Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har/skal skifte dekk selv?

Startet av Også_Øyvind_H, tirsdag 19. november 2013, klokken 18:44

« forrige - neste »

jazzwheel

Jeg har aldri sett vianor eller andre bruke momentnøkkel når de fester hjul - og de tar heller ikke spesielt hensyn til Tesla når jeg har sett på. De fester sannsynligvis hjulene mer enn godt nok når de bruker mutterslagtrekker.

Det er heller ikke noe problem å dra til 175Nm for en normal person, selv uten noe annet enn kryss.

Uansett er det lurt å ettersjekke om skruene sitter skikkelig med jevne mellomrom.

darthy001

Sitat fra: jazzwheel på mandag 20. oktober 2014, klokken 20:18
Jeg har aldri sett vianor eller andre bruke momentnøkkel når de fester hjul - og de tar heller ikke spesielt hensyn til Tesla når jeg har sett på. De fester sannsynligvis hjulene mer enn godt nok når de bruker mutterslagtrekker.

Det er heller ikke noe problem å dra til 175Nm for en normal person, selv uten noe annet enn kryss.

Uansett er det lurt å ettersjekke om skruene sitter skikkelig med jevne mellomrom.
Div dekksjapper trekker alt for hardt til. Jeg byttet i helgen hjul på våre biler og på vår Tiguan var alle boltene trukket så hardt til at biltema-trekker på 450nm ikke klarte løsne de. Jeg måtte hoppe mye på krysstanga for å få de løs og jeg veier 100kg....

Siste gang jeg bruker slike sjapper til hjulskift. Nå trakk jeg til med nevnte biltema-trekker og momentstav. Funket veldig bra.

Brede

Fikk skiftet et par dekk i sommer og hjulboltene ble satt til med lufttrekker hos dekkforhandler, måtte ettertrekke en god del med momentnøkkelen for å nå 175Nm når jeg kom hjem..

RaBalder

Sitat fra: hgs på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:42
Veldig lett, gjorde det i går.
:
Jeg synes det er drit-tungt å løfte på disse hjula  ::)

Men bortsett fra det, så er det ikke noe problem å skifte selv. Man får tid til:

  • ...å se på dekkene og slitasjen. Jevnt slitt eller ujevnt. Måle mønsterdybde foran/bak på det man tar av.
  • ...vurder hvilke dekk man setter hvor på de som skal på.
  • ...titte på innerskjermer, bremseskiver og bremseklosser.

Johnny

De bruker momentnøkkel på alle dekksjapper nå. Problemet er at de ikke har en anelse om hvordan de skal bruke det. Når det går så fort at det blir en kvart omdreining etter at det har klikket, så er litt av poenget borte ::)
TMS og eGolf.

krister461

Sitat fra: jazzwheel på mandag 20. oktober 2014, klokken 20:18
Det er heller ikke noe problem å dra til 175Nm for en normal person, selv uten noe annet enn kryss.
Problemet er ikke å få nok kraft, problemet er å vite hva som er nok.

Lynet

Med saltmengden de har på vegene i Norge er det for min del ikke noen tvil om at hjulboltene må smøres for ikke å ruste. Hvis ikke må gjengene på både bolt og mutter renses for rust hver gang de monteres.

En lettmetallfelg skal ALDRI trekkes til med muttertrekker, heller ikke momentstav!
De som påstår at de trekker riktig med muttertrekker eller uten momentnøkkel vet ikke hva de snakker om! Risikoen ved å trekke for hardt er at det kan bli kast i bremseskiver!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Brede

Sitat fra: Lynet på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:34
Med saltmengden de har på vegene i Norge er det for min del ikke noen tvil om at hjulboltene må smøres for ikke å ruste. Hvis ikke må gjengene på både bolt og mutter renses for rust hver gang de monteres.

En lettmetallfelg skal ALDRI trekkes til med muttertrekker, heller ikke momentstav!
De som påstår at de trekker riktig med muttertrekker eller uten momentnøkkel vet ikke hva de snakker om! Risikoen ved å trekke for hardt er at det kan bli kast i bremseskiver!

Så vidt jeg kan skjønne så har en vel heller ikke kontroll på momentet om en smører gjengene?
Spesifikasjonen på 175Nm gjelder vel tørre gjenger, blir jo en del større strekkbelastning på boltene før en oppnår 175Nm med smørte gjenger.

darthy001

Sitat fra: Lynet på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:34
Med saltmengden de har på vegene i Norge er det for min del ikke noen tvil om at hjulboltene må smøres for ikke å ruste. Hvis ikke må gjengene på både bolt og mutter renses for rust hver gang de monteres.

En lettmetallfelg skal ALDRI trekkes til med muttertrekker, heller ikke momentstav!
De som påstår at de trekker riktig med muttertrekker eller uten momentnøkkel vet ikke hva de snakker om! Risikoen ved å trekke for hardt er at det kan bli kast i bremseskiver!
Hmm... Har aldri vært i en dekksjappe som ikke bruker muttertrekker til dette. Inkl dekkmann, dekk1, dekkhallen, shariff(  :o ) og flere andre.

Hva er det som gjør at en momenstav laget for muttertrekkere ikke kan brukes forresten? Trodde jeg var så flink når jeg gjorde det nå i helgen etter å ha fått det anbefalt av en ivrig herremann på biltema.

Sense

Sitat fra: Lynet på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:34
Med saltmengden de har på vegene i Norge er det for min del ikke noen tvil om at hjulboltene må smøres for ikke å ruste. Hvis ikke må gjengene på både bolt og mutter renses for rust hver gang de monteres.

Jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise på området. Men hvis du smører hjulboltene, vil ikke det også redusere friksjonen, slik at boltene lettere kan løsne?

kdid

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 10. april 2014, klokken 11:30
Momentnøkkelen til jula klarer jeg ikke å stille riktig moment på.
(har sammenlignet med 2 andre, og skalaen stemmer liksom ikke.)
Biltema har denne:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentnokkel-10241/
Den er mye lettere å stille presist.

Jeg regner med at det er den til 499,- du mener. Jeg og kjøpte den, og er veldig fornøyd med den. Følger med målebrev som viser avviket fra innstillet moment til faktisk moment. Når det er sagt, så var ikke avviket mer en noen få Nm ved 175 Nm. - Bare husk å lese bruksanvisningen. Spesielt det at nøkkelen bør nullstilles når den ikke er i bruk, er sikkert viktig for at nøyaktigheten skal beholdes over tid.
Model S85 - grå, pano, std 19", tekstil, piano, dobbellader, tech, luft, park, lyd, hylle, Nokian R2.
Ekstra: Komplett gummimatter, Whispbar takstativ, JKirkebø adaptersett, Ditec lakkbeskyttelse.
Bestilt: 30. November 13; Bekreftet: 16. Februar 14; I produksjon: 24. April 14; Ferdig produsert: 25. April 14; Estimert levering: Mai/Juni; Levert: 20. Juni 14!
Kjørt: 18500 km fram til 13. Februar 15 (Kommer aldri til å holde med 20000 km i året på denne.)
Bosted: Egersund

Johnny

"When a grease or another product is used, the new torque loading value is obtained by multiplying the "dry" torque loading value by the correction factor for the product used. e. g.: grease (correction factor: 0.55)"

Sakset fra manualen her. Ganske dramatisk forandring altså!
TMS og eGolf.

Epleskreller

 Bruker hvertfall ikke noe smøremiddel og har heller ikke kjøpt momentnøkkel. Drar til med akkurat passe mye kroppsvekt :-P
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Har begge typer. Den fleksible du linker til er ikke særlig nøyaktig, og jeg er ganske sikker på at den ikke hadde tålt 175 nm gjentatte ganger. Den andre med justering er mye enklere i bruk sinden det bare er å stille inn og dra til.

Richard

Sitat fra: Muffinman på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:51
Husk å være forsiktig med mutrene, bruk helst sekskantet pipe. De har en skjør kappe med billig blikk rundt seg, og denne blir lett skadet.

Er det det makkverket av en patent her også...  >:( Hadde samme tullet på Range Rover'n, så der fikk jeg tak i spesiallagde polerte muttere i massivt rustfritt stål. Problem solved!

Må vel lete etter en tilsvarende løsning her også da. Etter to-tre hjulskift er det nemlig bare å glede seg til trøbbelet starter. Og et godt råd, ikke vent for lenge om blikket begynner å gi seg! Muttertrekker bør absolutt unngås i tillegg, da blir mutterne ødelagt enda raskere.
Tesla Model S P85+
Range Rover Sport

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA