Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil

Startet av Caspar, torsdag 14. november 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Caspar

Vi har nettopp fått montert 40 veggbokser på jobben, men de har fast kabel og ikke muligheter for Schuko kontakt. Jeg har jo både Minien og div. gamle Thinker til vinterbruk, og ingenav disse har kommunikasjon som kan starte en veggboks. Veggboksen har 2 pilotpinner som kommuniserer med bilens ladelogikk og tiljengelig strømstyrke etc. før den åpner for spenning ut i kontakten. Utfordringen min ble da å finne en løsning som "lurer" veggboksen til å tro at det står en moderne bil med Type 2 logikk i andre enden. Jeg slet litt med å få tak i selve kontakten, men evconnector.com leverte fra England på 2 dager. Det må legges en signal mellom CP og jord som består av 882 ohm og en diode i lederetningen fra CP til jord. Da åpner veggboksen for lading. Vær obs på at pilotpinnene har forkjellig lengde og jordingspinnen er forskjellig fra de strømførende. Løsningen kom etter litt jobb på verdensweben og gode tips her på forumet. Tilhører du Nørdesegmentet kan du lese detaljer her
http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772


Jeg har enfas industrikontakt på begge bilene mine, så jeg laget i første omgang en overgangskabel for lading på jobben, men jeg ser vel for meg at jeg kommer til å bytte til Type 2 kontakt på begge bilene.

Jeg lagde en stikker hvor doide og motstand lett kunne skiftes hvis det skulle være behov for det

Mission accomplished  ;D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

PerBear

Caspar, du imponere stadigt!!  :)
Klarer du å justere ladeeffekten på laderen ihht til pilotsignalet så er det jo helt på øverste IEC 62196 nivå også!  ;)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Caspar

Sitat fra: PerBear på tirsdag 19. november 2013, klokken 23:57
Caspar, du imponere stadigt!!  :)
Klarer du å justere ladeeffekten på laderen ihht til pilotsignalet så er det jo helt på øverste IEC 62196 nivå også!  ;)
Takk skal du ha, begge mine biler, Thinken og Minien klarer seg jo godt med 10A kurs så jeg tror ikke jeg skal jobbe så mye med det foreløpig. Det er jo også lange dager i bilbransjen og ikke har jeg lang vei til og fra heller så jeg rekker fint å lade mens jeg er på jobb
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

haakon88t

Hei, veldig interessant!

Jeg tenkte jeg ville montere en slik i min Ny-think=) Og samtidig bytte pluggen på ladekabelen også.
Vil det gå fint? Eller vil det bli trøbbel med PP signalet? Hvordan koblet du PP?
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Caspar

Jeg brukte ikke ikke PP signalet i det hele tatt. Poenget mitt var jo bare å få veggboksen til å åpne for strøm. Det skulle ikke være noe problem å gjøre denne "modden" på biler som ikke har Type2 kontakt orginal. Jeg tenkte å bygge om begge mine biler med dette inntaket. Problemet er jo at delene koster en liten formue. 12-1300 kroner for både støpsel og plugg. (pr. del)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

edyrli

Ikke direkte svar på det diskusjonen går i men,
Veggboks med fast type 2 kabel?? Det virker litt meningsløst da ytterst få faktisk kan bruke dette. Kun noen Teslaer og e-Up er. Det måtte vel være uendelig mye smartere med type 2 kontakt i boksen så alle kan bruke disse?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Caspar

Sitat fra: edyrli på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:12
Ikke direkte svar på det diskusjonen går i men,
Veggboks med fast type 2 kabel?? Det virker litt meningsløst da ytterst få faktisk kan bruke dette. Kun noen Teslaer og e-Up er. Det måtte vel være uendelig mye smartere med type 2 kontakt i boksen så alle kan bruke disse?
Det beror jo litt på hvor boksen skal stå. Vi har nå 40 slike bokser her på jobben og her er det jo foreløpig bare eup, Golf kommer i løpet av året men alle våre biler vil jo ha Combo 2 støpsel i bilen og da er det ganske behagelig å rygge inntil boksen, hekte ned kabelen og plugge inn.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

#7
Sitat fra: Caspar på torsdag 14. november 2013, klokken 21:04
.... finne en løsning som "lurer" veggboksen til å tro at det står en moderne bil med Type 2 logikk i andre enden. Jeg slet litt med å få tak i selve kontakten, men evconnector.com leverte fra England på 2 dager.

Kan du linke til den?  Når jeg går til www.evconnector.com så kommer www.evcollective.com opp og der klarte ikke jeg i farten å finne noen kontakter.  Hva kostet den ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mhp

SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

Caspar

Jeg bestilte denne og jeg tror den kom på 1300,- før den lå på benken i garasjen. Skal jeg bygge om på både Thinken og Minien så trenger jeg 2 slike og minimum 2 type 2 støpsler. Da begynner summen å nærme seg det jeg ga for Thinken i sin tid.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Elbilhjelpen.no har etter påtrykk fra kunder handlet inn type 2 stikk og støpsel, 3 fase kabel, samt styrekort som vi selger til konkurransedyktige priser.

Vi kommer til å se markedet an og dersom det er reell etterspørsel vil disse artiklene bli en fast del av varebeholdningen vår.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Vanskelig å se at det skulle bli noe stort marked, hva koster bitene ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#12
Da er prisene klare: 1000 kr for stikk og støpsler, og 150 kr/m for 5x6mm +2x0,5mm kabel. Og 1000-1200 kr for styrekort med 16A kontaktor innebygget.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

#13
Hvis dette er signalet som ligger mellom PP og jord for å fortelle bilen hvor høy effekt som er tiljengelig fra veggboksen, og den løsningen jeg har laget lenger opp er det som skal til for å kontaktoren i veggboksen til å trekke. Hvis man da skiftet denne motstanden i ladekladdkablen sin ( ja jeg vet CE godkjenning, uannsvarlig, brann osv.) betyr det da at man lett kunne få bilen til å lade 16A med kladden/Shuko, eller vil kladden oppfatte at bilen trekker for mye og slå seg av

When the IC input is 2.500V (1000 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 40A.
When the IC input is 2.448V (959 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 39A.
When the IC input is 2.411V (931 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 38A.
When the IC input is 2.350V (887 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 37A.
When the IC input is 2.290V (845 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 36A.
When the IC input is 2.260V (825 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 35A.
When the IC input is 2.202V (787 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 34A.
When the IC input is 2.143V (750 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 33A.
When the IC input is 2.113V (732 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 32A.
When the IC input is 2.055V (698 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 31A.

When the IC input is 1.997V (665 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 30A.
When the IC input is 1.940V (634 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 29A.
When the IC input is 1.912V (619 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 28A.
When the IC input is 1.855V (590 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 27A.
When the IC input is 1.799V (562 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 26A.
When the IC input is 1.745V (536 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 25A.
When the IC input is 1.691V (511 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 24A.
When the IC input is 1.647V (491 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 23A.
When the IC input is 1.610V (475 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 22A.
When the IC input is 1.559V (453 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 21A.




When the IC input is 1.508V (432 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 20A.
When the IC input is 1.459V (412 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 19A.
When the IC input is 1.408V (392 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 18A.
When the IC input is 1.361V (374 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 17A.
When the IC input is 1.291V (348 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 16A.
When the IC input is 1.246V (332 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 15A.
When the IC input is 1.201V (316 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 14A.
When the IC input is 1.157V (301 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 13A.
When the IC input is 1.094V (280 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 12A.
When the IC input is 1.054V (267 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 11A.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

KjellG

#14
Hvor har du hentet slik info:
"When the IC input is 2.500V (1000 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 40A."

Ser for meg ut til å være en motstand inne i veggboks/kladden som styrer tonesenderen. Hvilken kladd/tonesender referer du til?

(882 ohm ser ut til å være parallellkobling av en 2,7k og en 1,3k motstand. Verdien er trolig ikke veldig kritisk og kan velges noe mindre. )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA