Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering av bombrikke

Startet av Kvikken, tirsdag 26. november 2013, klokken 08:32

« forrige - neste »

Oddvar

Sitat fra: bjorn_2390 på onsdag 27. november 2013, klokken 23:45
Jøss, dette engasjerte folk  ::)
Jeg har brikke i min bil, plassert i det "skraverte" feltet rundt speilet. Da brikker ble innført i Norge, fulgte det med monteringsinstruks på hvordan de skulle plasseres: Nemlig bak, til høyre for speilet, slik at DEN IKKE VAR SYNLIG fra førerplass (ute av syne).

I de siste bilene, har jeg plassert brikken slik at den er svært synlig for meg, i betydning: Det er noen glipper sola slipper inn gjennom, mellom solskjermene. Fyller ut en av disse glippene med brikka. Slik sett har den sin misjon som solskygge.

Folk må få gjøre akkurat som dem vil for meg, hva gjelder brikke eller ikke. Blant argumentene for, mener jeg at det a) er gratis (kun depositum for brikka), og ikke minst b) Det kan være lurt at elbiler bidrar til å holde kostnadene ved (nettopp) elbiler NEDE, slik at det ikke kan bli noe argument i forhold til å gjøre om på regelverket om at elbiler passerer gratis i bommene. Ingen vits i å provosere mer enn nødvendig. Herregud som folk som aldri har satt sitt bein i en elbil kritiserer og argumenterer og "mener og tror" at alle fordelene med elbil vil falle bort om kort tid, på grunn av problemene med kollektivfelt i Oslo og omegn. Herreguuuuud så lei jeg er av å høre det greiene der. Men det er ingen vits i å helle bensin på bålset i disse tilfellene.

Er 100 enig . Best å ikke mene så mye om alt ,samt lage trøbbel for bomselskapene er bare tull ..
Ellers ha en super dag :-)

Mvh
Oddvar
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Daeedor

Sitat fra: Oddvar på fredag 29. november 2013, klokken 09:22
Sitat fra: bjorn_2390 på onsdag 27. november 2013, klokken 23:45
Jøss, dette engasjerte folk  ::)
Jeg har brikke i min bil, plassert i det "skraverte" feltet rundt speilet. Da brikker ble innført i Norge, fulgte det med monteringsinstruks på hvordan de skulle plasseres: Nemlig bak, til høyre for speilet, slik at DEN IKKE VAR SYNLIG fra førerplass (ute av syne).

I de siste bilene, har jeg plassert brikken slik at den er svært synlig for meg, i betydning: Det er noen glipper sola slipper inn gjennom, mellom solskjermene. Fyller ut en av disse glippene med brikka. Slik sett har den sin misjon som solskygge.

Folk må få gjøre akkurat som dem vil for meg, hva gjelder brikke eller ikke. Blant argumentene for, mener jeg at det a) er gratis (kun depositum for brikka), og ikke minst b) Det kan være lurt at elbiler bidrar til å holde kostnadene ved (nettopp) elbiler NEDE, slik at det ikke kan bli noe argument i forhold til å gjøre om på regelverket om at elbiler passerer gratis i bommene. Ingen vits i å provosere mer enn nødvendig. Herregud som folk som aldri har satt sitt bein i en elbil kritiserer og argumenterer og "mener og tror" at alle fordelene med elbil vil falle bort om kort tid, på grunn av problemene med kollektivfelt i Oslo og omegn. Herreguuuuud så lei jeg er av å høre det greiene der. Men det er ingen vits i å helle bensin på bålset i disse tilfellene.

Er 100 enig . Best å ikke mene så mye om alt ,samt lage trøbbel for bomselskapene er bare tull ..
Ellers ha en super dag :-)

Mvh
Oddvar

En super dag ønskes dere alle  - men angående bomselskaper :  Jeg synes det er DE som lager problemer for MEG - ikke omvendt !  ::)  hehe....

Persian2

Sitat fra: thoru på onsdag 27. november 2013, klokken 23:57
Sitat fra: Odd på onsdag 27. november 2013, klokken 10:53
Sitat fra: Persian2 på onsdag 27. november 2013, klokken 10:31
bombrikke jeg har ligger i dashbord. jeg får ikke grønn lys når jeg kjører forbi bommen , men jeg har aldri fårr regning heller :D

Ligger i dashbord ...
Hvorfor ikke feste den i det skraverte feltet ved speilet når du først har en ..... ?
Eller har du to elbiler du bruker den i?

Jeg har den i oppbevaringsluken ved girspaken ;)
Lyser grønt til og med.
Hvorfor montere den i vinduet hvis man slipper?


da jeg kjøpte den så fikk jeg ikke tid til å montere den... det har gått 1år nå og jeg har enda ikke hatt tid :D hehe

Brødbilsjåfør

Under ladeluke funka ikke i Trondheim.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

kjølholdt

Har fått en regning fra bomselskapet i Bergen. hadde noen passeringer før jeg fikk overført brikken fra gammel til ny bil. ser i forskriftene at kjøretøy som kjører i abonements felt kan ilegges bompasseringsavgift. Noen som har vunnet igjennom med klage.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

emil

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 11. mars 2014, klokken 08:49
Har fått en regning fra bomselskapet i Bergen. hadde noen passeringer før jeg fikk overført brikken fra gammel til ny bil. ser i forskriftene at kjøretøy som kjører i abonements felt kan ilegges bompasseringsavgift. Noen som har vunnet igjennom med klage.

Hvis du har tatt brikke fra en bensinbil over i elbil uten å melde fra så vil du vel slite med å få tilbake noe. De tar jo normalt sett ikke bilder av biler med brikke og du skal vel heller ikke flytte brikke mellom biler sånn helt uten videre. Tror ikke det er verd å ta den kampen med bomselskapet.

Du hadde kommet bedre ut hvis du ikke hadde hatt brikke i det hele tatt.

knnygar

Brikke eller ikkje, elbilar skal gå gratis i bomstasjonar.
Som sagt før, bl. a. utanlandske bilar med EL i skilta gjer at dette ikkje kan gjerast automatisk.
Difor blir dette gjort manuelt, og dei fleste slike feilbetalingar blir refundert ved klage.

Det å la vær å ha brikke fører kun til meirutgifter til fakturautsending for bomselskapet, som i siste instans går ut over nedbetalingstida på anlegg.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Knotten

Sitat fra: emil på tirsdag 11. mars 2014, klokken 11:15
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 11. mars 2014, klokken 08:49
Har fått en regning fra bomselskapet i Bergen. hadde noen passeringer før jeg fikk overført brikken fra gammel til ny bil. ser i forskriftene at kjøretøy som kjører i abonements felt kan ilegges bompasseringsavgift. Noen som har vunnet igjennom med klage.

Hvis du har tatt brikke fra en bensinbil over i elbil uten å melde fra så vil du vel slite med å få tilbake noe. De tar jo normalt sett ikke bilder av biler med brikke og du skal vel heller ikke flytte brikke mellom biler sånn helt uten videre. Tror ikke det er verd å ta den kampen med bomselskapet.

Du hadde kommet bedre ut hvis du ikke hadde hatt brikke i det hele tatt.

Jeg fikk faktura for 10 passeringer før jeg fikk ordnet med brikke. Sendte dem en mail og fikk umiddelbart svar at jeg kunne kaste faktura, men at jeg måtte ordne med brikke/abb snarest. ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

cra

Sitat fra: knnygar på tirsdag 11. mars 2014, klokken 12:17
Brikke eller ikkje, elbilar skal gå gratis i bomstasjonar.
Som sagt før, bl. a. utanlandske bilar med EL i skilta gjer at dette ikkje kan gjerast automatisk.
Difor blir dette gjort manuelt, og dei fleste slike feilbetalingar blir refundert ved klage.

Eg veit ikkje korleis dei sjekkar dette, men eg vil tru at dei i prosessen samstundes får informasjon om kva type bil det er (mtp. om den er over/under 3,5t, mellom anna), og då burde jo det å lv vere å sende ut urettmessige krav når det viser seg at det er ein elbil vere den enklaste sak i verda?

Sitat fra: knnygar på tirsdag 11. mars 2014, klokken 12:17
Det å la vær å ha brikke fører kun til meirutgifter til fakturautsending for bomselskapet, som i siste instans går ut over nedbetalingstida på anlegg.

Som vil gjere elbil attraktivt lenger, og dermed sånn sett er ønskeleg "for saka". ;)  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

olaover1

Tar ikke bomselskapene bilder i tillegg av biler som har montert brikke???
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

offpist

Er vel ganske åpenbart at om du tar med brikken fra diesel bilen over i EL bilen så vil alle passeringer bli belastet som om det var en diesel bil.  De sitter jo ikke å ser igjennom alle bildene for å se om brikken stemmer over med bil nr.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

olaover1

Men tar jeg EL bil brikken over i dieseldyret så vil jeg da ikke få krav??
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

offpist

Det er nok fult mulig du ikke får faktisk.

Men da gjør du også noe ulovlig.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

kjølholdt

Dette var snakk om en tidagers periode.De brukte ca 10 dager på å fikse konvertingen av brikken til el bilen. har sendt de et brev, vi får se hvordan det går
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Thomas Parsli

Sitat fra: olaover1 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 13:01
Tar ikke bomselskapene bilder i tillegg av biler som har montert brikke???

Bare stikkprøver.
Men blir du tatt (med brikke for elbil i en fossilbil) vil de nok fakturere deg for alle passeringer du har gjort med brikken...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA