker Fjellinjen, og de fikset det på timen. Jeg gikk inn på nettsidene og snakket med de på online chat'en.
Vet ikke hvordan det gjøres i de andre selskapen
Nissan Leaf 2018

emil

Har selv byttet brikker mellom biler (fossilbiler) flere ganger uten problemer. Endret regnr på nettsidene til bomselskapet som har levert ut brikken.

Men siden elbiler må legges inn i det spesielle fritaksregisteret får ikke jeg gjort endringer på den brikken/avtalen på nettsidene, og alt må gå via kundeservice.

2mash

Bomringen i Bergen omregistrerte gammel brikke over til elbilen på 5 minutter....på telefon vel og merke. Ser veldig tungvint ut om man leser på nettet, så jeg ringte ;-)
Er klint opp bak speilet i frontruten, og funker fint både til bommen og parkering i Bygarasjen.
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Griffel

Sitat fra: olaover1 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 13:12
Men tar jeg EL bil brikken over i dieseldyret så vil jeg da ikke få krav??
Riktig, så fremt du ikke blir tatt i en stikkprøvekontroll.
(Og da blir jo det betraktet som et svindel forsøk.) Det samme gjelder om en tung bil bruker brikke for lett bil.

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 11. mars 2014, klokken 08:49
Har fått en regning fra bomselskapet i Bergen. hadde noen passeringer før jeg fikk overført brikken fra gammel til ny bil. ser i forskriftene at kjøretøy som kjører i abonements felt kan ilegges bompasseringsavgift. Noen som har vunnet igjennom med klage.
Abonnementet (og brikke) er knyttet til bilens registringsnr. Dersom du har varslet endringen av bilnr. per post telefon eller internett før du flyttet brikken, slipper du å betale selv om noen passeringer er registrert før endring ble lagt i registeret.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MindViruz

Ang. plassering av bombrikke.

Jeg har aldri sett en bedre plassering enn i frontruten bak speilet. Utav syne, blir registrert, ligger ikke å slenger eller rister, og tar heller ikke opp plass i hanskerom, midtkonsoll osv. Dersom den ikke blir registrert kan ikke bompengeselskapet skylde på deg hellet.

De nye brikkene er så små at de ikke tar utsikt dersom de står bak speilet, så jeg skjønner ikke greien med å ha den slengende rundt andre steder i bilen heller.

Kjell Leaf

Sitat fra: MindViruz på onsdag 12. mars 2014, klokken 10:54
Ang. plassering av bombrikke.

Jeg har aldri sett en bedre plassering enn i frontruten bak speilet. Utav syne, blir registrert, ligger ikke å slenger eller rister, og tar heller ikke opp plass i hanskerom, midtkonsoll osv. Dersom den ikke blir registrert kan ikke bompengeselskapet skylde på deg hellet.

De nye brikkene er så små at de ikke tar utsikt dersom de står bak speilet, så jeg skjønner ikke greien med å ha den slengende rundt andre steder i bilen heller.
Er de nye små brikkene tatt i bruk da? Jeg trodde ikke de kom før til sommeren.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz

"Nye". De jeg tenker på er på størrelse med ca 2 fyrstikkekser..

Kjell Leaf

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bruisepristine

Jeg har aldri hatt bombrikke i bilen min, får heller aldri faktura :) Ja, jeg passerer oslo bomring fire dager i uken, og bomringen nord for Jessheim passeres et par ganger i uken. :) Så hvorfor har folk denne brikken i bilen, er det andre bomringer som krever bombrikke?
i-MiEV 2013
MG4 2023

emil

Sitat fra: bruisepristine på torsdag 13. mars 2014, klokken 15:13
Jeg har aldri hatt bombrikke i bilen min, får heller aldri faktura :) Ja, jeg passerer oslo bomring fire dager i uken, og bomringen nord for Jessheim passeres et par ganger i uken. :) Så hvorfor har folk denne brikken i bilen, er det andre bomringer som krever bombrikke?

Bombrikken forenkler registrering av passering, selv for elbiler, og reduserer dermed driftskostnadene til bomselskapet.

Mippen

#56
Jeg har autopass brikke i bilen min fordi det største parkeringshuset i Bergen som jeg bruker mest åpner bommen automatisk når man har brikke og er registrert der. Er også kjipt å få faktura i posten av og til dersom man kjører gjennom bommen uten brikke.

For øvrig har jeg gjemt brikken min med speilet på det sorte feltet oppe på ruten så legger ikke merke til den når jeg kjører eller fra utsiden. Funker fjell...
Fremtiden er elektrisk.

Kvikken

Jeg plasserte den også i det skraverte feltet bak speilet, man ser den litt fra førersetet men ikke mer enn at det er helt greit.

Bekkenes

Har plassert min rett bak speilet i det "ruglete" området, den leses både av bompenger og i bommen på Bystasjonen (Bergen) :)
Ser ut til å fungere fint, kan ta et bilde hvis det er av interesse :)
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA