Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering av bombrikke

Startet av Kvikken, tirsdag 26. november 2013, klokken 08:32

« forrige - neste »

kjbu

Jeg måtte betale 200kr for å få autopass-brikke  >:(

De klarer ikke luke ut EL-skilter fordi det er utenlandske biler som også bruker EL på vanlige biler. Det er forklaringen jeg har fått.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

cra

Sitat fra: kjbu på tirsdag 26. november 2013, klokken 13:06
Jeg måtte betale 200kr for å få autopass-brikke  >:(

De klarer ikke luke ut EL-skilter fordi det er utenlandske biler som også bruker EL på vanlige biler. Det er forklaringen jeg har fått.

De 200kr er et depositum. Dem får du tilbake når du leverer inn brikka.

At de ikke klarer å luke dem ut pga polakker med EL-skilt er bare bullshit. En kjapp sjekk mot adresse til eier, og vips...!  (Hvis de i det heletatt får opp polske biler/adresser i systemet?)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Snibur

Jeg opprettet sak og søkte om fritak for ca en måned siden. Fikk ganske raskt beskjed om at fritak var innvilget og at brikke ville bli sendt i posten. Har ikke fått noen brikke, purret i forrige uke og da ble det sagt at de skulle prøve igjen slik at brikke vil komme i posten. Venter i spenning :-\
Har passert i Fjellinjen en god del ganger - det lyser ikke, men det er heller ikke registrert noe utestående på kontoen knyttet til avtalen.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Citroën Grand C4 Picasso bensin 2017

Daeedor

Har ikke fått noen regninger , så da regner jeg med at det ikke er noe problem. På forespørsel (jeg har brikke på min fossil bil , så jeg ringte dem angående denne også ) så trengte jeg ikke noen brikke på min EL-bil.
Faktisk så er gjenkjenningssystemet såpass "slarkete" at de presterte å sende meg regning på bompassering på en bil som sto på tilhengeren på min egen bil for 1 år siden !  Dermed lar jeg disse geniene rydde opp selv , om jeg skulle få en regning jeg ikke vil betale - det koster meg i verste fall en email. :)

Griffel

#19
Bomstasjoner, hvorfor går mer til administrasjon og mindre til formålet når en kjører uten brikke?

Dette er et lite forsøk på en forklaring fra en som ikke er tilhenger av bompenger, men som innser at når det først er vedtatt er det bedre at pengene går til nedbetaling av vei og til kollektivtrafikk enn til å dekke bomselskapets unødvendige utgifter.

1- Passering med brikke som registreres. Brikke leses, oppslag i abonnentregister, fritak registrert, abonnements pris 0,- transaksjon avsluttes. Virker også utenfor det distriktet du har tegnet avtale med.

2- Passering med avtale men brikke registreres ikke. Skilt fotograferes, fram- og bak-skilt tolkes av datamaskin. Er skiltene rene og lysforholdene tilfredsstillende vil systemet finne at det er samme nr. Fram og bak, oppslag i abonnements register, avtalen finnes med fritak, resten som for (1).
Siden det ikke er registret brikke vet ikke systemet om du har fritakavtale i annet distrikt se (4).
Hårfint dyrere enn 1. pga litt mer computer-tid og strømforbruk.

3- Som 2 men ikke lesbare skilt. Systemet klarere ikke å få skilt nr fram-bak likt. Det kan komme av ikke rengjorte skilt og lysforhold. Foto studeres manuelt bildene kommer på skjerm, fram / bak kommer ikke samtidig eller rett bak hverandre for å unngå skrivefeil. Registreres de feil kommer skiltene tilbake noen ganger før de klassifiseres som uleselig. Hvor lang tid dette tar manuelt er avhengig av hvor vanskelig det er å lese skiltet på bildet. oppslag i abonnements register, avtalen finnes med fritak, transaksjonen avsluttes. Dyrere enn 2 på grunn av manuell tid, mer computer-tid og større strømforbruk.

4- Passering uten avtale. Utenfor distriktet du har avtale med blir 2 og 3 likt med dette. Bildene tas og bildehåndtering som i (2) eller(3). Oppslag i abonnentregister, ingen avtale sendes til fakturering- systemet, oppslag i bilregister (avgiftsbelagt oppslag) retur av navn og adresse for fakturering (alt unntatt manuell billedbehandling skjer automatisk men bruker strøm og computer-tid). Først på dette tidspunktet i prosessen vil det av revisjons hensyn vært mulig å stoppe en faktura, men det krever også ekstra rutiner og revisjonsavstemminger. Det gjøres nok av enkelte bomselskaper, men ikke alle.
Merkostnadene med (4) sammenlignet med (1) dekkes (delevis) av høyere pris uten rabattavtale.


Sitat fra: cra på tirsdag 26. november 2013, klokken 13:14
At de ikke klarer å luke dem ut pga polakker med EL-skilt er bare bullshit. En kjapp sjekk mot adresse til eier, og vips...!  (Hvis de i det heletatt får opp polske biler/adresser i systemet?)
Selv om det er mulig etter oppslag i bilregisteret å sortere ut biler med norske El-skilt endre ikke det det fakutm at du påfører andre unødvendige kostnader med å ikke tegne en fritaksavtale.

Jo det gjøres i ethvertfall forsøk på innkreving av bompenger fra utlandet, mer av "retferdighets hensyn" enn økonomi men det tillegges også vekt fra de "fiskale".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

For ordens skyld: Jeg har brikke i elbilene, så slipper jeg noe styr med manuell behandling (fra min side). Fossilbilen har jeg ikke brikke i; den kjøres aldri i den lokale bommen (kostnaden på brua kan ikke forsvares kontra å kjøre rundt, som bare er bittelitt lenger). Men når jeg har vært på langturer kommer det en god håndfull brev de neste månedene. Bare en uke siden siste brev om en eller annen passering. Utrolig irriterende; jeg synes egentlig det var like snertent å betale manuelt der og da og være ferdig med det. Nå må jeg drive å legge inn betalinger og kontrollere om det stemmer at jeg var på XXXXXXX bomstasjon for YY måneder siden.  :P  (Har fått krav på passeringer jeg IKKE har foretatt, så jeg har blitt nater på å sjekke opp. Tok kontakt og fikk selvsagt kravet slettet, men det bygger ikke akkurat tillit.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knnygar

Berre portoen på manuelle fakturaer kjem vel opp i hundretusen i månaden?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Kvikken

Fjellinjen (og sikkert andre selskaper som benytter autopass) har hatt ry på seg i mange år for å sende ut feilaktige fakturaer så vil man spare noen kroner lønner det seg alltid å gå igjennom deres fakturaer med pinlig nøyaktighet og kontrollere hver eneste registrering.

Jeg gjorde det i perioder men ble raskt lei og derfor glad for at det nå er en saga blott med el-bil.

Persian2

bombrikke jeg har ligger i dashbord. jeg får ikke grønn lys når jeg kjører forbi bommen , men jeg har aldri fårr regning heller :D

Griffel

Sitat fra: Persian2 på onsdag 27. november 2013, klokken 10:31
bombrikke jeg har ligger i dashbord. jeg får ikke grønn lys når jeg kjører forbi bommen , men jeg har aldri fårr regning heller :D
Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:31
2- Passering med avtale men brikke registreres ikke. Skilt fotograferes, fram- og bak-skilt tolkes av datamaskin. Er skiltene rene og lysforholdene tilfredsstillende vil systemet finne at det er samme nr. Fram og bak, oppslag i abonnements register, avtalen finnes med fritak, resten som for (1).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Odd

Sitat fra: Persian2 på onsdag 27. november 2013, klokken 10:31
bombrikke jeg har ligger i dashbord. jeg får ikke grønn lys når jeg kjører forbi bommen , men jeg har aldri fårr regning heller :D

Ligger i dashbord ...
Hvorfor ikke feste den i det skraverte feltet ved speilet når du først har en ..... ?
Eller har du to elbiler du bruker den i?

bjorn_2390

Jøss, dette engasjerte folk  ::)
Jeg har brikke i min bil, plassert i det "skraverte" feltet rundt speilet. Da brikker ble innført i Norge, fulgte det med monteringsinstruks på hvordan de skulle plasseres: Nemlig bak, til høyre for speilet, slik at DEN IKKE VAR SYNLIG fra førerplass (ute av syne).

I de siste bilene, har jeg plassert brikken slik at den er svært synlig for meg, i betydning: Det er noen glipper sola slipper inn gjennom, mellom solskjermene. Fyller ut en av disse glippene med brikka. Slik sett har den sin misjon som solskygge.

Folk må få gjøre akkurat som dem vil for meg, hva gjelder brikke eller ikke. Blant argumentene for, mener jeg at det a) er gratis (kun depositum for brikka), og ikke minst b) Det kan være lurt at elbiler bidrar til å holde kostnadene ved (nettopp) elbiler NEDE, slik at det ikke kan bli noe argument i forhold til å gjøre om på regelverket om at elbiler passerer gratis i bommene. Ingen vits i å provosere mer enn nødvendig. Herregud som folk som aldri har satt sitt bein i en elbil kritiserer og argumenterer og "mener og tror" at alle fordelene med elbil vil falle bort om kort tid, på grunn av problemene med kollektivfelt i Oslo og omegn. Herreguuuuud så lei jeg er av å høre det greiene der. Men det er ingen vits i å helle bensin på bålset i disse tilfellene. 
Blå Euro-Leaf (2012)

thoru

Sitat fra: Odd på onsdag 27. november 2013, klokken 10:53
Sitat fra: Persian2 på onsdag 27. november 2013, klokken 10:31
bombrikke jeg har ligger i dashbord. jeg får ikke grønn lys når jeg kjører forbi bommen , men jeg har aldri fårr regning heller :D

Ligger i dashbord ...
Hvorfor ikke feste den i det skraverte feltet ved speilet når du først har en ..... ?
Eller har du to elbiler du bruker den i?

Jeg har den i oppbevaringsluken ved girspaken ;)
Lyser grønt til og med.
Hvorfor montere den i vinduet hvis man slipper?

Haahov

Tips (som jeg har fått av noen andre på forumet): Registrer elbil og fossilbil i forskjellige selskaper så risikerer du ikke at elbil passeringer blir registrert på fossilbilen og du må betale for det. I "gamledager" når jeg hadde to fossilbiler hendte det rett som det var at de ble registrert om hverandre i bomstasjonene.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA